AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #21 Del Skrevet 7. februar 2023 Man får ofte problem med galleblæra når man går ned i vekt, derfor de fjerner den gjerne samtidig som de slankeopererer f.eks. Man kan ha høyt kolestrol uten at det er selvforskyldt, noen har en genetisk disposisjon for det. Når man slutter å spise fett, kan galleproblemene forverre seg. Jeg ville fortsatt keto, men kun med det sunne fettet. Anonymkode: 34190...6b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #22 Del Skrevet 7. februar 2023 Det er snakk om totalkolesterol? Totalkolesterol har de gått bort fra for lenge siden som risikofaktor. Er det snakk om LDL, så har de gått bort fra det også fordi noe LDL er bra og noe er dårlig. Så totalkolesterol og LDL sier oss ingenting. Se heller på triglyserider og HDL og forholdet mellom dem. Du vil ha mye HDL og lite triglyserider. Triglyseridene blir hovedsaklig økt av karbohydrater. Så på keto får man lave triglyserider. Det optimale er mindre triglyserider enn du har HDL, men man har lav risiko ved dobbelt så mye triglyserider som HDL https://pbs.twimg.com/media/E6NeF7tUUAUtr5G?format=png&name=360x360 Triglyserider delt på HDL forteller oss nemlig om størrelsen på LDL-partiklene. De store LDL-partiklene er bra å ha, de små LDL-partiklene er dårlige. https://indremedisineren.no/2018/10/ny-forstaelse-av-hypertriglyseridemi-og-hjerte-og-karsykdom/ https://www.healthydirections.com/articles/heart-health/the-most-important-cholesterol-ratio-to-watch Studie: High Ratio of Triglycerides to HDL-Cholesterol Predicts Extensive Coronary Disease Anonymkode: 38984...894 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #23 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er snakk om totalkolesterol? Totalkolesterol har de gått bort fra for lenge siden som risikofaktor. Er det snakk om LDL, så har de gått bort fra det også fordi noe LDL er bra og noe er dårlig. Så totalkolesterol og LDL sier oss ingenting. Se heller på triglyserider og HDL og forholdet mellom dem. Du vil ha mye HDL og lite triglyserider. Triglyseridene blir hovedsaklig økt av karbohydrater. Så på keto får man lave triglyserider. Det optimale er mindre triglyserider enn du har HDL, men man har lav risiko ved dobbelt så mye triglyserider som HDL https://pbs.twimg.com/media/E6NeF7tUUAUtr5G?format=png&name=360x360 Triglyserider delt på HDL forteller oss nemlig om størrelsen på LDL-partiklene. De store LDL-partiklene er bra å ha, de små LDL-partiklene er dårlige. https://indremedisineren.no/2018/10/ny-forstaelse-av-hypertriglyseridemi-og-hjerte-og-karsykdom/ https://www.healthydirections.com/articles/heart-health/the-most-important-cholesterol-ratio-to-watch Studie: High Ratio of Triglycerides to HDL-Cholesterol Predicts Extensive Coronary Disease Anonymkode: 38984...894 Nei man har ikke gått bort fra LDL. Dessuten informerer ts oss om at hun ikke vet hva en middag er uten fete sauser og fett kjøtt. Det er nok et helt riktig råd hun har fått fra sin lege som kjenner hennes helsesituasjon. Mindre fett betyr heller ikke fettfritt. Dersom hun fokuserer på gode, rene proteinkilder, og fyller på med grønnsaker, magre meieriprodukter og litt fiber er hun i mål. Anonymkode: 4ee1f...793 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #24 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei man har ikke gått bort fra LDL. Dessuten informerer ts oss om at hun ikke vet hva en middag er uten fete sauser og fett kjøtt. Det er nok et helt riktig råd hun har fått fra sin lege som kjenner hennes helsesituasjon. Mindre fett betyr heller ikke fettfritt. Dersom hun fokuserer på gode, rene proteinkilder, og fyller på med grønnsaker, magre meieriprodukter og litt fiber er hun i mål. Anonymkode: 4ee1f...793 Vi snakker om forskjellige "de". Jeg snakker om de som holder seg oppdatert på emnet. Du snakker om allmennleger. De fleste allmennleger ser også på totalkolesterol. De er ikke oppdatert. Anonymkode: 38984...894 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 8. februar 2023 #25 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 17.23): Takk for tips. Ja jeg vet feks ikke hvordan en middag uten fett kjøtt og fete sauser (mye meierismør osv) ser ut? Hvis jeg fjerner alt det fete, hva har jeg igjen da? Kyllingfilet med salat til? Og hvordan skal en frokost se ut? Kan jeg fortsatt spise omelett eller er det for mye fett i eggeplommene? Dette er hinsides vanskelig for meg. Må jeg kjøpe lett-ost? Og lett-produkter generelt? Anonymkode: 49a78...116 Ja….? Du har da middager jeg spiser: Kyllingfilet, grønnsaker, pasta eller ris eller potet/søtpotet whatever+en mindre mengde eventuell saus uten mye fett. Lett Youghurt, lettost, magerost. Belgfrukter. Du kan ikke spise en stor omelett nei om du skal være nøye- men du klarer vel ei brødskive med litt eggerøre Smoothies osv. Og mettende salat uten masse dressing. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #26 Del Skrevet 9. februar 2023 Du kan fint leve ketogent og fettfattig. Sjekk kostholdsplaner til Spør Thor på facebook. Vet ikke hvordan du har levd ketogent, men sunt ketogent kosthold skal ikke inneholde masse fett og bacon. Den skal inneholde masse grønnsaker, rent kjøtt, feks kylling, fisk og sunt fett. Avokado, olivenolje, chia, nøtter. Hvis du har spist fløte og ost så er det ikke rart kolesterolet har økt. Sjekk Fedon også, middelhavsmat er vei å gå. Anonymkode: 69ccf...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #27 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan fint leve ketogent og fettfattig. Sjekk kostholdsplaner til Spør Thor på facebook. Vet ikke hvordan du har levd ketogent, men sunt ketogent kosthold skal ikke inneholde masse fett og bacon. Den skal inneholde masse grønnsaker, rent kjøtt, feks kylling, fisk og sunt fett. Avokado, olivenolje, chia, nøtter. Hvis du har spist fløte og ost så er det ikke rart kolesterolet har økt. Sjekk Fedon også, middelhavsmat er vei å gå. Anonymkode: 69ccf...cfc Du har misforstått. Fløte og ost er sunt. Sunt fett er naturlig fett som ikke er ultraprosessert eller ødelagt. Smør er sunt, margarin er usunt. Bacon som kun er tilsatt salt og røkt på skikkelig vis er sunt, varmpresset olivenolje er usunt. Og et ketogent kosthold skal inneholde en god del fett, ellers blir man syk. Utifra feilinformasjonen du sprer om keto og kolesterol, så kan du lære litt fra dette foredraget med Dr Paul Mason: Anonymkode: 38984...894 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #28 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du har misforstått. Fløte og ost er sunt. Sunt fett er naturlig fett som ikke er ultraprosessert eller ødelagt. Smør er sunt, margarin er usunt. Bacon som kun er tilsatt salt og røkt på skikkelig vis er sunt, varmpresset olivenolje er usunt. Og et ketogent kosthold skal inneholde en god del fett, ellers blir man syk. Utifra feilinformasjonen du sprer om keto og kolesterol, så kan du lære litt fra dette foredraget med Dr Paul Mason: Anonymkode: 38984...894 Så avokado, chia, nøtter, egg og olivenolje inneholder ikke fett??? Og hvordan syk blir man? Jeg ble frisk av det kostholdet nevnt over jeg. Er nok heller du som sprer feilinformasjon og er på grunn av sånne som deg at et ketogent kosthold får dårlig rykte. Poenget med ketogent kosthold er å spise ren mat som ikke øker utskillelsen av insulin. Noe fløte gjør. Jeg ble fulgt opp av Sofie Hexeberg og jeg tørr å påstå at hun har godt med kunnskap innen emne. Nå har jeg sagt mitt og er ferdig med å diskutere med sånne som deg. Anonymkode: 69ccf...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #29 Del Skrevet 10. februar 2023 Bare en siste ting, røkt bacon er IKKE sunt og er kreftfremkallende! Anonymkode: 69ccf...cfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #30 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bare en siste ting, røkt bacon er IKKE sunt og er kreftfremkallende! Anonymkode: 69ccf...cfc Det har man ikke bevis for å påstå. Folk flest tror det er usunt, og de som spiser mer bacon er ofte de som lever mindre sunt. Mennesker som er helsebevisste holder seg ofte unna bacon. De holder seg også unna eller kutter kraftig ned på junkfood, godteri, røyk, alkohol, og de passer på å trene jevnlig, sove nok, ha et innholdsrik liv med familie, venner og hobby. Observasjonsstudier (studier der de bare observerer, ikke endrer på noe) antyder da at bacon er usunt. Vi kan ikke konkludere med at bacon er årsaken og ikke de andre tingene de gjør forskjellig fra de som spiser mer bacon. Man må endre noe, gjerne dobbelt-blindet (altså at verken forsøksperson eller de som utfører studien vet hvilken gruppe de er i) og helst bare én ting i en studie. I en RCT-studie på rotter, så beskyttet bacon mot tarmkreft. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2527479/ Rotter er ganske like mennesker, men ikke alt er likt. Så dette resultatet vet vi jo ikke at stemmer på mennesker, men kanskje. Det gir oss i alle fall ingen grunn til å påstå at det er kreftfremkallende. Anonymkode: 38984...894 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #31 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så avokado, chia, nøtter, egg og olivenolje inneholder ikke fett??? Og hvordan syk blir man? Jeg ble frisk av det kostholdet nevnt over jeg. Er nok heller du som sprer feilinformasjon og er på grunn av sånne som deg at et ketogent kosthold får dårlig rykte. Poenget med ketogent kosthold er å spise ren mat som ikke øker utskillelsen av insulin. Noe fløte gjør. Jeg ble fulgt opp av Sofie Hexeberg og jeg tørr å påstå at hun har godt med kunnskap innen emne. Nå har jeg sagt mitt og er ferdig med å diskutere med sånne som deg. Anonymkode: 69ccf...cfc Jo, det inneholder fett, men du sa at man kan spise keto og fettfattig. Det er feil. Man blir syk fordi man spiser protein uten nok karbohydrater eller fett. Proteinforgiftning. Man kan spise de samme mengdene protein MED karbohydrat eller fett. Det er ikke proteinmengden som er problemet, det er mangelen på karbohydrat OG fett. Tidlige antropologer ble advart av inuittene mot å spise mye magert kjøtt fordi da ble man syk. Hvis du har spist mye avokado, chia, nøtter, egg og olivenolje, så har du jo ikke spist fettfattig. Dr Sofie Hexeberg er en kunnskapsrik dame. Men du har nok misforstått henne. Jeg har en bok av dr Sofie Hexeberg. Hun skriver: (her gadd jeg ikke å ta med hele lista, jeg tok bare med de som inneholdt matvarer du påstår at Sofie har advart deg mot) Sitat Planlegg innkjøpene og pass på at du har et utvalg av disse varene tilgjengelig hjemme: * bacon - flesk som ikke er røkt er sunnere, men begynn gjerne med bacon * kremfløte, smør, kaldpresset kokosolje, rømme, creme fraiche, ekte majones * gode oster, men ikke karbohydratrike oster som brunost og prim Sitat Hvilken type fett er det fornuftig å spise? Jeg anbefaler deg å spise mest mulig naturlig fett som finnes i for eksempel kjøtt, fet fisk, kylling med skinn, fet fugl (gås og and), nøtter, mandler, frø, avokado, oliven, smør, fløte, rømme, creme fraiche, fet ost, kaldpresset olivenolje, rapsolje, linfrøolje og kokosolje. Og Sitat Et høyt inntak av naturlig fett er ikke farlig hvis du samtidig begrenser inntaket av karbohydrater betydelig Anonymkode: 38984...894 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #32 Del Skrevet 11. februar 2023 Jeg levde/lever på slowcarbo med moderat til lite fettinnhold, har også gallestein. Spiser veldig mye grønnsaker, magert kjøtt som kylling etc. cottage cheese med bær, yougurt uten fett og sukker, supper jeg fyller opp med grønnsaker så de blir mer gryterett etc. unngår pasta, brød, mel og ris fullstendig. Opplever at gallestein blir aggrevert av karbohydrater spesielt i kombo med fett, men også av karbohydrater alene… Jeg gikk ned 40 kilo og har holdt vekten i 7 år. Anonymkode: 32142...a07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #33 Del Skrevet 11. februar 2023 Gransiosa, cola, sjokkis og chips trigger anfall hos meg i hvertfall. Anonymkode: 570a0...bb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #34 Del Skrevet 11. februar 2023 On 2/6/2023 at 5:11 PM, AnonymBruker said: Fortsett på keto uten alt det mettede fettet. Mager torsk, kylling, reker, grønnsaker, magre meieriprodukter, litt raps og olivenolje og hold deg under 20 g karb om dagen. Last ned My Fitness Pal, legg inn ønskede makroer og logg alt du spiser. Anonymkode: 803b2...e17 Man kan ikke droppe både fett og karbohydrater. Da får man enten i seg altfor lite energi eller altfor mye proteiner. Belgfrukter, grovt brød, havregryn, fullkornspasta, potet (gjerne kalde) er sunne karbokilder som man ikke trenger å unngå. Anonymkode: aa8fa...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #35 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke droppe både fett og karbohydrater. Da får man enten i seg altfor lite energi eller altfor mye proteiner. Belgfrukter, grovt brød, havregryn, fullkornspasta, potet (gjerne kalde) er sunne karbokilder som man ikke trenger å unngå. Anonymkode: aa8fa...f40 Man kan fint leve uten belgfrukter, grovt brød og havregryn og alle de karbokildene du nevner her. Grønnsaker kan erstatte det aller meste av det du nevner her. Større inntak av grønnsaker er veien å gå Anonymkode: 32142...a07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #36 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 17.16): Lettere å hjelpe om du vet hva spesifikt du trenger hjelp med. Om det er oppskrifter, spesielle måltider du vil finne erstatninger for. Medical medium kan være et sted å starte, han er for fettfattig mat. Anonymkode: 462e8...dcb AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 17.23): Takk for tips. Ja jeg vet feks ikke hvordan en middag uten fett kjøtt og fete sauser (mye meierismør osv) ser ut? Hvis jeg fjerner alt det fete, hva har jeg igjen da? Kyllingfilet med salat til? Og hvordan skal en frokost se ut? Kan jeg fortsatt spise omelett eller er det for mye fett i eggeplommene? Dette er hinsides vanskelig for meg. Må jeg kjøpe lett-ost? Og lett-produkter generelt? Anonymkode: 49a78...116 Medical medium påstår at han får åpenbaringer fra engler og at han helbredet sin bestemor for kreft.... Anonymkode: da643...05f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bieter Skrevet 11. februar 2023 #37 Del Skrevet 11. februar 2023 Oi. Dersom ts har fått beskjed fra legen om å spise fettfattig mener jeg det er feil å anbefale keto med magert fett. Med mindre legen sa hun kunne spise keto med magert fett, så burde hun spise fettfattig som fortalt. Når det er sykdom o.l inne i bildet, så tar man ingen sjanser. Det er heller ikke gitt at det som fungerer for friske mennesker gjelder for syke Om du vurderer gjøre det, ts, så absolutt ring legen og spør først ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #38 Del Skrevet 11. februar 2023 Bieter skrev (18 minutter siden): Oi. Dersom ts har fått beskjed fra legen om å spise fettfattig mener jeg det er feil å anbefale keto med magert fett. Med mindre legen sa hun kunne spise keto med magert fett, så burde hun spise fettfattig som fortalt. Når det er sykdom o.l inne i bildet, så tar man ingen sjanser. Det er heller ikke gitt at det som fungerer for friske mennesker gjelder for syke Om du vurderer gjøre det, ts, så absolutt ring legen og spør først ! Magert fett finnes ikke. Det er ingenting som heter magert fett…fett er fett! på samme måte kan man ikke spise keto med lite fett. Keto er basert på høyt fettinnhold. Men hun kan unngå verstinger av karbohydrater som korn, pasta og ris og erstatte med grønnsaker. Verre er det ikke. Grønnsaker er fiberrikt, fulle av vitaminer og sakte karbohydrater så de gir lite blodsukkerstigning som er lite ønskelig. Anonymkode: 32142...a07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #39 Del Skrevet 11. februar 2023 Og må sies; det er ikke gitt at å unngå fett er det ultimate fiksen mot gallestein. Masse matvarer som kan trigge anfall. Slanking gir også flere gallestein. Husker en sykepleier da jeg var innlagt på gastrokirurgisk (for gallestein) sa at hun opplevde pasienter som fikk anfall av bare å pusse tenner med tannkrem. Jeg fikk selv gallesteinsanfall av kontrastvæske blandet ut med juice da jeg skulle ta MR av gallesteinen. Det ENESTE som faktisk gjør at man til en viss grad kan unngå å trigge gallesteinsanfall er mat blottet for biter, smak og fett. Jeg levde på Biola uten sukker, yougurt uten sukker og fett, tynne supper uten biter og uten fett i ukesvis frem til de fjernet faenskapen- slik jeg fikk beskjed om på sykehuset av gastrokirurgen. Og jeg raste ned i vekt av det og. Gikk ned faktisk 15 kilo på hele gallesteins-galskapen, og levde på moderat lavkarbo med lite fett etter det- og fortsatte ned. Anonymkode: 32142...a07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #40 Del Skrevet 11. februar 2023 Du kan fint leve spise lite karbo uten å leve helt "keto" og tylle i deg masse fett. Jeg går på keto/lavkarbo nå og spiser lite fett. Det meste jeg spiser er proteiner. Det jeg får i meg av fett er at jeg spiser laks ca.2 ganger i uka, spiser noen biter fetaost og avokado i salat, kan spise en biff nå og da. Se på det kostholdet du har nå. Hva kan du bytte ut av fett med litt karbo og mer proteiner Anonymkode: 6e85f...e4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå