Gå til innhold

Kjører dere i over en time med barn for selskaper flere ganger i året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har faktisk alltid hatt noe som har kommet opp som gjør at vi nesten aldri kan til de som inviterer med 2-3 mnd mellomrom. Vi har små barn, de er voksne. Syntes det er irriterende med de invitasjonene når vi jobber mye og har det ellers veldig travel på hjemmefronten og må alltid si nei. I tillegg er det så dyrt med drivstoff nå, må gjebnom bom og alt har økt så føler ikke behov for å gå enda mer ned i minus. 

Ikke akkurat de jeg er irritert på altså men situasjonen og at vi føler vi aldri strekker til når vi ikke har tid til de som ikke er nære. Vi har ikke så mye tid til de som er nære en gang da vi på begge sider av familien har en haug av søsken hver å tantebarn og onkelbarn. 

Et av barna våre går til fysio pga veldig vond rygg, klager etter 10 min i bilen. Det oppsto i fjor og kommet tilbake nå, så føler vi Igjen må avslå forespørsel. De er ikke nære men uansett veldig kjipt med stadige invitasjoner når vi rett og slett ikke kan, da det enten går på sykdom eller tid, og barna har sine å sosialisere med og bursdager, kan ikke la vår store slekt gå utover dette heller. 

Hvordan løser dere det? Frister å bare resie alene uten mann og barn bare for å tilfredsstille de med at en kommer iallfall, men da går det utover min psykiske helse som har dalet ned når prisene har økt. What to do... 

Anonymkode: 13ca8...411

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Det er bare 5-6 ganger i året" må jeg legge til at vi har 54 uker i året hvor halvparten av disse går til arbeidshelger, da gjenstår 27 helger, hvor 6 av helgene skal gå til selskap, og da gjenstår det 21 helger som går de til å reise i våre tante og onkelbarns (veldig mange da 6 av våre søsken har flere barn hver. Fortsatt flere søsken som ikke har fått barn enda) bursdager og i tillegg må vi ferie våre egne. 

Skrevet

Ærlig talt...

Anonymkode: 7eab8...bbb

• Liker 8
Skrevet

Hvis det er din familie hadde jeg latt mannen og det barnet som ikke kan sitte i bil være hjemme, så hadde jeg dratt sammen med de andre barna. Det har dere faktisk råd til om dere har råd til å gjøre andre ting, én time er faktisk ikke så langt. 

Anonymkode: 7a196...45c

• Liker 2
Skrevet

Ja, det gjør vi. Vi liker det også. 

Anonymkode: 71755...ddd

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ikke en time er noe voldsomt til reisetid, så ja, null stress.

Psykisk uhelse og barn med vond rygg av en biltur, faktisk. Du tøyser.

Anonymkode: fb1ca...3cd

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Det er bare 5-6 ganger i året" må jeg legge til at vi har 54 uker i året hvor halvparten av disse går til arbeidshelger, da gjenstår 27 helger, hvor 6 av helgene skal gå til selskap, og da gjenstår det 21 helger som går de til å reise i våre tante og onkelbarns (veldig mange da 6 av våre søsken har flere barn hver. Fortsatt flere søsken som ikke har fått barn enda) bursdager og i tillegg må vi ferie våre egne. 

1 times kjøring 5-6 ganger i året..  

Nei det hørtes ikke smålig ut i det hele tatt..  

Anonymkode: 2d0e5...775

• Liker 1
Skrevet

Jeg drar hvis jeg har anledning, og syns det er koselig å bli invitert, selv om jeg ofte må takke nei pga kronisk sykdom. Men du skal selvfølgelig ta hensyn til barn som ikke greier å sitte lenge i bil, og du skal heller ikke føle deg forpliktet til å takke ja, hvis du ikke har råd eller helse til å dra 

Men du er ganske priviligert, for du har faktisk flere uker å kunne bruke på selskapeligheter, enn oss andre. Jeg bruker iallfall ikke å få tildelt 54 uker i året mitt.

Anonymkode: 74d76...9ee

• Liker 6
Skrevet

Vi reiser ikke så ofte litt over 1 time, men jeg har 45 minutter til jobb, og min søster bor 45 minutter unna i en annen retning. Tenker ikke på at det er så langt. Før bodde svigerinne 1,5 time unna, og dit dro vi jo noen ganger. Vi har også venner som bor fire-fem timer unna, men det blir ikke så mange besøk i året. Men disse eksemplene er jo folk som er nære. Jeg føler ditt problem er at dere ikke ønsker å prioritere tid på noen som ikke er så nære.  Det kan jeg forstå i en tid med mellomstore barn. Det er lettere når barna er helt små eller når de blir store.

Anonymkode: 23a24...029

• Liker 2
Skrevet

Men hallo, vondt i ryggen av bil, men ikke av andre steder han/hun sitter? Og 1 time er mye? 😳 Høres ut som at vondt i vilja også kan legges til på lista over problemer.

Anonymkode: 617a8...a7c

• Liker 7
Skrevet

Hva er det som går ut over din psykiske helse; å være borte fra mann og barn i noen timer, eller å møte disse menneskene?

Lurer også på hvor du har kjøpt deg de to ekstra ukene, tror du de har flere på lager?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hørtes litt rart ut. Kjørte mange timer i uka på fotballtrening/kamper i 12 år. Mange kamper var det nesten to timer hver vei til. Det vanlige var 1 time hver vei.

Anonymkode: d0ee5...421

Skrevet

Vi drar ikke på besøk med over 30 min kjørevei i hverdagene, det rekker vi ikke. Samboer er ikke hjemme før fire/halv fem, ungen e sliten etter lange dager i bhg og vi har bare 2 timer sammen til å spise middag og være sammen før kveldsstell og legging står for tur. Skulle vi kjørt 1 time hver vei så hadde vi måtte snudd i døra, og synes det er trist å bruke halve kvelden på å kjøre bil. Heldigvis er det ingen i familien som har brukt å invitere i hverdagene, det for det meste helgene. De er travle nok men vi prioriterer alltid invitasjonene så fremt vi ikke har avtalt noe annet før de har invitert. Begge våre sider er eksperter på å invitere i siste liten, men vi får det som oftest til likevel. Når barna blir større og skal for eksempel spille kamper/henge med venner så må vi finne en balanse der da. Isåfall så møter jeg eller gubben opp ut i fra hvem sin familie som inviterer.

Anonymkode: 49ec1...f01

Skrevet

Vi kjører ganske ofte til slekt som bor over en time unna. Det virker som at du har andre problemer enn at det er langt til venner du ikke vil besøke. Søk hjelp.

Anonymkode: e2bb0...22d

Skrevet

Ja selvsagt 

Anonymkode: 0cca8...91f

Skrevet

Her er familie alt fra 30 min- 1 time og 30 min unna. Så ja. Vi kjører glatt 1 time for å dra i bursdager osv. Men ikke i hverdagene. Da ungene er i bhg, og vi på jobb så rekker vi det sjelden da. Men helgene kan vi lett ta en tur på 1 times kjøring for bursdag. Eller bare for å besøke de ja.

Anonymkode: 8bdec...1c2

Skrevet

54 uker?? Er vel 52 uker i 1 år. Men overdrivelse fremmer forståelsen.

Anonymkode: 23ffd...bbf

Skrevet

Selvfølgelig så drar vi. 1 time er ikke lang reisevei! Her har unga 1 time reisevei til skolen hver vei. Folk som bor så sentralt er noen bortskjemte fjols! 

Anonymkode: dccb6...293

Skrevet

Du har ikke lyst til å dra, så takk pent nei og bli hjemme. 🤷‍♀️ 

Det skinner vel også tydelig igjennom at du synes det er frekt av disse menneskene å invitere dere i selskap... Hvordan våger de å ikke tenke på din økonomi, hvor dyrt alt er og at alt er vanskelig for deg? De burde vite bedre og la være å invitere, men da hadde du gjerne klaget på det også....

• Liker 6
Skrevet

Eg tenker at stikkordet her er di psykiske helse. Det er relativt normalt å ha hektiske helger når ein har stor slekt og vennekrets (eller barn på div fritidsaktivitet.) Så om du er frisk og rask, tenker eg at det er litt snodig, ja...

Det er ein annan ting med økonomi. Det er lov å seie at ein ikkje har råd til/ikkje kan prioritere bensin til tur. 

Då eg var deprimert var ein sms eit ork,så eg kan forstå kjensla av at det renn inn med invitasjonar...det tek krefter å takke nei også (dersom du er sjuk). Ville tatt ein liten sjekk hos legen, eg! 

Anonymkode: c5b44...d67

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...