AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Del Skrevet 7. februar 2023 Jeg trenger en deltidsjobb som jeg kan ha som fast inntekt ved siden av mitt frilansarbeid. Det ligger utrolig mange annonser ute med mennesker som trenger en personlig assistent. Dere som har jobbet med det, hvordan var det for dere? Av de jeg kjenner som har jobbet med dette har det vært veldig varierende, noen trenger hjelp med nesten alt i hverdagen, alt fra personlig hygiene til hjelp til å kommunisere. Andre trenger litt enklere og mer praktisk hjelp, for eksempel så har jeg en venn som jobber som personlig assistent for en person som er psykisk frisk, men som har problemer med underkroppen og sitter i stol. Noen ganger trenger han hjelp med løft, men det meste ordner han selv. Og store deler av dagen sitter min venn og leser en bok eller jobber med noe annet utenfor klasserommet mens den han er assistent for for eksempel har undervisning i skolen og får betalt for dette. Jeg kan godt tenke meg en slik jobb som min venn har, men det er veldig stor forskjell fra det til å for eksempel ha ansvar for noen med alvorlig epilepsi med mange anfall om dagen. Jeg tror ikke psyken min tåler å ha så stort ansvar for et menneske som trenger veldig mye hjelp. Hvordan var det for deg å jobbe som personlig assistent? Synes du det var en jobb som gjorde deg sliten psykisk? Anonymkode: 47586...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 7. februar 2023 #2 Del Skrevet 7. februar 2023 Som oftest vil det jo stå ganske mye i annonsene om hvilket hjelpebehov vedkommende har. Hvis ikke du ønsker å jobbe med noen med stort hjelpebehov så er det jo bare unngå det? Min erfaring er at de ofte ønsker noen med helsebakgrunn hvis det er mer sammensatt sykdomsbilde/hjelpebehov. Jeg har jobbet som assistent på natt for en person som var multihandicappet og hadde epilepsi + flere andre medisinske problemstillinger. Jeg synes det var en ganske ålreit jobb, men jeg har helsebakgrunn og hadde erfaring med lignende problemstillinger fra tidligere. I mange assistent-stillinger vil kjemi ofte være en av de viktigste faktorene, man skal jo tross alt være en del av hverdagen til vedkommende og man blir godt kjent. Så lenge vedkommende ikke har et veldig sammensatt sykdomsbilde (hvor man trenger mer medisinsk kompetanse) vil jeg tro medmenneskelighet er en av de viktigste egenskapene som assistent. Jeg har et nært familiemedlem som er delvis ufør og har jobbet deltid som assistent i en årrekke for en person i rullestol og trives veldig godt med det. Det finnes utrolig mange grunner til at man kan trenge en assistent så hva hver enkelt har behov for og hvor krevende det er psykisk vil nok være veldig variert. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Del Skrevet 7. februar 2023 I mange tilfeller blir man brukt som slave/vaskehjelp. Jeg vasket, ordnet, laget mat, handlet, støvtørker, støvsugde, kjørte rundt, ordnet avtaler og mye mye mer mens arbeidsgiveren min så på tv. Personen hadde ryggmargsbrokk og kunne gjøre de fleste tingene selv med litt hjelp, men siden det gikk fortere om jeg gjorde det selv gjorde h*n ingenting og beordret meg rundt. Det er helt greit å gjøre alle disse tingene, om det er for å hjelpe arbeidsgiveren, men jeg forventer da at h*n er mentalt tilstede, er med ut for å handle, gjør så mye av jobben h*n kan selv og at jeg bare hjelper til der h*n ikke kommer til selv. Eller med å bytte fra rullestol til sofa, reise seg opp, nå støvet i de øverste hyllene, kjøre sammen med personen og hjelper i butikken osv osv. Anonymkode: 0dd67...811 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #4 Del Skrevet 7. februar 2023 Grusomt. Gjør det aldri igjen. Anonymkode: 0ebc4...ede 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #5 Del Skrevet 7. februar 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: I mange tilfeller blir man brukt som slave/vaskehjelp. Jeg vasket, ordnet, laget mat, handlet, støvtørker, støvsugde, kjørte rundt, ordnet avtaler og mye mye mer mens arbeidsgiveren min så på tv. Personen hadde ryggmargsbrokk og kunne gjøre de fleste tingene selv med litt hjelp, men siden det gikk fortere om jeg gjorde det selv gjorde h*n ingenting og beordret meg rundt. Det er helt greit å gjøre alle disse tingene, om det er for å hjelpe arbeidsgiveren, men jeg forventer da at h*n er mentalt tilstede, er med ut for å handle, gjør så mye av jobben h*n kan selv og at jeg bare hjelper til der h*n ikke kommer til selv. Eller med å bytte fra rullestol til sofa, reise seg opp, nå støvet i de øverste hyllene, kjøre sammen med personen og hjelper i butikken osv osv. Anonymkode: 0dd67...811 Aldri jobbet som assistent da dette er marerittet. Kan tenke meg det er nok så varierte arbeidsforhold spesielt når det er brukerstyrt? Ts jeg tenker at annonsene + eventuell intervju gir veldig mye informasjon. Tror det er veldig individuelt hva jobben går ut på. Anonymkode: c7bd7...5e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Del Skrevet 7. februar 2023 Jeg var BPA en gang og hadde god kjemi med brukeren. Vi dro på små turer, spiste lunsj, handlet etc. Jeg gjorde litt husarbeid, men følte meg aldri utnyttet. Synes det var en fin jobb, men kjemien har alt å si da… Anonymkode: 09b57...3c3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grusomt. Gjør det aldri igjen. Anonymkode: 0ebc4...ede Enig med denne Anonymkode: 33837...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #8 Del Skrevet 7. februar 2023 Jeg trives kjempegodt som assistent. Begynte da jeg var student og har fortsatt med det ved siden av fulltidsjobb fordi det er så givende. Ja, man gjør husarbeid men man er virkelig ingen slave. Får god lønn, og man har muligheter til å reservere seg mot oppgaver hvis man ønsker det. Aldri noensinne følt meg som en slave, synes det var en rar påstand. Å jobbe som assistent er givende og gøy. Det gir meg veldig mye positivt i mitt liv. Anonymkode: 7ef56...de8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #9 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trives kjempegodt som assistent. Begynte da jeg var student og har fortsatt med det ved siden av fulltidsjobb fordi det er så givende. Ja, man gjør husarbeid men man er virkelig ingen slave. Får god lønn, og man har muligheter til å reservere seg mot oppgaver hvis man ønsker det. Aldri noensinne følt meg som en slave, synes det var en rar påstand. Å jobbe som assistent er givende og gøy. Det gir meg veldig mye positivt i mitt liv. Anonymkode: 7ef56...de8 Du har kanskje en veldig liten stillingsprosent hvis du kombinerer det med vanlig heltidsjobb? Kan tenke meg til at slitasjen blir større for dem som jobber i større stillingsprosenter. Anonymkode: 6727f...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #10 Del Skrevet 7. februar 2023 Finn deg en bruker som ønsker mye tid alene. Da har du masse fritid du kan bruke på frilanseroppdrag eller annen fritid fra eget rom/kontor Anonymkode: d427d...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #11 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I mange tilfeller blir man brukt som slave/vaskehjelp. Jeg vasket, ordnet, laget mat, handlet, støvtørker, støvsugde, kjørte rundt, ordnet avtaler og mye mye mer mens arbeidsgiveren min så på tv. Personen hadde ryggmargsbrokk og kunne gjøre de fleste tingene selv med litt hjelp, men siden det gikk fortere om jeg gjorde det selv gjorde h*n ingenting og beordret meg rundt. Det er helt greit å gjøre alle disse tingene, om det er for å hjelpe arbeidsgiveren, men jeg forventer da at h*n er mentalt tilstede, er med ut for å handle, gjør så mye av jobben h*n kan selv og at jeg bare hjelper til der h*n ikke kommer til selv. Eller med å bytte fra rullestol til sofa, reise seg opp, nå støvet i de øverste hyllene, kjøre sammen med personen og hjelper i butikken osv osv. Anonymkode: 0dd67...811 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Aldri jobbet som assistent da dette er marerittet. Kan tenke meg det er nok så varierte arbeidsforhold spesielt når det er brukerstyrt? Ts jeg tenker at annonsene + eventuell intervju gir veldig mye informasjon. Tror det er veldig individuelt hva jobben går ut på. Anonymkode: c7bd7...5e2 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Finn deg en bruker som ønsker mye tid alene. Da har du masse fritid du kan bruke på frilanseroppdrag eller annen fritid fra eget rom/kontor Anonymkode: d427d...bcb Dere passer jo ikke som assistenter! For brukerens skyld, hold dere unna jobber dere ikke liker eller passer til. Det er mennesker dere jobber med og er en viktig jobb. Det siste man trenger er assistenter som gir blaffen. Det er jo idiotisk å si at det er grusomt å jobbe som BPA fordi dere selv ikke liker hva jobben går ut på. Det er jo det samme som å si at det er grusomt å jobbe i butikk fordi dere ikke liker å sitte i kassa. Det er grusomt å jobbe på sykehjem fordi dere ikke liker eldre mennesker eller hjelpe til med personlig hygiene. Det er grusomt å jobbe i barnehage fordi dere ikke liker barn... Heldigvis er det noen i tråden som snakker varmt om yrket, som åpenbart forstår hva jobben går ut på! Brukere trenger flere som dere ❤️ Anonymkode: 4f586...659 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #12 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du har kanskje en veldig liten stillingsprosent hvis du kombinerer det med vanlig heltidsjobb? Kan tenke meg til at slitasjen blir større for dem som jobber i større stillingsprosenter. Anonymkode: 6727f...d82 Jeg har jobbet i ulike stillingsprosenter oppgjennom årene utifra hva som har passet med min livssituasjon (studier, jobb, barn, eldre foreldre). Ulike fordeler og ulemper ved ulik stillingsprosent. Med stor stillingsprosent så får man fulgt brukeren mye tettere enn hvis man har en mindre stillingsprosent, og får ofte et nærere bånd. Jeg har likt alle jobbene jeg har hatt. Har ikke opplevd noe slitasje. De brukerne som har behov for det har løftesystem eller andre hjelpemidler. Anonymkode: 7ef56...de8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #13 Del Skrevet 8. februar 2023 Drittjobb. Gjør det aldri igjen. Anonymkode: ec1f2...e32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #14 Del Skrevet 8. februar 2023 Jobber fulltid som personlig assistent. Jeg elsker jobben min! Har veldig god kjemi med bruker da, så det er som om jeg bare besøker en kamerat når jeg jobber. Hjelper til ved forflytning, dusj, toalett, lege/sykehus besøk, lager mat, gjør litt lettere husarbeid osv. Føler meg absolutt ikke som en slave. Anonymkode: 1a258...d90 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #15 Del Skrevet 8. februar 2023 Svarer som arbeidsleder i mitt barns bpa ordning. Jeg tenker det er viktig både for deg som vurderer å bli assistent at du finner en bruker/ arbeidsleder du har noe til felles med/ føler kjemi med. Det er like viktig begge veier. Er du for eksempel veldig aktiv vil du passe bedre med noen som er aktiv også. Barnet mitt har 4 faste assistenter og 3 tilkallingsassistenter. Hos oss er det viktigste at assistentene har god kontakt med barnet vårt og kan kjøre stor bil, er spontane og selvgående. Husarbeid er det veldig lite av, men svømming, kino, teater, kjøreturer, familiebesøk,riding og sport, samt korte og lengre turer i inn og utland er det endel av. Vi er en familie som er mye på farten. Assistentene får selv være med og foreslå aktiviteter og planlegger mye fritt hos oss. Vi er også alle runde i kantene med tanke på bytte av vakter innad, eller mulighet for å ta fri hvis behov for leseperioder eller annet. Det må være et samarbeid for at det skal fungere godt for alle parter. Assistentene blir værende, så jeg er rimelig sikker på at de er like fornøyde som vi er. Anonymkode: 5e126...da5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #16 Del Skrevet 8. februar 2023 Aldri mere. Anonymkode: 204f5...0ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #17 Del Skrevet 8. februar 2023 Jeg jobber fulltid som assistent. Jeg har det veldig fritt og har en god leder som er flink til å legge til rette hvis det skal være noe. Lønnen er grei kveld,helg og helligdag kan det tjene gode penger på. Kjemi er også viktig. Er til tider litt tungt både psykisk og fysisk og mangel på kollegaer kjenner jeg på. Det er nok store forskjeller der ute . Men jeg kan anbefale det. Jobbet i 10 år nå . Anonymkode: 29ac4...d72 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå