AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Har ei datter på 16 år som går første året på vgs. Hun har litt dårlige sosiale antenner. Vi mistenker at hun kan ha en diagnose, men vi vet ikke helt. Skole og bhg har aldri sagt noe. Men, det som er, er at etter at hun startet på vgs, har vi fått greie på at hun sier mye stygt om oss, foreldre, bestemor og søster i klassa. Til flere og høyt og tydelig. Jeg vet ikke hvorfor hun gjør det, men hun har aldri hatt mange venner, og nå som hun startet på vgs har hun fått litt høyere sosial status. Så vet ikke om det er for å tøffe seg eller hva det er. Har fått greie på dette av kjæresten til sønnen vår som går i samme klasse. Kjæresten til sønnen syns dette er ubehagelig. Og jeg syns i allefall dette er ubehagelig og flaut. Vi må ta opp dette med datteren vår. Men, er rimelig sikker på at hun kommer til å benekte alt å bli rasende. Hun gjør stort sett det. Hvordan ville dere ha håndtert dette? Hva ville dere ha sagt? Hun kommer til å nekte, men vi vet jo at dette stemmer. Anonymkode: abfe9...62c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Ta det opp med henne og si at dette ikke er greit og hvorfor det ikke er greit. Jeg syns også dere kan ta kontakt med lærer og eventuelt rådgiver på skolen. Det kan hende hun trenger noen å snakke med for å sortere dette ut. Når elever snakker nedsettende om familien i klassen, stopper jeg dette. Da det ikke er alt som trengs å dele offentlig, men gir heller eleven mulighet til å dele det med meg, rådgiver eller helsesykepleier. Jeg gjør dem oppmerksomme på at det er dumt å si noe som ikke kan tas tilbake og at ikke alle medelever klarer å forvalte informasjonen de får, på riktig måte. Anonymkode: bb61e...22f 10 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta det opp med henne og si at dette ikke er greit og hvorfor det ikke er greit. Jeg syns også dere kan ta kontakt med lærer og eventuelt rådgiver på skolen. Det kan hende hun trenger noen å snakke med for å sortere dette ut. Når elever snakker nedsettende om familien i klassen, stopper jeg dette. Da det ikke er alt som trengs å dele offentlig, men gir heller eleven mulighet til å dele det med meg, rådgiver eller helsesykepleier. Jeg gjør dem oppmerksomme på at det er dumt å si noe som ikke kan tas tilbake og at ikke alle medelever klarer å forvalte informasjonen de får, på riktig måte. Anonymkode: bb61e...22f Hun sier hun har samtaler med helsesykepleier på skolen. ts Anonymkode: abfe9...62c 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #4 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har ei datter på 16 år som går første året på vgs. Hun har litt dårlige sosiale antenner. Vi mistenker at hun kan ha en diagnose, men vi vet ikke helt. Skole og bhg har aldri sagt noe. Men, det som er, er at etter at hun startet på vgs, har vi fått greie på at hun sier mye stygt om oss, foreldre, bestemor og søster i klassa. Til flere og høyt og tydelig. Jeg vet ikke hvorfor hun gjør det, men hun har aldri hatt mange venner, og nå som hun startet på vgs har hun fått litt høyere sosial status. Så vet ikke om det er for å tøffe seg eller hva det er. Har fått greie på dette av kjæresten til sønnen vår som går i samme klasse. Kjæresten til sønnen syns dette er ubehagelig. Og jeg syns i allefall dette er ubehagelig og flaut. Vi må ta opp dette med datteren vår. Men, er rimelig sikker på at hun kommer til å benekte alt å bli rasende. Hun gjør stort sett det. Hvordan ville dere ha håndtert dette? Hva ville dere ha sagt? Hun kommer til å nekte, men vi vet jo at dette stemmer. Anonymkode: abfe9...62c Sønnen min holder på sånn. Han er ti og gjør det for oppmerksomhet, tror jeg. Han har adhd. Anonymkode: f9994...cd3 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #5 Skrevet 7. februar 2023 Hva er det hun sier da? Er du sikker på at det ikke er noe sannhet i det hun sier? Hvis du tar det opp med henne så setter du kjæresten til sønnen deres i en veldig kjip situasjon. Hvorfor skal dere si noe uansett? Det er helt vanlig at ungdom klager over foreldre og familie. Anonymkode: d63cf...2ef 2
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 Hadde jeg hørt datteren din og fått denne responsen fra deg så ville jeg trodd på henne. Hvorfor? Fordi du omtaler henne respektløst og ilegger henne flere dårlige egenskaper. 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (Akkurat nå): Hadde jeg hørt datteren din og fått denne responsen fra deg så ville jeg trodd på henne. Hvorfor? Fordi du omtaler henne respektløst og ilegger henne flere dårlige egenskaper. Hvordan omtaler jeg henne respektløst? Måten jeg beskriver henne på er faktisk slik hun er. Skal jeg pynte på det? ts Anonymkode: abfe9...62c 4
Korvetta Skrevet 7. februar 2023 #8 Skrevet 7. februar 2023 Har du kanskje tenkt over hva det er dere gjør som får henne til å føle seg slik? 3
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 #9 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan omtaler jeg henne respektløst? Måten jeg beskriver henne på er faktisk slik hun er. Skal jeg pynte på det? ts Anonymkode: abfe9...62c Spørsmålet er hvorfor du i det hele tatt ramser opp alt du mener er feil med henne?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #10 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er det hun sier da? Er du sikker på at det ikke er noe sannhet i det hun sier? Hvis du tar det opp med henne så setter du kjæresten til sønnen deres i en veldig kjip situasjon. Hvorfor skal dere si noe uansett? Det er helt vanlig at ungdom klager over foreldre og familie. Anonymkode: d63cf...2ef Hun sier blant annet at bestemor er gal i hodet (stemmer selvfølgelig ikke), at pappaen er drittlat, søsteren er jeg ikke sikker på. Vi er nødt til å si noe da flere i klassen syns dette er ubehagelig å høre på. Og begynner å trekke seg unna henne pga dette. ts Anonymkode: abfe9...62c 6
Maskinfører Skrevet 7. februar 2023 #11 Skrevet 7. februar 2023 Her bør det granskes så en ikke tråkker i salaten
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #12 Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (2 minutter siden): Spørsmålet er hvorfor du i det hele tatt ramser opp alt du mener er feil med henne? Jeg har overhodet ikke ramset opp alt som er galt med henne. ts Anonymkode: abfe9...62c 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #13 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har ei datter på 16 år som går første året på vgs. Hun har litt dårlige sosiale antenner. Vi mistenker at hun kan ha en diagnose, men vi vet ikke helt. Skole og bhg har aldri sagt noe. Men, det som er, er at etter at hun startet på vgs, har vi fått greie på at hun sier mye stygt om oss, foreldre, bestemor og søster i klassa. Til flere og høyt og tydelig. Jeg vet ikke hvorfor hun gjør det, men hun har aldri hatt mange venner, og nå som hun startet på vgs har hun fått litt høyere sosial status. Så vet ikke om det er for å tøffe seg eller hva det er. Har fått greie på dette av kjæresten til sønnen vår som går i samme klasse. Kjæresten til sønnen syns dette er ubehagelig. Og jeg syns i allefall dette er ubehagelig og flaut. Vi må ta opp dette med datteren vår. Men, er rimelig sikker på at hun kommer til å benekte alt å bli rasende. Hun gjør stort sett det. Hvordan ville dere ha håndtert dette? Hva ville dere ha sagt? Hun kommer til å nekte, men vi vet jo at dette stemmer. Anonymkode: abfe9...62c Her tenker jeg du som forelder burde kontakte lærer og rådgiver på skolen, og du er først og fremst nødt til å kommunisere bedre med datteren din. Hvordan er forholdet deres? Er dere «langt ifra» hverandre? Kanskje du kan ta hun med avgårde en helg, bare dere to - du er nødt til å connecte med datteren din igjen. Ønsker du ikke at hun skal komme til deg, når ting er vanskelig - eller når hun tenker på ting? Dette er viktig. Ungdommer som gjør slik som datteren din, gjør det for oppmerksomhet. Med all sannsynlighet har hun det tungt og vanskelig. Anonymkode: a1f60...51a 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #14 Skrevet 7. februar 2023 Korvetta skrev (4 minutter siden): Har du kanskje tenkt over hva det er dere gjør som får henne til å føle seg slik? Vi har selvfølgelig tenkt over det. Og hadde det bare vært oss foreldre så hadde det nå vært en ting. Men, hun drar både søsken og besteforeldre ned i dritten. ts Anonymkode: abfe9...62c 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #15 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her tenker jeg du som forelder burde kontakte lærer og rådgiver på skolen, og du er først og fremst nødt til å kommunisere bedre med datteren din. Hvordan er forholdet deres? Er dere «langt ifra» hverandre? Kanskje du kan ta hun med avgårde en helg, bare dere to - du er nødt til å connecte med datteren din igjen. Ønsker du ikke at hun skal komme til deg, når ting er vanskelig - eller når hun tenker på ting? Dette er viktig. Ungdommer som gjør slik som datteren din, gjør det for oppmerksomhet. Med all sannsynlighet har hun det tungt og vanskelig. Anonymkode: a1f60...51a Tenker å kontakte skolen, ja. Kommunikasjonen er vanskelig med henne. Har egentlig alltid vært sånn. Hun selv tror at det feiler henne noe pga at hun er så rar som hun sier. ts Anonymkode: abfe9...62c 2
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 #16 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har overhodet ikke ramset opp alt som er galt med henne. ts Anonymkode: abfe9...62c Er det mer enn at hun lyver, har dårlige sosiale antenner, er utspekulert som i å utnytte uventet sosial status, at det spekuleres i diagnose og at hun alltid benekter? 1
Korvetta Skrevet 7. februar 2023 #17 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har selvfølgelig tenkt over det. Og hadde det bare vært oss foreldre så hadde det nå vært en ting. Men, hun drar både søsken og besteforeldre ned i dritten. ts Anonymkode: abfe9...62c Jeg kjenner ikke til situasjonen, men det kan være hun ikke har samme oppfatning av sine søsken og besteforeldre som du har. Du skriver veldig lite om forholdet deres. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #18 Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (4 minutter siden): Er det mer enn at hun lyver, har dårlige sosiale antenner, er utspekulert som i å utnytte uventet sosial status, at det spekuleres i diagnose og at hun alltid benekter? Det er jo det som er sannheten. Hun har problemer med det sosiale, hun har en tendens til å lyve, ja, og hun benekter stort sett alt hun blir konfrontert med. Både hjemme og på skole. Hun selv mener hun kan ha en diagnose. Hvordan kan du mene det er slemt å beskrive henne på denne måten? Det er jo selvfølgelig for å belyse situasjonen og hvorfor jeg tror hun gjør som hun gjør. Hun har mange gode sider også, men det var ikke relevant å nevne de i hovedinnlegget. ts Anonymkode: abfe9...62c 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #19 Skrevet 7. februar 2023 Korvetta skrev (7 minutter siden): Jeg kjenner ikke til situasjonen, men det kan være hun ikke har samme oppfatning av sine søsken og besteforeldre som du har. Du skriver veldig lite om forholdet deres. Jeg vet jo hva slags forhold hun har til søsken og besteforeldre. Og ingen av de fortjener å bli rakket ned på i offentligheten. ts Anonymkode: abfe9...62c 2
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 #20 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo det som er sannheten. Hun har problemer med det sosiale, hun har en tendens til å lyve, ja, og hun benekter stort sett alt hun blir konfrontert med. Både hjemme og på skole. Hun selv mener hun kan ha en diagnose. Hvordan kan du mene det er slemt å beskrive henne på denne måten? Det er jo selvfølgelig for å belyse situasjonen og hvorfor jeg tror hun gjør som hun gjør. Hun har mange gode sider også, men det var ikke relevant å nevne de i hovedinnlegget. ts Anonymkode: abfe9...62c Det virker mer som om du beskriver henne på den måten du gjør for å svekke troverdigheten hennes. At det skal være innlysende at dette ikke er sant. Jeg sier ikke at du har narsissistiske trekk, men det er sånn narsissister gjør det når noen forteller hvordan de er. Da er det om å gjøre og sette den andre i dårligst mulig lyd sånn at h*n ikke blir trodd. Folk må liksom skjønne at det er den som forteller som det er noe i veien med. Selvfølgelig er det problemer i familien deres. Men de går du ikke inn på annet enn å benekte. Hadde du skrevet : Jeg har en datter som har begynt å snakke stygt om familien. Jeg syns det er vanskelig og vil skjønne grunnen til det. Da hadde det vært noe annet. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå