AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Hei alle Har en sønn som har sett på en leilighet hvor kommunen visstnok står for egenkapitalen, for å hjelpe unge mennesker inn på boligmarkedet. Han har veldig lyst på denne, og ønsker hjelp med omkostningene - noe jeg er villig til å hjelpe han med, men jeg er litt usikker på om det er en god ide og om det er for godt til å være sant? Hva er baksiden? Noen som har erfaringer med dette? Jeg har hørt om leie til eie før, men dette var nytt for meg. Legger ved link til leiligheten slik at dere kan se hva jeg mener: https://z-eiendom.no/property/2220519 Del gjerne deres meninger/erfaringer knyttet til slike prospekter, jeg regner med det finnes flere slike rundt omkring Anonymkode: e7709...de5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Det står jo godt forklart i prospektet? Ulempen er jo at han ikke vil bygge egenkapital gjennom verdiøkning på boligen, men egentlig kun gjennom å betale ned på lånet. Anonymkode: 8454d...eef 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Som den over her sier. Han mister verdiøkningen på boligen og den kan bli tap hvis han bor der en god stund og lielighetene stiger mye i verdi. Det beste er alltid å kunne eie hele selv. Anonymkode: 2b5d7...414 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #4 Skrevet 7. februar 2023 Men hvis han ikke får kjøpt på egenhånd virker det jo bra. Og hvis han er dårlig til å spare, er jo dette en fin form for tvungen sparing. Hvis du ser på hva han må betale i måneden totalt, og trekker fra avdrag, hvor mye blir det? Og hvis han skulle leid, hva ville han fått for den summen? Anonymkode: 90027...46f 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #5 Skrevet 7. februar 2023 Tja, du får med deg en økning tilsvarende KPI. Det kan fort utgjøre en pen sum det, selv om det ikke kanskje ikke følger markedet ellers. Anonymkode: 4f37d...e95 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 Han får ikke kjøpt leilighet på egen hånd, og er en susekopp når det kommer til sparing. På denne måten forstår jeg det slik at han kan bo der x antall år, og da gå ut med en bra sum i egenkapital for å kjøpe noe helt eget. Da høres jo dette veldig bra ut egentlig, takk for svar alle TS Anonymkode: e7709...de5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Han får ikke kjøpt leilighet på egen hånd, og er en susekopp når det kommer til sparing. På denne måten forstår jeg det slik at han kan bo der x antall år, og da gå ut med en bra sum i egenkapital for å kjøpe noe helt eget. Da høres jo dette veldig bra ut egentlig, takk for svar alle TS Anonymkode: e7709...de5 Omkostningene er jo ikke all verden da, de er jo under 100 000,-. Det er ikke så stor risiko for deg på hjelpe med. Men har han god nok lønn til å kunne låne 2,5 mill ? Og vil han håndtere ett såpass stort lån, om han er så susekopp angående sparing? Anonymkode: 0d280...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #8 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Omkostningene er jo ikke all verden da, de er jo under 100 000,-. Det er ikke så stor risiko for deg på hjelpe med. Men har han god nok lønn til å kunne låne 2,5 mill ? Og vil han håndtere ett såpass stort lån, om han er så susekopp angående sparing? Anonymkode: 0d280...bb3 Nei det jeg også tenkte, er absolutt verd det om belønningen er at han om noen år kan kjøpe seg noe større. Ja det har han forøvrig, betaler alltid regningene i tide og er nøye på det, men klarer aldri sette av penger til sparing, derfor kan jo dette være en ide Anonymkode: e7709...de5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #9 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei det jeg også tenkte, er absolutt verd det om belønningen er at han om noen år kan kjøpe seg noe større. Ja det har han forøvrig, betaler alltid regningene i tide og er nøye på det, men klarer aldri sette av penger til sparing, derfor kan jo dette være en ide Anonymkode: e7709...de5 Da kan det fungere. Men det er viktig da at han ikke bruker penger på oppussing eller oppgradering, for det vil han ikke få igjen for senere. Og den langsiktige planen bør være å kjøpe noe annet. Anonymkode: 8454d...eef 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #10 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja, du får med deg en økning tilsvarende KPI. Det kan fort utgjøre en pen sum det, selv om det ikke kanskje ikke følger markedet ellers. Anonymkode: 4f37d...e95 Det er jo egentlig bare en justering for inflasjon, så det er i realiteten ikke noen økning. Anonymkode: 8454d...eef
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #11 Skrevet 7. februar 2023 Takk for gode svar dere, jeg setter pris på det. Er ikke så god på sånt. Han risikerer ikke å gå med tap på dette? Om man tar utgangspunkt i at han da ikke pusser opp noe, og betaler ned på lånet så mye som mulig. Han har fått finansieringsbevis og mangler bare til omkostningene Anonymkode: e7709...de5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #12 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 13.43): Det er jo egentlig bare en justering for inflasjon, så det er i realiteten ikke noen økning. Anonymkode: 8454d...eef Det er klart, men i disse tider utgjør det en fin sum inn i EK uansett og kan fort tilsvare en reell økning om markedet ikke øker i takt med inflasjonen. Anonymkode: 4f37d...e95 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #13 Skrevet 8. februar 2023 Da har jeg ordnet til omkostningene og søknaden er sendt Virker jo som en kjempe fin måte å spare opp egenkapital på, bedre enn å betale til noen andre iallefall Takker for gode svar Anonymkode: e7709...de5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #14 Skrevet 8. februar 2023 Men han må jo fremdeles spare til egenkapital til en annen leilighet (senere) ved siden av utgiftene til denne leiligheten? Eller er det noe jeg ikke har forstått med denne type leiligheter? Anonymkode: 2b5d7...414
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #15 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har jeg ordnet til omkostningene og søknaden er sendt Virker jo som en kjempe fin måte å spare opp egenkapital på, bedre enn å betale til noen andre iallefall Takker for gode svar Anonymkode: e7709...de5 På hvilken måte sparer han opp egenkapital mener du? Du sier selv han ikke greier å spare. Han får jo ikke med seg verdiøkningen på leiligheten, det er kun en justering av kroneverdien, og du skal bo der en bra stund før dette utgjør noe særlig. Han må jo fremdeles spare til EK. Anonymkode: 2b5d7...414
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #16 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): På hvilken måte sparer han opp egenkapital mener du? Du sier selv han ikke greier å spare. Han får jo ikke med seg verdiøkningen på leiligheten, det er kun en justering av kroneverdien, og du skal bo der en bra stund før dette utgjør noe særlig. Han må jo fremdeles spare til EK. Anonymkode: 2b5d7...414 Med å betale ned boliglånet på leiligheten som kommunen kjøper tilbake om x antall år…? Anonymkode: e7709...de5 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #17 Skrevet 8. februar 2023 Snakk om å henge ut sin egen sønn. Med full adresse og alt. Bra jobbet 👍 Anonymkode: 2358d...247 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 På hvilken måte står kommunen for egenkapital? Anonymkode: 9103e...027
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #19 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Snakk om å henge ut sin egen sønn. Med full adresse og alt. Bra jobbet 👍 Anonymkode: 2358d...247 Dette er selvsagt ikke den nøyaktige leiligheten sønnen min kjøper, men et lignende prospekt de har i Tønsberg Anonymkode: e7709...de5
newman01 Skrevet 9. februar 2023 #20 Skrevet 9. februar 2023 Dette var en merkelig boligordning... Her vil jo kommunen på sikt lage et lite slumområde. Man kjøper leilighet av kommunen, og selger tilbake til kommunen. Eneste man får med seg er inflasjonsjustert kjøpesum. Penger man bruker på vedlikehold og oppgradering er bortkastede penger (slik jeg forstår annonsen). Hva skjer om 15 år, når badet er slitent, kjøkkendørene henger og slenger, parketten er ripete osv.? Siden kommunen kjøper tilbake til kostpris pluss konsumprisjustering er jo all generell verdistigning i markedet utelukket, og verdiøkende tiltak bortkastet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå