AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Dere som har eller har hatt tenåringer: når får/fikk deres tenåringer dra alene med venner/venninner til eksempelvis: ..syden? ..storby-helg? ..leie hytte/feriehus innenlands en ukes tid? ..annen type ferie med venner? Hva er hovedargumentet for at de får lov når de får lov, og ikke tidligere? Skjønner at det varierer veldig, men vil bare høre hva andre tenker - og hvorfor. Anonymkode: bfd8c...03b
svartkatt Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 De tre første eksemplene vil jeg si krever litt mer moden og voksen tankegang, så.. 18, 18, 18.. privat hytte kunne kanskje vært 15-6.. muligens leid også, om tenåringene er ansvarlige nok.. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Varier veldig. Eldste fikk feriere hjemme i en uke da han var ferdig med 10.klasse-null problem. Mellomste får absolutt ikke lov til dette etter erfaringer våren han gikk ut av ungdomsskolen. Det handler om du stoler på barnet (og vennene). Anonymkode: 72aef...878 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 18 år, ser ingen grunn til det flr. Vi drar på ferier sammen selvsagt Anonymkode: 74dd0...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 Atten på alt. Hun får overnatte på besteforeldrenes strømløse seter uten mobildekning med en venninne, det har hun fått fra tolvårsalderen. Telttur i skogen med en venn eller to er også ok, selv om de nok kan finne på noe rart da også. Anonymkode: e046d...06e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 Hyttetur når de var 15-16. Besteforeldre til kompis var i nabohytta. Til syden noen uker før han fylte 18 Anonymkode: bab1e...cca
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 Har en 16-åring, og hun får ikke lov til noe av dette ennå. Mye fest og moro i gjengen. Vil ikke legge til rette for at det kan utarte. Hun får heller ikke huset alene en helg av samme grunn. Anonymkode: fb737...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #8 Skrevet 7. februar 2023 Får ikke lov til det før de er 18 år👍 Anonymkode: 25a64...800
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #9 Skrevet 7. februar 2023 Hytta får de dra på fra de er 15-16-får hyttenaboer til å følge med, alt annet er 18 år. Anonymkode: 97bc0...083
Mt3 Skrevet 7. februar 2023 #10 Skrevet 7. februar 2023 Ting som kan føre til evt erstatningsansvar, som leie av hytte/hotell = 18år Ungdom som har rolige venner som ikke herper ting for gøy får være hjemme alene fra 16år Telttur i nærområdet = når de ønsker
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #11 Skrevet 7. februar 2023 Jeg drakk ikke og var veldig ansvarsfull så jeg fikk reise innenlands fra 15/16 i langhelger og når jeg var 17 var jeg noen uker i utlandet. I trygge land vel og merke. Anonymkode: c6b86...a00
Wit Skrevet 7. februar 2023 #12 Skrevet 7. februar 2023 Vår datter fikk ikke dra på ferier med venner før hun var 18. Men hun var med andre på hytteturer fra hun var 17 år. Hjemme alene har hun vært en helg fra hun var 16. Men da hadde vi folk rundt henne som ser at alt går greit, og som hun kunne kontakte hvis det skulle være noe.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #13 Skrevet 7. februar 2023 18 år. Før de er 18 får de ikke reise til syden uten samtykke. De får ikke leie hytte selv og jeg er ikke villig til å ta på meg det økonomiske ansvaret. Telttur i nærmiljøet, fra de er 15. Hjemme alene en helg blir heller ikke før de er godt voksne. Det er ikke sikkert de noen gang får lov til det, før de flytter ut. Men det er andre faktorer som spiller inn og ikke ungdommene. Anonymkode: 60c59...aeb
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #14 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dere som har eller har hatt tenåringer: når får/fikk deres tenåringer dra alene med venner/venninner til eksempelvis: ..syden? ..storby-helg? ..leie hytte/feriehus innenlands en ukes tid? ..annen type ferie med venner? Hva er hovedargumentet for at de får lov når de får lov, og ikke tidligere? Skjønner at det varierer veldig, men vil bare høre hva andre tenker - og hvorfor. Anonymkode: bfd8c...03b 18 Anonymkode: cfd48...fcc
RockyRose Skrevet 7. februar 2023 #15 Skrevet 7. februar 2023 Som 16åring var eg ofte heime når foreldre var på ferie. Kan ikkje hugse eg var på ferie då i alle fall. Når eg var 17, det året eg blei 18(haust) gjorde eg som eg ville. Var både på bytur og ferietur til Tyrkia.
asterix Skrevet 7. februar 2023 #16 Skrevet 7. februar 2023 Har oppdratt ungene til å bli selvstendige og tenke selv, så når de har kommet med ønsker om å gjøre slike ting har det vært fornuftige ønsker som det ikke har vært noe problem å si ja til. 17 åringen fikk f.eks reise til Amsterdam i en uke i fjor sommer da han var 16, for å møte venner han har blitt kjent med på nett.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #17 Skrevet 7. februar 2023 Umulig å svare på, siden tenåringer varierer sånn i modenhet. Min sønn valgte å jobbe nesten hele sommeren fra 15 år. Var noen dager alene innimellom fra ca 16 år. Eneste gang det gikk litt smågalt var han 18, så man har ingen garanti uansett alder. Vi var en helg borte på hytta, og det ramlet inn masse folk hjemme som han mistet kontroll på. Sydenturer syns jeg man bør være 18 år før man får dra alene på. Anonymkode: ae176...2e7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #18 Skrevet 7. februar 2023 Reise på hytte med venner (Leid eller vennenes) fra 15-16, så lenge det er snakk om ungdom som ikke skader hytta. (Og det gjør ikke mine eller deres venner.) Utenlands, uten voksne med, vil nok vente til det året de fyller 18, i det minste. Mest fordi det er vanskeligere for oss å bistå om noe skulle skje, så de må være modne nok til å håndtere det selv. (Sverige regnes ikke i mitt hode som "utenlands" i denne sammenhengen. Dit kan jeg kaste meg i en bil og komme meg ganske raskt.) Men jeg tenker at forutsetningen for en ferie med venner, er at de betaler hele turen selv. Og for mine tenåringer vil nok det bety at de er minst 18/19 år, ettersom de ikke direkte jakter på en jobb utenom VGS. Anonymkode: 9a893...ffb
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #19 Skrevet 7. februar 2023 Hytte innlands: 16. Alt annet: året de fyller 18 (barnet er født på høsten, så hvis de feks ønsker venninnetur den sommeren før de fyller 18, blir nok det godtatt). Anonymkode: bb6f1...069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå