Gå til innhold

Var tenåringsforeldre mer avslappet og mindre strenge for 20 år siden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var tenåring hadde jeg det veldig fritt.

Så ofte på tv etter de andre hadde lagt seg, var jeg trøtt neste dag så var det mitt problem. Foreldrene mine sa ikke noe på at jeg gjorde dette. Måtte bare huske på å slå av tv og lys før jeg la meg.

kjøpte jeg brus og godteri etter skolen så sa ikke foreldrene mine noe på det.

Kom jeg ikke hjem rett etter skolen så regnet de bare med at jeg hadde blitt med venninna mi hjem. De ringte ikke dit og spurte om jeg var der.

Kunne sminke meg før jeg skulle på skolen, de sa ikke noe på det. Ikke så mye regler på klær heller, eneste var vel at jeg ikke fikk gå med korte skjørt og magetopper.

Mye annet også. Var ikke sånn at de var fraværende, men noen ting gadd de rett og slett ikke å bry seg med.

Regner med at foreldre var forskjellige da også. Men var mange foreldre generelt mer avslappet? Er de mere strenge nå?

Hvordan hadde du det?

Anonymkode: b59fc...464

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde veldig motsatt foreldre... Jeg hadde leggetider, innetider, fikk ikke sminke meg eller kle meg utfordrende. De kjeftet hvis jeg kjøpte godteri i ukedagene. De skulle vite absolutt alt jeg gjorde og hvem jeg var med. Jeg måtte alltid ringe og spørre hvis jeg ikke kom rett hjem. Jeg fikk ikke dra på fest, ungdomsdisko, juleball. Det var steder i byen jeg ikke fikk dra (selv om det var en liten og trygg by). Fikk ikke overnatte hos andre eller ha venner på overnatting. 

Anonymkode: 3e239...93f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror kanskje mange foreldre var litt mer avslappet, ja! Kan ikke huske at mine var så strenge heller... jeg har alltid trodd at de ikke var strenge pga at jeg oppførte meg så skikkelig. Men mulig det også var det at de ikke la seg så mye borti ting.

(på godt og vondt, da... kan ikke huske at de var med på så mange av fotballkampene mine heller, og når jeg spilte konsert med kulturskolen tok jeg alltid sykkelen og dro i vei selv, det var ikke slik at de kom og hørte på...)

Vi er nok litt mer engasjerte i livene til barna våre i dag.

Anonymkode: 8a93f...efb

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Nja, mange var kanskje det. 

Jeg opplevde at mine foreldre var på ca samme nivå som jeg selv, og de fleste rundt oss, er med sine tenåringer i dag. 
Vil vite hvor barna er, men stoler på dem så lenge de ikke er tatt i løgn. 
Setter grenser for leggetid og innetid.
Styrer til en viss grad sminke, klær og godteri/brus. 

Det er forresten også forskjell på 13 åring og 18 åring. 
En på 17-18 får naturlig nok bestemme mer selv enn en på 13-14. 

Anonymkode: 1d851...146

• Liker 2
Skrevet

Hadde frihet under ansvar. Selv var jeg ikke en streng mamma, men likte å vite hvor de var og med hvem. Ofte var de hos oss. Satte regler for bruk av Nintendo og tv.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Fikk ikke gå på ungdomsklubben fordi de hadde hørt om at noen røyka det for ti år siden, ikke overnatte hos venninner i klassen, ikke dra på sydentur (18). Ja jeg var myndig, men fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe sted å bo lenger hvis jeg gjorde det og jeg gikk siste året på vgs. 

Anonymkode: cccfc...314

• Liker 1
Skrevet

Hadde foreldre som var strenge på en del ting, ting jeg i dag ikke er streng med egne barn. Mamma var overbeskyttende og kom jeg hjem med blåmerker etter idrett ville hun nærmest polstre meg inn. Ble tvunget til å bruke albuebeskyttere i håndball

Pappa var med mye. Han var med i styret i min ene fritidsaktivitet og hadde ansvar for masse dugnader og kjørte meg overalt. 

Jeg fikk ikke sove ute på sommeren (telt/koje), var gammel før jeg fikk dra på stranda uten voksne.  

Fikk ikke lov å overnatte alene før jeg gikk på vgs. Men etter start vgs slapp mamma på grepet. Jeg fikk dra på språkreise etter 1. vgs en måned og alene på tog til/fraParis året etter for å møte utvekslingselev.  

Anonymkode: 4ae6b...db5

• Liker 1
Skrevet

Mine tenåringer har hatt det veldig fritt i forhold til hvordan jeg hadde det selv. Så det stemmer ikke for min del. Som lærer på vgs ser jeg stor variasjon i hvordan ungdommene har det. Noen har det veldig fritt, andre veldig strengt. Men de fleste ligger et sted midt i mellom. Samfunnet har endret seg, så jeg kan ikke helt sammenlikne med hvordan det var før. 

Anonymkode: 3564a...314

• Liker 2
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si. Jeg hadde mye strengere oppvekst (født 81) enn det mine barn har, på mange måter. 

Anonymkode: fb241...45d

• Liker 1
Skrevet

Det var da så forskjellig den gang også, og også nå. Jeg hadde det ikke strengt, og barna mine har det ikke spesielt strengt. Det er utrolig store forskjeller i vennegjengene deres, fra det ene ytterpunktet til det andre. 

Anonymkode: be9ba...3b8

Skrevet

Tjah.. jeg studerte hardt da jeg var 20 år. Var på universitetet hele dager. Så den lille tiden jeg hadde igjen, kunne jeg feste, dra ut på byen osv. Det var ikke mange regler. Men det var begrenset med tid hva jeg kunne. Jeg hadde med venninne da vi leste opp til eksamen. Nei,de ringte ikke hvor jeg var,siden jeg sa ifra. Det generelt fritt.

Anonymkode: 0edc2...b5f

Skrevet

Mine tenåringer har frihet under ansvar, og tar gode veloverveide valg. Jeg har ikke faste leggetider for dem, men de kommer seg i seng ril riktig tid. 18-åringen kan gjerne legge seg klokka 21 vis hun er sliten. Har prøvd og feilet med dem, og funnet ut at de må få erfare selv. Har tette og gode bånd til dem, og vi kan snakke om alt. 

Anonymkode: 2aa29...923

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 18.37):

Når jeg var tenåring hadde jeg det veldig fritt.

Så ofte på tv etter de andre hadde lagt seg, var jeg trøtt neste dag så var det mitt problem. Foreldrene mine sa ikke noe på at jeg gjorde dette. Måtte bare huske på å slå av tv og lys før jeg la meg.

kjøpte jeg brus og godteri etter skolen så sa ikke foreldrene mine noe på det.

Kom jeg ikke hjem rett etter skolen så regnet de bare med at jeg hadde blitt med venninna mi hjem. De ringte ikke dit og spurte om jeg var der.

Kunne sminke meg før jeg skulle på skolen, de sa ikke noe på det. Ikke så mye regler på klær heller, eneste var vel at jeg ikke fikk gå med korte skjørt og magetopper.

Mye annet også. Var ikke sånn at de var fraværende, men noen ting gadd de rett og slett ikke å bry seg med.

Regner med at foreldre var forskjellige da også. Men var mange foreldre generelt mer avslappet? Er de mere strenge nå?

Hvordan hadde du det?

Anonymkode: b59fc...464

Jeg er født i 1983. Hadde det akkurat som dette. De visste riktignok ikke at jeg kjøpte store godteposer etter skolen, men de spurte jo heller ikke hva jeg brukte lommepengene på. 

De var kjempe gode foreldre, men veldig avslappet!

Anonymkode: c2fa2...07a

Skrevet

Mine var alt for lite streng, involverte seg ekstremt lite i mitt liv, som ente med at jeg gjor mye syke ting for oppmerksomhet. Tror at det finnes en gylden middelvei der man som forelder viser at man stoler på de, samtidig som vi er interessert i det som skjer i livene deres. 

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre var passe strenge da jeg var tenåring på 90tallet. Det var mye skremselstaktikk knyttet til narkotika, noe som funket bra da jeg til dags dato aldri har rørt dop. Jeg begynte heller aldri å røyke da det var prentet inn at det var det nulltoleranse for. Jeg begynte å drikke da jeg var 16, dette skjønte de nok men jeg fikk ikke noe kjeft pga det. De stolte på meg og jeg var flink til å si fra hvor jeg var, og ringte hjem for å hentes om jeg ikke kom meg hjem, selv om jeg var beruset.

Min 15åring har akkurat hatt sine første erfaringer med alkohol, og jeg føler meg mer frynsete rundt dette enn mine foreldre var. Nå har jo ungdommen mobil og man kan i stor grad få tak i dem, da jeg var på fester i ungdommen var det jo ikke mulig å nå meg på noe vis. Likevel er jeg mer urolig enn mine foreldre fremsto å være.

Hun får sminke seg og kle seg som hun vil (har satt stopper for antrekk et par ganger da det ble mer pupper og lår enn hva jeg synes er passende). Hun har fått lov å bade på stranda/svømmehall alene med venner siden hun var 14, og hun har selv innsett at å fråtse i godteri i tide og utide ikke var noen høydare for helsa.

Det jeg synes er vanskelig er hvor mye informasjon jeg kan forvente når hun drar på sammenkomster/fester med venner i helgene, vet jo at de aller fleste har begynt med alkohol nå inkl henne selv. Jeg ønsker å vite hvor hun er og med hvem, og at evt henting er avklart med meg eller en av de andre  foreldrene før hun får dra.

Anonymkode: 957fe...5c8

Skrevet

Jeg satt mye oppe og gamet i helgene. Var også mye ute med venner, men hadde innetid. Kan ikke huske at den  Foreldrene mine var MYE bortreist. De har alltid elsket å dra på lange fjellturer osv. Så vi var mye alene hjemme. Da ble det fest 😎. Men oppførte oss pent til tross og fant aldri på noe som var veldig langt over streken. Vi var egentlig ganske fornuftige.

Føler ikke at foreldrene mine var strenge, men hadde venner hvor foreldrene var slappere på ting. Vi fikk ikke lov til å drikke og røyke(selv om vi gjorde det), og om vi dreit oss ut ble det lange, belærende samtaler og ev konsekvenser. Men vi skjønte jo alltid hvorfor. Til syvende og sist stolte de på oss.

Anonymkode: baef0...f93

Skrevet

Mindre strengt?

Vel, vil ikke si det. Ungene mine har det mye mer fritt, enn det jeg hadde.

Mine slipper også å møte slag og hån, når de gjør ting som ikke er greit. 

Jeg hadde strenge innetider, fikk liten frihet, jobbet og forsørget meg selv fra jeg var 15. Flyttet ut når jeg var 16 etter å ha forfalsket pappa sin underskrift på ungdomsleilighet i kommunen. 

Anonymkode: 3564a...314

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg tror kanskje det var litt mindre strengt før. Før var det mer vanlig at ungdommene møttes fysisk, og det var gjerne mer fri flyt av innetid og leggetider. I tillegg var ungdommene i stand til å være hjemme alene og de var i stand til å lage egen mat. Dessuten måtte de ikke kjøres like ofte, sammenligna med dagens ungdommer. Folk hadde også et mer avslappa forhold til mat og drikke for noen år tilbake. 

På en annen side kan dagens ungdommer oppleve større frihet enn det tidligere ungdommer gjorde. Det gjelder særlig når det kommer til jobb og penger. Mange får mye penger fra foreldrene sine, blant annet fordi det er vanskelig for ungdom å få jobb i dagens samfunn. Dessuten er det mange ungdommer som ikke orker å jobbe særlig mye, når de først får tilbudet. 

Innen skole vet jeg ikke helt. Karakterpresset er mye høyere for dagens ungdommer enn det var på 90-tallet og starten av 2000-tallet. Videre er det større krav til selvutvikling, testing og måling i dagens Norge. Likevel er det større valgmuligheter innen utdanning enn det var før. 

PC og mobil er veldig annerledes enn 20 år tilbake. Det gir både fordeler og ulemper med det. Den største ulempen er foreldre som overvåker barna sine via mobilen, noe som ikke var like vanlig før. På motsatt side kan sosiale medier føre til bedre samhold mellom foreldre og barn. 

Så i alt var det nok litt mer frihet før i tida, fordi at foreldrene ikke var så dominerende på fritida til ungdommene. Ungdommene var mer fysisk sammen, uten at foreldrene var tilstede. 

Anonymkode: bc39f...884

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det ganske strengt hjemme. I hvertfall hvis jeg sammenligner med med andre. Hadde alltid innetider. Og mamma satt bestandig oppe å ventet på meg. Uten unntak.

Møtte komme rett hjem fra skolen. Spise middag og gjøre lekser, før jeg kunne henge med venner. Mamma hadde full oversikt hvis jeg skulle overnatte hos venninner. Da pratet hun alltid med foreldrene til venninna mi😁

Skrevet

De var nok mindre redde før, foreldrene. Men samfunnet var iike like utrygt som idag. Pluss at selvstendighet var en viktig dyd i oppdragelsen da.

Anonymkode: 4b5a1...780

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...