Gå til innhold

Mangler ketose ånde / lavkarbo spm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet på en slags ketosekur via treningssenteret mitt. Vi følger et opplegg og får vi oss ca. 75 - 90 gram karbohydrater daglig.
De fraråder at vi tisser på sticks, men jeg må innrømme jeg gjør det. Og får utslag der. Jeg personlig har satt meg et mål på 50 -70 karbohydrater daglig. I tillegg er kosten også lavkalori.

Jeg startet på dette på torsdag ettermiddag. Jeg opplever allerede lørdagen at jeg har mistet mye av sultfølelsen, og sier til samboer at jeg lurer på om jeg allerede kan være i ketose. Han bare flirer av meg, og nesten håner meg med at man er jo ikke i ketose etter så kort tid. Mulig det er placebo, men jeg føler virkelig jeg har mistet mye av suget etter mat og spesielt godteri. Jeg veier 110 kilo og kunne tidligere fnyse etter potetgull og godis hver eneste kveld. 

Usikker hvor mye karbohydrater jeg fikk i meg på torsdagen, siden dette var oppstartsdagen. Spiste som normalt frem til kvelden, var på kurs 18 - 20, også spiste jeg lavkarbo derfra. Fredagen fikk jeg i meg 42 gr carbs, lørdagen ca 30 carbs, søndag 25-30 gr carbs, og mandag (i går) ca 50-55 gram carbs. 

Veide meg, og hadde allerede gått ned 2 kilo!! 2 kilo på en halv uke.

Jeg tisset på en sticks og fikk utslag. Min samboer fnyste av meg, og sier at dersom jeg hadde vært i ketose hadde han merket noe på ånden min. Jeg hadde i tillegg merket det på søvn, hodeverk osv. Han googlet og fant mange sider med vanlige bivirkninger av ketose, jeg har ingen av de.
Han mener bestemt at det er svært finurlig at jeg skal ha kommet i ketose så kjapt, jeg merket sultfølelsen var merkbart borte under 48 t (to døgn) etter "oppstart". Altså at det er ikke så sannsynlig at når jeg startet med å spise ketose sent torsdag, også påstår jeg å merke dette allerede lørdag ettermiddag/kveld, så er det ikke sannsynlig.
Han påstår også at siden jeg ikke har noen av bivirkningene så må jeg også skjønne at jeg nok ikke er i ketose, at det er mer placebo.
Når jeg nevner dette med sticks som jeg tisset på, så sier han at jeg kanskje ikke gjør det riktig. Siden det egentlig ikke er lov å tisse på sticks på kurset jeg er på, pga motivasjon, og derav ikke har blitt fortalt hvor jeg skal bruke de.... 

Så, hva er deres erfaringer? Er jeg helt på vidda her?

Anonymkode: 2d274...3d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vel ha spor av ketoner i urinen uten å være skikkelig i ketose.

Men uansett, det er ikke egentlig så nøye om man er i ketose eller ikke (obs! Med mindre du gjør det for å behandle en spesifikk lidelse i samråd med lege). Man kan gå ned uten å være i ketose og man kan stå stille eller legge på seg i ketose.

Det viktigste er at du føler deg bra og får resultater. Og at det er noe du kan fortsette med. Høres ut som om du er godt i gang!

Anonymkode: 95e56...20f

• Hjerte 1
Skrevet

PS. 

Vil bare nevne at jeg er veldig klar over at vektnedgangen på 2 kilo ikke er fett altså. Jeg forstår at kroppen kvitter seg med vann, det er avhengig av direkte væskeinntak akkurat nå osv. Så jeg feirer ikke to kilo med direkte "slankere to kilo". Jeg er veldig klar over prosessen, vannvekt osv.

Ville bare nevne det.

Hilsen TS :)

Anonymkode: 2d274...3d7

Skrevet

Psst: ikke diskuter det så veldig med din samboer hvis han er oppsatt på å skyte deg ned ;) Kjør ditt løp.

Anonymkode: 95e56...20f

• Hjerte 1
Skrevet

Hva med å bare støtte sin kjære som er i gang med såpass viktig innsats for å gå ned i vekt og bedre sin helse? Ikke gidd å diskutere det med ham, gjør din egen greie. Om det er ketose eller ikke, er ikke viktig. Bare det at du har fokus på kosthold vil hjelpe deg masse der du er nå. Er han hyggelig og støttende ellers? Det normale hadde vært å kanskje tenke i sitt stille sinn at dette er nok placebo, men uansett så fantastisk! Det han driver med er jo å dra deg ned. 

Anonymkode: 4df23...a72

Skrevet

Det jeg stort sett fikk ut av dette er at samboeren din høres ut som en dust. 

Gjør det noe liksom? Om du synes det virker, så kjør på!

Anonymkode: 8c88d...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...