Gå til innhold

Kutte SoMe - for å få bedre psykisk helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært "avhengig" av sosiale medier/Internett og klart å detoxe seg?  Å kutte helt eller klare å holde seg til bittelitt skjermtid pr dag? 

Hva slags grep tok dere?

Anonymkode: 19318...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tro på å kutte ut/begrense SOME kan gjøre godt for psykisk helse, ja. Prøv det 🍀

Anonymkode: 9184e...930

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tror det kommer an på hvordan du bruker some og ikke bare tiden du bruker der. For min del så bruker jeg some som f.eks instagram mer når jeg har en crapy dag og to enn ellers og jeg blir alltidi bedre humørav det!!  Jeg følger kontoer med videoer og gjenkjenbare surrealistiske situasjoner og bilder som kan få meg til å le så hele sengen rister. Jeg følger med på ting, kontoer og mennesker som gir meg noe, gir meg inspirasjon eller gir meg følelsen av at jeg er ikke den eneste i verden som har en syk mørk humor, eller gir gode tips til hvordan angst og drit dager kan bli litt bedre som f.eks "tappe øvelser", eller det å "vekke" kroppen og hjernen. Jeg følger litt forskjellige temaer i some alt i fra traume psykologer til reine humorkontoer og alt innimellom. Men alle kontoer og mennesker jeg følger, fra de jeg ikke kjenner til venner og bekjente gir meg mye godt psykisk. Some gir påfyll for meg. 

Viss jeg derimot hadde bare overfladiske tema og venner og bekjente jeg fulgte, og hvert sekund på some gjorde at jeg hadde følt meg drit med meg selv, enten fordi jeg hadde et problem med at jeg sammenlignet meg med allt og alle eller fordi jeg bare hadde en bekjentskapskrets som hadde fokus på alt det som for meg er overfladisk så ville jeg ha ryddet litt opp i some kontoene mine ja. Og brukt langt mindre tid der og funnet andre ring å fylle feeden min med.

Men hvordan vi mennesker reagerer på some, om det er mentalt slitsomt for deg eller om det er som for meg inspirerende, latterfyllt, givende, rørende og mye posetivt det er jo forskjellig. Det er lov å ta en pause og logge av, mange har jo gjort det og sier at det var helt greit.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg vurderer daglig å kutte ut KvinneGuiden. Veldig vanedannende og lite konstruktivt sosialt medium. Brukeren min blir beskyldt for det ene og det andre stadig vekk, og jeg blir tillagt meninger jeg ikke har. Jeg bruker rapporteringsknappen hyppig, men skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder... 🙄

Facebook: Er innom ca en gang i uka, for å se om det er noe ny info på gruppene jeg er med i. Scroller omtrent aldri. Hva mine "venner" (dvs fjerne bekjente) bedriver tiden med, hva de spiser til middag, hvor mange barn de har og hvor mange år de fyller bryr meg midt i ryggen. Gjesp!

Instagram: Har tre kontoer og er innom daglig. Følger kun folk og temaer som interesserer meg, for det meste søte dyrevideoer, ordspill, strikkeoppskrifter og fine naturbilder. Om noe eller noen  blir "too much" så avfølger jeg bare. Følger noen få kollegaer og venner, men kun de som er relevant til mine egne interesser.

Vil ikke si jeg er avhengig av noe sosialt medium, at jeg har et usunt forbruk eller at jeg trenger detox. Unntaket må i så fall være KG

Skrevet
Portia Catonis skrev (5 timer siden):

Ja, jeg vurderer daglig å kutte ut KvinneGuiden. Veldig vanedannende og lite konstruktivt sosialt medium. Brukeren min blir beskyldt for det ene og det andre stadig vekk, og jeg blir tillagt meninger jeg ikke har. Jeg bruker rapporteringsknappen hyppig, men skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder... 🙄

Facebook: Er innom ca en gang i uka, for å se om det er noe ny info på gruppene jeg er med i. Scroller omtrent aldri. Hva mine "venner" (dvs fjerne bekjente) bedriver tiden med, hva de spiser til middag, hvor mange barn de har og hvor mange år de fyller bryr meg midt i ryggen. Gjesp!

Instagram: Har tre kontoer og er innom daglig. Følger kun folk og temaer som interesserer meg, for det meste søte dyrevideoer, ordspill, strikkeoppskrifter og fine naturbilder. Om noe eller noen  blir "too much" så avfølger jeg bare. Følger noen få kollegaer og venner, men kun de som er relevant til mine egne interesser.

Vil ikke si jeg er avhengig av noe sosialt medium, at jeg har et usunt forbruk eller at jeg trenger detox. Unntaket må i så fall være KG

Det er sånn jeg håper å kunne forholde meg til sosiale medier også.  :)

har Facebook for grupper jeg er oppriktig interessert i/kjøp salg og klassegrupper til barna. Kun på pc hjemme. 

Instagram KUN for å følge TEMA og interesser, ikke hundrevis av perifere bekjente. Også kun på pc hjemme. 

snap var enkelt å slette. 

så gjelder det å finne andre aktiviteter til å fylle det "sorte hullet "

Anonymkode: 19318...9af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...