Gå til innhold

Er det noe å gjøre med en hund som plutselig begynner å bjeffe midt på natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i leilighet og naboen har en hund som de siste nettene plutselig har begynt å bjeffe. Til tross for betongvegg høres dette veldig godt, og jeg våkner av det. Når jeg våkner så brått, får jeg ikke sove igjen etterpå, derfor er dette et problem for meg. Bor i et veldig stille område og er ikke så gira på å begynne å sove med ørepropper hver natt. Men jeg lurer på om det er noen vits i å si ifra til naboen. Det at et hund plutselig begynner å bjeffe, er vel ikke så lett for dem å gjøre noe med?

Tidligere har jeg hørt litt bjeffing nå og da, men det har ikke vært på nattestid, og ikke så mye at jeg har brydd meg noe om det. De har ikke bodd der så lenge.

I sameiet er det tillatt med dyr så fremt det ikke er til ulempe for naboene. Nå er jo dette en ulempe, men jeg ønsker ikke å ta det til styret ennå. Vil se an litt om dette vil pågå over tid. Naboene er stille ellers og jeg har ikke noe ønske om at de skal bli nødt til å kvitte seg med hunden. Det jeg lurer på, er om det i det hele tatt er noe poeng i å ta det opp med naboene? Jeg går sterkt ut i fra at de våkner av det selv, og er klar over det. Hva kan de eventuelt gjøre med det?

Anonymkode: c51ad...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør du tusle over til naboen og spørre de om det er noen grunn til at hunden bjeffer på natterstid. Er den alene slik at de ikke er klar over det f.eks.? 

Klart det er noen vits i å si i fra - det er jo de som hundeeiere som kan og må gjøre noe med det. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke sånn at han blir stående å bjeffe, det har vært én gang per natt, og varer i 10-20 sekunder kanskje. Så antar at han blir hysjet på. Er rimelig sikker på at de er hjemme på natta. Men da har jeg allerede våknet og resten av natta er ødelagt.

Jeg har hatt hund selv en gang, for mange år siden. Husker at han en veldig sjelden gang kunne våkne og bjeffe på "spøkelser". Lite jeg kunne gjøre annet enn å få han til å tie stille. Det er derfor jeg lurer på om det i det hele tatt er noe vits i å si noe. Jeg gidder ikke klage hvis det ikke har noen nytte.

TS

Skrevet

Min hund kunne bjeffe på lyder han hørte utenfor om natta. Jeg løste det med å ha en skål godbiter på nattbordet (hunden lå på eget teppe på gulvet ved senga). Hver gang jeg hørte en lyd utenfor sa jeg "Bra!" og kastet ned en godbit til ham. Gjentok til lyden var sluttet og han ikke lenger fokuserte på det. Begynte han å bjeffe før jeg hørte lyden så gjorde jeg det samme.

Det var litt styr i begynnelsen, måtte rive meg ut av halvsøvne for å kaste godbit noen ganger. Men det var verdt det. Det var ikke så veldig lang tid det tok før han sluttet å reagere på lyder utenfor og vi begge kunne sove natten gjennom.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er jo til ulempe for deg.

Anonymkode: 77e6c...ec7

Skrevet
Tabris skrev (8 timer siden):

Min hund kunne bjeffe på lyder han hørte utenfor om natta. Jeg løste det med å ha en skål godbiter på nattbordet (hunden lå på eget teppe på gulvet ved senga). Hver gang jeg hørte en lyd utenfor sa jeg "Bra!" og kastet ned en godbit til ham. Gjentok til lyden var sluttet og han ikke lenger fokuserte på det. Begynte han å bjeffe før jeg hørte lyden så gjorde jeg det samme.

Det var litt styr i begynnelsen, måtte rive meg ut av halvsøvne for å kaste godbit noen ganger. Men det var verdt det. Det var ikke så veldig lang tid det tok før han sluttet å reagere på lyder utenfor og vi begge kunne sove natten gjennom.

Takk for svar!

Det trikset der er det nok flere som burde ha jobbet med.

Skrevet

Hvis vinduet til hunden har en glippe: kjøttbit med sovepille! Men forsiktig med doseringen, hvor mange kg er hunden...

Anonymkode: ee9fd...5c9

Skrevet

Gjenferd ? 

Skrevet

Er det en gammel hund? Kanskje den er begynt å bli senil og blir engstelig om natta.

Anonymkode: 63c65...4e0

Skrevet

Å ta en vennlig prat med naboen er uansett ikke dumt. Da gir du de mulighet til å gjøre noe med det. 

Skrevet

Ryddet for oppfordring til lovbrudd. 

_popcorn_, adm

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 20.52):

Hvis vinduet til hunden har en glippe: kjøttbit med sovepille! Men forsiktig med doseringen, hvor mange kg er hunden...

Anonymkode: ee9fd...5c9

Ehhh???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...