Gjest Jalileh Skrevet 21. desember 2005 #1 Skrevet 21. desember 2005 Irriterer meg grenseløst over personer som hele tiden skal tyde/lese/vite +++ hvem f.eks jeg er. Har en bekjent. Hun sa til meg her om dagen at jeg var så lett å lese. Hvordan kan hun vite det? Og jeg ble så provosert, for hun vite jo ingenting. Jeg takler heller ikke folk som forteller meg hvordan de tror jeg er, altså....hobbypsykologer. "Det merkes at du er sånn og sånn", "Ja, du er nok veldig sånn", "ja, regner med at du har gjort ditten og datten, sånt vet man jo bare". Altså, hvordan kan folk vite sånt? Jeg har mine tanker, mine problemer, mine gode ting her i livet, ja jeg har masse. Jeg deler også enkelte ting med folk, men er ganske forsiktig av meg. Sånn er jeg bare... Så slutt og les tankene mine. Man kan jo aldri tro eller vite sånt. Sånne folk kan da umulig være så veldig fintfølende, og jeg oppfatter sånt som veldig frekt. Jeg forstår at folk vil prøve å lære noen å kjenne, og de kan tro og tenke ting om den personen, men å påstå at man vet så veldig mye om en person som egentlig ikke har fortalt så veldig mye om seg selv blir jo helt feil. Kanskje jeg ikke skulle bli provosert av det, men så lenge folk ofte pålegger meg egenskaper som jeg har/ikke har, da er det jo naturlig å reagere. Blaff!!
babyboy Skrevet 21. desember 2005 #2 Skrevet 21. desember 2005 Ikke bry deg om slike tullinger. Det er synd på dem. Tenk å gå gjennom et helt liv og innbille seg at man vet hvordan den og den er, uten egentlig å ha den minste peiling. Det må være ganske trist. Bare lat som ingenting du, smil og vær koselig med dem, de vet ikke bedre, stakkars. -Babyboy
Gjest GreenSky Skrevet 21. desember 2005 #3 Skrevet 21. desember 2005 Noen leser folk lettere enn andre. Jeg leser folk lett. Er det problematisk?
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2005 #4 Skrevet 21. desember 2005 Noen leser folk lettere enn andre. Jeg leser folk lett. Er det problematisk? ← Det er mange som tror de leser folk lett - men tar feil.
Gjest Gjesta Skrevet 21. desember 2005 #6 Skrevet 21. desember 2005 Problemet oppstår vel i det du forteller dem at du mener du leser dem lett. Folk har forskjellig terskel for hva som er privat, og om man trår over denne terskelen føler man seg truet. Jeg forstår trådstarter godt, jeg. Ikke noe kjekt om noen som jeg ikke kjenner godt forteller meg at de vet ting om meg uten at jeg har fortalt dem det. Uansett om det er sant eller ikke.
Shagya Skrevet 21. desember 2005 #7 Skrevet 21. desember 2005 Det er mange som går ut ifra at de kan lese deg, også tar de fullstendig feil. Det er gjerne de som utbasunerer hvor gode de er på å lese folk. Noen kan man lese lett, andre tror man at man kan lese lett. Det er iallefall ganske frekt å tro man vet ting om en person man overhodet ikke har greie på, og dermed kommer med uttalelser som om man kjenner vedkommende tvers igjennom. Spesielt om man virkelig ikke kunne tatt mer feil. Joda, enkelte ting kan man "lese" ut ifra uttalelser eller reaksjonsmønster fordi "det pleier være slik", men man kan aldri vite, man kan bare synse, og sannheten er det kun en selv som sitter med. Jeg skjønner godt at trådstarter blir irritert over mennesker som tror de kan lese henne når de faktisk ikke har greie på hva de snakker om.
Gjest synseren Skrevet 21. desember 2005 #8 Skrevet 21. desember 2005 Jeg foretrekker å snakke med folk, ikke "lese" folk . Tror folk som absolutt må "lese" andre har store fritidsproblemer.
Cata Skrevet 21. desember 2005 #9 Skrevet 21. desember 2005 Kan man la være å lese folk? Gjør ikke alle det, mer eller mindre bevisst, det meste av tiden? Det er jo til syvende og sist snakk om tolkning av stemme og kroppsspråk. Jeg tror i hvertfall jeg gjør det selv, men som regel bedriver jeg ikke "høytlesning" da . Folk får stort sett leve i lykkelig uvitenhet om det jeg har lest, eller tror jeg har lest.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2005 #10 Skrevet 21. desember 2005 Min teori er at du blir irritert på de som "leser" deg fordi de ofte leser riktig. Antakelig liker du ikke å bli konfrontert med ulike sider av deg selv.
Gjest Huldali Skrevet 21. desember 2005 #11 Skrevet 21. desember 2005 Hvis folk som ”leser” andre mennesker ikke er så påstålige i sin mening, så tror jeg heller ikke at folk vil bli så provosert. Hvis jeg leser Knut, så sier jeg kanskje: ”Du har ikke sagt stort i dag, det er vel fordi du føler deg ovenpå i denne forsamlingen”. Dette kan jo virke veldig dømmende og Knut vil kanskje reagere med sinne, fordi han mener at jeg misforstår han og dømmer han. Hvis jeg heller sier: ”Jeg har ikke hørt at du har sagt så mye i dag, føler du kanskje at det er vanskelig å snakke her, eller er det en helt annen grunn til at du har vært stille?” Knut vil kanskje svare at det er en helt annen grunn enn den jeg nevnte, kanskje han liker seg godt i denne forsamlingen, men at noe annet holder han tilbake i dag. Jeg tror vi hele tiden ser på folk og trekker våre midlertidige konklusjoner om dem, men jeg mener at det er viktig å huske på at vi ikke vet om konklusjonene våre er korrekte, og at det er bedre å spørre vedkommende på en god måte, enn å påstå at den og den er slik og slik, og da særlig i samtale med vedkommende.
Gjest gjest1 Skrevet 21. desember 2005 #12 Skrevet 21. desember 2005 Ofte har man jo en annen oppfatning av seg selv, enn det omverdenen har også, selv om kanskje omverdenen ikke tar så veldig feil. man kan godt fremstå som en helt annen person enn den personen man ser seg selv som. Og det man ser seg selv som, og som man gjerne forteller om seg selv, er ofte et ønskebilde man har og ikke nødvendigvis korrekt.
gaja Skrevet 22. desember 2005 #13 Skrevet 22. desember 2005 det er uansett ikke særlig høflig å legge ut om alt man tror man vet om en person; "slik er du, det vet jeg for jeg er så smart at jeg vet alt om alle". det er det samma om de har rett eller tar feil. man trenger ikke legge ut om masse personlige detaljer som folk ikke har valgt å fortelle deg! har truffet noen slike personer, og de er fryktlig ubehagelige mennesker som jeg prøver å ha minst mulig med å gjøre.
Gjest gjest1 Skrevet 22. desember 2005 #14 Skrevet 22. desember 2005 Fullstendig enig med deg. Men det er vel enkelte som har behov for å hevde seg på den måten da, det er ikke nødvendigvis vondt ment. Kanskje det er en måte og si at man tror man forstår?
Eponine Skrevet 22. desember 2005 #15 Skrevet 22. desember 2005 Jeg pleier ofte å lese folk lett. Men ikke uten at de ber om det. Altså, i en situasjon hvor folk kommer til meg for å snakke om et problem, og ønsker å sortere tanker og få råd. Og da legger jeg det frem på en litt annen måte,og spør heller om det kan være slik og slik og hvordan ville det vært hvis det ble gjort slik og slik ville det hjulpet?, enn at jeg sier at DET ER SLIK! Men jeg pleier aldri å analysere folk og lese folk sånn ellers, eller blande meg borti ting sånn sett.
Retz Skrevet 22. desember 2005 #16 Skrevet 22. desember 2005 Noen mennesker er lettere å lese enn andre. De er såpass forutsigbare i en del situasjoner at det ikke er noen heksekunst å vite på forhånd hvordan de vil reagere. Vil tro de fleste kjenner minst én person med et forutsigbart reaksjonsmønster knyttet til en eller flere situasjoner, men det betyr selvsagt ikke at man kjenner vedkommende til bunns.
aline Skrevet 22. desember 2005 #17 Skrevet 22. desember 2005 det å lese noen betyr ikke det samme som at man kjenner den personen nei! man kan lese reaksjoner og måter å være på, alltid er det sjans for at man leser det feil, uansett hvor sikker man er. men det er jo hovedsakelig fordi visse reaskjoner og visse væremåter tilsier at det er slik og sånn. og å lese folk går vel mest på å være ekstremt observant, se små nyanser og ta selv de minste små "hint" som kan eksistere. jeg er ikke veldig flink, men på noen områder ser jeg kanskje sider ved folk, mest om det er sider jeg kjenner igjen enten fra meg selv eller andre jeg kjenner godt. og det å tolke folk er ikke noe man bare kan skru av, men man kan helt klart la være å fortelle vedkommende det, og ihvertfall på en bedrevitende måte som påstår at man har rett. leser man sider som er rette, men vedkommende ikke har snakket om det, så kan det faktisk være sider vedkommende ikke ønsker at andre skal se. da er det faktisk ganske ekkelt om noen man kanskje ikke kjenner så godt kommer og snakker om det.
Gjest Embla s Skrevet 22. desember 2005 #18 Skrevet 22. desember 2005 Når man "leser andre" tolker man verbale og nonverbale signaler i lys av seg selv og sine reaksjonsmønstre iblandet det man vet om personen og folk flest. Det ville jo blitt ganske underlig hvis vi skulle slutte å "lese folk" og bare forholde oss til akkurat det folk sier - helt konkret.
babyboy Skrevet 22. desember 2005 #19 Skrevet 22. desember 2005 Hva er det som feiler dere? Det er ikke snakk om folk som er flinke til å lese andre og hvor ubehagelig det er å bli lest! Trådstarter presiser flere ganger at det er snakk om mennesker som hevder at de er flinke til å lese, men som ikke er det, og som tillegger en egenskaper en ikke har fordi de angivelig har lest det på en. Innlegget til trådstarter handler om slike tullinger, og hvor irriterende de og deres handlinger er. Minstekravet for å svare på innlegg må kunne være at man i det minste leser innlegget det svares på! Videre er det gjerne de som ikke er flinke til å lese som gir uttrykk for at de er flinke til å lese. Mennesker som er flinke til å lese andre har ikke noe behov for å gi uttrykk for det. Videre er ikke mennesker som er flinke til å lese så dumme at de forteller folk at de er flinke til å lese, dette nettopp fordi de kan lese det på andre at ingen er interessert i vite at de er flinke til å lese. Mennesker som ikke er flinke til å lese vet selvfølgelig ikke dette, da de ikke er flinke til å lese, og legger ut i det vide og det brede om hvor flinke de er til å lese andre mennesker. Slike mennesker bør holde seg til bøker, så kan de heller skryte av hvor flinke de er til å lese bøker. Og til dem som svarte noe i tråd med: Jeg er ganske flink til å lese andre mennesker da! Yeah, right. -Babyboy
Gjest gjest1 Skrevet 22. desember 2005 #20 Skrevet 22. desember 2005 Hva er det som feiler dere? Det er ikke snakk om folk som er flinke til å lese andre og hvor ubehagelig det er å bli lest! Trådstarter presiser flere ganger at det er snakk om mennesker som hevder at de er flinke til å lese, men som ikke er det, og som tillegger en egenskaper en ikke har fordi de angivelig har lest det på en. Innlegget til trådstarter handler om slike tullinger, og hvor irriterende de og deres handlinger er. Minstekravet for å svare på innlegg må kunne være at man i det minste leser innlegget det svares på! Videre er det gjerne de som ikke er flinke til å lese som gir uttrykk for at de er flinke til å lese. Mennesker som er flinke til å lese andre har ikke noe behov for å gi uttrykk for det. Videre er ikke mennesker som er flinke til å lese så dumme at de forteller folk at de er flinke til å lese, dette nettopp fordi de kan lese det på andre at ingen er interessert i vite at de er flinke til å lese. Mennesker som ikke er flinke til å lese vet selvfølgelig ikke dette, da de ikke er flinke til å lese, og legger ut i det vide og det brede om hvor flinke de er til å lese andre mennesker. Slike mennesker bør holde seg til bøker, så kan de heller skryte av hvor flinke de er til å lese bøker. Og til dem som svarte noe i tråd med: Jeg er ganske flink til å lese andre mennesker da! Yeah, right. -Babyboy ← You go, babyboy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå