Gå til innhold

Angst eller sykdom??

Anbefalte innlegg

Skrevet

du sier selv " du er så redd du har sykdom..." " jeg har MS..."

Jeg håper du klarer selv å se dette er angst-tanker?   Jeg har selv opplevd de symptomene du har nå, det er angst. 

Skrevet
orkide1 skrev (5 minutter siden):

du sier selv " du er så redd du har sykdom..." " jeg har MS..."

Jeg håper du klarer selv å se dette er angst-tanker?   Jeg har selv opplevd de symptomene du har nå, det er angst. 

Ja, jeg skjønner det. Men har vært frisk fra helseangsten i ca 4 år! Helt til jeg en dag plutselig fikk prikking, nummen, svak arm osv på ene siden. Fikk litt panikk ETTER det. Så kom det bare oftere og andre plasser på kroppen. Så blir jeg litt usikker selv, siden det er så lenge siden jeg har hatt den helseangsten! Men håper det bare er angst! 

Anonymkode: 22585...eb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært hos flere leger.som sier dette bare er angst?!  Venter nå på MR.

Du må stole på at alle disse legene tar rett. Om ikke er det en enorm tilfeldighet..

Jo, mer du analyserer symptomene dine jo verre blir det. Angst kan alltid komme tilbake.

Skrevet
orkide1 skrev (15 minutter siden):

Du må stole på at alle disse legene tar rett. Om ikke er det en enorm tilfeldighet..

Jo, mer du analyserer symptomene dine jo verre blir det. Angst kan alltid komme tilbake.

Helt sant.. men det første legene sier er «leser at du sliter med angst» og da føler jeg at de ikke  gidder å ta meg seriøst..🤦🏼‍♀️

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt sant.. men det første legene sier er «leser at du sliter med angst» og da føler jeg at de ikke  gidder å ta meg seriøst..🤦🏼‍♀️

Bare antallet tråder du har skrevet i det siste forteller egentlig alle at du har angst. Det er veldig klassisk angst-oppførsel. Redd for at man har MS, ja vel. Da skriver man kanskje en tråd og lar det bli med det. Uansett, jeg synes du skal bestemme deg for at du skal ta i mot behandling for angsten din hvis de ikke finner noe på MR.

Anonymkode: db01a...126

Skrevet

Høres ut som angst, jeg hsrbakurat vært i behandling mot generalisert angst (helseangst for min del). Hadde og har fortsatt flere av disse symptomene. Flere også. 

Mdn når det er sagt, så hører mye av det ut som migrene med aura også. 

Anonymkode: 0676f...b85

• Liker 1
Skrevet

Google Medical Medium tingles and numbness. Jeg hadde dette også, før jeg begynte på Epstein Barr-protokollen hans. Epstein Barr gir også angst, så det kan være man har begge. Det er ikke slik at det ene forårsaker det andre, det er viruset som forårsaker begge deler.

Anonymkode: bfb1c...d75

• Liker 1
Skrevet

Alle de symptomene du beskriver er typiske psykosomatiske angstsymptomer. Det betyr ikke at legene ikke skal ta deg på alvor. Godt å høre du får CT og diverse undersøkelser som kan utelukke noe annet. Håper derimot ar dersom alle prøver og undersøkelser er fine, så må du høre på legene og jobbe med angsten din.

Mine psykosomatiske symptomer da jeg hadde angst var bla. Knyting/klemming i brystet. Smerter fra bryst og opp til kjeven. Stram vond kjeve som føltes som den låste seg. Prikking. Kvalme. Halsbrann. Alle disse symptomene kunne også vært tegn på hjertesykdom. Legen tok meg på alvor og tok ekg og øvrige prøver og undersøkelser og utelukket dette. Nå kjenner jeg igjen symptomene og slapper mer av når jeg får dem…selv om de er ubehagelige.

Jeg har aldri hatt helseangst. Sliter mest med sosial angst og noe generell angst. Kan tenke meg at med helseangst kjenenr du enda mer etter om det kan være noe galt med kroppen din. Dermed blir det en selvoppfyllende profeti.

Anonymkode: 8b1a8...30a

Skrevet

Spør om du kan få prøve valium, som et engangstilfelle. 

Dersom symtomene forsvinner av beroligende, er det angst.

Anonymkode: e287c...d93

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør om du kan få prøve valium, som et engangstilfelle. 

Dersom symtomene forsvinner av beroligende, er det angst.

Jeg fikk beroligende, symptomene forsvant ikke. Ble kun litt roligere og klarte å la være å tenke at jeg skulle dø med en gang😂så hvis symptomene ikke forsvinner med beroligende så er det ikke angst?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ms jeg er redd jeg har nå!passer med symptomene mine!  Redd de finner det på MR.. 

skulle ønske jeg også klarte å tenke sånn! Jeg klarer det en liten stund, men så blir syklonen så sterke st jeg klarer ikke. Plutselig blir jeg kjempe svimmel når jeg går, og prikker over alt. Strammer seg i tunga, og får panikk følelser når jeg kjenner det.  Tror kanskje jeg klarer å bli roligere etter MR, visst de ikke finner noe! 

hvilken symptomer hadde du ? 

Mitt første symptom var svimmelhet. Ikke en litt susete følelse som kom og gikk men hele tiden og så kraftig karusell at jeg falt ned når jeg satt på vanlige stoler. Jeg har også hatt nummenhet, men det har vært samme sted på kroppen og verken gått over eller flyttet seg på dager (og uker).

Som tommelfingerregel kan man tenke at symptomer som går over i løpet av 24 timer ikke er ms. Også panikkfølelse er utypisk for ms, men veldig vanlig hvis man er redd.

Det er veldig fint at du har fått time til mr. I mellomtiden bør du tenke mer på hva du har lyst til, og mindre på hvordan du har det. Jeg tror ikke du har ms, men hvis det likevel er det blir det ekstra viktig for deg å få kontroll over angsten. 

Anonymkode: 898ad...b10

Skrevet

Jeg hadde kraftige «angst og stress» symptomer i følge legen -selv kjente jeg meg ikke igjen i det. Etter en lang utredning fikk jeg påvist fysisk sykdom. Så man trenger ikke slå seg til ro med at ting «bare» er psykisk. Vet psykisk lidelse kan være like hemmende som fysisk, men litt typisk at alt blir hengt på angst så fort det er snakk om «diffiuse» nevrologiske symptomer. 

Anonymkode: 88026...3c0

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk beroligende, symptomene forsvant ikke. Ble kun litt roligere og klarte å la være å tenke at jeg skulle dø med en gang😂så hvis symptomene ikke forsvinner med beroligende så er det ikke angst?

Mine angstsymptomer forsvinner ikke nødvendigvis med beroligende, så jeg tror ikke det alltid er riktig. Det kan handle om at doseringen ikke er riktig. F.eks at sterke symptomer krever høy dosering.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde kraftige «angst og stress» symptomer i følge legen -selv kjente jeg meg ikke igjen i det. Etter en lang utredning fikk jeg påvist fysisk sykdom. Så man trenger ikke slå seg til ro med at ting «bare» er psykisk. Vet psykisk lidelse kan være like hemmende som fysisk, men litt typisk at alt blir hengt på angst så fort det er snakk om «diffiuse» nevrologiske symptomer. 

Anonymkode: 88026...3c0

Tror absolutt ikke det er noen fare for at TS skal slå seg til ro med angsten sin med det første, det trenger du nok ikke bekymre deg for! 😅 Forøvrig er det ganske typisk at man ikke kjenner seg igjen i angst og stress når man får angstdiagnose for første gang eller om angsten skifter form.

Jeg synes ikke det er typisk at alt blir hengt på angst, men det er selvfølgelig mulig å forveksle to sykdommer med veldig like symptomer. Det kan skje enten den ene er fysisk og den andre psykisk eller begge er fysiske osv... Tror det handler mest om at man er uheldig og har en lege som er "lat" (overarbeidet, kanskje forutinntatt) hvis man får raske diagnoser uten undersøkelser, ikke føler seg hørt osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ååh? Hvor lang tid tar det før det virker? Begynte for bare 1 uke siden.

Det kommer jo helt an på hvor lave verdier du har og hvilke doser du tar nå. Tar ihvertfall mer enn 1 uke. Mest sannsynlig vil du trenge magnesium også. 

Anonymkode: 68e15...217

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror absolutt ikke det er noen fare for at TS skal slå seg til ro med angsten sin med det første, det trenger du nok ikke bekymre deg for! 😅 Forøvrig er det ganske typisk at man ikke kjenner seg igjen i angst og stress når man får angstdiagnose for første gang eller om angsten skifter form.

Jeg synes ikke det er typisk at alt blir hengt på angst, men det er selvfølgelig mulig å forveksle to sykdommer med veldig like symptomer. Det kan skje enten den ene er fysisk og den andre psykisk eller begge er fysiske osv... Tror det handler mest om at man er uheldig og har en lege som er "lat" (overarbeidet, kanskje forutinntatt) hvis man får raske diagnoser uten undersøkelser, ikke føler seg hørt osv.

😂😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine angstsymptomer forsvinner ikke nødvendigvis med beroligende, så jeg tror ikke det alltid er riktig. Det kan handle om at doseringen ikke er riktig. F.eks at sterke symptomer krever høy dosering.

Godt å høre! Jeg tar bare en lav dos av beroligende, vil ikke ta for mye! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det fungerer for meg. Jeg blir "frisk" i noen timer av beroligende. 

Men forutsetningen er jo at dosen med beroligende er korrekt. Leger velger gjerne bare laveste dose, om de overhodet skriver det ut, siden dette er vanedannende midler. Laveste dose har ingen som helst effekt på meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 18.53):

Det fungerer for meg. Jeg blir "frisk" i noen timer av beroligende. 

Men forutsetningen er jo at dosen med beroligende er korrekt. Leger velger gjerne bare laveste dose, om de overhodet skriver det ut, siden dette er vanedannende midler. Laveste dose har ingen som helst effekt på meg. 

Ja jeg fikk den laveste dosen. 😅 

tok MR idag! Glemte å spør hvor lang tid det tar før en får svar, noen som vet? 

Skrevet

Les litt om nervesystemet og spesielt det sympatiske nervesystemet. Det kan kanskje gjøre det mer forståelig. Angst er «fysisk» sykdom/reaksjon. 

Anonymkode: 31c03...8a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...