Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemmeværende og derfor kommer mannen min til å være i permisjon med vårt kommende barn samtidig med meg. Men vi er veldig i tvil om når han skal ha sin permisjon. Ved hvilken alder på babyen er det ekstra greit å være to? Noen som har noe lurt  å komme med? 

Anonymkode: b86a3...3c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han rett på permisjon da? Med mindre du er ufør så er det vel aktivitetskrav til mor?

Anonymkode: 876a1...59b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har han rett på permisjon da? Med mindre du er ufør så er det vel aktivitetskrav til mor?

Hadde satt pris på om du svarte på spørsmålet mitt :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er hjemmeværende og derfor kommer mannen min til å være i permisjon med vårt kommende barn samtidig med meg. Men vi er veldig i tvil om når han skal ha sin permisjon. Ved hvilken alder på babyen er det ekstra greit å være to? Noen som har noe lurt  å komme med? 

Jeg hadde nok ønsket å hatt han hjemme så tidlig så mulig. Hvis du f.eks ikke skal amme, eller at amminga ikke fungerer, så er det greit å kunne dele på nattevåkingen.

Anonymkode: c0a3f...c1c

• Liker 3
Skrevet

Har han rett på foreldrepenger, evt hvor mange uker? Kanskje ta det på sommeren slik at det blir en lang ferie, evt fri hver fredag?

Anonymkode: f7746...e2f

• Liker 1
Skrevet

Den første perioden. Barnet kan få kolikk. 

Skrevet

Er det slik at far dermed tar fellesperioden pluss fedrekvoten? Jeg ville ha tatt ut første delen så tidlig som mulig, og deretter sett an om det gikk fint hjemme. Da kan han jo ha litt til gode, for det er vel tre år han har på seg…? Vi har i alle fall gjort det slik. Gull verdt når jeg plutselig knakk armen da poden var ca 15 mnd og vi ikke hadde fått barnehageplass 🙈

Anonymkode: 6b5ad...ab6

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde satt pris på om du svarte på spørsmålet mitt :)

Beklager så mye. Er det noen begrensning på hvor lenge han kan være hjemme totalt? Hvis han har rett på full permisjon kan han jo være hjemme hele perioden. Hvis dere må velge ut hadde jeg sagt første måneden og så 4-7mnd, for i de periodene var søvnen jævligst hos oss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det slik at far dermed tar fellesperioden pluss fedrekvoten? Jeg ville ha tatt ut første delen så tidlig som mulig, og deretter sett an om det gikk fint hjemme. Da kan han jo ha litt til gode, for det er vel tre år han har på seg…? Vi har i alle fall gjort det slik. Gull verdt når jeg plutselig knakk armen da poden var ca 15 mnd og vi ikke hadde fått barnehageplass 🙈

Anonymkode: 6b5ad...ab6

Hvis bare far har rett på foreldrepenger så har han dessverre ikke rett på særlig mye permisjon med mindre mor oppfyller visse krav.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis bare far har rett på foreldrepenger så har han dessverre ikke rett på særlig mye permisjon med mindre mor oppfyller visse krav.

Er vel 8 uker det er snakk om da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel 8 uker det er snakk om da?

Ser sånn ut ja. Det er jo litt, heldigvis. Kan vel rekke et godt stykke hvis man fordeler det smart.

Kan tipse om å melde seg opp til studier. Hvis man kan dokumentere at man er fulltidsstudent så oppfyller det aktivitetskravet så far kan ta ut hele permisjonen. Så vidt jeg vet sjekker de ikke om man består.

• Liker 1
Skrevet

Ser at mange som har svart deg anbefaler tidlig permisjon for far, og da ut i fra at han da kan avlaste i den mest krevende tiden.  Men hovedhensikten med fars permisjon er ikke å avlaste mor, men at far skal få egentid med barnet og slik bli kjent med og føle tilknytning til barnet.  

Min mann tok permisjon da barna våre var i underkant av 1 år.  Ideelt sett kunne det gjerne vært noe tidligere, men det måtte tilpasses min egen permisjon.   

• Liker 5
Skrevet
Amossa skrev (19 minutter siden):

Ser at mange som har svart deg anbefaler tidlig permisjon for far, og da ut i fra at han da kan avlaste i den mest krevende tiden.  Men hovedhensikten med fars permisjon er ikke å avlaste mor, men at far skal få egentid med barnet og slik bli kjent med og føle tilknytning til barnet.  

Min mann tok permisjon da barna våre var i underkant av 1 år.  Ideelt sett kunne det gjerne vært noe tidligere, men det måtte tilpasses min egen permisjon.   

Uansett når mannen tar ut permisjon så vil moren være i nærheten siden hun er hjemmeværende / hjemmearbeidende. Da er det greit at mannen gjør mest mulig nytte for seg mens han er hjemme. Den nytten gjør han best når moren er mest sliten / trenger det mest. Dette er etter min mening så nært fødselen som mulig. Om ikke han tilbringer så mye tid med babyen i disse ukene så kan han avlaste på andre måter, f.eks ved husarbeid.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Beklager så mye. Er det noen begrensning på hvor lenge han kan være hjemme totalt? Hvis han har rett på full permisjon kan han jo være hjemme hele perioden. Hvis dere må velge ut hadde jeg sagt første måneden og så 4-7mnd, for i de periodene var søvnen jævligst hos oss.

Hvorfor gidder du å svare et sånt hespetre? 🤡

Anonymkode: 7eb71...4ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uansett når mannen tar ut permisjon så vil moren være i nærheten siden hun er hjemmeværende / hjemmearbeidende. Da er det greit at mannen gjør mest mulig nytte for seg mens han er hjemme. Den nytten gjør han best når moren er mest sliten / trenger det mest. Dette er etter min mening så nært fødselen som mulig. Om ikke han tilbringer så mye tid med babyen i disse ukene så kan han avlaste på andre måter, f.eks ved husarbeid.

At mor er i nærheten (siden hun er hjemmeværende) bør ikke være et hinder for at far skal kunne ha permisjon og tid sammen med barnet sitt når det er mest gunstig for far og barn å knytte bånd og bli kjent med hverandre.  Bør man ikke tenke mer på hva som er til barnets beste, enn for mors beste?

• Liker 4
Skrevet
Amossa skrev (5 minutter siden):

At mor er i nærheten (siden hun er hjemmeværende) bør ikke være et hinder for at far skal kunne ha permisjon og tid sammen med barnet sitt når det er mest gunstig for far og barn å knytte bånd og bli kjent med hverandre.  Bør man ikke tenke mer på hva som er til barnets beste, enn for mors beste?

Enig. Far skal jo bruke sin permisjon til å i knytte bånd til barnet, ikke pleie mor. Hvorfor får folk barn om de ikke taklet å ta vare på seg selv??

Anonymkode: 26240...986

• Liker 5
Skrevet
Amossa skrev (29 minutter siden):

Kan han ikke bli kjent med og knytte bånd til barnet til andre tider enn akkurat de timene han normalt er på jobb?

Det som er mors beste er som regel også til barnets beste. Ingen barn har godt av en utslitt mor. Det er faktisk ganske stor forskjell på fars permisjon når mor uansett er hjemme, enn når han skal ha barnet helt alene. Hva tenker du da, at mor skal jages ut fra huset i 8 uker slik at far og barn kan knytte bra nok bånd?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor gidder du å svare et sånt hespetre? 🤡

Anonymkode: 7eb71...4ec

Hva mener du? :)

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (8 timer siden):

Mener du at far ikke har noe å gjøre med en liten baby? Mest gunstig tid for far og barn for å knytte bånd er når som helst, det. Hvorfor er det ikke barnets beste å bli godt kjent med far fra starten av?

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (8 timer siden):

Men om far tar ut litt permisjon tidlig så får han jo ett nærmere bånd fra tidlig av og kan da lettere 'godtas' av barnet for trøst på fritiden, også kan han jo få endel av sjarmøretappen senere der barnet er mer aktivt.

Når det passer best for far å ta ut permisjon er jo så ulikt fra par til par og baby til baby. Noen babyer sitter jo fast i mor 24/7 i starten og da får far kun båret mat/drikke til mor og skiftet bleie på en baby som hyler etter mor og pupp, mens andre babyer kan sove i hvem som helst sine armer eller i seng/nest/bag/vogge og trenger kun mor for pupp.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...