AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #21 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 0.31): Hva mener du med knappenålshode utslett? Fikk for litt over en uke siden noe jeg tenkte var en kvise rett ved inngangen til skjeden/skjedeåpningen. 2-3 timer før den ble større så kjente jeg på enorm smerte og jeg klarte ikke å ligge på siden, måtte ligge på ryggen med beina opp/utover. Smertene kom og gikk de neste 1-3 dagene. Første gang gikk den bort etter 1-3 dager og det var det. Nå når jeg fikk for 2.gang så kom det noe som lignet en kvise på andre siden av skjedeinngangen. Smertene var ikke sånn som på den andre da. Nå kjenner jeg på noe kløe og veldig ubehag - ikke smerte, men generelt ubehag og litt kløe. Fikk også en kvise litt ovenfor der igjen, som gjør litt vond men ikke noe uutholdelig.. Legen tok forrige uke en test, så får jo svar om noen dager da på hva dette er for noe 😅 Har du foresten hyppige utbrudd? Anonymkode: 2027c...285 Utslett På størrelsen med et knappenålshode. Høres ut som det er herpes ja...... Ja, hver 14.dag. Så jeg går på suprimerende behandling, dvs konstant på medisin på blå resept. Anonymkode: 17974...328 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #22 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Utslett På størrelsen med et knappenålshode. Høres ut som det er herpes ja...... Ja, hver 14.dag. Så jeg går på suprimerende behandling, dvs konstant på medisin på blå resept. Anonymkode: 17974...328 Tusen takk for svar 🥰 Testen jeg tok kunne ikke si noe om det var det eller ikke 🫣 Synes det er så drit å skulle få diagnosen uten at en test sier klart «ja» på det 😅 Anonymkode: 2027c...285
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #23 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg vet ikke hva jeg skal tro nå. Jeg har alltid vært plaget av kviser nedentil fra tid til annen, men nå er det den ene kvisen etter den andre som dukker opp; det er dette som er herpes? Forstår godt at det er frustrerende å ikke få et klart svar😔 Som sagt ville jeg testet ut krem mot HSV (Zovirax, Antix e.l.) neste gang du har utbrudd, om den har effekt vil det støtte opp om diagnosen. Slik jeg har opplevd det er det mye usikkerhet hos legene også, jeg har fått så mye ulik og mostridende informasjon. F.eks. sa legen som stilte diagnosen at det ikke gikk an å ha viruset uten å merke det, og at den som smittet meg må ha visst om det. Andre leger har igjen sagt at noen går i årevis uten å merke noe spesielt. De fleste legene har sagt at det bortsett fra å være plagsomt og vondt ikke er farlig, mens hudlegen jeg var hos sa at viruset ødela nervene😬 Vanskelig å vite hva man skal tro🙄 Siden jeg har konstante utbrudd og mye netvesmerter tar jeg nå medisiner daglig, har heldigvis fått det på blå resept. Årsaken til at behandlingen i utg.punktet ikke dekkes, er at herpes ikke regnes som en kjønnsykdom i motsetning til f.eks. gonore og klamydia. Det henger ikke på greip, herpes har vel så mye plager og stigma rundt seg. Som noen over nevner tror jeg herpes blir bagatellisert, man får inntrykk av at de fleste ikke plages noe særlig. Jeg ble faktisk overrasket av å lese her i tråden at flere rammes så hardt, trodde omtrent jeg var den eneste i landet jeg😝 Virker som at det er veldig stor variasjon av hvordan viruset utarter seg, og at det er veldig uforutsigbart. Helsevesenet burde oppdatert seg faglig og tatt en ny runde for å evaluere behandlingsmetoder. Hører aldri noe snakk om at det forskes på herpes her i Norge. Ikke for å skremme noen, men jeg har lest litt om forskning fra bl.a. USA og der mener de at de har funnet en sammenheng mellom herpes-viruset og MS😔 Synes derfor det er viktig å få avdekket viruset, ta det på alvor og ev. starte med behandling om man har masse utbrudd og/eller nervesmerter. Dette ble langt, men kjenner det er noe som engasjerer meg, og det gjør meg trist at det virker som man på de snart 20 årene siden jeg fikk diagnosen ikke har kommet noe lengre, hverken kunnskapsmessig eller med åpenhet rundt sykdommen 😢 Unner ingen å plages med dette, men det er en trøst å vite at man ikke er alene🤗❤️ Anonymkode: b41cb...5e4 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #24 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forstår godt at det er frustrerende å ikke få et klart svar😔 Som sagt ville jeg testet ut krem mot HSV (Zovirax, Antix e.l.) neste gang du har utbrudd, om den har effekt vil det støtte opp om diagnosen. Slik jeg har opplevd det er det mye usikkerhet hos legene også, jeg har fått så mye ulik og mostridende informasjon. F.eks. sa legen som stilte diagnosen at det ikke gikk an å ha viruset uten å merke det, og at den som smittet meg må ha visst om det. Andre leger har igjen sagt at noen går i årevis uten å merke noe spesielt. De fleste legene har sagt at det bortsett fra å være plagsomt og vondt ikke er farlig, mens hudlegen jeg var hos sa at viruset ødela nervene😬 Vanskelig å vite hva man skal tro🙄 Siden jeg har konstante utbrudd og mye netvesmerter tar jeg nå medisiner daglig, har heldigvis fått det på blå resept. Årsaken til at behandlingen i utg.punktet ikke dekkes, er at herpes ikke regnes som en kjønnsykdom i motsetning til f.eks. gonore og klamydia. Det henger ikke på greip, herpes har vel så mye plager og stigma rundt seg. Som noen over nevner tror jeg herpes blir bagatellisert, man får inntrykk av at de fleste ikke plages noe særlig. Jeg ble faktisk overrasket av å lese her i tråden at flere rammes så hardt, trodde omtrent jeg var den eneste i landet jeg😝 Virker som at det er veldig stor variasjon av hvordan viruset utarter seg, og at det er veldig uforutsigbart. Helsevesenet burde oppdatert seg faglig og tatt en ny runde for å evaluere behandlingsmetoder. Hører aldri noe snakk om at det forskes på herpes her i Norge. Ikke for å skremme noen, men jeg har lest litt om forskning fra bl.a. USA og der mener de at de har funnet en sammenheng mellom herpes-viruset og MS😔 Synes derfor det er viktig å få avdekket viruset, ta det på alvor og ev. starte med behandling om man har masse utbrudd og/eller nervesmerter. Dette ble langt, men kjenner det er noe som engasjerer meg, og det gjør meg trist at det virker som man på de snart 20 årene siden jeg fikk diagnosen ikke har kommet noe lengre, hverken kunnskapsmessig eller med åpenhet rundt sykdommen 😢 Unner ingen å plages med dette, men det er en trøst å vite at man ikke er alene🤗❤️ Anonymkode: b41cb...5e4 Sender deg god klem og tusen takk for at du deler 💗 Må si at jeg under disse 2 ukene ikke noen gang har kjent på nervesmerter? Kun smerte der hvor jeg da har hatt kvise. Heller ikke hatt veskefylte blemmer eller kutt, men bare det som kan sees ut som vanlige kviser 🫣 Anonymkode: 2027c...285 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #25 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sender deg god klem og tusen takk for at du deler 💗 Må si at jeg under disse 2 ukene ikke noen gang har kjent på nervesmerter? Kun smerte der hvor jeg da har hatt kvise. Heller ikke hatt veskefylte blemmer eller kutt, men bare det som kan sees ut som vanlige kviser 🫣 Anonymkode: 2027c...285 Bare av svarene i denne tråden ser det ut til at sårene/blemmene kommer i mange former og fasonger, kanskje ikke alle som opplever nervesmerter heller? Synes egentlig at nervesmertene har blitt verre med årene selv om jeg går på medisiner😬 Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går, håper flere vil dele sin erfaring også, jeg kommer til å følge med i denne tråden😊 God klem til deg også🤗 Anonymkode: b41cb...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #26 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bare av svarene i denne tråden ser det ut til at sårene/blemmene kommer i mange former og fasonger, kanskje ikke alle som opplever nervesmerter heller? Synes egentlig at nervesmertene har blitt verre med årene selv om jeg går på medisiner😬 Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går, håper flere vil dele sin erfaring også, jeg kommer til å følge med i denne tråden😊 God klem til deg også🤗 Anonymkode: b41cb...5e4 Ja kan virke sånn hvertfall 😅 Jeg tenkte å prøve å bestille lege time til fastlege neste fredag. Da skal jeg også si at jeg ikke liker at en diagnose blir satt basert på hva de tror/tenker og om det evt er nødvendig med en time hos gynekolog. Det er jo også generelt helt jææævliiig for meg med en sånn undersøkelse (jeg klarer ikke å ta meg sammen og bare slappe av der nede).. Håper jo også denne tråden blir en tråd hvor mange deler sin erfaring, og jeg kommer nok til å oppdatere her etterhvert som tiden går 😄 TS Anonymkode: 2027c...285 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #27 Skrevet 11. februar 2023 Det trenger ikke være herpes. Det kan være vanlig kvise fordi det er klamt og svett, det kan være bakteriell infeksjon typ carbuncle (på engelsk), osv. Carbuncle er ekstremt smertefullt. Det beste er nok å kontakte lege neste gang du har utbrudd, så du får undersøkt og tatt prøve for å se hva det er. Anonymkode: 0a73a...985
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #28 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det trenger ikke være herpes. Det kan være vanlig kvise fordi det er klamt og svett, det kan være bakteriell infeksjon typ carbuncle (på engelsk), osv. Carbuncle er ekstremt smertefullt. Det beste er nok å kontakte lege neste gang du har utbrudd, så du får undersøkt og tatt prøve for å se hva det er. Anonymkode: 0a73a...985 Ja jeg håper jo at det er dette det er, bare vanlig kvise evt kviseutbrudd 😅 Skal søke på det du har skrevet 😄 Legen tok jo prøve da jeg fortsatt hadde ubehag og litt kløe der, men testen kom tilbake som ubestemt - hvertfall på herpes 🥺 Tok test på andre kjønnssykdommer da, og de var negativ (ville blitt sjokkert om noe annet 🤣). Anonymkode: 2027c...285
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #29 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 0.31): Hva mener du med knappenålshode utslett? Fikk for litt over en uke siden noe jeg tenkte var en kvise rett ved inngangen til skjeden/skjedeåpningen. 2-3 timer før den ble større så kjente jeg på enorm smerte og jeg klarte ikke å ligge på siden, måtte ligge på ryggen med beina opp/utover. Smertene kom og gikk de neste 1-3 dagene. Første gang gikk den bort etter 1-3 dager og det var det. Nå når jeg fikk for 2.gang så kom det noe som lignet en kvise på andre siden av skjedeinngangen. Smertene var ikke sånn som på den andre da. Nå kjenner jeg på noe kløe og veldig ubehag - ikke smerte, men generelt ubehag og litt kløe. Fikk også en kvise litt ovenfor der igjen, som gjør litt vond men ikke noe uutholdelig.. Legen tok forrige uke en test, så får jo svar om noen dager da på hva dette er for noe 😅 Har du foresten hyppige utbrudd? Anonymkode: 2027c...285 Dette høres da temmelig ille ut, og du tenker at herpes skal være verre? Mange merker ikke engang at de har utbrudd. Anonymkode: 42b69...972
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #30 Skrevet 11. februar 2023 Kom deg hit: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-for-kirurgi-inflammasjonsmedisin-og-transplantasjon/avdeling-for-revmatologi-hud-og-infeksjonssykdommer/olafiaklinikken Funker bra Anonymkode: 4de3c...705
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #31 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette høres da temmelig ille ut, og du tenker at herpes skal være verre? Mange merker ikke engang at de har utbrudd. Anonymkode: 42b69...972 Hehehehe jaaa du har rett i at de første 2-3 dagene var det ganske ille - når det var smerter. Smertene kom og gikk med jevne mellomrom eller hvis jeg skulle bevege meg en del så gjorde det vondt 🫣 NÅ er det over da - hva enn det var så er det ikke vondt nå 😅 Skikkelig drit å skulle være så usikker på dette 😅 Anonymkode: 2027c...285
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #32 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kom deg hit: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-for-kirurgi-inflammasjonsmedisin-og-transplantasjon/avdeling-for-revmatologi-hud-og-infeksjonssykdommer/olafiaklinikken Funker bra Anonymkode: 4de3c...705 Bor ikke i nærheten av Oslo 🫣 Men legen tok en test for sjekk av kjønnssykdommer som klamydia osv og det var negativt 😄 Anonymkode: 2027c...285
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #33 Skrevet 11. februar 2023 Jeg hadde type 1 i underlivet. Hadde bare én blemme. Den var der i 3 uker. Var tidvis litt vondt, som når jeg skulle bevege meg fort. Da gnisset trusen/buksen mot blemmen. Jeg trodde også det var en kvise først, men forsto fort at det ikke var det, da det var et åpent sår som ikke grodde. Tok test hos legen, og fikk en salve til å smøre på. Dette er ca et år siden, og har ikke hatt det siden. Er 35 år. Anonymkode: adb6f...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #34 Skrevet 11. februar 2023 Jeg har hatt herpes i 10 år og det starter alltid med at jeg føler meg slapp og sliten i hele kroppen også stikker det nesten som treningsverk i rompeballene/lårene noen dager før såret bryter ut.. de første årene hadde jeg ofte utbrudd, nesten en gang i mnd og det kommer som regel rundt tiden jeg får mensen. Etter at jeg var gravid er utbruddene blitt sjeldnere, men vet ikke om det har noe sammenheng. selve såret flytter noen ganger på seg der nede og det er alltid verre om det dukker opp på et nytt sted. Fikk utskrevet zovirax krem av legen og bruker den fortsatt til å smøre på om sårene blir veldig plagsomme. Anonymkode: fca29...143 2
Silkeramp Skrevet 12. februar 2023 #35 Skrevet 12. februar 2023 Min erfaring: små blemmer, en eller to på ca samme sted. Sykdomsfølelse, litt feber, litt svie. Kom ofte; ved mensen, stress, ferie, sol. Da jeg sluttet å barbere musa ble alt mye bedre. Selv lett barbermaskin trigget utbrudd, hvis maskinen kom borti hud; pang utbrudd. Klipping og maskin uten å røre hud minimerte utbruddene. 1
_popcorn_ Skrevet 12. februar 2023 #36 Skrevet 12. februar 2023 Ryddet for krenkende innlegg og brukerangrep. _popcorn_, adm 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #37 Skrevet 12. februar 2023 Jeg hadde alle indikasjoner på et førstegangsutbrudd for to år siden. Nedsatt allmenntilstand, feber, vondt/smerter i kroppen og noen sår i underlivet. Det var såpass at jeg var sengeliggende og måtte være hjemme fra jobb. Legen tok tester av sårene ca en uke etter utbruddet startet, sårene hadde da allerede begynt å gro. Testen var negativ. Jeg har ikke hatt noe utbrudd etter dette. Anonymkode: 57051...e35 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #38 Skrevet 15. februar 2023 Dette var en trøstende tråd å lese. Jeg har hatt dette i 15 år, men heldigvis ikke hyppige utbrudd. Mine utbrudd kommer gjerne i forbindelse med stress, og forløper likt som nevnt ovenfor med smerter i nervene i huden noen dager i forkant, og nedsatt allmenntilstand før blemmene kommer. Grunnen til at jeg drar opp tråden er for å spørre om andre har opplevd å få blemmer på nederste del av mage? Det har jeg aldri fått tidligere, men det skjedde nå under et utbrudd. Mellom navle og venusberg. Dette er fryktelig vondt med bukser som gnager på. Kanskje jeg burde ha medisiner liggende til neste gang. Anonymkode: fd1cb...00b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #39 Skrevet 15. februar 2023 Jeg har herved fått en ny frykt etter å ha lest denne tråden. Vil bare sende dere alle en klem! Anonymkode: 0f530...446
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå