AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Hei! Jeg er snart ferdig på VGS og har tenkt å bli bioingeniør. Jeg har bare hørt gode ting om yrket, UTENOM lønnen! Har hørt at lønnen er veldig dårlig! Man starter på rundt 437 000kr cirka, er dette en god startslønn/minstelønn? Kan dere som vet, eller som selv er bioingeniør, fortelle litt mer om lønnen? Hvordan kan man tjene godt som bioingeniør? På hvilken avdeling kan man tjene gode penger? Hva kan man gjøre allerede i studietiden for å sikre god jobb? Hvordan er jobbmulighetene etter at man er ferdigutdannet bioingeniør? Er det noen andre ulemper ved yrket? Vil du anbefale å bli bioingeniør? Tusen takk for svar! Anonymkode: 7c93f...106
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 Jøss, har du bare hørt gode ting om yrket? Det er ikke bare lønna som suger (selvsagt avhengig av hvor du jobber da). Lønna vil variere etter hvor i landet du jobber. Der jeg jobber er grunnlønna ved 0 års ansiennitet rundt 450 000 kr. Andre steder i landet vil det være lavere. Er du ute etter å tjene mest mulig penger som bioingeniør, kommer du ikke unna å jobbe tredelt turnus. Dag, kveld og natt. Spe på med ekstravakter og røde dager og du kan tjene litt ekstra. For å ta et eksempel, så tjente jeg i 2021 560 000 kr (med 6 års ansiennitet). Tror ikke jeg tok spesielt mange ekstravakter det året. Problemet med labene som opererer med tredelt turnus, er at det ofte er helt utrolig travelt. Dette er - etter hva jeg har forstått - ganske likt på alle sykehus på denne type laboratorie. Disse labene kalles medisinsk biokjemi, og har stort sett ansvar for all eller hoveddelen av all prøvetaking, i tillegg til at man også skal analysere prøvene. Mulig de har egne seksjoner for preanalyse på noen laber. Hos oss hører man stort sett til en av seksjonene på laboratoriet, samtidig som man må ta del i prøvetaking og prøvefordeling. Det er ALLTID dårlig bemanning, og ledelsen er ikke noe å skryte av. Folk blir sykemeldt hele tiden, fordi arbeidsmengden på jobb er altfor belastende. Det er travelt HELE tiden - og ikke på en bra måte. Alle problemene du leser om helsevesenet i media, gjelder også på laboratoriene (i hvert fall på vårt). Heldigvis har vi bra arbeidsmiljø mellom oss som jobber på gulvet. Jeg gleder meg dog til den dagen jeg kan levere oppsigelsen min for godt. Og det vet jeg at veldig mange andre også tenker. Får du jobb på et laboratorie som ikke har ansvar for prøvetaking, og som ikke har døgnåpent, så tror jeg ting går litt mer fredelig for seg. Det har det i hvert fall gjort på de labene jeg har jobba på som kun har hatt laboratoriearbeid. Det største minuset her, er at lønna blir VESENTLIG dårligere. Et annet minus med jobben er at det er ekstremt repetitivt og rutinepreget. Har hørt om mer enn én person som har fått senebetennelse av pipettering for å si det sånn 😂 Jeg syntes studiet var spennende faglig sett, men jobben gir meg lite på det området. I tillegg er det lite rom for videreutvikling, og det er ikke vits å ta master (du får sjeldent bedre lønn, og kan heller ikke regne med andre arbeidsoppgaver). Det er stort sett svært enkelt å få jobb på et laboratorie som medisinsk biokjemi, da folk slutter hele tiden pga mistrivsel. På sykehuset jeg jobber på er det også god gjennomgang av ansatte på blodbanken, men det tror jeg er pga ledelsen. Det er vesentlig vanskeligere å få jobb på de andre laboratoriene (mikrobiologi, patologi), da det er mindre stillinger og folk har en tendens til å bli værende (pga trivsel antar jeg). I større byer finnes det ofte litt flere laboratorier å velge mellom, med snevre fagfelt. Ønsker du jobb på en av disse, kan det jo være en idé å få praksisplass på en av dem og gi et godt inntrykk. Men ja - det er ofte vanskelig å få jobb på disse labene også, da folk blir lenger pga trivsel. Du kommer nok ikke til å være arbeidsledig hvis du velger bioingeniør, men du får kanskje ikke jobben du vil ha med én gang. Er du villig til å flytte på deg, er selvsagt sjansene bedre. Kunne jeg gått 10 år tilbake, hadde jeg valgt noe annet. Og det skal jeg også gjøre! Hadde kanskje vurdert å bli i yrket hvis lønna hadde vært bedre - men det kommer den ikke til å bli. Jeg vet jeg høres veldig negativ ut nå, men tenker at det er greit å få høre de dårlige sidene ved yrket også. Det er selvsagt folk som trives også - jeg er bare rundt veldig mange som ikke gjør det akkurat nå Anonymkode: ae8ae...cec 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #3 Skrevet 8. februar 2023 Elsker jobben min som bioingeniør. Jeg jobber 3-delt turnus altså dag, kveld og natt på medisinsk biokjemi. Vi har en del prøvetaking, men jeg personlig verdsetter pasientkontakt. Bioingeniør mangel har vært varslet langt og lenge, så det er ikke en hemmelighet at det til tider kan være hektisk. Det er for få bioingeniører iforhold til behov, ergo er det alltid ledige stillinger. Sjekk finn.no Vi rullerer på arbeidsstasjoner slik at arbeidsdagene kan være svært varierende. Lønn kan jeg ikke si så mye på da jeg ikke har hatt ett "normalt" lønnsår. Det er absolutt rom for videreutvikling. Tar du master kan du sikte deg inn på forskningsprosjekter dersom det er av interesse. Vil anbefale deg å lese litt på bioingenioren.no Lykke til med studievalg 🏥😊 Anonymkode: 2f1af...fb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå