Ingridwf Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Jeg er 25 år og fikk nettopp diagnostisert PCOS av gynekologen min, på bakgrunn av eggstokkers utseende og høyt testosteron-nivå. Jeg er 165 høy og veier 75 kg og har dermed en litt høy KMI. Nå som jeg har fått en diagnose med høyere risiko for litt av hvert har jeg innsett at jeg må gå ned i vekt for helsas skyld - problemet er at jeg har slitt med mat, kropp og selvbilde hele livet, og nettopp har begynt å gå til psykolog for behandling for det som viser seg å være en livslang spiseforstyrrelse. Det jeg lurer på nå, er; Er det noen som har noen tips for å gå ned i vekt spesifikt rettet for oss med PCOS? Må jeg begynne på diabetesmedisin for å gå ned i vekt? Kommer jeg i det hele tatt til å få det når jeg i utgangspunktet er en aktiv og frisk ung kvinne uten andre helseproblemer? Jeg har gravd meg litt ned i det jeg finner på nett og kjenner ingen andre med PCOS, så jeg f øler meg ganske alene i dette. Jeg er redd for å få diabetes, jeg er redd for å ikke klare å bli gravid, og jeg er redd for at jeg aldri vil klare å nå en sunn vekt. Alle svar mottas med takk, jeg trenger vel egentlig bare noen å snakke med som vet hvordan dette føles!
Sofakona Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Facebook har egen pcos gruppe. Bli med der. Vi er mange o den gruppen der
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Jeg har PCOS og har alltid hatt en spiseforstyrrelse i form at av jeg konstant spiser usunne ting. Jeg har null begrensning, sjokolade etc gjør meg lykkelig i en ellers vanskelig hverdag (tøff barndom som gjorde at jeg valgte feil mann og gikk dermed inn i et voldelig ekteskap). Mat og sjokolade var min konstante trøst, og eneste «lykke». jeg er ikke frisk, men jeg klarer å normalisere vekten min nogenlunde. Jeg opplever ikke at PCOS er i veien for «vanlig» slanking. For meg handler det egentlig bare an å passe på at kaloriinntaket er lavere enn ellers. Jeg teller ikke kalorier eller veier mat, men bruker sunn fornuft. jeg er normalvektig nå, 160 høy og 62 kilo, har tidligere veid alt mellom 68 og 80 kilo. Jeg opplever ikke at PCOS er en hindring, det er kun det mentale. Jeg har konstant lyst på sjokolade, det gir seg aldri. Absolutt aldri. Hver dag er en evig kamp. Anonymkode: c27b3...ce7
Mardina Skrevet 7. februar 2023 #4 Skrevet 7. februar 2023 Jeg har pcos selv og har slitt med vekten i mange år. Nå er jeg henvist til forebyggende medisin på Bærum sykehus og har min første time i dag. Så håper jeg at de kan få meg inn på riktig spor. Om det betyr at jeg må begynne på slanke medisiner vet jeg ikke enda. Jeg sliter med både viljestyrke og motivasjon og synes kiloene sitter bom fast 😝 Det har til tider vært veldig frustrerende og jeg kan bli skikkelig sur på meg selv innimellom. Men håper at jeg får den hjelpen og pushen jeg trenger nå.
Ingridwf Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2023 Takk for svar (allerede! Så hyggelig <3) Jeg har slitt med bulimi og svært restriktiv spising hele livet, og føler at jeg virkelig gjør alt jeg kan for å gå ned i vekt, men klarer det altså ikke - har fått høre av de andre jeg bor med at jeg er så utrolig sunn, og jeg tror virkelig at jeg er det selv også, men likevel altså... som Mardina sier; kiloene står bom fast >.< Oppdater meg gjerne etter timen din, jeg er nysgjerrig på å høre hva legen sier om det! Begge foreldrene mine er ganske overvektige, søsteren min også, så det er nok både arv og miljø som spiller inn her. Vet selvfølgelig at alt er individuelt, men det er uansett fint å høre hvordan andre opplever det/hva legene deres sier. Og så skal jeg finne en gruppe på FB, takk for tips
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 Lavkarbo har vist seg gunstig for PCOS innen forskning. Helt vanlig moderat lavkarbo, ikke keto. Anonymkode: de597...7bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå