AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Hørte nylig at 70% av de som har eggstokkreft oppdager det så sent at de har fått spredning, mens 90% av de som oppdager eggstokkreft på et tidlig stadium blir helt friske. Tenker da at det å undersøke eggstokkene er viktig og det kanskje kan være lurt å sjekke med jevne mellomrom. Hvor ofte undersøker du eggstokkene (om du gjør det) ? Jeg tok en undersøkelse for et år siden med ultralyd, men litt usikker på når jeg skal gjøre det neste gang. Har ikke noen symptomer, men skader jo ikke.. og god samvittighet når det er gjort. Fastlegen min har ikke ultralyd og da jeg aldri har hatt symptomer som har gitt behov for undersøkelse så var dette første gang bortsett fra at de kanskje sjekket etter fødsler( usikker). Er over førti år. Har også forstått at en ultralyd også bare ser langt fremtreden kreft. Kan blodprøver være mer sikkert? noen som vet. Anonymkode: 5c1d6...831
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Jeg er 32. Har gjort det med ujevne mellomrom pga. PCOS. Synes det er fornuftig å kikke på dem i ny og ne, så har noen ganger bedt dem om å svinge bortom eggstokkene mens jeg har vært til ultralyd av andre årsaker. Anonymkode: bab93...7d5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Gjør det samtidig som jeg tar celleprøve. Gynekologen min liker å ta en kikk når man først er der. Anonymkode: beafb...f20
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #4 Skrevet 7. februar 2023 Hvert femte år når jeg er hos gynekolog for hpv prøve. En av grunnene mine til å gå til gynekolog for rutinesjekk og ikke fastlege. Anonymkode: 5ab4c...664
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #5 Skrevet 7. februar 2023 Har kun sjekket eggstokkene en gang, og det var i fjor. Er 46 år. Gjør det trolig mer regelmessig i forbindelse med livmorhalsprøve fremover. Anonymkode: a4ce7...6f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå