Gå til innhold

Når begynner man med barnebursdag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4, 5 eller i 1. klasse?

Inviterer man alle på avdelingen eller kun barn i barnets alder? Mitt barn går i blandet gruppe, dvs. sammen med barn som både er 2 år og 5 år. 

Hva pleier dere å gjøre på en barnebursdag? Tenker på mat, leker, underholdning osv. Hvilke leker er mest populære? Vi bor i en 69 kvadrat leilighet, så har ikke plass til all verden om vi skulle hatt det hjemme. Jeg synes det er unødvendig å leie en gymsal eller lokale for under 10 barn. 

Dere som har hatt utebursdag om høsten, hva gjorde dere?

Anonymkode: 2b5a1...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

første klasse på barneskolen! 

før dette stort sett bare nærmeste familie. Eventuelt noen onkler / tanter, og mulige søskenbarn.. 

Anonymkode: 0503b...b68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært vanlig fra 4 år. Invitert avdelingen i barnehagen et par år, før man begynner på skolen og da inviterer klassen (eller det ene kjønnet i klassen).

Har pleid å ha 2 timer, og dette går ganske raskt. Går en del tid til bespisning, og for gaveåpning flasketuten peker på. Alle barna syns det er stas å bli truffet å få gi sin gave. Vi har som oftest èn organisert lek (f.eks fiske etter godteripose), men stort sett leker de selv. Flere av barna er ikke så ofte hos oss, så da er det stas å få se bursdagsbarnet rom og få leke der. Ene barnet vårt har bursdag i mai, og da bruker vi hagen mye (trampoline, såpebobler, badminton o.l).

Av mat er pitapizza der hvert barn får velge sine egne ingrendienser på hver sin lille pizza superpopulært! Eller regnbuespagetti.

Ellers tips: lag spilleliste på spotify med "kul" barnemusikk som Bli med dansen o.l. Dette setter stemning utover hele selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området der jeg bor er det mange som inviterer når de er 4. Jeg synes det er tidlig og har holdt igjen til 5-årsdagen. Inviterer alle på avdelingen som er like gamle.

Anonymkode: 2de4f...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første klasse. Før det er bare tøys. Da feires det i bhg, og det er mer enn nok. Barnebursdag skal man først ha når barna ikke må ha med "barnevakt".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer fra sted til sted. Hør med andre foreldre hva som er vanlig der dere bor. Noen steder begynner de ved 4 eller fem år, andre steder er det mer vanlig å vente til 1. Klasse. Hvem man inviterer varierer også, enten det er etter kjønn, avdeling/klasse eller årskull. Igjen, bare sjekk ut hva som er vanlig hos dere 😊 her har det vært litt forskjellig hvor mange man ber. 

Noen har hjemme, noen har ute, noen leier og noen drar på feks lekeland. Gjør det som passer dere best. Husk at for 4-5 åringer er foreldrene ofte med, så det kan bli trangt hjemme om dere ber 10 barn. 

Anonymkode: ee152...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 minutt siden):

Første klasse. Før det er bare tøys. Da feires det i bhg, og det er mer enn nok. Barnebursdag skal man først ha når barna ikke må ha med "barnevakt".

Det er jo ikke noe "skal". Hva man velger er jo opp til den enkelte. Mange steder de begynner fra barnehagealder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med barnehagen. Hos oss var det ikke vanlig før sisteåret, så da lot vi være, feiret heller med venner utenfor bhg.

Anonymkode: 451b5...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invitert fra 4 år og har invitert de barna som er i samme årskull eller eldre. 

Anonymkode: dce72...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde barnebursdag fra 1 år. Bodde i rekkehus og det var barn i omtrent samme alder 4-5 av husene og alle gikk i samme barnehage. Så flyttet vi og null barn som nærmeste naboer. Yngste fikk derfor ingen barnebursdag som 3. og 4. åring fordi hun hun hadde bursdag i august ved oppstart og hadde de to årene ikke rukket å bli kjent med nok barn til å invitere siden hun byttet avdeling. 

Datteren ble bedt i bursdag fra 3-4 år og da med foreldre. Det var en veldig fin måte å bli kjent med andre foreldre.

Anonymkode: 1c8ee...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er jo ikke noe "skal". Hva man velger er jo opp til den enkelte. Mange steder de begynner fra barnehagealder. 

Og det er helt latterlig, mtp at barna må ha med seg "barnevakt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Reign said:

Her har man feiret fra fire år, og barna har gått alene :)

Anonymkode: dcfa7...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de fleste her begynte ved 4-5 års alder. (Noen begynner mye tidligere, men flertallet ligger der.)

Det har også variert litt hvem som ble invitert. Det var gjerne barn i samme årskull og i samme avdeling. Eller bare barnets venner. (De barnet lekte med på fritiden.)

Vi har hatt et ganske tett miljø i nabolaget, så det var naturlig å starte med dem, og så heller øke på med barnehage/skole når det ble mer naturlig. Og med naboer man "henger med" til vanlig også, så var det bare hyggelig å invitere med foreldrene også.

Anonymkode: 7ccc6...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Her har man feiret fra fire år, og barna har gått alene :)

Aha, slik at to foreldre skal passe på 10-20 unger aleine.

Nei, førsteklasse er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (35 minutter siden):

Det er opp til den enkelte. Jeg har ikke noe i mot å bli med min fireåring eller at andre følger sine i den alderen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Reign said:

Aha, slik at to foreldre skal passe på 10-20 unger aleine.

Nei, førsteklasse er tingen.

Ja, og det har funket fint. :) Flere har feiret sammen, og da har det vært fire foreldre som har fulgt litt med. Har vært supre bursdager som barna har hatt stort utbytte av. Ingen grunn til å vente hvis barnet selv ønsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

4, 5 eller i 1. klasse?

Inviterer man alle på avdelingen eller kun barn i barnets alder? Mitt barn går i blandet gruppe, dvs. sammen med barn som både er 2 år og 5 år. 

Hva pleier dere å gjøre på en barnebursdag? Tenker på mat, leker, underholdning osv. Hvilke leker er mest populære? Vi bor i en 69 kvadrat leilighet, så har ikke plass til all verden om vi skulle hatt det hjemme. Jeg synes det er unødvendig å leie en gymsal eller lokale for under 10 barn. 

Dere som har hatt utebursdag om høsten, hva gjorde dere?

Anonymkode: 2b5a1...a8a

4 år. 

Bursdagen i alderen 4- 8 er etter hva jeg tror og har opplevd de som betyr mest for barnet. Bursdager betyr veldig mye. I bhg har vi invitert alle på avdelingen. De er da fra 3-6 år. I skolealder hele klassen eller alle av samme kjønn frem til 10 år. Etter 10 får de velge hvem som blir bedt i bursdag. 

Anonymkode: f55d6...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er opp til den enkelte. Jeg har ikke noe i mot å bli med min fireåring eller at andre følger sine i den alderen. 

Enig! Må da virkelig være helt opp til barna og foreldrene når man begynner med bursdag og om man går alene eller med forelder. Ingen grunn til å påstå at disse bursdagene er latterlige. Barna storkoser seg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bare ser virkelig ikke poenget. Disse barna ser hverandre mellom seks og ti timer fem dager i uken. De feirer også bursdagen på avdelingen i bhg. Da er det ingen grunn til at de skal leke sammen hjemme etter bhg eller i helgen, mens foreldre står og ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...