AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Jeg er en kvinne på 35, gift og 2 barnemor. Har endelig fått time hos psykolog. Har vært der 3 ganger og allerede første timen ble ADHD avkreftet. Jeg fikk nesten ikke kommet til ordet noen sv gangene og nå er psykologen ferdig med meg. Årsaken til at jeg ikke har ADHD er fordi jeg gjorde det bra på skolen. Jeg er helt oppgitt og føler ikke jeg fikk sagt noe som helst. Det var bare han psykologen som snakket hele tiden. Jeg er ikke ute etter å få denne diagnosen på papiret, men noe er jeg sikker på at det er. Kjenner igjen de fleste punkter for ADHD. Jeg har fått prøve ADHD medisin av en kollega og jeg hadde det så godt i kroppen da. Alt tankekjør var borte, jeg følte meg som ett helt menneske. Mannen min merker enorm forskjell på meg til det bedre. Hva skal jeg gjøre? Jeg føler meg bare avvist og har kjempet i flere år på å få innpass hos psykolog. Endelig skjedde det og Vipps var jeg ferdig. Anonymkode: 405a7...fd7 3
stødig Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 Dps? Be om en annen behandler/ second opinion. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Ditto. Akkurat det samme skjedde meg. Kom Ikke til orde. Og pga mann, barn og utdsnning/ jobb så kunne jeg "umulig ha ADHD." Anonymkode: 957ab...fe5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #4 Skrevet 6. februar 2023 babymaisen skrev (5 minutter siden): Dps? Be om en annen behandler/ second opinion. Jeg ba om det siste timen og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig fordi den personen ville komme frem til det samme. Jeg vurderer å sende klage til statsforvalteren for dette synes jeg var slett arbeid av psykologen. Jeg skjønner ikke at dette ble avklart på første time uten at jeg fikk snakke noe særlig. Psykologen snakket sikkert 95% av tiden og jeg resten. Anonymkode: 405a7...fd7 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ditto. Akkurat det samme skjedde meg. Kom Ikke til orde. Og pga mann, barn og utdsnning/ jobb så kunne jeg "umulig ha ADHD." Anonymkode: 957ab...fe5 Helt uvirkelig. Kanskje vi har samme psykolog. Anonymkode: 405a7...fd7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #6 Skrevet 7. februar 2023 Privat utredning Anonymkode: 92b89...914 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #7 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ba om det siste timen og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig fordi den personen ville komme frem til det samme. Jeg vurderer å sende klage til statsforvalteren for dette synes jeg var slett arbeid av psykologen. Jeg skjønner ikke at dette ble avklart på første time uten at jeg fikk snakke noe særlig. Psykologen snakket sikkert 95% av tiden og jeg resten. Anonymkode: 405a7...fd7 På vegne av alle - kanskje særskilt jenter/damer som jo ikke har typisk slike tegn - så KLAG. Beskriv hvordan timen foregikk. Be om ny time hos annen utreder - som ikke er tilknyttet hans kollegiale. Anonymkode: 34a61...8de 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #8 Skrevet 7. februar 2023 Gå til en privat nevropsykolog. Anonymkode: 57004...946 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #9 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Privat utredning Anonymkode: 92b89...914 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå til en privat nevropsykolog. Anonymkode: 57004...946 Blir nok til det ja. Skulle ikke vært nødvendig. Jeg er kanskje naiv, men jeg trudde jeg skulle få snakket mer om min hverdag. Istede var det stort sett psykologen som snakket hele tiden. Jeg har en veldig god fastlege som mistenker ADHD selv, men han kan ikke stille diagnosen. Han vil heller ikke la meg prøve medisin mot ADHD heller før diagnosen er satt. Jeg forstår jo det egentlig. Anonymkode: 405a7...fd7 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #10 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er en kvinne på 35, gift og 2 barnemor. Har endelig fått time hos psykolog. Har vært der 3 ganger og allerede første timen ble ADHD avkreftet. Jeg fikk nesten ikke kommet til ordet noen sv gangene og nå er psykologen ferdig med meg. Årsaken til at jeg ikke har ADHD er fordi jeg gjorde det bra på skolen. Jeg er helt oppgitt og føler ikke jeg fikk sagt noe som helst. Det var bare han psykologen som snakket hele tiden. Jeg er ikke ute etter å få denne diagnosen på papiret, men noe er jeg sikker på at det er. Kjenner igjen de fleste punkter for ADHD. Jeg har fått prøve ADHD medisin av en kollega og jeg hadde det så godt i kroppen da. Alt tankekjør var borte, jeg følte meg som ett helt menneske. Mannen min merker enorm forskjell på meg til det bedre. Hva skal jeg gjøre? Jeg føler meg bare avvist og har kjempet i flere år på å få innpass hos psykolog. Endelig skjedde det og Vipps var jeg ferdig. Anonymkode: 405a7...fd7 Interessant å lese, for jeg har opplevd det motsatte ift ADHD utredning og diagnose. Siden jeg har slitt ekstremt på skolen med spesielt konsentrasjonsvansker, hukommelse osv, ble det vektlagt mye på ADHD diagnosen, men jeg kjenner meg ikke igjen i andre ting med ADHD, og aldri følt dette er min diagnose. I tillegg hadde medisinene over tid og ulike doser ingen virkning overhodet. I utredningen tok de også kontakt med veldig mange, som også har vært i større eller mindre grad medvirkende til mine vansker, og de hadde ikke oppfatninger om andre alvorlige diagnoser, med tanke på mange andre symptomer som egentlig var ganske åpenbare.. Men nå har jeg etter mange år oppnådd mastergrad, men jeg har ikke fått noe hjelp ift diagnosen i studiene.. Spesialistene sa rett ut at de ga meg opp etter at medisinene ikke virket, så sendte de bare problemene mine videre til andre ved utdanningsinstitusjonene, med opplegg som høretlf under forelesninger, tankekart osv.. Tankekart har hjulpet med å "rydde" mer opp, men ellers nope. Mine problemer ligger definitivt mer i at jeg ikke tar inn mange ord jeg leser/hører under press/stress på kort tid, så jeg sliter big time med viktig info som rettigheter og krav, men det fikk jeg ikke noe hjelp til, som at en person kunne hjelpe meg bekrefte/avkrefte info. Dette har vært verst med tanke på for eksempel Lånekassa, og tannleger med andre plager og skader hvor jeg ikke har fått tilstrekkelig hjelp, fordi systemet er for vanskelig, og at det er en jungel av regler som jeg ikke klarer å ta inn.. Da jeg begynte å snakke om mine underliggende problemer som omhandler traumer osv, som ligger under alvorlig og kompleks PTSD, ble det bare avvist og de ønsket heller bare å snakke om ADHD og tilrettelegging osv.. Sitter igjen med tanker om at "spesialistene" sitter med en enorm stolthet og ego, og at de ikke er villige til å innrømme at dette var en feil diagnose.. Anonymkode: cf1c0...d23 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #11 Skrevet 7. februar 2023 Men psykolog kan jo heller ikke gi deg diagnosen? Du må be fastlegen henvise til psykiater. Det skal foretas en utredning (spørreskjema, eller intervju med utgangspunkt i skjemaet), og dette er en seanse på flere timer. Drit i den psykologen og prøv igjen! Du kan finne privat psykiater med driftsavtale og be om henvisning der, stedet for dps også. Alt er mer tungvint i det offentlige. Anonymkode: 012bd...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #12 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessant å lese, for jeg har opplevd det motsatte ift ADHD utredning og diagnose. Siden jeg har slitt ekstremt på skolen med spesielt konsentrasjonsvansker, hukommelse osv, ble det vektlagt mye på ADHD diagnosen, men jeg kjenner meg ikke igjen i andre ting med ADHD, og aldri følt dette er min diagnose. I tillegg hadde medisinene over tid og ulike doser ingen virkning overhodet. I utredningen tok de også kontakt med veldig mange, som også har vært i større eller mindre grad medvirkende til mine vansker, og de hadde ikke oppfatninger om andre alvorlige diagnoser, med tanke på mange andre symptomer som egentlig var ganske åpenbare.. Men nå har jeg etter mange år oppnådd mastergrad, men jeg har ikke fått noe hjelp ift diagnosen i studiene.. Spesialistene sa rett ut at de ga meg opp etter at medisinene ikke virket, så sendte de bare problemene mine videre til andre ved utdanningsinstitusjonene, med opplegg som høretlf under forelesninger, tankekart osv.. Tankekart har hjulpet med å "rydde" mer opp, men ellers nope. Mine problemer ligger definitivt mer i at jeg ikke tar inn mange ord jeg leser/hører under press/stress på kort tid, så jeg sliter big time med viktig info som rettigheter og krav, men det fikk jeg ikke noe hjelp til, som at en person kunne hjelpe meg bekrefte/avkrefte info. Dette har vært verst med tanke på for eksempel Lånekassa, og tannleger med andre plager og skader hvor jeg ikke har fått tilstrekkelig hjelp, fordi systemet er for vanskelig, og at det er en jungel av regler som jeg ikke klarer å ta inn.. Da jeg begynte å snakke om mine underliggende problemer som omhandler traumer osv, som ligger under alvorlig og kompleks PTSD, ble det bare avvist og de ønsket heller bare å snakke om ADHD og tilrettelegging osv.. Sitter igjen med tanker om at "spesialistene" sitter med en enorm stolthet og ego, og at de ikke er villige til å innrømme at dette var en feil diagnose.. Anonymkode: cf1c0...d23 Samme Anonymkode: b1ff2...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #13 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 11.05): Men psykolog kan jo heller ikke gi deg diagnosen? Du må be fastlegen henvise til psykiater. Det skal foretas en utredning (spørreskjema, eller intervju med utgangspunkt i skjemaet), og dette er en seanse på flere timer. Drit i den psykologen og prøv igjen! Du kan finne privat psykiater med driftsavtale og be om henvisning der, stedet for dps også. Alt er mer tungvint i det offentlige. Anonymkode: 012bd...e6e Joda, psykolog kan gi diagnose. Anonymkode: 4ca8e...084 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #14 Skrevet 8. februar 2023 Ts, gå privat. Det er visst det vi må, vi som har kjempet oss gjennom utdanning etc. Gjerne med store vanskeligheter. Anonymkode: 4ca8e...084 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #15 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 10.04): Interessant å lese, for jeg har opplevd det motsatte ift ADHD utredning og diagnose. Siden jeg har slitt ekstremt på skolen med spesielt konsentrasjonsvansker, hukommelse osv, ble det vektlagt mye på ADHD diagnosen, men jeg kjenner meg ikke igjen i andre ting med ADHD, og aldri følt dette er min diagnose. I tillegg hadde medisinene over tid og ulike doser ingen virkning overhodet. I utredningen tok de også kontakt med veldig mange, som også har vært i større eller mindre grad medvirkende til mine vansker, og de hadde ikke oppfatninger om andre alvorlige diagnoser, med tanke på mange andre symptomer som egentlig var ganske åpenbare.. Men nå har jeg etter mange år oppnådd mastergrad, men jeg har ikke fått noe hjelp ift diagnosen i studiene.. Spesialistene sa rett ut at de ga meg opp etter at medisinene ikke virket, så sendte de bare problemene mine videre til andre ved utdanningsinstitusjonene, med opplegg som høretlf under forelesninger, tankekart osv.. Tankekart har hjulpet med å "rydde" mer opp, men ellers nope. Mine problemer ligger definitivt mer i at jeg ikke tar inn mange ord jeg leser/hører under press/stress på kort tid, så jeg sliter big time med viktig info som rettigheter og krav, men det fikk jeg ikke noe hjelp til, som at en person kunne hjelpe meg bekrefte/avkrefte info. Dette har vært verst med tanke på for eksempel Lånekassa, og tannleger med andre plager og skader hvor jeg ikke har fått tilstrekkelig hjelp, fordi systemet er for vanskelig, og at det er en jungel av regler som jeg ikke klarer å ta inn.. Da jeg begynte å snakke om mine underliggende problemer som omhandler traumer osv, som ligger under alvorlig og kompleks PTSD, ble det bare avvist og de ønsket heller bare å snakke om ADHD og tilrettelegging osv.. Sitter igjen med tanker om at "spesialistene" sitter med en enorm stolthet og ego, og at de ikke er villige til å innrømme at dette var en feil diagnose.. Anonymkode: cf1c0...d23 Jeg er ikke noen ekspert, men har noen tenkt tanken på impressive språkvansker i ditt tilfelle? DLD (spesifikke språkvansker) er en vanske som kan bli mistolket som noe annet. Anonymkode: 7c7f2...e0a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #16 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke noen ekspert, men har noen tenkt tanken på impressive språkvansker i ditt tilfelle? DLD (spesifikke språkvansker) er en vanske som kan bli mistolket som noe annet. Anonymkode: 7c7f2...e0a Jeg er høyt fagutdannet på dette området selv, og nei det er ikke mitt tilfelle.. Som jeg skrev litt om så angår mine problemer/vansker mye med komplekse og omfattende ting utover språk, det er konsentrasjonsvansker ift så og si alle situasjoner. Det du henviser til går spesifikt på språkvansker. Anonymkode: cf1c0...d23
_popcorn_ Skrevet 9. februar 2023 #17 Skrevet 9. februar 2023 Ryddet for krenkende innlegg. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 Men hvis dere har fullført studier og fungerer nogenlunde greit i live, hvorfor skal dere på død og liv få adhddiagnose da? ALLE føler seg bedre til sinns med litt amfetamin i blodet, alle blir mer konsentrerte og får en følelse av eufori… men medisinene som bivirkninger som håravfall og mindre sexlyst også for ikke å snakke om stor sjanse for å få hjerte og karsykdommer.. og fortidlig aldring og rynker.. tenk etter om det er verdt det Anonymkode: 61463...3d6 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #19 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis dere har fullført studier og fungerer nogenlunde greit i live, hvorfor skal dere på død og liv få adhddiagnose da? ALLE føler seg bedre til sinns med litt amfetamin i blodet, alle blir mer konsentrerte og får en følelse av eufori… men medisinene som bivirkninger som håravfall og mindre sexlyst også for ikke å snakke om stor sjanse for å få hjerte og karsykdommer.. og fortidlig aldring og rynker.. tenk etter om det er verdt det Anonymkode: 61463...3d6 Føler du deg oppdatert på dette med Adhd-medisiner? Anonymkode: 4ca8e...084 1
Majer Skrevet 9. februar 2023 #20 Skrevet 9. februar 2023 Helt normalt at det blir sånn. Mange som har gjort det bra på skolen må dessuten betale 100% av egen lomme. Så mye får man igjen for å være pliktoppfyllende og hardtarbeidende. Min erfaring er at de som sier de tror de har adhd som regel har det. Ville prøvd hos en annen psykolog eller en psykiater. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå