AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Kalkulatoren til NAV sier at dette stemmer men det er en vanvittig høy sum! Er det noen som tjener tilsvarende (lite) og betaler ca det samme (mye)? Tjener 440 000 i året og betaler 32 prosent skatt. Betaler bidrag for et barn på 13 år, 6300kr i måneden. Barnet bor 100% hos sin mor pga flytting til flere steder så langt vekk som det går og at jeg ikke ble informert om farskap før barnet var 9 år. Har et barn fra før som jeg har hovedomsorgen for. M38 Anonymkode: 1e9cb...5c8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Ja, det høres rett ut det. Hvorfor stoler du ikke på kalkulatoren til Nav? (Ellers er det flere ting ved den beregningen man kan være uenig i, men nå er det engang slik reglene er.) Anonymkode: 8a5ca...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Kalles også sure svie. Anonymkode: 76dc3...d1d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #4 Skrevet 7. februar 2023 Er de 6300 beregnet av nav og ikke bare i kalkulatoren på nett? Ser tidene har forandret seg, jeg fikk 1100 kr for ett barn (ingen samvær) som senere ble redusert til 900 fordi far fikk ett barn til... Anonymkode: 28a3b...9d7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #5 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kalkulatoren til NAV sier at dette stemmer men det er en vanvittig høy sum! Er det noen som tjener tilsvarende (lite) og betaler ca det samme (mye)? Tjener 440 000 i året og betaler 32 prosent skatt. Betaler bidrag for et barn på 13 år, 6300kr i måneden. Barnet bor 100% hos sin mor pga flytting til flere steder så langt vekk som det går og at jeg ikke ble informert om farskap før barnet var 9 år. Har et barn fra før som jeg har hovedomsorgen for. M38 Anonymkode: 1e9cb...5c8 Det kommer selvfølgelig an på hvor mye mor tjener hvor mye bidrag du skal betale. Men når du ikke har noe samvær med barnet blir bidraget ganske høyt. NAVs kalkulator er riktig, men man må passe på å fylle alt ut riktig i kalkulatoren. Anonymkode: b718e...65b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 Det er Nav som har regnet ut etter at jeg klaget på vedtaket. Moren til barnet jobber litt her og litt der og jeg skjønte at det var grunnen til at mitt bidrag ble høyere enn det hadde blitt hvis hun hadde jobbet 100 prosent. Dere har nok rett, men det hadde vært interessant å høre hva andre betaler / mottar for å sammenligne. Tjener ikke så godt, så 6300 er et stort innhogg hver måned, spesielt med barn som bor mest hos meg. Anonymkode: 1e9cb...5c8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 Mine barn er voksne nå, men i den tiden jeg fikk bidrag for dem så ble det lagt på en ekstra sum pga far ikke hadde samvær med dem. Vi hadde samværsavtale i grunn, men far stakk av og bodde borte i mange år. Kan det være noe lign i din sak? Anonymkode: d0a41...aa6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #8 Skrevet 7. februar 2023 Jeg syntes det høres feil ut. Min x betaler 5500 for vår 16 år gamle datter. Han tjener 650 000 i året og jeg er minste ufør. Han har ingen andre barn. Tok denne utregningen i desember 2022 så den summen du har fått er merkelig. Anonymkode: 1fa9c...4b2 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #9 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mine barn er voksne nå, men i den tiden jeg fikk bidrag for dem så ble det lagt på en ekstra sum pga far ikke hadde samvær med dem. Vi hadde samværsavtale i grunn, men far stakk av og bodde borte i mange år. Kan det være noe lign i din sak? Anonymkode: d0a41...aa6 Nei ikke noe lignende her. Fikk et tips om at jeg kunne være far og enden på visa ble dna-test som viste at jeg var far. Moren hadde visst dette i alle år. Fikk vite det da han var 9 år. Da jeg ønsket samvær flyttet de så langt vekk som mulig, så akkurat nå betaler jeg bidrag og har null samvær. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg syntes det høres feil ut. Min x betaler 5500 for vår 16 år gamle datter. Han tjener 650 000 i året og jeg er minste ufør. Han har ingen andre barn. Tok denne utregningen i desember 2022 så den summen du har fått er merkelig. Anonymkode: 1fa9c...4b2 Takk for svar. Her tjener mor under 100 000 i følge skattelister, minste ufør er kanskje mer enn dette? Takker for svar Anonymkode: 1e9cb...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #10 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kalles også sure svie. Anonymkode: 76dc3...d1d Kaller du barna dine for klamydia? Anonymkode: 7e0b1...727 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #11 Skrevet 7. februar 2023 Kommer kanskje helt an på hva mor tjener? Jeg har barnet 100%, omtrent på samme alder og får 4000 i bidrag. Anonymkode: c952e...789
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #12 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommer kanskje helt an på hva mor tjener? Jeg har barnet 100%, omtrent på samme alder og får 4000 i bidrag. Anonymkode: c952e...789 Og faren tjener en plass mellom 650000 og 700000 Anonymkode: c952e...789
Maskinfører Skrevet 7. februar 2023 #13 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kaller du barna dine for klamydia? Anonymkode: 7e0b1...727 Er ett ordtak det etter den søte kløe kommer den sure svie 🙂
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #14 Skrevet 7. februar 2023 Du betaler for mye skatt, jeg ville startet der. 32% er altfor mye på en så lav inntekt. Anonymkode: aa3eb...877
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #15 Skrevet 7. februar 2023 Jeg får 13 500 for to ungdommer. Jeg har lav inntekt og far tjener rundt 800 000. Jeg har de 100% etter fars ønske. Far har ingen andre barn, så vidt jeg vet. Anonymkode: 75589...874
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #16 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er Nav som har regnet ut etter at jeg klaget på vedtaket. Moren til barnet jobber litt her og litt der og jeg skjønte at det var grunnen til at mitt bidrag ble høyere enn det hadde blitt hvis hun hadde jobbet 100 prosent. Dere har nok rett, men det hadde vært interessant å høre hva andre betaler / mottar for å sammenligne. Tjener ikke så godt, så 6300 er et stort innhogg hver måned, spesielt med barn som bor mest hos meg. Anonymkode: 1e9cb...5c8 Hvorfor har ikke mor fast jobb, og hvorfor jobber hun ikke 100%? Du kan be om at mors inntekt skjønnsberegnes utifra hva hun ville tjent i en 100% stilling. Barnet er jo såpass stort nå at det ikke skulle være nødvendig at hun jobber redusert pga barnet. Har mor flere barn? Mannens X fikk flere barn med ny mann etter at de gikk fra hverandre. Hun valgte å jobbe redusert og bidraget til mannen gikk opp. Da tok han kontakt med Nav og sa at det ikke var riktig at han skulle betale mer for at hun skulle jobbe redusert for å være mer hjemme med en annen manns unger. Nav skjønnsberegnet hennes inntekt, og mannen betalte et bidrag som kun var for hans barn. Anonymkode: 1e685...ad8 2 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #17 Skrevet 7. februar 2023 Synes det høres mye ut med den inntekten du har. Anonymkode: e7be1...28c 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #18 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har ikke mor fast jobb, og hvorfor jobber hun ikke 100%? Du kan be om at mors inntekt skjønnsberegnes utifra hva hun ville tjent i en 100% stilling. Barnet er jo såpass stort nå at det ikke skulle være nødvendig at hun jobber redusert pga barnet. Har mor flere barn? Mannens X fikk flere barn med ny mann etter at de gikk fra hverandre. Hun valgte å jobbe redusert og bidraget til mannen gikk opp. Da tok han kontakt med Nav og sa at det ikke var riktig at han skulle betale mer for at hun skulle jobbe redusert for å være mer hjemme med en annen manns unger. Nav skjønnsberegnet hennes inntekt, og mannen betalte et bidrag som kun var for hans barn. Anonymkode: 1e685...ad8 Jeg har prøvd flere ganger, spurte konkret om dette ved siste klage. Hun er ikke syk eller får ytelser som Aap, ufør eller lignende. Hun velger å jobbe ca 30 prosent og det virker som hun lever på bidrag. Hun har to barn hvor fedrene har fått vite om barnet mange år etterpå og har null samvær pga avstand og at barnet ikke vil møtes etter så mange år. Nav nekter å skjønnsligne inntekten hennes av en eller annen grunn. Anonymkode: 1e9cb...5c8
Amossa Skrevet 7. februar 2023 #19 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du betaler for mye skatt, jeg ville startet der. 32% er altfor mye på en så lav inntekt. Anonymkode: aa3eb...877 Enig. Det spørs om ikke TS har oppgitt hva han trekkes i skatt, altså hva Skatteetaten har satt som beregnet inntekt. Enkelt å sjekke og evt. endre, TS. Hvis ikke kan du nok forvente deg mye tilbake når skatteoppgjøret er ferdig.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #20 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har prøvd flere ganger, spurte konkret om dette ved siste klage. Hun er ikke syk eller får ytelser som Aap, ufør eller lignende. Hun velger å jobbe ca 30 prosent og det virker som hun lever på bidrag. Hun har to barn hvor fedrene har fått vite om barnet mange år etterpå og har null samvær pga avstand og at barnet ikke vil møtes etter så mange år. Nav nekter å skjønnsligne inntekten hennes av en eller annen grunn. Anonymkode: 1e9cb...5c8 Hun velger å jobbe veldig lite, og det er på ingen måte greit når andre er nødt til å forsørge henne og barna. Dette kan du ikke bare godta, men jeg vet ikke hva du kan gjøre når Nav ikke er villig til og gjøre noe med det. Eneste jeg kan råde deg til er å melde deg inn i facebook gruppen "Nav-spørsmål" Der kan du lage et innlegg med spørsmål og være anonym. Der finnes det mange personer med mye kunnskap om det meste innen Nav. Kan hende det er noen seriøse grupper ang bidrag spørsmål også, men jeg vet ikke. Anonymkode: 1e685...ad8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå