AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Kjøpt min første bolig i Oslo, endelig. Fikk den til prisantydning og vurderer den riktig prisen. Så der har jeg gjort noe riktig iallefall. Men jeg sliter med frykt for fremtiden. Jeg har ingen erfaring med boliglån og rentehevinger. Jeg lurer på om det kan være lurt å binde renten nå de 3 neste årene, da renten vil gå opp? Ser med gru på USA osv hvor renten er høyere, Norge må jo henge med Anonymkode: 1aaa8...57d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Om du ikke har råd til at rentene stiger burde du binde rentene Anonymkode: 8caf2...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Binding av renten er ikke lønnsomt, men du kan se på det som en sikkerhet du betaler litt ekstra for. Du må vurdere hvor høy rente du får tilbud om, opp mot forventet renteøkning. Anonymkode: d7a20...f97 1
Gjest takinova Skrevet 7. februar 2023 #4 Skrevet 7. februar 2023 Hvis du får et greit tilbud på 3 års rente, så er det en forsikring om at hvertfall de neste tre årene blir fast betaling. Personlig tror jeg toppen straks er nådd.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #5 Skrevet 7. februar 2023 Jeg bandt renta i ti år. Hvis du skal bo der ville jeg gjort det. Anonymkode: 81e28...ec7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 Hvis du ikke har råd til at rentene stiger burde du ikke kjøpt så dyr bolig Anonymkode: 9e7f0...765 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 Litt sent å binde renta nå. Den går nok litt mer opp, men så skal den ned igjen. Fast rente er en god del dyrere enn flytende så det er ikke sikkert den flytende vil bli høyere enn dagens fastrente. Velger du å binde bør du ta 3 år, ikke mer. Anonymkode: 52d7d...a88 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #8 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt sent å binde renta nå. Den går nok litt mer opp, men så skal den ned igjen. Fast rente er en god del dyrere enn flytende så det er ikke sikkert den flytende vil bli høyere enn dagens fastrente. Velger du å binde bør du ta 3 år, ikke mer. Anonymkode: 52d7d...a88 Hvorfor tror du den skal ned igjen? Det er jo altfor lav rente som har skapt problemene, og man vil vel ikke gjøre samme feil enda en gang? Anonymkode: dfc05...03d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #9 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke har råd til at rentene stiger burde du ikke kjøpt så dyr bolig Anonymkode: 9e7f0...765 Har råd. Men det endrer seg jo om renta går opp til 10 % Anonymkode: 1aaa8...57d
newman01 Skrevet 7. februar 2023 #10 Skrevet 7. februar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Kjøpt min første bolig i Oslo, endelig. Fikk den til prisantydning og vurderer den riktig prisen. Så der har jeg gjort noe riktig iallefall. Men jeg sliter med frykt for fremtiden. Jeg har ingen erfaring med boliglån og rentehevinger. Jeg lurer på om det kan være lurt å binde renten nå de 3 neste årene, da renten vil gå opp? Ser med gru på USA osv hvor renten er høyere, Norge må jo henge med Anonymkode: 1aaa8...57d Hva er rentesatsen på de forskjellige tilbudene da? Uten å vite det er det rimelig dust å gi deg noen råd i det hele tatt... Om flytende er på 4,2% og fast 3åring koster 5,5% er det aaaantagelig meget dumt å ha fastrente. Om satsen er lik på begge er det antagelig hipp som happ, for ingen veit 100% om renta skal litt opp før den går ned eller om den blir der den er eller om den faller ned før den går oppover. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå