AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Del Skrevet 7. februar 2023 Hei, Jeg vet ikke om dette er rett plass og spør, men jeg ønsker noen andre sine tanker på problemet mitt. Jeg er en kvinne på 24 år som har i flere år hatt mistanke om at jeg kan ha en ADHD-diagnose. Jeg har lenge ønsket å gå til lege/ psykiater for å finne ut om dette kan være tilfelle, men jeg er redd for at jeg ikke vil bli tatt seriøst. Problemet mitt er at jeg har gjennom hele mitt liv alltid vært den skoleflinke i familien. For øyeblikket skriver jeg master, og jobber på siden av i det jeg studerer til å bli. På bakgrunn av at jeg er skoleflink nekter foreldrene mine for at jeg kan ha denne diagnosen, da de sammenligner meg med søsteren min, som på barneskolen ble diagnotisert med ADHD. Problemet mitt er vel i bunn og grunn at jeg ikke hadde tydelige symptomer som barn, men de har kommet veldig tydelig fram nå som voksen. Jeg er også redd for at legen/psykiater ikke vil ta meg seriøst da jeg har klart (forhåpentligvis) å skrive en master. Løpet mitt fram til dette punktet har ikke vært lett (noe som jeg vet at det ikke skal være!), men nå føler jeg at symptomene mine hindrer meg både på skolen, i jobb og på fritiden. Jeg kan forresten også nevne at jeg har et par ganger fått prøve ut Ritalin av søsteren min, da også hun er overbevist om at jeg har ADHD. Jeg merker stor forskjell i hvordan hodet mitt fungerer når jeg har tatt Ritalin, og det er akkurat som om et lodd løftes av hjernen. Jeg har lest flere plasser at om Ritalin har beroligende effekt på en, er sjansen stor for at man har diagnosen. Om jeg ikke hadde hatt diagnosen, ville jeg ha blitt hyper og "høy" av et slik medikament. Jeg har kun testet dette ut et par ganger da det i bunn og grunn ikke er lovlig, men jeg ønsket å se om jeg ble roligere eller "høy" av medikament brukt til ADHD (Målet mitt er ikke å få tak i ADHD-medisin, men å få svar på hvorfor jeg er slik som jeg er) Har noen vært i en lignende situasjon eller fått utredning i voksen alder, som ønsker å dele erfaringene sine med meg? (Nå har jeg brukt en time til å lage bruker her inne og skrevet dette innlegget, i stedet for å skrive på masteren min, som jeg så absolutt heller burde ha gjort 😂🙈) Anonymkode: 6cc38...836 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Del Skrevet 7. februar 2023 Hvis du ikke har noen forhindringer i livet, har fast jobb, er utdannet og har alt på stell så er det usannsynlig at du blir prioritert til en utredning. Da burde du heller bare gjøre det privat. Anonymkode: 05db2...c9b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Del Skrevet 7. februar 2023 For å få en utredning så må du til legen din i hvert fall, så jeg håper du har en god lege. Jeg fikk utredning for et par-tre år siden på DPS og fikk diagnosen på et par mnd. Tror ikke det går så kjapt vanligvis, mulig det var pga Korona-tider. Jeg visste ikke at jeg skulle utredes for ADHD da jeg kom dit, jeg trodde de skulle ta noen tester for å sjekke hukommelsen min som jeg var bekymret for. Jeg vet at noen ikke blir tatt på alvor av legen sin, men prøv å samle sammen så mange bevis du kan for at det kan være ADHD du har. Du må kanskje få med deg foreldrene dine på dette, for jeg tror det er vanlig å snakke med foreldre/omsorgspersoner fra barndommen når man diagnostiserer unge voksne. (Jeg har en såpass gammel og glemsk mor at det ikke var hensiktsmessig å snakke med henne da jeg var til utredning). Men. Prat med legen din og hør hva hun/han sier og ta det derifra. Lykke til. Anonymkode: cc126...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #4 Del Skrevet 7. februar 2023 Har du klart deg bra i livet får du ikke utredning kommunalt. Min venninne gikk nettopp svar i en alder av 30 år. Du må gå den private veien TS. Anonymkode: 12afb...cc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #5 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du ikke har noen forhindringer i livet, har fast jobb, er utdannet og har alt på stell så er det usannsynlig at du blir prioritert til en utredning. Da burde du heller bare gjøre det privat. Anonymkode: 05db2...c9b Enig. Dersom du ikke har BETYDELIG funksjonsnedsettelse i jobb, utdannelse og i hjemmet har du ikke rett til utredning ved DPS. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker Anonymkode: 263c4...841 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Dersom du ikke har BETYDELIG funksjonsnedsettelse i jobb, utdannelse og i hjemmet har du ikke rett til utredning ved DPS. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker Anonymkode: 263c4...841 Må bare legge til at det at du opplevde det som positivt å bruke sentralstimulerende ikke er en «test» på at du har ADHD. Mange kan oppleve det som positivt, det kan øke konsentrasjon og oppmerksomhet, og gi en «god» følelse/lett eufori - det er en grunn til at dette selges både til studenter som ønsker å kunne fokusere bedre, og andre som gjerne vil ha det. Anonymkode: 263c4...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Del Skrevet 7. februar 2023 Be om henvisning offentlig, men et tips: Spar til privat. Anonymkode: c894c...b2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #8 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis du ikke har noen forhindringer i livet, har fast jobb, er utdannet og har alt på stell så er det usannsynlig at du blir prioritert til en utredning. Da burde du heller bare gjøre det privat. Anonymkode: 05db2...c9b Vel, det er jo en grunn til at ts ønsker utredning. Utdannelse og jobb er ikke det samme som "ingen forhindringer i livet". Jeg var i samme situasjon som deg, ts, karret meg gjennom høyere utdanning, men var dypt deprimert, hadde spiseforstyrrelser og slet med det sosiale (hadde venner, men klarte ikke sette grenser for meg selv, var impulsiv etc.) Jeg brukte mye lengre tid enn normert på studier, og var alltid utslitt selv om jeg på papiret ikke fikk fullført like mye som medstudenter og kollegaer. Fikk omsider diagnose som 40-åring ved privat utredning. Mitt råd: forsøk fastlegen først, men ikke gi opp selv om du blir avfeid! Det varierer veldig hva slags kunnskap helsepersonnel har om adhd. Som noen sier over her, spar til privat utredning. (Kjenner forresten veldig igjen problemet med å bruke eviglang tid på å formulere en tekst!) Lykke til! Anonymkode: 9df8f...38c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie2023 Skrevet 8. februar 2023 #9 Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) Jeg har hørt fra flere bekjente at det kan være lurt å gå privat i slike tilfeller Endret 8. februar 2023 av Annie2023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #10 Del Skrevet 8. februar 2023 Hei igjen, Tusen takk for svar. Jeg er veldig forberedt på at jeg må gå privat. Grunnen for at jeg søker råd er fordi folk rundt meg har inntrykk av at jeg har kontroll til alle tider, og at ting er greit. Men jeg opplever å leve i et evigvarende kappløp med tiden, og har flere ganger opplevd å gå på veggen på grunn av for mye stress. Problemet mitt er vel at jeg ikke klarer å prioritere hva som er viktigst, og at jeg er en mester til å utsette hva jeg faktisk må gjøre (jeg sliter også mye med impulsivitet, hyperfiksering og dagdrømming). I det halvåret jeg skrev bachelor-oppgaven min utviklet jeg en form depresjon som lammet meg totalt da jeg ikke klarte å prioritere hva jeg skulle gjøre, og alltid utsatt skrivinga. Hadde det ikke vært for god veiledning av veilederen min, hadde jeg aldri fullført. Heldigvis har jeg samme veileder nå på masteren min. Jeg utdanner meg til å bli lærer, og jeg frykter at jeg vil oppleve det samme som på bachelor-oppgaven når jeg starter i en full stilling til høsten. TS Anonymkode: 6cc38...836 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #11 Del Skrevet 8. februar 2023 Jeg har en i min omkrets som klarer seg bra i livet og har fullført studie og jobb innenfor et av de vanskeligste områdene å få jobb innenfor. Når hun sa at hun trodde hun hadde adhd så tenkte jeg at det ikke kunne stemme. Hun har alltid vært pliktoppfyllende og flink. Men samtidig strever hun enormt på privaten som ikke er så synlig. Hun fikk avslag offentlig, men fått hjelp privat. Og det var ingen tvil om at hun hadde adhd. Så hun får endelig hjelp og har det mye bedre. Anonymkode: 6d9b5...19c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #12 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Enig. Dersom du ikke har BETYDELIG funksjonsnedsettelse i jobb, utdannelse og i hjemmet har du ikke rett til utredning ved DPS. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker Anonymkode: 263c4...841 Tror de vurderer funksjonsnedsettelse ganske vidt. Jeg fikk ADHD-utredning gjennom DPS med bare milde symptomer, og det faktum at jeg hadde droppet ut av vg2 midt i året noen år før utredningen (men gjode omvalg og fullførte ny linje rett etterpå). Fikk ingen diagnose, fordi jeg hadde "klart meg for bra" i livet, siden jeg hadde fast jobb og ikke drev med rus eller annet tull 😅 Anonymkode: 96676...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå