Gå til innhold

Tror mange at lett-sjokomelk er sunt for kroppen?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Greit nok at sukker ikke er sunt, men å kalle Litago uten sukker for sunt? Den har både aspartam og karrangenan. Er dette noe for unge kropper i vekst?! Her har journalisten bommet grovt. Har aldri sett en ernæringsfysiolog omtale slike tilsetningsstoffer som noe annet enn søppel for kroppen, som man bør unngå. 

https://www.nrk.no/sorlandet/sju-kroner-dyrere-a-velge-sunt-1.16263144

Det er direkte flaut med en så kunnskapsløs artikkel på NRK. Hva er galt med å drikke vann? Eller vanlig melk dersom man tåler det, da økologisk med fortsatt noen næringsstoffer i? 

Anonymkode: 24d26...778

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capazitet skrev (2 minutter siden):

Vil tru det er sunnare enn brus/energidrikk. Inneheld meir næringsstoff.

Det inneholder lite næringsstoffer, kun litt lettmelk. Ellers kun skadelige stoffer som kan irritere tarmen, og på sikt ødelegge tarmfloraen. MÅ man på død og liv erstatte brus/energidrikk med noe annet usunt? Hva er galt med vann, hvor man kan tilsette naturlig smak selv av sitron/lime/appelsin osv. Kullsyrevann er også lett å få tak i.

Ellers har Cocio sjokolademelk om ungdommene MÅ ha noe, uten masse kjemiske stoffer i, men riktignok litt sukker. Sukker er noe kroppen kjenner igjen, og blir først et problem ved stort inntak. Men jeg mener at det har gått for langt og at vi får en generasjon med dårlig helse om dette skal normaliseres. Hvor er foreldrene?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet like godt som alle andre ts at unge mennesker drikker mye annet enn vann. Vi lever ikke i en 'utopisk' (jeg synes ikke den verden med bare vann er utopisk men det høres slik ut for deg ts) verden der vi bare lever på vann og butikker selger bare vann og alle synes vann er det aller beste alternativet, alltid.  Brus og energidrikk er for lengst blitt en del av utvalget, den "krigen" er tapt. Og jo da: av valget sukkerfri sjokomelk og imsdal vann så er selvsagt imsdal vann mer sunt. Men stiller du sukkerfri sjokomelk opp mot cola/Pepsi eller Monster energidrikk blir kanskje resultatet annerledes. Og  når Nicolay Mortvedt-Knutsen står der med  den ene sjokomelken til 27,70 kroner, mens den uten sukker koster 34,80 kroner. Så virker det hele snodig for en ung pjokk og det kan jeg godt forstå. Kanskje spesielt når en halv liter cola med sukker koster 25 på de dyreste butikkene....

Jada spring vann er gratis, men nå var det ikke det denne artikkelen verken handlet om eller hadde fokus på. Iallefall når næringsinnhold er betraktelig bedre enn både Monster og Pepsi mm for dette er næringsinnhold i litago

https://www.tine.no/merkevarer/litago/produkter/litago-sjokolademelk-uten

1324315066_Screenshot_20230207_004024_SamsungInternet.thumb.jpg.88082714aa7fc9a2b1c0b2b729c9727a.jpg

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du ikke du er litt hysterisk og fanatisk ts? Ungdommer drikker annet enn vann. Og du etterspør foreldre, foreldre kan ikke fotfølge tenåringene sine til enhver tid og ha kontrollen på at de bare drikker vann og kjøper frukt på butikken. Jeg kjøpte selv Cola på butikken i langfri når jeg var kalv, ble folk av meg også uten verken fedme eller helseproblemer så det skal nok gå bra med mennesker om de drikker Litago også.

Anonymkode: 21a8a...5a4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, enn å ha så lite på tapetet at man klarer å lage en sak utav sukkerfri litago.

Anonymkode: 7901f...601

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litago uten sukker er bedre enn litago med sukker. Artikkelen viser jo til at usunne valg er lettere å ta.

Det er ingenting galt i drikke vann, men alle vet at ikke alle gjør det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre enn den med sukker, i hvert fall. Det er helt sikkert.

Og for å svare direkte på emnetittelen: Ingen trur vell at lett-sjokomelk er sundt?

Anonymkode: 977c8...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det inneholder lite næringsstoffer, kun litt lettmelk. Ellers kun skadelige stoffer som kan irritere tarmen, og på sikt ødelegge tarmfloraen. MÅ man på død og liv erstatte brus/energidrikk med noe annet usunt? Hva er galt med vann, hvor man kan tilsette naturlig smak selv av sitron/lime/appelsin osv. Kullsyrevann er også lett å få tak i.

Ellers har Cocio sjokolademelk om ungdommene MÅ ha noe, uten masse kjemiske stoffer i, men riktignok litt sukker. Sukker er noe kroppen kjenner igjen, og blir først et problem ved stort inntak. Men jeg mener at det har gått for langt og at vi får en generasjon med dårlig helse om dette skal normaliseres. Hvor er foreldrene?

Du må gjerne forsøke å få ungdommen i strøket ditt til å drikke vann på skolen. Jeg tror ikke du hadde overbevist en eneste en, men kjør på du :)

Anonymkode: 83838...04d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også lei slike klagetråder

INGEN sammenligner sjokomelk og vann og sier at sjokomelk er sunt. Sjokomelk er derimot et sunnere enn de ndre usunne valgene man tar.

Sukker cola - usunt

Sukkerfri cola - sunnere enn sukker cola

Folk drikker ikke vann. Da er det i det minste bedre at man drikker sukkerfri brus og sjokolademelk for å redusere vektøkning og skade på tenner osv.

Anonymkode: 2e21b...602

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 10.21):

INGEN sammenligner sjokomelk og vann og sier at sjokomelk er sunt. Sjokomelk er derimot et sunnere enn de ndre usunne valgene man tar.

Sukker cola - usunt

Folk drikker ikke vann. Da er det i det minste bedre at man drikker sukkerfri brus og sjokolademelk for å redusere vektøkning og skade på tenner osv.

Nå gikk tråden ut på å kritisere NRK som nettopp skrev at sjokomelk uten tilsatt sukker er sunt. De har i ettertid forandret teksten fra "dyrere å velge sunt" til "billigere å velge usunt", så de må tydeligvis ha skjønt selv at det ble helt feil. 

Mange jeg kjenner drikker mye vann som tørstedrikk. Man må kunne ha en diskusjon om hva som er bra for kroppen og ikke, uten at man argumenterer med at "slik er det bare, så da vil det alltid være slik, og det er ingenting å diskutere". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (På 7.2.2023 den 0.22):

Vil tru det er sunnare enn brus/energidrikk. Inneheld meir næringsstoff.

Men det er ikke sunt.

Anonymkode: 0dcae...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 10.21):

Sukker cola - usunt

Nå er det litt tilfeldig at det er akkurat deg jeg siterer, for mange her i tråden mener omtrent det samme som deg.

Likevel, jeg synes dere tar feil. Det går ikke an å si at sjokomelk er ok fordi det er bedre enn andre drikker.  For selv om den er bedre, er den absolutt ikke ok. Som alle vet, er det vann man bør drikke til hverdags, og ting som sjokomelk, energidrikke, brus, osv., er noe man bare bør drikke en sjelden gang. Og når man bare drikker noe en sjelden gang, spiller det ikke særlig rolle om det ene er litt bedre enn det andre.

Jeg synes sammenligningen i artikkelen kan sammenlignes med å lage en liste over om det er potetgull, melkesjokolade, BigMac eller boller som er mest eller minst usunt å spise til middag. Det er heller ikke særlig relevant, ettersom ingen av disse er noe som er anbefalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 10.18):

Det er bedre enn den med sukker, i hvert fall. Det er helt sikkert.

Og for å svare direkte på emnetittelen: Ingen trur vell at lett-sjokomelk er sundt?

Anonymkode: 977c8...d20

sunt*

Anonymkode: 609fc...b79

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nå gikk tråden ut på å kritisere NRK som nettopp skrev at sjokomelk uten tilsatt sukker er sunt. De har i ettertid forandret teksten fra "dyrere å velge sunt" til "billigere å velge usunt", så de må tydeligvis ha skjønt selv at det ble helt feil. 

Mange jeg kjenner drikker mye vann som tørstedrikk. Man må kunne ha en diskusjon om hva som er bra for kroppen og ikke, uten at man argumenterer med at "slik er det bare, så da vil det alltid være slik, og det er ingenting å diskutere". 

Når ts sammenlignet sjokomelk med vann kan en fint sammenligne sjokomelk med brus og energidrikk også, og nå er det vel nettopp det denne artikkelen gjør. Det er ts som blander inn vann og det er en helt unødvendig sak å blande inn i dette da saken og artikkelen ikke handler om dette i det hele tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

sunt*

Anonymkode: 609fc...b79

sun*
Hvis du bruker sun* som søkeord så får du treff på artikler med både sundt, sunt, sunnest, sunnere, sundere og alt som begynner på sun

Sundt var offisiell rettskriving for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 1.48):

Wow, enn å ha så lite på tapetet at man klarer å lage en sak utav sukkerfri litago.

Anonymkode: 7901f...601

Haha, ja.

:skratte:

Skulle sett ansiktet til TS om hun såg det var sukker-litago!

Anonymkode: be1d2...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

sun*
Hvis du bruker sun* som søkeord så får du treff på artikler med både sundt, sunt, sunnest, sunnere, sundere og alt som begynner på sun

Sundt var offisiell rettskriving for noen år siden.

For ca 100 år siden vil jeg tro...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ts sammenlignet sjokomelk med vann kan en fint sammenligne sjokomelk med brus og energidrikk også, og nå er det vel nettopp det denne artikkelen gjør. Det er ts som blander inn vann og det er en helt unødvendig sak å blande inn i dette da saken og artikkelen ikke handler om dette i det hele tatt.

Nå ble vel vann tatt frem som et sunt alternativ, i motsetning til lett sjokomelk som inneholder karrangenan og aspartam. Lett sjokomelk ble dratt frem som et sunt alternativ av NRK, noe TS og flere av oss med god grunn stusset på.

Å tenke på helsen til dagens unge og lure på hvilken informasjon de får om sunne valg er helt legitimt, selv om mange har "andre ting på tapeten enn å bry seg om det". 

Anonymkode: 6003b...639

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 1.39):

Synes du ikke du er litt hysterisk og fanatisk ts? Ungdommer drikker annet enn vann. Og du etterspør foreldre, foreldre kan ikke fotfølge tenåringene sine til enhver tid og ha kontrollen på at de bare drikker vann og kjøper frukt på butikken. Jeg kjøpte selv Cola på butikken i langfri når jeg var kalv, ble folk av meg også uten verken fedme eller helseproblemer så det skal nok gå bra med mennesker om de drikker Litago også.

Vanlig litago eller sjokomelk fra Q har ikke jeg noe problem med. Det er det at de tilsetter aspartam i det som er problematisk for min del. 

Anonymkode: 5a13f...aec

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...