Gå til innhold

Arv og pliktdelsarv til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en tråd om dette i et annet underforum her, og ble litt nysgjerrig på loven og fant ikke helt klare svar når jeg googlet.

Kan en forelder gi bort, altså skrive over sine verdier, på andre enn barna/barnet sitt mens man er i live, uten at dette blir omgjør?

Hvor streng er loven om pliktdelsarv?

Om det f.eks. er noen som har barn som store deler av livet har ignorert eller vært ufin mot foreldrene, kan de de f.eks. skrive over alle verdiene på en annen person, eller en veldedig organisasjon? Eller vil retten omstøte slike handlinger/disposisjoner?

Anonymkode: d1072...fd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gi bort mens du er i live, men du må gjøre det på en måte som ikke er dødsdisposisjonen (om det er det det heter) 

Anonymkode: f0770...8e0

• Liker 4
Skrevet

Man står som regel fritt til å gi bort penger så lenge man lever og er ved sine fulle fem, om man som foreldre fremdeles er gift. Det er litt regler på det om man er skilt eller enke/mann og gift på nytt, da kommer det særkullsbarn-regler inn i bildet og man kan risikere at arvingene (ungene) bestrider at enkemannen ga bort alt av verdier til sin nye kone på 50 da han var 80. Sånne eksempler finnes det jo mange av.

Anonymkode: 459ae...09a

Skrevet

Loven er absolutt når det kommer til barns arv. Eneste unntaket er drap eller drapsforsøk på foreldrene

Anonymkode: 4da20...8b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Loven er absolutt når det kommer til barns arv. Eneste unntaket er drap eller drapsforsøk på foreldrene

Beklager ser nå at du mener at det gies bort mens dem er i livet og ikke at der testamenteres bort. Det kan dem såklart gjøre om dem er beregnelig

Skrevet

Ja, alt jeg eier er mitt og jeg gjør akkurat hva jeg vil med det frem til dagen jeg dør. Det eneste som kan bli omgjort er hvis jeg ligger på dødsleiet og skriver et nytt eller gjør om på et eksisterende testamente. Da er det om å gjøre å finne ut om jeg var ved mine fulle fem og at ingen tvang meg til å skrive det (om).

Anonymkode: 5c94b...1bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg så en tråd om dette i et annet underforum her, og ble litt nysgjerrig på loven og fant ikke helt klare svar når jeg googlet.

Kan en forelder gi bort, altså skrive over sine verdier, på andre enn barna/barnet sitt mens man er i live, uten at dette blir omgjør?

Hvor streng er loven om pliktdelsarv?

Om det f.eks. er noen som har barn som store deler av livet har ignorert eller vært ufin mot foreldrene, kan de de f.eks. skrive over alle verdiene på en annen person, eller en veldedig organisasjon? Eller vil retten omstøte slike handlinger/disposisjoner?

Ja, så lenge man er frisk og rask og ikke sitter i  uskifte kan man fritt gi bort alt man har. For at overdragelsen skal være gyldig må den ha fått en «realitet». Man kan f.eks. ikke go bort boligen, men fortsette å bo der selv og betale alle utgifter. 

Anonymkode: 947f1...71a

• Liker 3
Skrevet

Ja. Eier kan gjøre hva den vil med sine eiendeler så lenge det er en livsdisposisjon. 

Anonymkode: 3d559...f1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, så lenge man er frisk og rask og ikke sitter i  uskifte kan man fritt gi bort alt man har. For at overdragelsen skal være gyldig må den ha fått en «realitet». Man kan f.eks. ikke go bort boligen, men fortsette å bo der selv og betale alle utgifter. 

Er det heller ikke realitet dersom man gir bort bolig til et annet familiemedlem og bor der sammen med denne etterpå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Absolutt? Er jo flere her i tråden som skriver at man kan gi bort verdier så lenge man lever, til andre enn evt barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Absolutt? Er jo flere her i tråden som skriver at man kan gi bort verdier så lenge man lever, til andre enn evt barn.

Utgangspunktet er at enhver kan gi bort hele sin formue i levende live, uten at arvelovens regler kommer inn på forholdet. Foreldre kan således i prinsippet gi bort hele sin formue til en av sine barn eller til fremmede, uten at det krenker reglene om pliktdelsarv eller krever testaments former. Ved disposisjoner gjort i levende live og som har realitet for giver mens han lever, uten å skulle oppfylles først etter vedkommendes død, snakker man om en såkalt livsdisposisjon.

https://jusinfo.no/arverett/livs-og-dodsgaver/livs-og-dodsdisposisjoner/

Anonymkode: 3d559...f1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det heller ikke realitet dersom man gir bort bolig til et annet familiemedlem og bor der sammen med denne etterpå?

I ditt eget liv kan du gjøre AKKURAT det du vil. Den eneste begrensningen er hvis du sitter i uskiftet bo. Å sitte i uskiftet bo vil si at din ektefelle er gått bort og du «passer på» arven til de etterlatte inntil du velger å gjøre opp boet eller går bort selv. 
Har du et hus du eier og 3 barn, og heller vil at naboen skal få huset så står du fritt fram til å gjøre det. Eller til favorittsønnen/datteren. 

• Liker 5
Skrevet
Akay skrev (4 minutter siden):

I ditt eget liv kan du gjøre AKKURAT det du vil. Den eneste begrensningen er hvis du sitter i uskiftet bo. Å sitte i uskiftet bo vil si at din ektefelle er gått bort og du «passer på» arven til de etterlatte inntil du velger å gjøre opp boet eller går bort selv. 
Har du et hus du eier og 3 barn, og heller vil at naboen skal få huset så står du fritt fram til å gjøre det. Eller til favorittsønnen/datteren. 

Hva om man aldri har vært gift, men har barn fra tidligere? Vil barn i en sånn situasjon kunne kreve skifte når forelderen får samboer feks? 

Skrevet

Hva om man aldri har vært gift, men har barn fra tidligere? Vil barn i en sånn situasjon kunne kreve skifte når forelderen får samboer feks? 

Ja, man kan ikke sitte i uskifte med særkullsbarn uten deres samtykke.

• Liker 2
Skrevet

Ja, man kan ikke sitte i uskifte med særkullsbarn uten deres samtykke.

Gjelder dette også når forelderen aldri har bodd sammen med det nå voksne barnet? Og uskifte? Det er vel bare aktuelt om forelderen dør, og om evt steforelder skal sitte i uskifte eller ikke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan som særkullsbarn kreve skifte når din forelder dør om hen bor sammen med en som ikke er din forelder. 

Anonymkode: aed82...64c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, alt jeg eier er mitt og jeg gjør akkurat hva jeg vil med det frem til dagen jeg dør. Det eneste som kan bli omgjort er hvis jeg ligger på dødsleiet og skriver et nytt eller gjør om på et eksisterende testamente. Da er det om å gjøre å finne ut om jeg var ved mine fulle fem og at ingen tvang meg til å skrive det (om).

Anonymkode: 5c94b...1bb

I det øyeblikket du har fått en dødelig sykdom som du vil dø av innen kort tid vil det ikke være gyldig, hjelper ikke at man er med sine fulle fem. Samme med testamente. Har en venn som kjørte rettsak på det og vant.

Anonymkode: e7483...95c

• Liker 3
Skrevet

Gjelder dette også når forelderen aldri har bodd sammen med det nå voksne barnet? Og uskifte? Det er vel bare aktuelt om forelderen dør, og om evt steforelder skal sitte i uskifte eller ikke?

Det gjelder da også ja.

Anonymkode: e7483...95c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg eier bolig alene. Har 2 barn som skal dele likt ved min død. Har ikke testamente på dette da saken står som nevnt.

Hvis jeg vil kan jeg skrive over hele huset til ene barnet og den andre kan ikke arve noe av boligen. Det de da må dele på er penger på konto og ved salg av bilen min. Andre verdier har ikke jeg, bortsett fra innbo som de enten deler eller selger.

Jeg har selv arvet en andel av huset til mine foreldre, en er steforelder. Den gjenlevende skal bo der til hn ikke vil lenger eller dør. Da først innløser jeg min arv ved salg av huset.

Jeg har en forelder jeg ikke har kontakt med, aldri hatt det heller. Den dagen hn dør vil jeg ikke gå med at gjenlevende får sitte i uskiftet bo. Jeg vil da innløse min arv asap. For alt jeg vet står ingenting på min forelder, men det finner jeg ut den gang da. Sist jeg sjekket sto hn som eier av boligen. Mye kan ha endret seg siden jeg sjekket det.

Anonymkode: 63f24...424

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette spørsmålet skjønte jeg ikke. Skifte er jo kun aktuelt når en person dør, ikke når h*n får samboer. Barn får ingenting når forelder blir samboer.

Men ja, en person kan gi bort huset sitt til sin nye samboer, selv om h*n har barn. Ved død vil da barnet ikke arve huset, siden forelderen altså ikke eier det lenger. 

Anonymkode: c9df5...aec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...