AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Hei! Kortversjon: jeg trenger en liste eller ressurs som gir oversikt over elementer som må vedlikeholdes i et trehus. Langversjon: Jeg bor i et trehus fra 1989. De som har eid huset har ikke gjort noen ting siden den gang. Nå begynner vinduene å ryke pga oppnådd levetid og det begynner å bli behov for å planlegge større vedlikehold. større ting som tak, vindu og enkelte bordplanker på kledningen. Det jeg lurer på er finnes det noen ressurser som jeg kan bruke for å få komplett oversikt over kommende vedlikehold på huset? Så for meg å lage et excel-skjema med alle bestanddelene oppdelt i kategorier som «utomhus», «innomhus», «fundament», «kjeller» osv. og innad i hver kategori står alle bestanddeler f.eks «vinduer», «taktekking», og deres årstall, forventede levetid, løpende vedlikeholdsbehov, historiske skader, utført vedlikehold med årstall og kommentar samt prisoverslag på kommende oppgaver. Vi har ingenting av dette per nå, så må lage det selv. Problemet er at jeg har ikke peiling på hus. Jeg klarer heller ikke å finne noe særlig info om oppføringen av huset utover årstall. Jeg vil sette meg ned og lage dette skjemaet, men aner ikke hvor jeg skal begynne. Det er jo lett med det jeg kan se slik som vinduer, pipe, kledning, takstein osv også bruke google til å finne vedlikeholdsinfo til det jeg kommer på. Men et hus består jo av mye mer enn dette. Hva med rør, strømkabler/sikringsskap osv. Finnes det en komplett liste over bestanddeler som jeg kan ta utgangspunkt i? Jeg vet heller ikke hva slags materiell huset er bygget av innenfor kledningen. Pga av byggeår frykter jeg såkalt «sandwichelement» innenfor trekledningen, i beste fall støpt betong. Vet noen hvordan jeg finner ut av dette? Anonymkode: 027b2...63a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Hva med å lese gjennom noen tilstandsrapporter fra boliger til salgs? Der står ofte forventet levetid og lignende for de forskjellige tingene i boligen. Kan i det minste være en begynnelse 🤔 Anonymkode: b7547...764
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva med å lese gjennom noen tilstandsrapporter fra boliger til salgs? Der står ofte forventet levetid og lignende for de forskjellige tingene i boligen. Kan i det minste være en begynnelse 🤔 Anonymkode: b7547...764 Ja, takk for tips, har sett endel på disse. Men føler at det som regel går på leiligheten og ikke huset som sådan. Anonymkode: 027b2...63a
newman01 Skrevet 7. februar 2023 #4 Skrevet 7. februar 2023 ISY G-prog Beskrivelse. Den har ihvertfall det meste du etterspør, som mengdeberegninger, kostnadskalkyler, anbudskalkulator osv. Mulig litt overkill for ditt bruk, og jeg er ikke kjent med lisenskostnadene. Calcus Brukerdokumentasjon (nois.no)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå