AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Eller holde det å sende en melding kvelden i forveien om at jeg fremdeles er syk? Ringer selvfølgelig første dagen ved sykdom, men er jo dumt å måtte stå opp tidlig for å ringe hvis man fremdeles er syk på dag 2? I alle fall hvis man vet at man ikke blir frisk kvelden i forveien. Det er vel bedre å få beskjed tidlig kvelden før enn at jeg ringer en time før jobb starter? Anonymkode: 2ffac...740
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Jeg ringer og gir beskjed, og sier jeg gir beskjed når jeg er klar igjen for å dra på jobb igjen. Anonymkode: 93669...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 Jeg sier ifra kvelden før hvis jeg vet. Hvis jeg begynner å bli bedre, men er usikker så sier jeg ifra kvelden før om at jeg tar ny vurdering på morran. Er avhengig av det pga vaktliste så da ordner jobben en backup tilfelle. Anonymkode: 474e4...594
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 Ved sykdom så skal du oppdatere arbeidsgiver om fravær så snart som mulig, og arbeidsgiver burde jo også forhøre seg om du har noen idé om hvor lenge du kan bli borte. Får jeg feber mandag, og nettopp er blitt kraftig forkjølet vet jeg at jeg minst trenger mandag + tirsdag på å være borte så da sier jeg gjerne det, og at jeg oppdaterer på tirsdag om hvordan ståa er. Også sier jeg da ifra innen rimelig tid, som for meg er tidsrommet 08-16.00 dagen før fraværet skjer. Jeg er også arbeidsleder, og syns det er helt ok å få en SMS kvelden før - men jeg forventer også at de ansatte ringer meg dagen etter. Fordi jeg trenger nemlig den infoen skrevet ovenfor - hvor mange dager behøver jeg å sette inn vikar, er det mulig med kortere vakt/annen tilrettelegging, er ansatt syk - eller er det arbeidsmiljøet for eksempel som skaper fravær? Anonymkode: cc1b8...9da 2 1
Numii Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 Dette bør avklares med leder. Som du vil se så finnes det ulik praksis. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 Hos oss i barnehage må man si ifra innen kl 14 dagen før om vi kommer dagen etter eller ei pga bestille vikar eller ei. Anonymkode: 579b8...3e3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #8 Skrevet 6. februar 2023 Jeg er leder og vil at du ringer for hver dag. Det kan hende jeg har behov for noe informasjon om dine oppgaver som må delegeres feks. Dessuten handler det om at terskelen for å være hjemme blir litt større om du må ringe enn om du bare sender en sms. Anonymkode: 20245...18e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #9 Skrevet 6. februar 2023 Hvis jeg kjenner at jeg trenger flere dager på å komme meg, så sier jeg bare det når jeg ringer jobb første dagen. Har ikke mer kontakt med jobben før jeg er tilbake. Men jeg har en jobb som ikke trenger vikar om jeg er borte, da. Anonymkode: 74636...e6f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #10 Skrevet 6. februar 2023 Jeg ringer å sier ifra kvelden før. Jobber på et sykehjem. Lettere å få tak i folk kvelden før enn samme dagen. Da snakker jeg om tidlig vakt. Dersom jeg jobber ettermiddag, så sørger jeg for å ringe inn såpass greit nok tidspunkt sånn at det er nok tid til å få leid inn Anonymkode: 341f4...9d8 1
Daria Skrevet 6. februar 2023 #11 Skrevet 6. februar 2023 Dette er en ting det er åpenbart at du må spørre din egen leder om, ikke KG. Det kommer an på interne rutiner, på sykdommen, på hva slags jobb du har. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #12 Skrevet 6. februar 2023 Egenmelding krever daglig oppdatering hos oss. Er man sykemeldt så er man syk fra begynnelse til slutt. Anonymkode: 56d58...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #13 Skrevet 6. februar 2023 Sist jeg var syk (riktig nok med covid) ringte jeg først kvelden før og sa ifra, men på min arbeidsplass må vi ringe leder også, så jeg ringte leder dagen etter (da jeg egt skulle jobbet) og da avtalte vi bare at jeg skulle ringe igjen på dagvakt dagen før neste vakt dersom jeg fortsatt var dårlig. Hadde heldigvis fri den helgen, så jeg var på jobb igjen uka etter. Jeg pleier å ringe meg inn syk i 1-2 dager ut ifra hvordan syk jeg er. Er det omgangssyken så kan jeg si med en gang at jeg blir borte i tre dager, men er det forkjølelse med feber ser jeg an og ringer på nytt dagen etter. Anonymkode: 1b430...ae5
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 6. februar 2023 #14 Skrevet 6. februar 2023 Jeg har en jobb som ikke trenger vikar og vi trenger ikke å ringe hver dag.
Myrmica Skrevet 7. februar 2023 #15 Skrevet 7. februar 2023 Du må spørre leder hvordan rutinene for det er hos dere. Jeg sender bare melding, første dagen og påfølgende dager, gjerne på morgenen når jeg kjenner om jeg får dratt på jobb eller ikke. Men det trengs ikke vikar for meg, så det spiller liten rolle for sjefen når hen får beskjed. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #16 Skrevet 7. februar 2023 Kommer helt an på praksisen der dere jobber, må noen andre dekke vakten din er det vanlig å ringe, hos oss (kontorjobb) kan man sende mail eller sms samme morgen. Hør med lederen din. Anonymkode: 37b4a...d94
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #17 Skrevet 7. februar 2023 Der jeg jobber nå holder det med en melding, mail eller en snap. Forrige leder krevde telefon fra noen, mens sms gikk greit for andre. Og i tidligere jobber ville fravær meldt via sms blitt ansett som ugyldig og gitt muntlig advarsel med en gang. Det var fullstendig uakseptabelt. Hadde det skjedd flere ganger ville det blitt gitt skriftlig advarsel. Anonymkode: f3e27...c2e
Queen94 Skrevet 7. februar 2023 #18 Skrevet 7. februar 2023 Sender melding alle dager, blir jeg sykemeldt sender jeg sms med er sykemelding sykemeldingen kommer tikkende inn etter hvert!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #19 Skrevet 7. februar 2023 Jeg ringer aldri, sender mail. Gir selvsagt beskjed om det ligger noe og brenner på pulten min, men i utgangspunktet er det ingen andre som kan gjøre mine arbeidsoppgaver uansett. Trenger ikke gi beskjed for hver dag, men stipulerer jo fraværet ved første kontakt. Anonymkode: ad369...ff7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå