AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Hver gang jeg går en veldig bratt bakke får jeg et trykk i brystet. Må alltid stanse å gispe etter luft. Noen ganger har jeg tenker at jeg får ikke nok luft. SKal det være et blodslit ? Jeg føler det har blitt verre, for det var ikke slik for noen år siden. Ofte går jeg turer med folk i 70 årene og jeg kan ikke holde følge med dem. kvinne 39, Mye hjerte/ kar i slekta. Nå viser det seg at jeg muligens har arvet en hjertesykdom i slekta og skal på utredning. Tror dere det er angina ? Anonymkode: 64f76...4a8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Du er ikke bare blodfattig, da? Blodet må ha jern for å frakte oksygen rundt i kroppen. Jernanemi raserer logistikksystemet for oksygen. Anonymkode: da672...95d
Maskinfører Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Må vel være kondis/blodfattig ? er litt sånn med meg også på rypejakt tror jeg burde gått litt mere utenfor jakta også
Lonehill Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 Nå er det et hormon som regulerer opptaket av jern fra fordøyelsen. Kroppen styrer alt opptak av mineraler fra fordøyelsen med hormoner, slik at vi ikke skal ta opp for mye mineraler og bli forgiftet. Opptaket av jern styres av det jernregulerende hormonet hepcidin. Sitat Fra Store Norske Leksikon: Hepcidin er et peptid som produseres i leveren og regulerer jernopptaket. https://sml.snl.no/hepcidin Når kroppen mener at den har tatt opp nok jern og lageret er fullt, produserer den hormonet hepcidin, som stopper opptaket av jern fra fordøyelsen. Jernnivået i blodet bestemmes ikke av hvor mye jern vi spiser. Det bestemmes av et hormon som heter hepcidin. Problemer kan oppstå når jernnivået synker og kroppen får behov for å redusere nivået av hepcidin, slik at vi igjen kan ta opp jern fra fordøyelsen. Ett problem er at det er D-vitamin som skal gjøre jobben med å nedregulere hepcidin-nivået når jernnivået synker. Hvis vi har D-vitaminmangel, får kroppen problemer med å redusere nivået av det blodregulerende hormonet hepcidin. Da begynner ikke kroppen å ta opp jern, selv om nivået i blodet synker. Og da sliter vi. Dette står teknsik forklart i denne studien (PDF): hepcidin blir nedregulert av d-vitamin studie.pdf Det er også leger som har testet om folk med alvorlig jernanemi greier å regulere ned nivået av hepcidin når de får økt D-vitaminnivået. Og sannelig greide de det ikke, gitt. Dosene legene brukte kan ikke nevnes her på KG og artikkelen koster 49 dollar, men den finnes her for den som er interessert: https://aspenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1177/0148607116678197 Poenget er at det er grunn til å tro at noe så enkelt som lavt D-vitaminnivå kan være en årsak til jernanemi. Hvis det stemmer, hjelper det ikke bare å spise jerntilskudd for å øke jernnivået i blodet. Hvis kroppen ikke greier å redusere nivået av hepcidin i blodet, blånekter den på å ta opp jern fra fordøyelsen, om du så spiser jerntilskudd til du driter rust. Nå er ikke dette noe som det er lurt å forske på med sin egen kropp hjemme på kjøkkenbenken. Men det går an å skrive ut studiene og ta dem med til legen for å høre om det kan være sant, det som står der. Hvis legen din mener det er trygt for deg å prøve, kan det hende at du har løst problemet ditt på tre-fire dager med noe så enkelt og billig som D-vitamintilskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå