AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #21 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Til dere som spiser hel og halvfabrikata, hva har du spist i dag, og hvordan ser en vanlig uke ut? Anonymkode: e1f1b...c21 Gjør ikke du? Anonymkode: 1bbba...557 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #22 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Til dere som spiser hel og halvfabrikata, hva har du spist i dag, og hvordan ser en vanlig uke ut? Anonymkode: e1f1b...c21 Yoghurt med smak og tortilla. Tanuki skrev (1 time siden): Som hva? Spør av nysgjerrighet, for mener at jeg ikke bruker mye prosessert mat. Yoghurt. Alt på pose. Alle kjøpebrød. Alt fra Toro, Findus etc. Anonymkode: 27efa...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 7. februar 2023 #23 Del Skrevet 7. februar 2023 Glemte jo en haug 😆 Lagde alltid pai- og pizzadeig selv før, men det er lettere og bedre med ferdig. Kjøper brød, lager bare innimellom selv. Kikerter/bønner/linser er omtrent alltid hermetisk (har prøvd å fryse selvkokt, men det blir så kjipt) Egentlig veldig mye i kjøleskapet er dels prosessert, det blir blandet med råvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #24 Del Skrevet 7. februar 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Glemte jo en haug 😆 Lagde alltid pai- og pizzadeig selv før, men det er lettere og bedre med ferdig. Kjøper brød, lager bare innimellom selv. Kikerter/bønner/linser er omtrent alltid hermetisk (har prøvd å fryse selvkokt, men det blir så kjipt) Egentlig veldig mye i kjøleskapet er dels prosessert, det blir blandet med råvarer. Jeg regner ikke hermetiske bønner, erter og linser som halv/helfabrikat, de er jo ikke tilsatt noe? Eller vil laken føre til at de regnes som "urene" (i mangel på et bedre ord). Anonymkode: 33f04...9e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #25 Del Skrevet 7. februar 2023 Jeg bruker ofte Toro som base og supplerer med grønnsaker og kjøtt/kylling. Pastasaus, fiskegratenger, vårruller, ferdig bunn til pizza osv. Anonymkode: be779...fcd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. februar 2023 #26 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg regner ikke hermetiske bønner, erter og linser som halv/helfabrikat, de er jo ikke tilsatt noe? Eller vil laken føre til at de regnes som "urene" (i mangel på et bedre ord). Anonymkode: 33f04...9e9 Nei, hermetiserte grønnsaker er å regne som råvarer, det samme med frosne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 7. februar 2023 #27 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg regner ikke hermetiske bønner, erter og linser som halv/helfabrikat, de er jo ikke tilsatt noe? Eller vil laken føre til at de regnes som "urene" (i mangel på et bedre ord). Anonymkode: 33f04...9e9 Jeg tenker heller ikke på det som noe ugunstig, eller: Jeg tenker at sålenge noe ikke er dårligere enn om man lager det selv - så spiller definisjonen ingen rolle. Vanlig tomatsaus i glass er i mine øyne ikke det samme som la oss si…proteinbar. Hermetikk i seg selv kan pga aluminium i større mengder være uheldig - men jeg mener pappkartongene er bedre tross for folien såvidt jeg har skjønt. Ren posemiddag er vel noe jeg for eksempel unngår til hverdags. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #28 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg regner ikke hermetiske bønner, erter og linser som halv/helfabrikat, de er jo ikke tilsatt noe? Eller vil laken føre til at de regnes som "urene" (i mangel på et bedre ord). Anonymkode: 33f04...9e9 De er ferdig tilberedt og kan spises direkte fra pakken. Å kjøpe de som råvare er en større jobb å skylle og koke især bønner og erter. Det er definisjonen på helfabrikat - selv om de kan brukes videre som ingrediens i andre retter. Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Nei, hermetiserte grønnsaker er å regne som råvarer, det samme med frosne. Fryste grønnsaker er jo ferdig skrellet, kuttet og forvellet. De er halvfabrikat. Kjøper du grønnsaker som ren råvare er det mye jobb med å gjøre de klar for å kunne brukes som ingrediens i andre retter. Anonymkode: 822ff...12c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #29 Del Skrevet 7. februar 2023 Halvfabrikat, industrivare som er bearbeidet, men som ikke er et ferdig utviklet produkt. https://snl.no/halvfabrikat Helfabrikat er et ferdig industriprodukt som en bedrift har fremstilt for salg eller eget forbruk. https://snl.no/helfabrikat Anonymkode: 822ff...12c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. februar 2023 #30 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De er ferdig tilberedt og kan spises direkte fra pakken. Å kjøpe de som råvare er en større jobb å skylle og koke især bønner og erter. Det er definisjonen på helfabrikat - selv om de kan brukes videre som ingrediens i andre retter. Fryste grønnsaker er jo ferdig skrellet, kuttet og forvellet. De er halvfabrikat. Kjøper du grønnsaker som ren råvare er det mye jobb med å gjøre de klar for å kunne brukes som ingrediens i andre retter. Anonymkode: 822ff...12c Du misforstår hva halvfabrikat er. Halvfabrikat er et halvveis bearbeida industriprodukt. Grønnsaker blir ikke halvfabrikata av å bli skrella, kutta og forvella. Dersom man gjør dette med grønnsaker selv, blir de halvfabrikata da? Det samme med linser eller erter - med din logikk er det jo de tørre som er halvfabrikata De er jo ikke tørre fra naturen side, tørking er én måte å bevare dem på, hermetisering eller frysing er andre måter. De er uansett råvarer. Halvfabrikata er posesupper og -sauser etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #31 Del Skrevet 7. februar 2023 Så fin tråd. Kjenner jeg får lave skuldre Anonymkode: fc87d...965 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #32 Del Skrevet 7. februar 2023 Med barn som er litt vanskelige i matveien blir det en del halvfabrikata og prosessert mat. Vi spiste nok «renere» før barn. Til frokost, lunsj og kvelds går det stort sett i brød, knekkebrød, Polarbrød, Musli, Granola eller havregrøt. Melk eller yoghurt. Alle typer pålegg, både tubeost, leverpostei, ost, syltetøy, alle typer kjøttpålegg, påleggssalater, matpakkekaker, makrell i tomat… Lite «rene» råvarer, men heller ikke veldig usunt. Det går også en del frukt og bær og agurk, tomat og paprika. Til middag blir det etter min smak litt for mye prosessert kjøtt og fisk (ikke bare av hensyn til hvor «sunt» det er, men også fordi jeg syns det blir lite variasjon), men ingen av barna spiser kjøtt og fisk om det ikke er «ferdig tygd». Vi spiser derfor en del kjøttdeig, og fiskeprodukter som fiskekaker, fiskeburger, fiskeboller, ferdig fiskegrateng, panert fisk. Barna er også glad i pølser, og foretrekker Toro tomatsuppe fremfor min hjemmelagde. Innimellom spiser vi nuggets eller ostepanetter. Vi varierer mellom pasta, nudler, ris og poteter som tilbehør til middagen. Og (nesten) alltid noe grønnsaker til. Denne ukas middagsmeny består av hjemmelagd blomkålsuppe (med buljongterning, ikke kraft, og stekt Chorizo samt hvitløksbaguett til), kjøttdeig og spaghetti med tomatsaus fra glass, ovnspannekake med bacon og blåbær, fiskepinner i pitabrød med salat og (hjemmelagd) rømmedressing, fredagstaco, ubestemt lørdagsmiddag, lasagne (sannsynligvis Toro sin). Anonymkode: 4aa10...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 7. februar 2023 #33 Del Skrevet 7. februar 2023 Det går litt i perioder, men stort sett: Jeg har ingen planer om å måtte velge det ene fremfor det andre. Alt hjemmelaget eller alt ferdig. Fabrikkene lager saus bedre enn meg, så da blir det helst pose, gjerne med hjemmelaget kraft i. Resten lager jeg gjerne selv. Det blir mest hjemmelaget her i huset, men noen ganger har jeg lyst på f.eks pommes frites og «Kapteinens fylte torsk» og da kjøper jeg det. Godt i airfryer. Kjøper også butikkpålegg osv. Regner med at maten jeg spiser er ganske vanlig rundt omkring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #34 Del Skrevet 8. februar 2023 Anonymus Notarius skrev (4 timer siden): Du misforstår hva halvfabrikat er. Halvfabrikat er et halvveis bearbeida industriprodukt. Grønnsaker blir ikke halvfabrikata av å bli skrella, kutta og forvella. Dersom man gjør dette med grønnsaker selv, blir de halvfabrikata da? Det samme med linser eller erter - med din logikk er det jo de tørre som er halvfabrikata De er jo ikke tørre fra naturen side, tørking er én måte å bevare dem på, hermetisering eller frysing er andre måter. De er uansett råvarer. Halvfabrikata er posesupper og -sauser etc. Hvis man gjør det selv, så gjør man det selv istedetfor å kjøpe et delvis industrielt bearbeidet produkt så en slipper. Veldig mange blander sammen hel/halvfabrikat med prosessert og ultraprosessert mat. Det aller meste av maten de fleste av oss spiser i hverdagen er industrielt behandlet i større eller mindre grad. Anonymkode: 822ff...12c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 8. februar 2023 #35 Del Skrevet 8. februar 2023 Har en rett som går igjen,siden jeg var liten. VET mange ikke liker dette,og de om det. Siden det er såpass "tabu" som det har blitt,så er det nok min ultimate guilty pleasure...Synes det smaker helt utmerket: MAX boller (Trondheims) Potetmos med gressløk (Gjerne Mills) PS Sprøstekt løk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #36 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi skal ha Toro Tomatsuppe med egg denne uka (nei, hjemmelaget er ikke i nærheten av like godt). Vi spiser også kjøpebrød, knekkebrød, leverpostei, yoghurt, tubeost og neste mandag skal vi ha pasta med karbonadedeig og saus fra glass. Fiskeburger skal vi ha og. Hjemmelaget Ramen med kylling, grønnsaker og nudler. Anonymkode: 95bd9...3e0 Trist at du har enten a) null talent som kokk eller b) ødelagt smaksansen din med alle smaksforsterkere og annen dritt fra Toro-posens innhold. Jeg kan skjønne at en god del helfabrikat er eneste mulighet i hverdagen da det ville tatt veldig lang tid å lage selv, f.eks. fersk tortellini, men en suppe? Vi lager det aller meste fra bunnen av, men mannen min elsker Dr Oetker sin spinatpizza. Hans guilty pleasure. Anonymkode: 11cba...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 8. februar 2023 #37 Del Skrevet 8. februar 2023 Det meste av den ultraprosesserte maten er jo laget for at den skal smake veldig godt, og at man skal bli "avhengig" av smaken, derfor er det kanskje vanskelig å venne seg til å like hjemmelaget mat om man er vant til pose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. februar 2023 #38 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Trist at du har enten a) null talent som kokk eller b) ødelagt smaksansen din med alle smaksforsterkere og annen dritt fra Toro-posens innhold. Jeg kan skjønne at en god del helfabrikat er eneste mulighet i hverdagen da det ville tatt veldig lang tid å lage selv, f.eks. fersk tortellini, men en suppe? Vi lager det aller meste fra bunnen av, men mannen min elsker Dr Oetker sin spinatpizza. Hans guilty pleasure. Anonymkode: 11cba...f57 Ikke meg du siterer, men jeg synes også Toro tomatsuppe er bedre enn hjemmelaga. Om det var fordi jeg syntes den hjemmelaga smakte lite, kunne du hatt rett i antakelse b, men det er det ikke - jeg synes hjemmelaga tomatsuppe smaker surt og sterkt. Lager de fleste andre supper selv, men akkurat tomatsuppe synes jeg ikke blir noe godt når man lager det selv. Har smakt det hos andre også, ikke bare min egen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #39 Del Skrevet 8. februar 2023 Anonymus Notarius skrev (34 minutter siden): Ikke meg du siterer, men jeg synes også Toro tomatsuppe er bedre enn hjemmelaga. Om det var fordi jeg syntes den hjemmelaga smakte lite, kunne du hatt rett i antakelse b, men det er det ikke - jeg synes hjemmelaga tomatsuppe smaker surt og sterkt. Lager de fleste andre supper selv, men akkurat tomatsuppe synes jeg ikke blir noe godt når man lager det selv. Har smakt det hos andre også, ikke bare min egen. Husker en gang tv2 sjekket næringsinnhold i tomatsuppe basert på ferske tomater, bokstomater eller Toro posesuppe. Det var liten forskjell. Anonymkode: fc87d...965 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå