Gå til innhold

Hvilken farge og materiale på kjøkken? 70-talls hus. Glad for tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil at kjøkkenet skal matche huset. Det er redwood vegger og eikeparkett. 

Redwood er noe som går igjen i hele huset. Redwood panel i stue, kjøkken, ganger, kjellerstue. Svakt skråtak i huset med Koto takpanel, som er litt på den gule siden.

Kjøkkenet er lite, så vi vil ta ned veggen inn mot stua, så vi får det åpent mellom stue og kjøkken. Og dermed bygge et helt nytt kjøkken, med stor kjøkkenøy. Det er store vinduer i stua, så vi får inn mye lys der. 

Redwood blir jo litt mørkt, men samtidig koselig. 

Jeg vil ikke ha hvitt kjøkken, men noe som passer til redwood, som det er på alle veggene. Og eikegulv. 

Har noenlunde frie hender når det gjelder kostnader, men vil likevel ikke bruke mer enn jeg må. Det må legges nytt tak, og det er mange andre utgifter også. 

Så hør av dere, gi meg tips! Bilde av redwood panel under.

Redwood, Mandolin Arch Top Soundboard, Med. to Fine Grain Salvaged Old  Growth, Excellent Color, Highly Resonant Mandolin Tonewood, Yields Superior  Sound, 2 panels each 0.875" x 6" X 16", S1S - Mandolin Tonewood

Anonymkode: 97666...5b8

Skrevet

Ingen som har tips eller noe?

Det er jo så mye kjøkkenprat her, og det er så mye kunnskap og kompetanse, så hjelp meg litt da! :)

Dette er et kjøkken som er ment å vare i lang tid. Det er mitt barndomshjem vi flytter inn i, og vi er 50 år begge to. Så dette blir vel det siste kjøkkenet vi innreder, etter å ha hatt mange flere før. 

Gulvet er og blir i eik, kanskje vi bytter ut den noe slitte parketten med enstavs eikegulv. Så noe i farge+eik er kanskje det jeg ser for meg når det gjelder kjøkken. 

Blir veldig glad for tips og hjelp :) 

Vi tenker at kjøkkenet må passe inn i et 70-tallshus. For det er jo det det er. Så vi er ute etter å bevare 70-tallet i et moderne kjøkken. 

Skrevet (endret)

Spørs på rødtonen i panelet - er det  ledig rødlig slik du la ved, eller mer bruntonet som denne:

3F3D191F-E087-40EB-8DFE-41D1D7C76C16.thumb.jpeg.112dbeed733f66f61175dde0dcb98c3a.jpeg

Kotopanel fikk jeg ikke opp på søk og er ikke umiddelbart kjent med.

Men jobben med farger blir veldig mye lettere om du mente denne nederste mer teakbrune tonen.

Om taket er «kjipt gulnet» og avviker hadde jeg vurdert maling. Eikegulvet er veldig viktig å tilpasse panelet slik som under her. 

Da passer omtrent alt i «decoverden», jeg ville valgt en type deco gråblå eller noe annet i blåverden. Men også grønt, duse gulfarger og noen støvete rosatoner kan funke.

Og selvsagt lyse hvite toner. 

Er det mer rødlig må man bare tilpasse tonen mer, jeg synes petrol kan funke i endel sammenhenger.

Jeg hadde personlig valgt mer støvete duse toner, men om man liker lysere klare farger funker jo dette (jeg hadde tenkt farger i interiøret og gjenstander/tekstil og mer nøytrale farger på vegg:

B957B6A0-B2C3-4214-BF99-F37FF8DA136E.thumb.jpeg.0531e6497c55efd43c6960eb654af87e.jpeg46BF7277-C07E-43A8-85C9-0F956CA67666.thumb.jpeg.5d63a56ee6517356e14c77212633fbc3.jpeg

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Det er likt bildet øverst!

Skrevet

Men jeg ser ikke at mint eller rosa passer så veldig bra. Ellers tusen takk for svar! Du er den eneste som har svart faktisk.

Petrol kan nok fungere, men jeg må tenke flere tiår fram i tid, og fortsatt ha det fint nå. Det er ikke enkelt. Men petrol, ja, det kan funke. 

Skrevet

Jeg tenkte en grønnfarge, helt til jeg så intensiteten i rødfargen. Hva med noe med gultone, gulbrunt eller sennepsfarget?

Sjekk "funkiskok" på insta. De har mye fint! Mulig ikke akkurat deres stil vil passe til ditt hus, men de viser mye farger som ikke nødvendigvis er det som er inne akkurat nå, og som kanskje er mer varig. (Det var en grønnfarge a'la det de nyeste bildene deres jeg først tenkte på).

Jeg ser de har en nydelig burgunderrød lenger ned, men det blir kanskje litt voldsomt.

• Liker 1
Skrevet

Den tonen er jo dessverre litt vanskelig synes jeg -midtsirkelen den er ganske rød fremfor bruntoner - så jeg tenker dere bør ta med fargekart hjem.

Gråtoner funker, også alt jeg nevnte innen skalaen sålenge man velger rett. 

Og nei, mint passer ikke - men fortsatt toner i grønnskala, blå og sannsynligvis noe eggehvit som base. Og gul - men det er umulig å tipse om nøyaktig farge utfra kun det eksempelet du la ved. Lys i deres bolig har mye å si. 

Men gulv: ikke velg det selv. Ta med bilder av panelet til butikk :) Samme med fargeprøver. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke svart kjøkken? Det blir mørkt, men med riktig lyssetting kan det bli stilig.

Anonymkode: 2447f...00a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...