Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe bolig, men er veldig vanskelig å vite hvilken bank jeg skal søke om lån fra. Hvor er ditt og din erfaring? 🤩 Og hvilken bør jeg eventuelt holde meg unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om du har noen gode deals via fagforening eller lignende. Det er det beste stedet å begynne. Sjekk om du kvalifiserer for ung eller grønt boliglån. 

Finansportalen har også en grei oversikt.

Anonymkode: b3c01...cd4

• Liker 2
Skrevet

Først må du sjekke hvilke vilkår den banken du bruker idag tilbyr... Stort sett krever banken som tilbyr deg boliglån at du også gjør den banken til din hovedbank, med lønnsinngang, brukskonto, bankkort osv. Da blir det jo også ganske fristende å ha alle efakturaavtaler og avtalegiroer der også. 

Så det enkleste er om din nåværende bank tilbyr gode betingelser. Om de ikke står i stil til hva du kan finne på finansportalen.no må du starte prosessen med å opprette nytt kundeforhold og flytte rundt på ting

Skrevet

Sbanken er verdt å ringe. 

Anonymkode: 8e61b...b61

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 13.58):

Ringe? Du må søke på nett. Å ringe banken er veldig gammeldags!

Anonymkode: 68f5f...a55

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ringe? Du må søke på nett. Å ringe banken er veldig gammeldags!

Anonymkode: 68f5f...a55

Det er lettere å høre de forskjellige mulighetene ved et fysisk møte synes jeg, og Sbanken har ingen fysiske lokaler. Altså ringe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 13.58):

Jeg er kunde i Sbanken, og er svært fornøyd.  Det fine er at alt går på nett.  Der er ingen såkalt "rådgiver" som vurderer deg som person.  Kun fakta teller.  Du trenger heller ikke selv å følge med at du får satt ned renten, for dette gjøres automatisk og likt for alle. 
DNB kjøpte Sbanken i fjor.  Mange kunder gikk da over til Bulder Bank, som driver etter samme konsept som Sbanken.  Selv er jeg foreløpig avventende.    

Skrevet
Amossa skrev (9 timer siden):

Der er ingen såkalt "rådgiver" som vurderer deg som person.

Jeg foretrekker å ha en rådgiver som kan hjelpe meg med alt av personlig økonomi. Min erfaring er at en rådgiver strekker seg langt for å hjelpe deg, og er ikke like rigid som en automatisert nettjeneste. 

Anonymkode: 7590d...d49

• Nyttig 2
Skrevet

Boliglån hos DNB er å anbefale.

Anonymkode: 67423...c1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boliglån hos DNB er å anbefale.

Anonymkode: 67423...c1a

Nei 🤣

Seriøst den verste banken jeg har hatt. 

Anonymkode: 42c84...20c

• Liker 5
Skrevet

Jeg er fornøyd med Himla :)

Skrevet

Om du har mulighet ville jeg vurdert Danske Bank via Akademikerne. 

Alle har samme, lave rente, som også jevnt er blant de laveste i markedet. Så man slipper å følge med, og forhandle løpende, slik man må andre steder. 

Vi har ikke det nå, men må stadig ringe banken vår og minne dem på at vi har muligheten. For de bruker enhver mulighet til å skru opp renta. 

Anonymkode: d671d...cbe

Skrevet
Elliia skrev (På 7.2.2023 den 21.01):

Skal kjøpe bolig, men er veldig vanskelig å vite hvilken bank jeg skal søke om lån fra. Hvor er ditt og din erfaring? 🤩 Og hvilken bør jeg eventuelt holde meg unna?

Du søker hos 'alle', også tar du den som gir seg best betingelser. Om du er fagorganisert, så har ofte de avtaler med banker som kan gi deg bedre betingelser. Om du er statlig ansatt, kan du også søke i statens pensjonskasse (spk), er du kommunalt ansatt er klp stedet å gå
Husk å se på den effektive renten, ikke nominelle.

Anonymkode: c5015...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du søker hos 'alle', også tar du den som gir seg best betingelser. Om du er fagorganisert, så har ofte de avtaler med banker som kan gi deg bedre betingelser. Om du er statlig ansatt, kan du også søke i statens pensjonskasse (spk), er du kommunalt ansatt er klp stedet å gå
Husk å se på den effektive renten, ikke nominelle.

Anonymkode: c5015...514

De som gir best betingelser når du søker, er gjerne de som er mest notorisk til å skru opp satsen ganske raskt, og stadig prøve seg. Det er en bevisst strategi.

Så man må enten henge over dem som en hauk, eller aller best, finne en avtale gjennom fagorganisasjoner, der de i praksis forhandler på vegne av deg. 

Anonymkode: d671d...cbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...