Gå til innhold

En mor som er bekymret over stadig nye ansatte som ivaretar hennes sønn med autisme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nærmeste venninne har en sønn i barneskolealder som har barneautisme. Han fikk diagnosen når han var 3 år og har siden da hatt omfattende tilrettelegging i form av eget rom og assistent på fulltid både i barnehage og på skole. I barnehageårene gikk dette veldig fint og det var svært få voksne å forholde seg til og det var nesten aldri vikarer som var sammen med sønnen hennes. For 2,5 år siden begynte barnet på vanlig nærskole (fikk avslag på søknad om forsterket avdeling) og siden da har bekymringene hennes blitt større. Det er og har vært mye sykefravær blant assistentene og pedagogen, og sønnen har derfor ofte vikar som han er alene sammen med han store deler av skoledagen og SFO-tiden. Sønnen hennes har også støttekontakt og avlastning. Venninnen min sin store bekymring er at barnet hennes er så mye alene sammen med så mange ulike voksne. Og at det stadig kommer nye vikarer på skolen og nye støttekontakter. Hun må hele tiden overlate barnet sitt til personer verken hun eller sønnen ikke kjenner godt. Hennes store frykt er at sønnen skal bli utsatt for overgrep eller lignende når det så mange nye og forskjellige voksne som skal ivareta han. Sønnen hennes har et begrenset språk og vil trolig ikke kunne utrykke seg dersom det skulle skje noe. Hun har selv opplevd vonde ting og er nok litt preget av dette, i tillegg til alle sakene om overgrep i barnehager og skoler siste årene som ikke akkurat bidrar til mindre angst. Jeg prøver så godt jeg kan å si til henne at det trygge voksne barnet er sammen med og at hun må velge å stole på folk selv om de er nye. Men har hun et poeng? Eller er hun litt hysterisk? Kan hun kreve av skolen at barnet ikke har så ofte vikar eller så mange ulike vikarer? Kan venninnen min eventuelt få hjelp med angsten hun har rundt dette? Dette plager henne mye. 

Anonymkode: f739c...f48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg har forståelse for er bekymringen angående nye folk og at det kan skape uro hos sønnen, hva det skaper hos mor er ikke så viktig for skolen, det må hun ta i terapi selv. Du kan ikke annet enn å prøve å roe henne ned og oppmuntre henne til å ta tak i egne problemer så hun ikke gir barnet sitt mer issues en hen trenger. 

Anonymkode: d7254...3d5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det eneste jeg kan råde henne til er å følge magefølelsen og stole på egne vurderinger. 
Ta derfor kontakt med skolen og forlang et møte med ledelsen, men kontakt PPT kontoret og få med noen derfra på møtet. 
I tilfelle det ikke er opprettet Ansvarsgruppe så gjør det ASAP !! 
Dette er med på å styrke samarbeidet og trygge at alle forstår fremdriften og rydde opp i evt avvik ! 
Skolen er sånn som alt annet i samfunnet.
Så lenge en ikke klager så kjører de på med snarveier for å spare penger !  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eneste jeg har forståelse for er bekymringen angående nye folk og at det kan skape uro hos sønnen, hva det skaper hos mor er ikke så viktig for skolen, det må hun ta i terapi selv. Du kan ikke annet enn å prøve å roe henne ned og oppmuntre henne til å ta tak i egne problemer så hun ikke gir barnet sitt mer issues en hen trenger. 

Anonymkode: d7254...3d5

Dette tar du grundig feil i ! 
Selvfølgelig vil skolen ha et godt forhold til elev og foreldre, men de sliter med å gå pengesekken til å gå i hop. 
Å si til en mor at hun bør få terapi for sine bekymringer når skolen åpenbart ikke gjør jobben sin pga de sliter med å få tak i stabile folk ? Den var temmelig drøy og slem. 
Da bør en heller gå inn i en tettere dialog og forklare hvilke problemer det er med å ha då mange aktører inne i bildet. 
Barn skal utvikle seg og styrke kunnskap og ferdigheter , og det skjer ikke når det er stadige utskiftninger av personell 

Skrevet
Festlig skrev (4 minutter siden):

Det eneste jeg kan råde henne til er å følge magefølelsen og stole på egne vurderinger. 
Ta derfor kontakt med skolen og forlang et møte med ledelsen, men kontakt PPT kontoret og få med noen derfra på møtet. 
I tilfelle det ikke er opprettet Ansvarsgruppe så gjør det ASAP !! 
Dette er med på å styrke samarbeidet og trygge at alle forstår fremdriften og rydde opp i evt avvik ! 
Skolen er sånn som alt annet i samfunnet.
Så lenge en ikke klager så kjører de på med snarveier for å spare penger !  

Hun har jevnlige møter med skolen i løpet av skoleåret, men hun er nok ikke den som roper høyest dessverre. Skal spørre henne om det er opprettet ansvarsgruppe. Takk for tips. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun har jevnlige møter med skolen i løpet av skoleåret, men hun er nok ikke den som roper høyest dessverre. Skal spørre henne om det er opprettet ansvarsgruppe. Takk for tips. 

Flott! 
Br henne søke støtte på PPT kontoret. 
Det gjorde jeg når jeg trengte hjelp  

Skrevet

Tilby deg å bli med på møter, evt andre hun stoler på. Jeg er lærer selv og opplever ofte at ledelsen kan være på defensiven i slike møter. Krev at andre i støtteapparatet, som PPT, deltar. Viktig: Be alltid om referat, og krev tid for nytt møte innen møte er over! Gjerne i løpet av fire uker. Det bør lages en klar ansvarsfordeling! Jeg ville også be venninnen din melde seg inn i støttegrupper/organisasjon. Som det blir skrevet over, er det ofte de som skriker høyest som lykkes.

Anonymkode: 31353...032

Skrevet
Festlig skrev (Akkurat nå):

Flott! 
Br henne søke støtte på PPT kontoret. 
Det gjorde jeg når jeg trengte hjelp  

Tror PPT var involvert i starten når han begynte på skolen. Men hun har ikke nevnt PPT på lenge. Skal spørre henne om det også 👍🏼

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tilby deg å bli med på møter, evt andre hun stoler på. Jeg er lærer selv og opplever ofte at ledelsen kan være på defensiven i slike møter. Krev at andre i støtteapparatet, som PPT, deltar. Viktig: Be alltid om referat, og krev tid for nytt møte innen møte er over! Gjerne i løpet av fire uker. Det bør lages en klar ansvarsfordeling! Jeg ville også be venninnen din melde seg inn i støttegrupper/organisasjon. Som det blir skrevet over, er det ofte de som skriker høyest som lykkes.

Anonymkode: 31353...032

Takk for råd. Jeg kan bli med henne på møter på skolen hvis hun ønsker det, men jeg har overhodet ingen kompetanse på området eller kunnskap om rettigheter osv. Men ønsker jo selvfølgelig å støtte henne. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror PPT var involvert i starten når han begynte på skolen. Men hun har ikke nevnt PPT på lenge. Skal spørre henne om det også 👍🏼

Det er de som tar over etter at BUP er ferdig med uteredningen . De  tilrettelegginger og råder skolen i forhold  barnets behov. 
En får som regel ikke innvilget alt som PPT tilrår, men de kan hjelpe med å råde mor til hva som er riktig å fokusere på i forhold til barnet 

Skrevet

Hvis det allerede er mye sykdom/ mangel på fast vikar, så hjelper det ikke med massevis av møter. Folk blir ikke friskere av det. I slike situasjoner burde det egentlig blitt ansatt noen gjennom kommunen som følger barnet. Ikke gi ansvaret for å legge den kabalen over på skolen. De har nok av behov som må dekkes fra før. Men det er dessverre sånt som forventes av skolen i dag. 

Hun kan jo lufte det for skolen. Er hun heldig, klarer de å omrokkere og sette en-to personer fast på eleven. Men den norske skolen er dessverre dårlig tilpasset for elever med ekstra behov. Synd at han ikke fikk plass på forsterket avdeling 

Anonymkode: fe970...868

Skrevet

Jeg hang helt med frem til «frykt for overgrep» kom inn. Helt greit hun syns det er vanskelig for et barn med autisme og forholde seg til mange nye. Men overgrep? Da tenker jeg hun blir hysterisk. Et barn med språk kan også bli utsatt for overgrep, og ikke si ifra. At man har språk, betyr ikke at man kan si ifra. 

Anonymkode: b8d43...38f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hang helt med frem til «frykt for overgrep» kom inn. Helt greit hun syns det er vanskelig for et barn med autisme og forholde seg til mange nye. Men overgrep? Da tenker jeg hun blir hysterisk. Et barn med språk kan også bli utsatt for overgrep, og ikke si ifra. At man har språk, betyr ikke at man kan si ifra. 

Og man kan bli utsatt for overgrep av de helt vanlige samme gamle som passer på dem. 

Skrevet

Hun har absolutt et poeng, mennesker med utviklingshemning/uten språk har mye større sjanser for å utsettes for overgrep. Samtidig er det ikke til å komme fra at slike jobber er helt vanvittig utrolig slitsomme. At det er mye vikarer er veldig vanlig. At ett menneske skal greie å stå i det dag inn og dag ut er heller ikke så realistisk. 

Anonymkode: 8f5f8...3e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i skoleverket og dette er ingen ukjent problematikk. Venninnen din kan runge rektor og si at hun skulle ønske situasjonen rundt sønnen var mer stabil. Jeg tror også jeg ville prøvd å søke sønnen over på spesialskole. Vanlig offentlig skole er ingen plass for barn med så store utviklingshemninger. Dessverre 

Anonymkode: abba8...fde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg jobber i skoleverket og dette er ingen ukjent problematikk. Venninnen din kan runge rektor og si at hun skulle ønske situasjonen rundt sønnen var mer stabil. Jeg tror også jeg ville prøvd å søke sønnen over på spesialskole. Vanlig offentlig skole er ingen plass for barn med så store utviklingshemninger. Dessverre 

Anonymkode: abba8...fde

Siden du jobber i skoleverket så vet du sikkert at det finnes knapt spesialskoler i dette landet. 
De barna som trenger spesialundervisning må få det gjennom den vanlige skolen der de bor. 
En har krav på å få etablert en ansvarsgruppe der de viktigste representantene fra skolen, helsestasjon feks  og PPT møter sammen med foreldre. 
Der får en lagt frem status på hvordan eleven har det, hva som må forandres på og hva som fungerer.  
Noen skoler er flinkere enn andre å møte sånne elever, men det viktigste er å samles og holde oversikten på hvordan eleven har det og utsiktene til læring og trivsel. 

I min tid fikk jeg fortalt over bordet at barnet mitt ganske sikkert ikke greide å få karakterer i fagene, måtte bo i omsorgsleilighet og kanskje ikke fullføre skolegangen heller. 
I dag er han student på universitetet, og har akkurat reist til andre siden kloden som utvekslingsstudent.  
Takk og pris for han var heldig og hadde flinke lærere , men ledelsen på skolen stod til stryk !  
Der er håp for alle som får den hjelpen de trenger + en engel på veien ( lærer) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...