Gå til innhold

Pålagt omlegging til fettfattig mat! Krise! Alt jeg kan er keto...! 😵‍💫

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått påvist mange gallestein og skal operere både dem og galleblæren om noen måneder. I mellomtiden skal jeg prøve forhindre anfall ved å legge om kosten til fettfattig. 

Dette er helt motsatt av hvordan jeg har levd i årevis. Det jeg kan og lever godt på er keto. Men overraskende nok, etter en heftig utredning nå, så har jeg altfor høye kolesterolverdier (!!) og jeg har altså gallestein son forverres av fettholdig mat... 😝Litt sjokkert over kolesterolet... 

Hvordan skal jeg klare dette? Hva kan jeg spise? Legen sa fiberrikt, mye frukt og grønt. Skal styre unna fett kjøtt, fete sauser, chips, sjokolade og kaker... De tre sistnevnte er ok, det er jeg vant med. Kan heller ikke spise fet fisk.

Frukt er nesten fremmedord for meg. Hvordan skal det gå å begynne med dette? Trenger også gå litt mer ned i vekt, ca 7kg. Har gått ned 30 kg så langt. Er så redd for å gå mottsatt vei hvis jeg nå legger om til karbohydrater....?

Noen som har hatt gallestein og kan veilede meg? Evt hjelpe meg med fettfattig kost? 

Anonymkode: 49a78...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du synes faktisk det er overraskende at du har fått livsstilssykdommer av å leve på mye mettet fett over lang tid. Allright. 

Anonymkode: b215f...534

• Liker 26
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be fastlegen eller sykehuset om henvisning til ernæringsfysiolog og få hjelp der😊

Anonymkode: 3eb31...a1d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett på keto uten alt det mettede fettet.

Mager torsk, kylling, reker, grønnsaker, magre meieriprodukter, litt raps og olivenolje  og hold deg under 20 g karb om dagen.

Last ned My Fitness Pal, legg inn ønskede makroer og logg alt du spiser.

Anonymkode: 803b2...e17

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å hjelpe om du vet hva spesifikt du trenger hjelp med. Om det er oppskrifter, spesielle måltider du vil finne erstatninger for. Medical medium kan være et sted å starte, han er for fettfattig mat.

Anonymkode: 462e8...dcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CSe0gvmY2b

Siden du vil mer ned i vekt ville jeg prøvd kalori underskudd. På tik tok får man faktisk mange gode ideer til mat med lite kalorier, som da er fettfattig. Jeg har lært masse der og har gått ned mye. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du synes faktisk det er overraskende at du har fått livsstilssykdommer av å leve på mye mettet fett over lang tid. Allright. 

Gallestein er ikke en livsstilssykdom i følge legen. Jeg spurte om dette vært knyttet til min tidligere overvekt, nei det var det ikke. Jeg er ikke overvektig lenger men vil fortsatt litt ned. 

Gallestein rammer ofte under stress. Kan også komme av tilførsel av kjønnshormoner, som østrogen feks (p-piller etc). Rammer oftest kvinner mellom 40-50.

Høyt kolesterol er jeg overrasket over ja, da det er forsket på dette ift keto og de aller fleste normaliserer /reduserer kolesterolet av en slik livsstil. 

Men gidder ikke gå inn i en diskusjon rundt dette. Det er som det er og jeg trenger hjelp til å fullstendig legge om kosten, det blir dritvanskelig for meg! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lettere å hjelpe om du vet hva spesifikt du trenger hjelp med. Om det er oppskrifter, spesielle måltider du vil finne erstatninger for. Medical medium kan være et sted å starte, han er for fettfattig mat.

Takk for tips. Ja jeg vet feks ikke hvordan en middag uten fett kjøtt og fete sauser (mye meierismør osv) ser ut? Hvis jeg fjerner alt det fete, hva har jeg igjen da? Kyllingfilet med salat til? 

Og hvordan skal en frokost se ut? Kan jeg fortsatt spise omelett eller er det for mye fett i eggeplommene? 

Dette er hinsides vanskelig for meg. Må jeg kjøpe lett-ost? Og lett-produkter generelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gallestein er ikke en livsstilssykdom i følge legen. Jeg spurte om dette vært knyttet til min tidligere overvekt, nei det var det ikke. Jeg er ikke overvektig lenger men vil fortsatt litt ned. 

Gallestein rammer ofte under stress. Kan også komme av tilførsel av kjønnshormoner, som østrogen feks (p-piller etc). Rammer oftest kvinner mellom 40-50.

Høyt kolesterol er jeg overrasket over ja, da det er forsket på dette ift keto og de aller fleste normaliserer /reduserer kolesterolet av en slik livsstil. 

Men gidder ikke gå inn i en diskusjon rundt dette. Det er som det er og jeg trenger hjelp til å fullstendig legge om kosten, det blir dritvanskelig for meg! 

Høyt kolesterol er definitivt en livsstilssykdom. Det finnes flust av forskning som viser at ketogent kosthold, slik de fleste gjennomfører det med masse mettet fett og ost og bacon og drittmat, fører til økt kolesterol. Og du har høyt kolesterol, så det lyser jo ikke akkurat fisk og olivenolje av valgene dine.

Forøvrig en annen diskusjon så jeg skal ikke fortsette, det bare overrasker meg at du er overrasket.

Uansett, du kan bare Google lavkalori-diett så kommer en haug med matforslag opp. Lavkalori med lavt fettinnhold er relativt vanlig.

God bedring, håper du kommer deg raskt!

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fortsett på keto uten alt det mettede fettet.

Mager torsk, kylling, reker, grønnsaker, magre meieriprodukter, litt raps og olivenolje  og hold deg under 20 g karb om dagen.

Last ned My Fitness Pal, legg inn ønskede makroer og logg alt du spiser.

Anonymkode: 803b2...e17

Koko. Dette kunne du ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for tips. Ja jeg vet feks ikke hvordan en middag uten fett kjøtt og fete sauser (mye meierismør osv) ser ut? Hvis jeg fjerner alt det fete, hva har jeg igjen da? Kyllingfilet med salat til? 

Og hvordan skal en frokost se ut? Kan jeg fortsatt spise omelett eller er det for mye fett i eggeplommene? 

Dette er hinsides vanskelig for meg. Må jeg kjøpe lett-ost? Og lett-produkter generelt? 

Noen forslag, til middag er det fortsatt mulig å spise noe kjøtt, bare justere at det er mindre mengder og mindre fete kjøtttyper. Fyll på tilbehøret med gode karbohydrater fra alle mulige grønnsaker, søtpoteter, vanlige poteter, eller kanskje brun ris. 

Sauser kan lages av sitron (ofte nok i seg selv), om man vil ha noe tykkere kan man bruke f eks kokte poteter og blende de med vann og krydder, eller litt mandelmelk. Har også sett folk som blender kokt blomkål til saus, poenget er rett og slett bare at sausbasen er karbohydrater og ikke fett.

Eller så kan man bruke veldig små mengder fett og blande ut til saus, f eks bittelitt tahini eller peanøttsmør blandet med sitronjuice/vann og krydder.

Personlig ville jeg ikke kjøpt lett-produkter og heller brukt mindre mengde av ost f eks. Havregrøt i forskjellige varianter vil være en frokost som er karbohydratbasert og ikke noe særlig fett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dette være helt fremmed og umulig for deg? Spis rent og magert vel? Havregryn med lettmelk, frukt og grønnsaker, magre kjøttyper og fisk. Velg drømmelett istedenfor rømme osv. En gang i tiden la du jo om til keto, og satt deg godt inn i dette kostholdet. Dette klarer du, les deg litt opp. Og denne historien er en påminner til folk som tror keto er så sunt…

Anonymkode: 4ee1f...793

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan vil jeg anbefale å ta dette opp med en lege som har erfaring og kunnskap om lavkarbo og ketogent kosthold. Gallestein kan komme av at gallen blir liggende for lenge i galleblæra. Og grunnen til at den blir liggende for lenge kan være at man spiser for LITE fett. Gallen skilles ut for å spalte fettet.

Anonymkode: c0f22...fed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du siterer men her er alle oppskriftene i kategorier. Alle er veganske, men du kan legge til kjøtt eller fisk i dem ved siden av eller oppi. Jeg spiser bare sånn nå, og har gjort det i 6 år. Føles veldig bra: 
https://www.medicalmedium.com/medical-medium-categories/recipes

Anonymkode: 5ccb6...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har fått påvist mange gallestein og skal operere både dem og galleblæren om noen måneder. I mellomtiden skal jeg prøve forhindre anfall ved å legge om kosten til fettfattig. 

Dette er helt motsatt av hvordan jeg har levd i årevis. Det jeg kan og lever godt på er keto. Men overraskende nok, etter en heftig utredning nå, så har jeg altfor høye kolesterolverdier (!!) og jeg har altså gallestein son forverres av fettholdig mat... 😝Litt sjokkert over kolesterolet... 

Hvordan skal jeg klare dette? Hva kan jeg spise? Legen sa fiberrikt, mye frukt og grønt. Skal styre unna fett kjøtt, fete sauser, chips, sjokolade og kaker... De tre sistnevnte er ok, det er jeg vant med. Kan heller ikke spise fet fisk.

Frukt er nesten fremmedord for meg. Hvordan skal det gå å begynne med dette? Trenger også gå litt mer ned i vekt, ca 7kg. Har gått ned 30 kg så langt. Er så redd for å gå mottsatt vei hvis jeg nå legger om til karbohydrater....?

Noen som har hatt gallestein og kan veilede meg? Evt hjelpe meg med fettfattig kost? 

Kolesterolet økte for meg også etter en periode med keto. 

Spis lavkalori. Det inneholder lite fett og lite nok karbohydrater. Om du holder litt på dine vaner og kombinerer fett med karbohydrater da går det til helvete. 

Anonymkode: aed4c...139

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IneT skrev (5 timer siden):

Siden du vil mer ned i vekt ville jeg prøvd kalori underskudd. På tik tok får man faktisk mange gode ideer til mat med lite kalorier, som da er fettfattig. Jeg har lært masse der og har gått ned mye. 😉

Kan du anbefale noen tiktok kontoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CSe0gvmY2b
3 er nok skrev (1 minutt siden):

Kan du anbefale noen tiktok kontoer?

@thefitnesschef_

@ptkesia

@stinesteinhaug

@coach.charlottemoe

@emilievoe

@growwithjo

begynner du på videoer fra disse dukker det nok opp mye med trening og sunn mat osv ettrhvert 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du kan vil jeg anbefale å ta dette opp med en lege som har erfaring og kunnskap om lavkarbo og ketogent kosthold. Gallestein kan komme av at gallen blir liggende for lenge i galleblæra. Og grunnen til at den blir liggende for lenge kan være at man spiser for LITE fett. Gallen skilles ut for å spalte fettet.

Anonymkode: c0f22...fed

Hun skriver jo at hun ikke vet hva middag er uten fete sauser og fett kjøtt… 

Anonymkode: 4ee1f...793

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine nærmeste venninner styrte med dette her for par år siden. Galleblæra ble fjernet. Hun hadde ikke spist keto da, men hadde så absolutt spist sin mengde fett. (Jeg skal ikke ha noen mening om det hadde noen sammenheng, jeg er ikke lege, og aner ikke) Hun var litt blandet (frem og tilbake) om hun hadde spist mye fett. Hun hadde ihvertfall spist mye mer fett enn meg, og smørpakkene gikk fort for henne. Hun hadde også spist en del chips og annet som jeg ser du ikke spiser. 

Jeg kan ikke hauger om keto, så ta det med, og er heller ikke noen KEF, men husker fra henne, samt jeg selv har det bedre på mindre fett. Havregrøt er sikkert ikke noe du er vant med, men det er lett å lage, og var noe hun ble anbefalt. Jeg personlig har ikke smør og sukker på min grøt, jeg har bær. 

Magre typer kjøtt, fisk, og ting som belgfrukter. Ut i fra det jeg vet om keto så er det ganske høyt med fett, og det må du nå redusere på, men du kan fremdeles spise grønnsaker med mindre karbohydrater, sammen med magrere typer protein. Så litt av det du er vant med, men på annen måte. Pass på å få nok kalorier om du går for grønt grodd over bakken, sammen med si magert kyllingbryst uten fett. 

Min venninne ble anbefalt å droppe mest mulig kremfløte, meierismør, oljer osv, men kunne steke i litt om hun ønsket det. Jeg personlig steker ikke i noen ting. Steker en løk eller sopp først så avgir det væske som en kan steke videre, kan også steke i vann/kraft. Forstod det på min venninne at litt gikk fint. Var ikke fettfritt hun skulle ha, men lavfett. Igjen jeg er ikke KEF, eller annen spesialist. 

Om frukt er mer fremmed, så kan du fremdeles kose deg med bær. Det er også forskjell på si banan og en del annen frukt. 

Istedenfor fete sauser kan en bruke vinagretter, balsamicoeddik, soyasaus/coconut aminos, sjy. Godt mulig magrere sauser av det du spiser er innenfor, men det tørr ikke jeg ha noen mening om. 

Du kan ta utgangspunkt i det norske helsemyndigheter anbefaler og du får en pekepinn, med måltidsforslag også. Jeg aner ikke om det er lavt nok på fett ifht hva du trenger. 

Skjønner godt dette må være en overgang, og vanskelig å omstille seg, men du kommer inn i det. 

Masse lykke til 💚

Anonymkode: f4c38...52b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tja, kylling med couscous, masse grønnsaker, og tomatsaus? 
Svinekjøtt med blomkålris og grønnsaker
Torsk med potet, grønnsaker og rødvinssaus. 
Svinekjøttdeig i tomatsaus
Urtesauser, pesto, grønnsakssaus, yoghurtsaus og de overnevnte passer alle til både hvit fisk, kylling og svin. 
Men om man bruker masse gode grønnsaker så er det ofte smak nok i seg selv så man ikke trenger saus. 

Til frokost så kan du spise havregrøt eventuelt knekkebrød/fullkornsbrød med kalkunpålegg og smøreost. 

Til lunsj kan du spise det samme som til frokost, eller en salat. Wraps med salat og magert kjøtt er godt alternativ. 
Og ja, du bør over på lett-produkter, som lett ost, skummet melk eller ekstra lett og slikt. 

Anonymkode: f9155...907

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...