Gå til innhold

I Norge har de fleste veldig mye penger og det går utover de med mindre

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste har så mye penger i boligen at de kan selge den, flytte til landsbygda og sitte der med flere millioner på bok. At de fleste har såpass mye penger reduserer kjøpekraften for resten. Hvordan kan det løses?

Anonymkode: 99218...8e2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må være bedre å leve i et samfunn der arbeid har mer å si enn det har i dag

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste har så mye penger i boligen at de kan selge den, flytte til landsbygda og sitte der med flere millioner på bok. At de fleste har såpass mye penger reduserer kjøpekraften for resten. Hvordan kan det løses?

Skal de pendle 3-5 timer, hver vei, hver dag da? 

Anonymkode: 2db53...716

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

De tyngste jobbene er dårligst betalt også. Så ikke bare er det noen fattige, men de har også ofte de tyngste mest belastede jobbene med mest sykefravær. Forstå det den som kan.

Anonymkode: a7e45...ea2

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Tja. Jeg tror resonnementet ditt er litt enkelt. Hvis alle som i dag bodde i byen skulle flytte på bygda, så ville det jo blitt et enormt press på boligmarkedet i distriktene, prisene ville økt og de rike ville ikke lenger trekke ut av byen.

Anonymkode: d85f2...7b3

• Liker 11
Skrevet

Kommunisme : )

Anonymkode: a7274...d76

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det må løses begge veier tenker jeg. De rike må skatte mer og de som ikke har så mye må stramme inn så mye som mulig inntil de har spart seg til EK til bolig.  Det er kanskje tøff å ikke dra på ferie på 5 år og bor hjemme hos foreldre i like mange år, men det er verdt det syns jeg. Boligprisene øker såpass at lønna rekker ikke å løper etter, så man må tåle å leve litt trangt og legge vekk alt av instant gratification. Man må ofre noe for å få til noe. 

Endret av Btw
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvem vil bo på bondelandet?

• Liker 1
Skrevet

Det er en allmen misforståelse at det er middelklassens  feil at de fattige har lite.

I Norge er det veldig tilrettelagt for at man skal eie bolig, og selv studenter og uføre på instesats kan få til å kjøpe leilighet i sentrale strøk. Men de får det ikke gratis, de må faktisk jobbe og spare og leve trangt i mange år. Først da kan man nyte fruktene av investeringen (hvis man er heldig).

Så ja, mange sitter på store verdier i bolig, men det scenarioet du skisserer er det de færreste som benytter seg av. Jeg kjenner ihvertfall ingen som har solgt 8-millioners villaen i Bærum og kjøpt seg 100.000 kroners hus i Vardø (eksempel) og levd som grever på millionene sine. De fleste ønsker å bo der de har etablert seg.

• Liker 6
Skrevet

Hva mener du med bondelandet?

Anonymkode: 8b401...cbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Flytte til landsbygda? Gi opp jobbene sine da, for ellers går ikke hverdagen opp. Da blir de milioner på bok fort brukt opp. Etter det får de penger av deg? 

Anonymkode: 9c7aa...a2e

• Liker 3
Skrevet

Hvordan det kan løses??? Er det noe å løse da? De fleste som tjener godt og har dyre boliger gjør det fordi de har en utdannelse og godt betalt jobb som følge av denne. De jobbene er som regel i byer og ikke ute på landet. Mener du at folk skal si opp jobbene sine og livet sitt og flytte ut på landet til et liv uten jobb for at de som har gjort det mindre bra i livet skal ha det bedre? Skjerp deg!

Anonymkode: 0526f...01e

• Liker 5
Skrevet

Det må bygges flere boliger og i sær i byene så må en få låneordninger som gjør at de som leier kan få lån med lignende utgifter som leie. Fortsetter det som nå vil også husleiene skyte i været. 

Nå vil jo boligprisene gå ned etterhvert pga renter mm. men overgangen er tøff.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De tyngste jobbene er dårligst betalt også. Så ikke bare er det noen fattige, men de har også ofte de tyngste mest belastede jobbene med mest sykefravær. Forstå det den som kan.

Jeg er helt enig for jeg er en av dem. De som sitter på et kontor med godt betalte jobber skjønner det ikke. De rettferdiggjør det som best de kan. 

Anonymkode: 94b30...d62

• Liker 3
Skrevet
Btw skrev (8 timer siden):

bor hjemme hos foreldre

Det er vel en ganske stor andel mennesker som IKKE kan bo hjemme i flere år som voksen for å spare penger til bolig. 

Ikke hadde jeg ønsket det, heller.

Anonymkode: 43b91...1ad

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig for jeg er en av dem. De som sitter på et kontor med godt betalte jobber skjønner det ikke. De rettferdiggjør det som best de kan. 

Anonymkode: 94b30...d62

En kontorjobb trenger ikke å være så veldig godt betalt altså. 

Utdanning er viktig, men i Norge får du ikke igjen så mye for utdanningen som i mange andre land, hvis vi bare tenker på lønn. Tenker vi også på arbeidsoppgaver så blir det betraktelig bedre å ha høyere utdanning. 

Anonymkode: 6251a...64c

• Liker 3
Skrevet

Det kan løses ved at flere kommer ut i jobb, tjener penger og får kommet seg inn på boligmarkedet

Samtidig bør det ikke lønne seg med sekundærboliger. Og boligprisene bør på en eller måte reguleres

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette var da et veldig Oslo-sentrert innlegg! Jeg vil rette på deg. «De fleste som bor i Oslo og som har eid egen bolig i 10+ år» kan selge den etc. Og kanskje legge til Bergen, Trondheim og muligens noen steder til. Men det er veldig mange som ikke passer inn i de kategoriene. 

Anonymkode: ab2f8...969

Skrevet

I Norge har vi akkurat de samme mulighetene. 

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19, uten andre penger enn stipend og lån. Og bygde livet mitt derfra. 

Så jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet for at jeg har mer enn de som ikke har grepet mulighetene man har i dette landet. At noen da mener at det må reguleres at jeg ikke kan eie fritidsbolig eller investeringseiendom, og i tillegg må betale enda mer skatt, kunne ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: b2211...b22

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Akkurat det er ganske enkelt å forså. Man lønnes etter hvor enkel man er å erstatte. Fysisk tunge jobber krever ikke utdannelse og er noe hvem som helst kan gjøre. Knekker helsa står det nye ufaglærte i kø for å gjøre samme jobben til samme lønna.

Høy lønn får du den dagen du er ettertraktet i jobbmarkedet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...