Gå til innhold

Blir man mer syk med å ha et vindu åpent når man ikke har ventil på soverommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke ventil på soverommet og jeg tenker at vi må ordne det for om det er netter vi må ha vinduet igjen så må man nesten ha luft når man har et barn som sover på det rommet. I natt hadde vi vinduet åpent med ca 15 cm åpenrom og det var plussgrader ute mens vi samtidig har en ovn som gir litt varme og bruker å ha 14-15 grader på rommet for at det ikke skal bli for varmt når vi har flanell sengtrekk. 

Barnet som er 2 år hadde nylig lungebetennelse der febern ga seg for 1 uke siden og han har hatt en stygg hoste den tid, men så ga den seg i helga og idag våknet han med en hyppigere hoste, men er mest tørrhoste og mannen mente at han kunne bli syk av å ha vinduet oppe med så lite varme på rommet... Barnet våknet idag med å sparke av seg dynen fordi han syns det ble for varmt, men mannen mener at det er lufta fra vinduet som ga han mer hoste og jeg lurte på om han mente vi skulle lukke igjen vinduet og ikke få nok luft inn siden vi ikke har ventil og han mente at vi kunne bare ha oppe soveromsdøra eller skru opp varmen, når er lufta han mener er problemet...

Min tanke er kanskje bare at hosten har tatt seg opp igjen fordi til meg kan hosten forverre seg etter å blitt frisk, men vet ikke om det er samme tilfelle hos småbarn. 

Spørsmålet er om det er mulig for et småbarn å få mer hoste eller bli syk igjen pga luft fra et vindu eller ha 14-15grader på et soverom når han ligger med flanell sengetøy?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, han får ikke mer hoste av å puste inn frisk luft.

Anonymkode: 84b03...8c4

• Liker 13
Skrevet

Frisk luft, selvfølgelig ikke iskald, er bra. Så det er nok ikke det som har gitt mer hoste.

Anonymkode: b3769...151

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Frisk luft, selvfølgelig ikke iskald, er bra. Så det er nok ikke det som har gitt mer hoste.

Anonymkode: b3769...151

Tenkte det samme. Hva inngår som "iskald" forresten?  Over 10 minus? Går det bra å ha vinduet på glapp de dagene det er kaldt ute ettersom vi ikke har ventil uten at det skal ha noe å si?

Skrevet

Vi har vinduet åpent på natta hele året, uten ovn. Da barna var babyer lukket vi vindu ved kanskje -5 men da hadde de ullpysj, lue, soveskinn og dundyne. Ved lukket dør må man ha åpen dør til gangen.

Anonymkode: 921fe...10e

Skrevet
Queeny skrev (10 timer siden):

Vi har ikke ventil på soverommet og jeg tenker at vi må ordne det for om det er netter vi må ha vinduet igjen så må man nesten ha luft når man har et barn som sover på det rommet. I natt hadde vi vinduet åpent med ca 15 cm åpenrom og det var plussgrader ute mens vi samtidig har en ovn som gir litt varme og bruker å ha 14-15 grader på rommet for at det ikke skal bli for varmt når vi har flanell sengtrekk. 

Barnet som er 2 år hadde nylig lungebetennelse der febern ga seg for 1 uke siden og han har hatt en stygg hoste den tid, men så ga den seg i helga og idag våknet han med en hyppigere hoste, men er mest tørrhoste og mannen mente at han kunne bli syk av å ha vinduet oppe med så lite varme på rommet... Barnet våknet idag med å sparke av seg dynen fordi han syns det ble for varmt, men mannen mener at det er lufta fra vinduet som ga han mer hoste og jeg lurte på om han mente vi skulle lukke igjen vinduet og ikke få nok luft inn siden vi ikke har ventil og han mente at vi kunne bare ha oppe soveromsdøra eller skru opp varmen, når er lufta han mener er problemet...

Min tanke er kanskje bare at hosten har tatt seg opp igjen fordi til meg kan hosten forverre seg etter å blitt frisk, men vet ikke om det er samme tilfelle hos småbarn. 

Spørsmålet er om det er mulig for et småbarn å få mer hoste eller bli syk igjen pga luft fra et vindu eller ha 14-15grader på et soverom når han ligger med flanell sengetøy?

Ville ikke hatt baby/barn som nettopp har hatt lungebetennelse liggenede i rom med åpent vindu... 

Anonymkode: befc4...674

• Liker 1
Skrevet

Åpne heller døren til gangen..

Anonymkode: befc4...674

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hatt vinduet oppe om vinteren, synes det blir iskaldt. Fatter ikke at folk har det 😅 dere bør uansett få satt inn en ventil. 

Når det gjelder hoste, jeg hoster mer om jeg fryser/puster inn kald luft. Om det gjelder for barnet deres er jo vanskelig å si, men kan jo prøve lukke vinduet i natt og ha soveromsdøren åpen. 

Anonymkode: 28b90...3cf

Skrevet

Vet ikke hva du mener med "nok luft". Det skal være et ganske lite og tett rom hvis man kveles av oksygenmangel liksom. Det skjer jo aldri som jeg har hørt om. Hvis rommet er rent og muggfritt bør det være uproblematisk å sove uten åpent vindu i 5-6 timer, men bråluft noen minutter før leggetid. Og så er det jo forskjell på vidt gap og en liten glipe på 2-3 cm. Hvis det er kald trekk kan det forverre hoste, ja. Egenerfart.

Anonymkode: 0e946...98c

• Liker 1
Skrevet

Man blir syk av virus og bakterier, ikke av åpne vinduer.

Anonymkode: 108cd...331

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Sover alltid med åpent vindu, uansett temperatur. Blir garantert syk hvis jeg må sove et sted der jeg ikke kan ha vinduet åpent, og ovn på om natta gjør at jeg blir helt tett i både nese og hals.

Anonymkode: 36980...b15

• Liker 2
Skrevet

Hadde heller hatt alle vinduer lukket og døren på gløtt.

Anonymkode: 5d545...62b

Skrevet
Queeny skrev (11 timer siden):

Mine barn har vokst opp med vinduet oppe året rundt. Har 2 hakk jeg kan ha vinduet i, så bruker første hakk. Det gir 4-5 cm. Hverken barna eller jeg har vært mye syk. Siden det er vinter i Norge har jeg faktisk hatt -4.6 på soverommet. Barna sov veldig godt. Ingen blir syk sv frisk luft, snarere tvert imot.

Jeg klarer ikke sove uten at vinduet er lukket. Føles som jeg kveles.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 21.17):

Sover alltid med åpent vindu, uansett temperatur. Blir garantert syk hvis jeg må sove et sted der jeg ikke kan ha vinduet åpent, og ovn på om natta gjør at jeg blir helt tett i både nese og hals.

Anonymkode: 36980...b15

Samme.. 

Skrevet
Queeny skrev (På 7.2.2023 den 10.13):

Vi har et barn som har blitt syk hver eneste gang det har fått trekk på seg. Da det var lite og lå i sprinkelseng fikk det stygg hoste i flere uker, til vi kjøpte sengekantbeskytter som stoppet trekket. Barn sparker ikke av seg dynen fordi de er for varme når de er så små. 

Med en gang barnehagepersonalet har tatt av ungen lua har barnet blitt sykt. Ligger barnet ditt i sprinkelseng må du tenke på at kald luft går ned. Så det er MYE kaldere for barnet. 

Hvorfor ikke ha oppe et annet vindu på gløtt? Har dere ikke vindusventil engang? Koster ikke mye å sette inn ventil på rommet. Å ha varmeovnen på hjelper barnet lite da varm luft går opp og kald luft tvinges ned.

Anonymkode: cb7c7...52c

Skrevet

Kald frisk luft fungerer faktisk veldig bra mot hoste. Vi har alltid åpne vinduer om natten, om det så er -25. 

Anonymkode: 562dc...156

Skrevet

Ingen dør av frisk luft . Har en datter som hadde mye falsk krupp og det eneste som hjalp var frisk luft. 

Vi har aldri hatt varmeovn på soverommene og har alltid vindu oppe. Når det kryper ned mot 20 minus så vil gubben ha det igjen men jeg hadde gjerne hatt det åpent

Anonymkode: 9b3a0...460

Skrevet

Stengte soveromsvinduet for noen uker siden når det bikket 15minus ute. Ellers er det åpent på minimum luftetrinn vinteren igjennom.  

Vi er forkjølet kanskje annenhvert år. 

Anonymkode: eb7ec...2bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...