Cordellia Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Jeg jobbet i et ettårig engasjement som ble avsluttet januar i år. I følge sjefen vil jeg få feriepengene mine utbetalt i mars. Min samboer mener at jeg må betale dobbelt skatt fordi jeg får feriepengene så tidlig. Med andre ord, feriepengene er allerede skattet på gjennom året i fjor og hvis jeg nå også må skatte på totalbeløpet så blir det ekstra mye som blir trukket. Noen som vet om dette stemmer?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Samboeren din rører fælt. Det blir trukket skatt om de utbetales samme året de er opptjent. Anonymkode: 562cf...3f3 2
Morgenrøden Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 (endret) Du blir trukket skatt av feriepenger opparbeidet og utbetalt samme år. Dvs at feriepengene du tjente opp i fjor vil bli utbetalt uten skattetrekk, mens feriepengene som ble opptjent i januar vil du bli trukket skatt av. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/feriepenger/ Endret 7. februar 2023 av Morgenrøden 2
Cordellia Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Samboeren din rører fælt. Det blir trukket skatt om de utbetales samme året de er opptjent. Anonymkode: 562cf...3f3 Haha, godt å høre. Jeg synes det hørtes veldig rart ut og har ikke funnet noe som understøtter, men h*n var meget overbevist om dette.
Cordellia Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2023 Just now, Morgenrøden said: Du blir trukket skatt av feriepenger opparbeidet og utbetalt samme år. Dvs at feriepengene du tjente opp i fjor vil bli utbetalt uten skattetrekk, mens feriepengene som ble opptjent i januar vil du bli trukket skatt av. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/feriepenger/ Takk
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 Som all annen inntekt er feriepenger også skattepliktige. Men feriepenger er trekkfrie når de utbetales i ferieåret. Anonymkode: 08cee...b40 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 Det er en illusjon at feriepenger er skattefrie. Du betaler bare skatt for dem de 10,5 andre månedene i året. Man betaler alltid skatt på inntekt uansett. For de som er gode i matte og lurer på de 0,5, så er det halv skatt i desember. Men uansett hvordan dette gjøres og fordeles og når du får feriepenger og alt det der : Du ender aldri med å betale for mye skatt på grunn av det. Når året regnes opp så skal du bare ha betalt riktig beløp skatt. Hvis ikke får du enten baksmell eller penger igjen. Med andre ord: Ingenting å stresse med. Vær klar over en ting: Hvis du får en ekstraordniær lønnsutbetaling som gjør at du får unormalt mye feriepenger et år, så får du baksmell neste år fordi man ikke tok høyde for alle feriepengene de 10,5 andre månedene med skattetrekk. Anonymkode: 0e5b2...c3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå