Gå til innhold

Ville fastlegen kjent eggstokkreft/cyste under legeundersøkelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er henvist til gynekolog for ultralyd av fastlegen. Jeg tror jeg ble henvist pga. symptomene mine (på eggstokkreft/evt noe godartet på eggstokkene som gir plager), og ikke direkte funn fra legeundersøkelsen. Legen sa bare at hun kjente vanlige knuter (tror hun da mente små cyster) på den ene eggstokken. Det jeg lurer på er om legen ville kjent det under undersøkelsen dersom det var en stor cyste(kreft i sent stadium) der? Jeg spør ettersom det var lang ventetid på gynekolog, med mindre jeg bestiller time privat. Er veldig redd for eggstokkreft pga. symptomene mine, og siden noen i nær slekt fikk det ved nesten samme alder som jeg er i nå.

Symptomene mine er veldig oppblåst mage uavhengig av luftplager/forstoppelse/etc, var kvalm og hadde dårlig matlyst i to uker nylig (dette har for det meste gått over), tidvis forstoppelse, vondt i korsryggen (virker ikke muskulært), fra å ha menssyklus på 28 dager til punkt og prikke er den nå 16-20 dager, og varer i åtte dager i motsetning til fire dager som før, og med mer blod. Har også enkele ganger vandig ‘’utflod’’. Har vondt i den ene eggstokken (var usikker på om det var i eggstokken, men kjente det klart under legeundersøkelsen). Var mye mer vondt i den i en dag etter legeundersøkelsen også, men det er kanskje vanlig? Dessverre fikk jeg ikke fortalt legen om dette symptomet, altså at jeg har nesten konstant en diffus smerte der. 
Ellers så har jeg gått opp 5 kg i vekt de tre siste månedene, mot at jeg har brukt 10 år på 5 kg før det. Er også veldig sliten, men har små barn så vet ikke om det bare har med det å gjøre. 

Jeg har selvfølgelig blitt veldig hypokonder av dette, kjenner jeg.. 

Anonymkode: 50d88...10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke kjenne kreft kul....en kul kan være mangt. Du burde kunne se noe via ultralyd om kanten den burde sjekkes..og da ta biopsi...

Men du kan ikke kjenne om det er kreft og hvor langt det har gått.

Dine symptomer kan jo være at du ikke tåler visse mat typer...endorisme eller hva det heter.

Har legen tatt blodprøver?

Skrevet

Hvis det er mistanke om kreft blir du henvist som pakkeforløp og det skal da være kort ventetid. Vektnedgang er et alarmsymptom, men ikke vektoppgang. Hva med nattesvette og feber, har du det?

Anonymkode: cb874...404

Skrevet

Høres ut som pco(s) 

Anonymkode: 688ad...1dc

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis det er mistanke om kreft blir du henvist som pakkeforløp og det skal da være kort ventetid. Vektnedgang er et alarmsymptom, men ikke vektoppgang. Hva med nattesvette og feber, har du det?

Anonymkode: cb874...404

Dette stemmer ikke. Vektoppgang sammen med oppblåst mage er et alarmsymptom på grunn av at det kan komme av ascites.

TS, legen kan ikke kjenne om kulene er godartet. Håper du får time raskt. Vet hvor fælt det er å gå rundt og vente :klem:

Anonymkode: d4bcb...e96

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svar, alle 🙂 kan man få pcos først i voksen alder? 
Vektoppgang kan være et symptom på eggstokkreft har jeg skjønt.  Har ikke nattesvette eller feber.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei! Er henvist til gynekolog for ultralyd av fastlegen. Jeg tror jeg ble henvist pga. symptomene mine (på eggstokkreft/evt noe godartet på eggstokkene som gir plager), og ikke direkte funn fra legeundersøkelsen. Legen sa bare at hun kjente vanlige knuter (tror hun da mente små cyster) på den ene eggstokken. Det jeg lurer på er om legen ville kjent det under undersøkelsen dersom det var en stor cyste(kreft i sent stadium) der? Jeg spør ettersom det var lang ventetid på gynekolog, med mindre jeg bestiller time privat. Er veldig redd for eggstokkreft pga. symptomene mine, og siden noen i nær slekt fikk det ved nesten samme alder som jeg er i nå.

Symptomene mine er veldig oppblåst mage uavhengig av luftplager/forstoppelse/etc, var kvalm og hadde dårlig matlyst i to uker nylig (dette har for det meste gått over), tidvis forstoppelse, vondt i korsryggen (virker ikke muskulært), fra å ha menssyklus på 28 dager til punkt og prikke er den nå 16-20 dager, og varer i åtte dager i motsetning til fire dager som før, og med mer blod. Har også enkele ganger vandig ‘’utflod’’. Har vondt i den ene eggstokken (var usikker på om det var i eggstokken, men kjente det klart under legeundersøkelsen). Var mye mer vondt i den i en dag etter legeundersøkelsen også, men det er kanskje vanlig? Dessverre fikk jeg ikke fortalt legen om dette symptomet, altså at jeg har nesten konstant en diffus smerte der. 
Ellers så har jeg gått opp 5 kg i vekt de tre siste månedene, mot at jeg har brukt 10 år på 5 kg før det. Er også veldig sliten, men har små barn så vet ikke om det bare har med det å gjøre. 

Jeg har selvfølgelig blitt veldig hypokonder av dette, kjenner jeg.. 

Snakk med legen din! Så slipper du å få en haug av skremmekomentarer her i dette forum! Ønsker deg rask avklaring og gode svar😌♥️

Endret av Rødstrupa
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Vektoppgang sammen med oppblåst mage er et alarmsymptom på grunn av at det kan komme av ascites.

TS, legen kan ikke kjenne om kulene er godartet. Håper du får time raskt. Vet hvor fælt det er å gå rundt og vente :klem:

Anonymkode: d4bcb...e96

Tusen hjertelig takk<3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vektoppgang kan være et symptom på eggstokkreft har jeg skjønt.  Har ikke nattesvette eller feber.

Jeg fikk det da jeg var 34.

Skrevet
Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Snakk med legen din! Så slipper du å få en haug av skremmekomentarer her i dette forum!

Tusen takk! Har gjort det, men føler at jeg ikke kan ta kontakt igjen. Nå var neste steg å vente på time hos gyn. Lurte derfor på om noen her har erfaring, og vet om symptomene er veldig alarmerende eller ikke, med tanke på om man skal gå til en privat gynekolog. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk det da jeg var 34.

Ok, så da er det mulig. Litt lettet over at det kanskje kan være det. Hadde du like symptomer?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vektoppgang kan også være pga mange andre ting, ikke hopp til kreft med en gang! 

2 minutter siden, Rødstrupa said:

Snakk med legen din! Så slipper du å få en haug av skremmekomentarer her i dette forum!

dette! 

Anonymkode: 16b4d...a84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vektoppgang kan også være pga mange andre ting, ikke hopp til kreft med en gang! 

dette! 

Anonymkode: 16b4d...a84

Selvfølgelig. Det er ikke det jeg har tenkt på tidligere, før jeg nå oppdaget at det kunne vært et symptom, sammen med de andre symptomene jeg har. Har ikke akkurat skrevet at fordi jeg har gått opp i vekt så tror jeg at jeg har kreft

Skrevet

Hvis du er såpass redd så ville jeg bare bestilt privat time, med mindre det er veldig vanskelig å få til, og fått det overstått.

Anonymkode: db86c...91f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok, så da er det mulig. Litt lettet over at det kanskje kan være det. Hadde du like symptomer?

Symptomene mine var vondt i eggstokk, vondt i ryggen, plutselig uregelmessig syklus, mye trøtt og svimmel, gikk opp i vekt og mistet mere hår. 

Skrevet

Nei.. legene i den lille bygda jeg bor hadde ikke skjønt om det var eggstokkreft i hvertfall.

Når legene Klarer å forlenge førerkortet til en gammel tomsing av en 92 åring. Som ikke har hatt noe å gjort bak rattet de siste 10 årene. Kjører i 20 km/t når det er 50 grense å lager kø. Han klarte å kjøre inn i en annen bil i et kryss. Men ble han fratatt førerkortet? Neida, det var ikke politi til stedet, så det gikk bra!! Bilen havnet på verksted. Å han sitter på gamlehjemmet å venter på at bilen skal bli fiks ferdig!! Blir så forbanna på sånne livsfarlige trafikk kanter som ikke skal innse selv at de ikke er bilkjøring lengre.

Når det var corona stenging her så satt han å gråt til han fikk tillatelse å kjør fra eldresenteret å ned på kafeen. Da var det strenge instruksjoner på at pårørende ikke fikk komme på eldresenteret på besøk. Men han der fikk ut på kafe og ta med seg "smitte" tilbake til eldresenteret. Tok det opp med hjemmesykepleien.  Men nei, det var de som hadde latt han holde på sånn.. helsevesenet er en bløff her jeg bor!

Anonymkode: c5d36...fad

Skrevet

Hei! jeg har hatt eggstokkreft (var 37 år). Same symptomer som deg. Gikk privat for å følge med på cyster, da en begynte å vokse ble alt satt i gang omgående. Men d er en prosess.. Like før jeg ble operert hadde jeg mange av de symptomene du beskriver. Men blodprøver var fine. De trodde det var godartet helt til de åpna meg opp og fikk se svulsten. Ble tatt i tidlig stadium, så det gikk fint.

Synes virkelig du skal gå privat om du er bekymret. Når jeg ble henvist til sykehus tok det sin tid før operasjon gikk gjennom 😕 Bedre å sjekke en gang ekstra.

Fastlegen min, som er en veldig dyktig lege, sa i ettertid at han aldri ville mistenkt eggstokkreft pga alder og at jeg nylig hadde født (lett å avskrive større mage på det..)

De symptomene du beskriver hadde jeg når det nærma seg operasjon altså. Før det var det lite symptomer (litt større mage). Svulsten var på 2 kg da den ble fjernet. Men som sagt, det gikk bra!

Masse lykke til 🤞❤️

Anonymkode: f4e9c...d10

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Når dere snakker om større mage, hvordan større da? Helt nederst? Eller generelt sånn at magen står mer ut og ser tykk ut? Som at det er fett….?

Anonymkode: 3d62c...a24

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent beskrev det som at hun følte seg så oppblåst hele tiden. Hun hadde eggstokkreft hvor svulsten var på størrelse med en appelsin.

Anonymkode: bee03...edb

AnonymBruker
Skrevet

Redd jeg også har dette. Sliter med fordøyelsesplager, vektøkning siste halvår, mage som føles oppblåst i tillegg til masse luftplager. Samt smertet til høyre for navlen og nedover:(  

Anonymkode: 3d62c...a24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...