Iceglow Skrevet 21. desember 2005 #1 Skrevet 21. desember 2005 (endret) Løse ut en sjekk? Jeg får en sjekk i posten fra utlandet om et par uker, hva koster det å få vekslet den om til kontanter? Er det billigere å få satt beløpet rett inn på konto? Forskjell på hva bankene tar i avgifter kanskje? Og er det frist på når man kan innløse en sjekk? Jeg skal på en tur om en måned eller to, og da kommer jeg i nærheten av et par andre banker (inklusive den jeg har kundeforhold til), og siden det ikke haster med å få den løst ut så kan jeg utsette det til da om det blir en del billigere. Og generelt, hvilke rutiner er det rundt utløsning av sjekker, må jeg ha med ID? Eller kan den av oss som har best tid og anledning svinge innom banken med den? Håper noen her vet, for jeg er helt grønn på fenomenet Endret 21. desember 2005 av Iceglow
Veslejenta Skrevet 21. desember 2005 #2 Skrevet 21. desember 2005 De bankene jeg vet om, krever at du har et kundeforhold til banken for å løse inn en utenlandsksjekk. De fleste krever også at pengene skal inn på konto. Er det en sjekk, og ikke en utenlands bankremisse, det vil si at sjekken kommer fra en privatperson eller et firma, kan banken kreve at sjekken skal gå til inkasso. Det betyr at du ikke får pengene dine, før banken har fått pengene sine. Det er kun den som sjekken er utstedt til, som kan signere sjekken og sette den inn på sin konto. og du må ha med legitimasjon. Utenlandske sjekker bør løses inn så fort som mulig. Er det en privatsjekk, så bør den nok innløses innen en måneds tid. Regelen for norske privatsjekker er 20 dager.
Iceglow Skrevet 21. desember 2005 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2005 Takk skal du ha Auda, mer kaotisk enn jeg fryktet dette her. Det er en sjekk fra et firma, og så vidt jeg vet er det en sjekk og ikke en bankremisse (engelsk firma, omtaler det som “cheque”, så i følge ordboken blir sjekk). Får være kjapp i løpet av de neste ukene og få meg en konto her i postbanken da (håper det holder?). Hadde aldri tenkt over at jeg måtte ha annet enn nettbankkontoen jeg har i gamlebanken, men så feil går det altså an å ta.
Gjest Gjesta Skrevet 21. desember 2005 #4 Skrevet 21. desember 2005 Jeg har akkurat løst inn en engelsk sjekk. Fikk beskjed om å fylle ut med kontonummer og signatur på baksiden av sjekken, og sende den til banken. I løpet av under en uke fikk jeg beskjed om at pengene var inne på konto. Dette var i Postbanken.
Iceglow Skrevet 21. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2005 Virker som det blir postbanken neste Elphaba: Bare sende den i posten da? Høres unektelig enkelt og greit ut
Gjest Dalwhinnie Skrevet 22. desember 2005 #6 Skrevet 22. desember 2005 Jeg har akkurat løst inn en engelsk sjekk. Fikk beskjed om å fylle ut med kontonummer og signatur på baksiden av sjekken, og sende den til banken. I løpet av under en uke fikk jeg beskjed om at pengene var inne på konto. Dette var i Postbanken. ← Akkurat det samme gjør jeg i Skandiabanken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå