AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Jeg er stemor og har et nydelig stebarn i tidlig tenårene. Nå ytrer tenåringen ønske om å bo mer hos oss, men moren står på bakbena og sier at det kommer ikke på tale. Jeg kjenner det er vondt at tenåringen ikke blir lyttet til, og vet også at det står i barneloven at tenåringens ønske skal bli lagt stor vekt på. Faren sier selvfølgelig at det er greit, men når moren er så vrang er det vanskelig å gjøre noe med. Det nytter ikke hva han sier. Jeg er bare stemor og får ikke gjort så mye annet enn å være en støtte for tenåringen. Moren lar ikke meg «blande» meg. Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Anonymkode: d69f4...75c 1
Nymerïa Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Det høres ikke ut som om det er så mye å gjøre. Hvor gammel er denne tenåringen?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Nymerïa skrev (Akkurat nå): Det høres ikke ut som om det er så mye å gjøre. Hvor gammel er denne tenåringen? Det er en veldig låst situasjon dessverre der mors følelser kommer foran tenåringens. 14 år. Anonymkode: d69f4...75c
Mt3 Skrevet 7. februar 2023 #4 Skrevet 7. februar 2023 Han kan ta det i retten, da skal jo ungdommens stemme telle. Men så spørs det da om ungdommen vil bo hos dere fordi det der ikke stilles krav eller om far faktisk er hjemme og setter rimelig gode grenser. 18 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #5 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er stemor og har et nydelig stebarn i tidlig tenårene. Nå ytrer tenåringen ønske om å bo mer hos oss, men moren står på bakbena og sier at det kommer ikke på tale. Jeg kjenner det er vondt at tenåringen ikke blir lyttet til, og vet også at det står i barneloven at tenåringens ønske skal bli lagt stor vekt på. Faren sier selvfølgelig at det er greit, men når moren er så vrang er det vanskelig å gjøre noe med. Det nytter ikke hva han sier. Jeg er bare stemor og får ikke gjort så mye annet enn å være en støtte for tenåringen. Moren lar ikke meg «blande» meg. Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Anonymkode: d69f4...75c Hvor gammel er tenåringen ? Her burde tenåringen, mor og far gå i møte sammen på FVK. Tenåringen bestemmer faktisk selv hos hen ønsker å være mest, her står mor i veien for både selvstendige valg og tenking. Mor trenger en tydelig realitycheck, og det kommer hun til å få på FVK. Anonymkode: 9c454...a41 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er tenåringen ? Her burde tenåringen, mor og far gå i møte sammen på FVK. Tenåringen bestemmer faktisk selv hos hen ønsker å være mest, her står mor i veien for både selvstendige valg og tenking. Mor trenger en tydelig realitycheck, og det kommer hun til å få på FVK. Anonymkode: 9c454...a41 Hvis mor nekter å komme på møte, tenker jeg det er svært positivt om både far og tenåring reiser på møte uansett og snakker med FVK. Far kan be om attest fra møte, hvor det blir notert at mor ikke ville møte. Dette kan han enkelt ta videre. Anonymkode: 9c454...a41 8 1
Fireflies Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er en veldig låst situasjon dessverre der mors følelser kommer foran tenåringens. 14 år. Anonymkode: d69f4...75c Her får far ta tak hvis han mener det er rett tenåringen flytter til seg. 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #8 Skrevet 7. februar 2023 Mt3 skrev (1 minutt siden): Han kan ta det i retten, da skal jo ungdommens stemme telle. Men så spørs det da om ungdommen vil bo hos dere fordi det der ikke stilles krav eller om far faktisk er hjemme og setter rimelig gode grenser. Her stilles det krav til å bidra til husholdningen, være høflig, høre på regler, samtidig får tenåringen privatliv og trening i å være selvstendig. Det er strengere hos oss enn hos moren. Anonymkode: d69f4...75c 3 1
Nymerïa Skrevet 7. februar 2023 #9 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en veldig låst situasjon dessverre der mors følelser kommer foran tenåringens. 14 år. Anonymkode: d69f4...75c Da er det ikke noe å spekulere i. Når tenåringen er klar for å stå for det han ønsker ovenfor mor kommer han. Jeg hadde ikke satt i gang noen tautrekkingskonkurranse mot mor og med tenåringen i midten. 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #10 Skrevet 7. februar 2023 Nymerïa skrev (Akkurat nå): Da er det ikke noe å spekulere i. Når tenåringen er klar for å stå for det han ønsker ovenfor mor kommer han. Jeg hadde ikke satt i gang noen tautrekkingskonkurranse mot mor og med tenåringen i midten. Veldig kloke ord! Anonymkode: d69f4...75c 4 1
Mt3 Skrevet 7. februar 2023 #11 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her stilles det krav til å bidra til husholdningen, være høflig, høre på regler, samtidig får tenåringen privatliv og trening i å være selvstendig. Det er strengere hos oss enn hos moren. Anonymkode: d69f4...75c Da bør det vel være null problem å ta ungdommens ønske videre. Gjennom familievernkontoret og oppover instansene til det er godtatt av mor. 1
Carrot Skrevet 7. februar 2023 #12 Skrevet 7. februar 2023 En stemor er en omsorgsperson selv om du ikke er forelder, og som en omsorgsperson for tenåringen ville jeg støttet og hjulpet med en henvendelse til familievernskontoret i første omgang der tenåringen får føre ordet til foreldrene sine om sitt ønske og en ansatt kan megle sammen med barnet. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #13 Skrevet 7. februar 2023 Mulig mor ikke har råd til noe bidrag. Og setter seg på bakbeina iht det. Eller rett og slett et ønske om å ikke se ungen sin mindre enn i dag. Uvisst for oss hva som er hennes bakgrunn. Har bonus selv. Og her lot vi mor beholde endel av pengene, da hun satte seg på bakbeina pga økonomiske vanskeligheter. Men så at ungen trengte det mer stabilt i en litt ustabil situasjon hos mor. Da fikk mor litt mer ro, og ikke rassert økonomien. Og kom seg på beina igjen. Til å kunne fungere som den gode moren hun egentlig var. Og vi gikk tilbake til 50/50 deling. Hvis pengene ikke er superviktig for dere, så kan dere mulig finne en løsning der. Dvs ingen av de betalte bidrag og mor fikk beholde barnetrygden som var dobbel på barnet. Hun tjente lite og de snaue 2000kr fikk henne ut av økonomiske problem, samt kostet mindre, med mindre samvær. Og da så hun en utvei. Hun sa jo først nei, fordi det hadde bare ikke gått iht å komme seg ut av ting. Og i tillegg vi skulle da ha krevd bidrag. Jeg støtter i bunn og grunn at foreldre bidrar økonomisk. Men av og til, så sant det ikke går utover barnet og med god begrunnelse, så går det an å se litt igjennom fingrene med ting. Anonymkode: 22084...1d1 10 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #14 Skrevet 7. februar 2023 Uansett ikke dra gutten i to veier. Støtt heller at han skal bo 50/50. Hvis det er det som er greia. Evnt to uker hos hver. Så det ikke blir så mye flytting. Evnt lengre perioder. Uansett er han 14, og bør jo få lov å bestemme litt mer løst hvor han vil være og når. Anonymkode: 22084...1d1 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #15 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mulig mor ikke har råd til noe bidrag. Og setter seg på bakbeina iht det. Eller rett og slett et ønske om å ikke se ungen sin mindre enn i dag. Uvisst for oss hva som er hennes bakgrunn. Har bonus selv. Og her lot vi mor beholde endel av pengene, da hun satte seg på bakbeina pga økonomiske vanskeligheter. Men så at ungen trengte det mer stabilt i en litt ustabil situasjon hos mor. Da fikk mor litt mer ro, og ikke rassert økonomien. Og kom seg på beina igjen. Til å kunne fungere som den gode moren hun egentlig var. Og vi gikk tilbake til 50/50 deling. Hvis pengene ikke er superviktig for dere, så kan dere mulig finne en løsning der. Dvs ingen av de betalte bidrag og mor fikk beholde barnetrygden som var dobbel på barnet. Hun tjente lite og de snaue 2000kr fikk henne ut av økonomiske problem, samt kostet mindre, med mindre samvær. Og da så hun en utvei. Hun sa jo først nei, fordi det hadde bare ikke gått iht å komme seg ut av ting. Og i tillegg vi skulle da ha krevd bidrag. Jeg støtter i bunn og grunn at foreldre bidrar økonomisk. Men av og til, så sant det ikke går utover barnet og med god begrunnelse, så går det an å se litt igjennom fingrene med ting. Anonymkode: 22084...1d1 Det er ikke snakke om nye avtaler og bidrag, kun å bo mer hos far. Har ikke tenkt tanken på bidrag en gang. Anonymkode: d69f4...75c 3
bbc2 Skrevet 7. februar 2023 #16 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor gammel er tenåringen ? Her burde tenåringen, mor og far gå i møte sammen på FVK. Tenåringen bestemmer faktisk selv hos hen ønsker å være mest, her står mor i veien for både selvstendige valg og tenking. Mor trenger en tydelig realitycheck, og det kommer hun til å få på FVK. Anonymkode: 9c454...a41 Mor skal ikke betale noe vettu, det hadde vært krise om mor måtte betsle noe som helst over til papsen slik fedre gjør 24/7 til kvinner som driver samværssabotasje 2
bbc2 Skrevet 7. februar 2023 #17 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke snakke om nye avtaler og bidrag, kun å bo mer hos far. Har ikke tenkt tanken på bidrag en gang. Anonymkode: d69f4...75c Bor mer enn 50 prodrnt hos far skal det betales. Er ikke bare fedre som skal betale mødre går begge veier. Pay up! 1
bbc2 Skrevet 7. februar 2023 #18 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uansett ikke dra gutten i to veier. Støtt heller at han skal bo 50/50. Hvis det er det som er greia. Evnt to uker hos hver. Så det ikke blir så mye flytting. Evnt lengre perioder. Uansett er han 14, og bør jo få lov å bestemme litt mer løst hvor han vil være og når. Anonymkode: 22084...1d1 Når mannen og barnet vil ha mer enn 50 prosent da skal vi støtte 50/50 Når moren vil ha mer enn 50 prosent men sønnen ikke vil skal vi støtte moren En KG el classico Kvinner støtter kvinner uansett hvor retarded det er 3
bbc2 Skrevet 7. februar 2023 #19 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mulig mor ikke har råd til noe bidrag. Og setter seg på bakbeina iht det. Eller rett og slett et ønske om å ikke se ungen sin mindre enn i dag. Uvisst for oss hva som er hennes bakgrunn. Har bonus selv. Og her lot vi mor beholde endel av pengene, da hun satte seg på bakbeina pga økonomiske vanskeligheter. Men så at ungen trengte det mer stabilt i en litt ustabil situasjon hos mor. Da fikk mor litt mer ro, og ikke rassert økonomien. Og kom seg på beina igjen. Til å kunne fungere som den gode moren hun egentlig var. Og vi gikk tilbake til 50/50 deling. Hvis pengene ikke er superviktig for dere, så kan dere mulig finne en løsning der. Dvs ingen av de betalte bidrag og mor fikk beholde barnetrygden som var dobbel på barnet. Hun tjente lite og de snaue 2000kr fikk henne ut av økonomiske problem, samt kostet mindre, med mindre samvær. Og da så hun en utvei. Hun sa jo først nei, fordi det hadde bare ikke gått iht å komme seg ut av ting. Og i tillegg vi skulle da ha krevd bidrag. Jeg støtter i bunn og grunn at foreldre bidrar økonomisk. Men av og til, så sant det ikke går utover barnet og med god begrunnelse, så går det an å se litt igjennom fingrene med ting. Anonymkode: 22084...1d1 Ikke fars sitt problem. Er fedre over hele verden som ikke har råd heller men de blir trukket og går mye ut over far. Likestilling går begge veier. Pay up! 1
bbc2 Skrevet 7. februar 2023 #20 Skrevet 7. februar 2023 Nymerïa skrev (3 timer siden): Da er det ikke noe å spekulere i. Når tenåringen er klar for å stå for det han ønsker ovenfor mor kommer han. Jeg hadde ikke satt i gang noen tautrekkingskonkurranse mot mor og med tenåringen i midten. Merkelig, dere kvinner gjør jo dette når det er kvinnen som vil ha over 50 prosent, da er det overhodet ingen problem å krangle med barnet imellom. Men nei, nå gjelder det far så da er det ikke så viktig, bare la barnet få ta initiativet selv om han tørr og si ifra eller ikke spiller null rolle En Kg el classico dobbelmoral og endrede svar basert på om ts er mann eller kvinne 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå