Gå til innhold

Hva kantet forvente at mannen skal bidra med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør og hjemmeværende pga tidligere kreft og nå fatigue grunnet behandlingen, artrose i knær og skuldre og også psoriasis artritt. Dvs jeg har lite energi, det meste av bevegelse er smertefullt som igjen fører til forverring av psoriasisen i form av store åpne betente sår som både er vonde og klør. Klør spesielt på nattestid så det ødelegger jo i tillegg søvnen. 

Mannen er en del yngre, frisk som en fisk men er i 100% jobb. 

Jeg har alltid tatt meg av alt i livet og hverdagen vår, også de typiske manneoppgavene som fiksing av elektronikk, skifting av lyspærer, maling, spikring og annet vedlikehold av hus.  Det er også jeg som får bilen på verksted, ordner forsikringer, betaler forsikringer, husvask, planlegging av måltider, tilberede måltider, rydde bort etter måltider. Samle inn skittentøy fra ulike rom i huset, sortere det og vaske det + tørke og henge på plass. 

Har egentlig følt at det er mitt ansvar siden jeg alikevel «bare« er hjemme.  Men jeg er jo «bare» hjemme av en grunn. Det er jo fordi jeg er syk og ikke klarer noe mer. Og nå siden jul har helsen min blitt verre og verre pga alt som må gjøres før og i julen. Hver dag er en kamp med smerter og flatt batteri. Han kommer hjem til middag på bordet. Vi spiser og så tilbringes resten av dagen hans på sofaen forran tv/pc, menst jeg rydder opp etter middagen eller gjør annet husarbeid. Han går så å legger seg og igjen er det mitt ansvar å ta meg av det som må gjøres som feks låse dørene, slukke lysene, slå av TV-en og sette på oppvakemaskinen. 

Så hva kan jeg egentlig forvente at han skal bidra med i hverdagslivet ? Hva er riktig arbeidsfordeling når en er hjemmeværende pga sykdom ? 

Anonymkode: 1c827...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

...hva kan jeg egentlig forvente at han skal bidra med i hverdagslivet ? Hva er riktig arbeidsfordeling når en er hjemmeværende pga sykdom ? 

Halvparten av husarbeidet, så lenge du har krefter til din halvdel.

Anonymkode: 60471...51b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Halvparten av husarbeidet, så lenge du har krefter til din halvdel.

Anonymkode: 60471...51b

Ts 

selv om han jobber 100% og jeg «bare» er hjemme ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts 

selv om han jobber 100% og jeg «bare» er hjemme ? 

Ja, så lenge du er hjemme pga. sykdom, er det det som er din jobb.

Anonymkode: edb1f...e0a

Skrevet

Når han er på jobb er han på jobb, men når han er hjemme kan han bidra der. Det er ikke naturlig å late seg hele ettermiddagen og i helgene.

Akkurat hva fordelingen blir kommer an på hvor mye du orker å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Isambard said:

Når han er på jobb er han på jobb, men når han er hjemme kan han bidra der. Det er ikke naturlig å late seg hele ettermiddagen og i helgene.

Akkurat hva fordelingen blir kommer an på hvor mye du orker å gjøre. 

Støttes. Hadde begge vært i full jobb så måtte dere jo ha fordelt husarbeidet 50/50 likevel.

Du har noen svært vonde diagnoser og smerter er ofte en fulldags jobb, som ikke varer 8 timer, men 24 timer i døgnet. Han bør stille opp, det er ikke tvil.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det som er etter arbeidstid bør iallfall deles 50-50. At du tar ting som kan gjøres på dagtid synes jeg egentlig er en selvfølge, som feks bilverksted osv. Gjør det du klarer på dagtid, så kan dere dele på det etter jobb, feks opprydning etter middag, legge sammen klær du har vasket på dagen..

Anonymkode: c4bf3...1f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...