Gå til innhold

Trodde 25k etter boliglån, strøm, forsikring og kommunale avgifter skulle være ok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så ser jeg til min forbauselse at SIFO mener jeg må regne med 38.000,- i utgifter utenom, til meg og mine 3 barn? 🤯 

Er dette realistisk? Eller er SIFO kjent for å være litt vel på hugget?

Anonymkode: 729ce...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er sifo?

Anonymkode: 1c9af...8bf

Skrevet

Helt vilt, jeg har riktig nok bare to barn, men sitter igjen med rundt 8-10k etter faste utgifter. Jeg synes 25k høres ut som ren luksus jeg😅 38k er mer enn jeg får utbetalt i lønn. 

Anonymkode: 6fb79...14a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

SIFO er vell regnet med å være det motsatte av "en på hugget".

Jeg legger alltid til 20% oppå SIFO tallene, for å få mer realistiske tall.

Så 45 600 kr er nok et bedre estimat om du hadde 38k i uthangspunktet.

Anonymkode: ed3b9...174

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så ser jeg til min forbauselse at SIFO mener jeg må regne med 38.000,- i utgifter utenom, til meg og mine 3 barn? 🤯 

De tallene er hinsides. Jeg og eksen dikk avslag på lån for snart 30år siden. Vi hadde da en baby på noen mnd. Vi fikk beskjed om at bare matbudsjettet vårt var på 9000.- ihht sifo :hakeslepp: Vi hadde ikke så mye til mat da vi var 4 personer heller, 2 voksne og 2 tenåringer.

• Liker 2
Skrevet

Er ikke SIFO basert på gjennomsnittlig forbruk? I følge SIFO så har ikke vi råd til våre månedlige bokostnader etter alt det sløseriet de har satt opp. 

Vi bruker mye mindre enn de anslår, mens andre bruker mer. 

Anonymkode: 0a4af...1f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

SIFO er vell regnet med å være det motsatte av "en på hugget".

Jeg legger alltid til 20% oppå SIFO tallene, for å få mer realistiske tall.

Så 45 600 kr er nok et bedre estimat om du hadde 38k i uthangspunktet.

Anonymkode: ed3b9...174

45600 til forbruk etter ALLE FASTE KOSTNADER?!

Anonymkode: e0184...e24

• Liker 1
Skrevet

I måneden?

Anonymkode: 93ab4...ff0

Skrevet

Det er da veldig individuelt hvordan folk oppfatter SIFO-tallene. For gjennomsnittsmannen eller gjennomsnittskvinnen så er SIFO-tallene høyst reelle, men så fins det en rekke varianter av økonomi der ute. Og i perioder kan man jo leve på langt mindre enn SIFO - men gjerne ikke over år. I perioder kan man jo også leve på langt mer - det er bare å dra på ferie eller ta flere frisørbesøk i året, dra til tannlegen mer enn 1 gang i året, eller liknende. Det skal ikke så mye til før man kommer utenfor budsjettet.

Et slikt gjennomsnittlig budsjett som SIFO-en vil jo aldri ramme "alle" varianter av økonomi. Median eller gjennomsnittlig forbruk er den eneste måten å lage et såpass "universielt" budsjett på.

Anonymkode: ab2d3...ecc

• Liker 1
Skrevet

Ingen vits i å nevne SIFO på kvinneguiden, du får bare svar fra alle som AAAAALDRI VILLE BRUKT SÅ MYE PENGER bla bla bla. Alle de unike unntakene 🤪

SIFO er uansett et snitt, intet mer, intet mindre.

Anonymkode: 035ae...bf4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

SIFO er nok litt kjent for å ta litt vel mye i ift utgifter, spesielt for de som lever mer nøktern, er sparsommelige, lever deretter m.m. Ikke alle kjøper møbler eller klær hver mnd for flere tusen, ei eller har kollektiv utgifter eller fritids/aktivitet til 4-5000 i mnd. 

Anonymkode: 0ce04...c1d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

SIFO er nok litt kjent for å ta litt vel mye i ift utgifter, spesielt for de som lever mer nøktern, er sparsommelige, lever deretter m.m. Ikke alle kjøper møbler eller klær hver mnd for flere tusen, ei eller har kollektiv utgifter eller fritids/aktivitet til 4-5000 i mnd. 

Det er jo et snitt, man "må" ikke kjøpe noe på hver post hver mnd. F.eks har jeg kr. 500,- i sifo-budsjettet til møbler hver måned. Hvis jeg kjøper en sofa til kr. 6000,- i morgen kan ikke jeg kjøpe møbler igjen før i februar 2024.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo litt sprøtt at du tror at et gjennomsnittsbudsjett betyr at man bruker x antall kroner på møbler hver eneste måned. SIFO estimerer et gjennomsnittlig forbruk over tid. Det er inkludert den ene sofaen og den ene gangen 3-åringen fikk stor-seng selv om det er en engangsutgift. Ikke at folk gjennomsnittlig kjøper nips på Nille hver mnd.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan du havner på 38 000? Når jeg legger inn mor og 3 barn i ulik alder (3, 7 og 11) i Sifo, får jeg ca 28 000. Det er inkl. barnehage og SFO

Anonymkode: db9f6...671

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan du havner på 38 000? Når jeg legger inn mor og 3 barn i ulik alder (3, 7 og 11) i Sifo, får jeg ca 28 000. Det er inkl. barnehage og SFO

Anonymkode: db9f6...671

Jeg tror alder og inntekt spiller inn. Det så sånn ut da jeg fylte inn opplysningene.

Men 38000 er altså mer enn jeg har utbetalt.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror alder og inntekt spiller inn. Det så sånn ut da jeg fylte inn opplysningene.

Men 38000 er altså mer enn jeg har utbetalt.

Ts

Tror du har tastet inn feil? Vi er 2 voksne mellom 31 og 50 år med 1 fossilbil samt 1 tenåring, en 4-åring i barnehage og en baby og vi får opp 36 820 kr i mnd.

Skrevet

Med forbruket til folk i disse dager hører jo tallene ganske greie ut. Samt hvis en tar høyde for prisøkningen som har vært.

Anonymkode: 3ef1d...781

Skrevet

Om TS har tre barn som alle er tenåringer er nok 38.000 helt riktig. Tenåringer er sykt dyre både i matveien, klesveien og mht aktiviteter og interesser. 

Anonymkode: f9271...7e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om TS har tre barn som alle er tenåringer er nok 38.000 helt riktig. Tenåringer er sykt dyre både i matveien, klesveien og mht aktiviteter og interesser. 

Anonymkode: f9271...7e0

Godt poeng, barna kan såklart være store 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...