AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Er det noen som kan dele litt erfaringer med dette? Jeg googler og googler, men det er stort sett forebyggende ting det skrives om.. Fikk et kraftig «utbrudd» for et par dager siden, og det gjør ekstremt vondt å bare bevege litt på beina. Det kjennes ut som jeg har piggtråd der bak, som stikker ved enhver bevegelse. Å ligge er det verste, og jeg sliter derfor med å få sove. Har aldri opplevd dette før, men vil det gå over av seg selv? Hvor lang tid vil det ta? Jeg begynte å smøre meg med scheriproct for to dager siden, og synes bare det har blitt mer smertefullt siden da. Orker ikke tanken på å gå rundt sånn stort mye lenger, hadde aldri forestilt meg hvor vondt det kunne gjøre, og hvor ekkel jeg føler meg. Anonymkode: a550e...972
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 Ble faktisk sm en ukes tid av svangerskapet pga dette 😆 var helt grusomt. Måtte sitte i badekar for å lindre smertene. Begynte på avføringsmidler for å klare å gå på toalettet og smurte med zylokain flere ganger i døgnet for å fungere/sove. Ble ikke helt bra igjen før etter svangerskapet, men bra igjen til at jeg kunne fungere på jobb og sosialt. Anonymkode: 84670...e1a
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Jeg fikk to runder med dette i svangerskapet. I tre dager var det helt ulidelig vondt begge gangene, så gikk det heldigvis over. Når der var som vondest så fikk jeg noe smertelindring av scheriprokt. Det vil si smertene forsvant men hemoroidene ble igjen. Nå, tre måneder etter fødsel, har en av dem gått tilbake og den andre har blitt vesentlig mindre. Håper den forsvinner helt, men har mine tvil. Anonymkode: 56e14...2d0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 Groblad salve fra Magika Natursalver har hjulpet meg mye! Har en utvendig jævel, den holdt på å bli betent(kjenner det med en gang) da smører jeg den godt inn med grobladsalve to-tre ganger for dag et par dager, så går den ned igjen. Du finner Magika Natursalver på FB. Anonymkode: 1ed1d...d48
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ble faktisk sm en ukes tid av svangerskapet pga dette 😆 var helt grusomt. Måtte sitte i badekar for å lindre smertene. Begynte på avføringsmidler for å klare å gå på toalettet og smurte med zylokain flere ganger i døgnet for å fungere/sove. Ble ikke helt bra igjen før etter svangerskapet, men bra igjen til at jeg kunne fungere på jobb og sosialt. Anonymkode: 84670...e1a Huff, det skjønner jeg godt at du ble! Det hjelper å høre om andre, tenkte et øyeblikk her at jeg bare har fryktelig lav smerteterskel.. Når man leser om det virker det bare litt irriterende, ikke grusomt på det her nivået. Zylokain skal jeg teste, takk for tips. Her gjør det faktisk vondest å tisse, var ikke forstoppet før det skjedde heller, synes det er veldig rart. Det kom veldig brått på! Godt å høre du ble helt bra igjen etterpå i alle fall ☺️ Anonymkode: a550e...972
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg fikk to runder med dette i svangerskapet. I tre dager var det helt ulidelig vondt begge gangene, så gikk det heldigvis over. Når der var som vondest så fikk jeg noe smertelindring av scheriprokt. Det vil si smertene forsvant men hemoroidene ble igjen. Nå, tre måneder etter fødsel, har en av dem gått tilbake og den andre har blitt vesentlig mindre. Håper den forsvinner helt, men har mine tvil. Anonymkode: 56e14...2d0 Håper det ikke varer lengre her heller. Leste at man kunne dytte de inn igjen, men det ser ikke ut som det fungerer på meg. Kan hende jeg ikke tør å presse hardt nok.. Gjorde du dette? Veldig godt å høre at den verste smerten ga seg etter noen dager, takk! Det er så mye man ikke får høre om eller tenker over, håper det blir bra igjen for deg ☺️ Det er bra at smertene ble borte, men skjønner at man vil ha de helt bort.. Anonymkode: a550e...972
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Groblad salve fra Magika Natursalver har hjulpet meg mye! Har en utvendig jævel, den holdt på å bli betent(kjenner det med en gang) da smører jeg den godt inn med grobladsalve to-tre ganger for dag et par dager, så går den ned igjen. Du finner Magika Natursalver på FB. Anonymkode: 1ed1d...d48 Fungerer det etter den er betent også? Og er det trygt å bruke som gravid? Tusen hjertelig takk for tips! Anonymkode: a550e...972
LilleMy1989 Skrevet 6. februar 2023 #8 Skrevet 6. februar 2023 Fyll engangshansker med vann og frys ned. Knekk av en finger ved behov og legg imellom rumpeballene 😉 i tillegg til scheriproct salve, stikkpiller og zylocain smertestillende 🥵 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #9 Skrevet 6. februar 2023 Fikk utvendig hemoroide som ble betent og verket rundt uke 30 ish. Helt utav det blå. Måtte gå med bind. Gode gud så vondt det gjorde!! Smurte med sheriproct flere ganger om dagen og den gikk tilbake etter en drøy uke, kanskje 2. Er nå nesten 35 uker og den er helt borte. Så bare fortsett å smøre og hold ut. Er fryktelig smertefullt når det står på. Anonymkode: 6b0eb...37d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #10 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fikk utvendig hemoroide som ble betent og verket rundt uke 30 ish. Helt utav det blå. Måtte gå med bind. Gode gud så vondt det gjorde!! Smurte med sheriproct flere ganger om dagen og den gikk tilbake etter en drøy uke, kanskje 2. Er nå nesten 35 uker og den er helt borte. Så bare fortsett å smøre og hold ut. Er fryktelig smertefullt når det står på. Anonymkode: 6b0eb...37d Det er nesten så langt jeg er på vei nå. Hvorfor måtte du gå med bind? Så bra at den ble helt borte, da er det håp her også, tusen takk!! Anonymkode: a550e...972
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #11 Skrevet 7. februar 2023 Du har min medfølelse, det der er forferdelig vondt! For meg ble redningen omslag med alcos-anal. Altså ikke bare smøre på. Klipp en liten kompress til ca 3x3 cm. Legg på en god dose alcos anal krem. Smør også hemoroiden. Legg kompressen på/rundt hemoroiden og la den være på hele natta. Dette gjør at kremen får virke lengre og bedre. Litt ekkelt å ligge med, men det går fint. Det gjør godt å kjøle ned. Legg et par isbiter i en liten tett pose, og hold mot hemoriden. Legg en liten kompress eller noe imellom, slik at du ikke får kuldeskader. Leste også et kjerringråd med kålblader, men det testet jeg ikke. Det er ikke alle hemoroider som kan dyttes inn. Det kommer an på hvor de sitter. Utvendige hemoroider, grad 4, kan ikke dyttes inn. Forresten, det heter Xylocain, ikke zylocain. Og ikke kast kremene dine ennå selv om de hemoroidene blir borte nå. De har en tendens til å komme tilbake under fødsel... Anonymkode: 2b2fb...b74
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #12 Skrevet 7. februar 2023 Å fy faen takk for prevensjonen 😵💫🤢 Anonymkode: 66b79...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #13 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er nesten så langt jeg er på vei nå. Hvorfor måtte du gå med bind? Så bra at den ble helt borte, da er det håp her også, tusen takk!! Anonymkode: a550e...972 Fordi de ble betente, blødde og verket 🥵🤢 Anonymkode: 6b0eb...37d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #14 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fordi de ble betente, blødde og verket 🥵🤢 Anonymkode: 6b0eb...37d Oi, herregud, det høres helt forferdelig ut! Anonymkode: a550e...972
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #15 Skrevet 7. februar 2023 Hadde en helt grusom en i svangerskapet. Fikk tips om fryste hansker - det gjorde bare vondt verre her😂 men sheriproct morgen og kveld, samt «rumpebad» (vi har bidet, takk og lov) hver kveld hjalp. Anonymkode: be573...98c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #16 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fungerer det etter den er betent også? Og er det trygt å bruke som gravid? Tusen hjertelig takk for tips! Anonymkode: a550e...972 Jeg har smurt min inn med den salva, og det lindrer selv når den er betent. Ja, den er helt trygg for gravide og barn Anonymkode: 1ed1d...d48 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #17 Skrevet 12. februar 2023 Fikk en utvendig en i svangerskap i 2016, den er der enda gitt! Plager meg ikke så mye da, men planer om å operere den bort etter dette svangerskapet. En del av de blir desverre permanente «utposinger». Anonymkode: 88814...046
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 Jeg fikk en klase med hemoroider drøye 1-2 uker før termin. Ikke nødvendig å si at det var helt grusomt dårlig timing å ha dette i tillegg til fødsel. De grusomme smertene ga seg etter en ukes tid, men tok noen uker før det var helt borte. Dessverre så har jeg hemoroider nå 6 mnd etter fødsel enda. Vært til lege men fikk bare beskjed om å bruke scheriproct. Brukt dette en måned uten null effekt. Har ingen smerter men sliter med det psykiske aspektet av å ha denne klasen hengende ut av rumpa. Begynner å tenke at jeg må leve med de resten av livet, eller gå gjennom en smertefull risikofull operasjon for å bli kvitt de. Og er jo ikke vits i å fjerne om jeg eventuelt skal bli gravid igjen. Anonymkode: e4317...869
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fikk en utvendig en i svangerskap i 2016, den er der enda gitt! Plager meg ikke så mye da, men planer om å operere den bort etter dette svangerskapet. En del av de blir desverre permanente «utposinger». Anonymkode: 88814...046 Har slike permanente utposninger. Men de er ikke smertefulle eller noe, så da gidder jeg ikke å gjøre noe med dem. Det er et litt trøblete område å operere (mtp. infeksjonsfare), så jeg gidder ikke å ta risikoen. Så lenge de ikke er vonde gjør det jo ikke noe. Anonymkode: 2b2fb...b74
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #20 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 22.44): Er det noen som kan dele litt erfaringer med dette? Jeg googler og googler, men det er stort sett forebyggende ting det skrives om.. Fikk et kraftig «utbrudd» for et par dager siden, og det gjør ekstremt vondt å bare bevege litt på beina. Det kjennes ut som jeg har piggtråd der bak, som stikker ved enhver bevegelse. Å ligge er det verste, og jeg sliter derfor med å få sove. Har aldri opplevd dette før, men vil det gå over av seg selv? Hvor lang tid vil det ta? Jeg begynte å smøre meg med scheriproct for to dager siden, og synes bare det har blitt mer smertefullt siden da. Orker ikke tanken på å gå rundt sånn stort mye lenger, hadde aldri forestilt meg hvor vondt det kunne gjøre, og hvor ekkel jeg føler meg. Anonymkode: a550e...972 Du blir ikke kvitt dem men smerten vil forsvinne med riktig pleie. Anonymkode: 85b12...c91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå