AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #1 Skrevet 6. februar 2023 Det brenner. Alt brenner. Føler hver minste ting jeg får i meg er som bensin på et bål, vann til og med får det til å brenne helt vilt! Melk kan lindre litt, men ikke langvarig. Har kjøpt inn banan. Har planlagt grønnsaker til middag fremover (kokt og ikke stekt) for å ikke spise «feil» mat. Men akkurat nå virker det som om alt jeg får i meg er feil. Har fått streng beskjed om å slutte på syre-medisiner hele 2 uker i forveien 😣 Jeg vet spise riktig mat, spise oppreist, sove med hodet høyt, sove på venstre side. Unngå ting som tomat, løk, fete produkter som olje, smør, fløte ol. Men er det noe som kan hjelpe mot den grusomme brannen som har brent hele natten og hele dagen i dag 😣 Anonymkode: 572d2...169
Rødstrupa Skrevet 6. februar 2023 #2 Skrevet 6. februar 2023 Ring lege eller Apotek. De kan gi gode råd.God bedring😌♥️
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #3 Skrevet 6. februar 2023 Popcorn er etter min erfaring det mest effektive du kan spise for å dempe halsbrann. Anonymkode: 4533d...1ab
Fjelltopp Skrevet 6. februar 2023 #5 Skrevet 6. februar 2023 Da tar du eplesidereddik i et glass vann, 1 ss. Og drikker det noen ganger om dagen . Ikke kjøp den i dageligvaren, men helst fra helsekosten . 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #6 Skrevet 6. februar 2023 Jeg får mer halsbrann av banan. Tobakk, alkohol, hvetebakst, sjokolade, tomatsaus. Hvis du ikke får lindring av reseptfrie syrenøytralisernde, så ville jeg forsøkt å faste litt frem til timen. Da får magen og systemet roet seg. Fasting forutsetter at du er frisk ellers. Anonymkode: 53656...592
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #7 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg får mer halsbrann av banan. Tobakk, alkohol, hvetebakst, sjokolade, tomatsaus. Hvis du ikke får lindring av reseptfrie syrenøytralisernde, så ville jeg forsøkt å faste litt frem til timen. Da får magen og systemet roet seg. Fasting forutsetter at du er frisk ellers. Anonymkode: 53656...592 TS kan jo IKKE ta syrenøytraliserende, reseptfri eller ei. Havregrøt, kokt ris og kokte grønnsaker. Kylling og mager fisk. Unngå fett som i helmelk som nevnes her. Anonymkode: 78658...6df 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #8 Skrevet 6. februar 2023 Har du prøvd mandler eller yoghurt naturell? synes mandler lindrer noen ganger. Men siden alt gjør vondt for deg nå så er det ikke sikkert det hjelper noe, men du kan jo prøve å se. Anonymkode: b3658...6ed
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #9 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det brenner. Alt brenner. Føler hver minste ting jeg får i meg er som bensin på et bål, vann til og med får det til å brenne helt vilt! Melk kan lindre litt, men ikke langvarig. Har kjøpt inn banan. Har planlagt grønnsaker til middag fremover (kokt og ikke stekt) for å ikke spise «feil» mat. Men akkurat nå virker det som om alt jeg får i meg er feil. Har fått streng beskjed om å slutte på syre-medisiner hele 2 uker i forveien 😣 Jeg vet spise riktig mat, spise oppreist, sove med hodet høyt, sove på venstre side. Unngå ting som tomat, løk, fete produkter som olje, smør, fløte ol. Men er det noe som kan hjelpe mot den grusomme brannen som har brent hele natten og hele dagen i dag 😣 Anonymkode: 572d2...169 Melk gjør det bare verre i lengden, ts. Du burde drikke 2 glass vann daglig, blandet med eplesidereddik. Det er kjempe effektivt. Anonymkode: e1ea1...3f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #10 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det brenner. Alt brenner. Føler hver minste ting jeg får i meg er som bensin på et bål, vann til og med får det til å brenne helt vilt! Melk kan lindre litt, men ikke langvarig. Har kjøpt inn banan. Har planlagt grønnsaker til middag fremover (kokt og ikke stekt) for å ikke spise «feil» mat. Men akkurat nå virker det som om alt jeg får i meg er feil. Har fått streng beskjed om å slutte på syre-medisiner hele 2 uker i forveien 😣 Jeg vet spise riktig mat, spise oppreist, sove med hodet høyt, sove på venstre side. Unngå ting som tomat, løk, fete produkter som olje, smør, fløte ol. Men er det noe som kan hjelpe mot den grusomme brannen som har brent hele natten og hele dagen i dag 😣 Anonymkode: 572d2...169 Lovehearts , funket da jeg hadde halsbrann når jeg var gravid. Anonymkode: 21783...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #11 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lovehearts , funket da jeg hadde halsbrann når jeg var gravid. Anonymkode: 21783...8aa Det er faktisk lurt. Glemte å nevne Samarin som er fruktsalt og noenlunde samme sammensatt som Lovehearts Anonymkode: 78658...6df
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #12 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lovehearts , funket da jeg hadde halsbrann når jeg var gravid. Anonymkode: 21783...8aa Samme her. Så drakk jeg iskald melk (ekstra lett) med sugerør for å få mange små slurker. Anonymkode: 2018b...a79
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #13 Skrevet 6. februar 2023 IKKE drikk melk, hvert fall. Det er «falsk trøst» som gjør deg midlertidig bedre og langsiktig verre. Leste forskningsartikler om det da jeg slet med samme problem og bøttet nedpå melk, fordi jeg hadde hørt at melk var bra… Anonymkode: 8bdd8...b5d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #14 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det brenner. Alt brenner. Føler hver minste ting jeg får i meg er som bensin på et bål, vann til og med får det til å brenne helt vilt! Melk kan lindre litt, men ikke langvarig. Har kjøpt inn banan. Har planlagt grønnsaker til middag fremover (kokt og ikke stekt) for å ikke spise «feil» mat. Men akkurat nå virker det som om alt jeg får i meg er feil. Har fått streng beskjed om å slutte på syre-medisiner hele 2 uker i forveien 😣 Jeg vet spise riktig mat, spise oppreist, sove med hodet høyt, sove på venstre side. Unngå ting som tomat, løk, fete produkter som olje, smør, fløte ol. Men er det noe som kan hjelpe mot den grusomme brannen som har brent hele natten og hele dagen i dag 😣 Anonymkode: 572d2...169 Spis mange, små måltid. Type en håndfull mat per måltid. Du bør også unngå: kaffe, te, kullsyre, alkohol, melk (alle meieriprodukt), gjær, sure matvarer (sitrus, kiwi, eple etc). Egentlig anbefaler jeg at du spiser havregrøt og kokt ris med dampede grønnsaker og til dette dampet hvit fisk. Sunt, næringsrikt og absolutt ikke provoserende på noen del av fordøyelsen. Uansett finner man jo trolig intet på gastroskopi, så da er du over på kokt ris, hvit fisk og grønnsaker de månedene det tar å bli frisk (som er under et år, trolig). Dietten over burde være den man anbefaler alle med magetrøbbel. Og så bør du slutte å stresse. Også med å spise riktig. Stress fører til en helt enorm belastning på fordøyelsen, så den luksusen kan du ikke unne deg lengre. Anonymkode: e7abc...5aa
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #15 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg får mer halsbrann av banan. Tobakk, alkohol, hvetebakst, sjokolade, tomatsaus. Hvis du ikke får lindring av reseptfrie syrenøytralisernde, så ville jeg forsøkt å faste litt frem til timen. Da får magen og systemet roet seg. Fasting forutsetter at du er frisk ellers. Anonymkode: 53656...592 Som noen andre nevnte; jeg får ikke ta noen syrenøytraliserende akkurat nå. Er nettopp derfor jeg lider 😅 For de funker. Men i forhold til undersøkelsen, så skal alt vist nok være «au natural», og være så surt og fælt som det ellers er. Jeg tror jeg har spiserørsbrokk, men er det de skal undersøke. Takk for mange gode tips her i tråden. Jeg skal se hvordan det går. Jeg leser veldig mange motsiende ting om melk. Melk har en relativt nøytral pH, tildels sur, men ganske nøytral. Og det funker for min del. Det skal legges til at det ikke er snakk om fet melk, men ekstra lett. Da fett er noe jeg reagerer på, så blir ikke noe helmelk eller fløte på meg. Jeg kommer til å prøve å få i meg vann. Men som jeg skrev, er det som å helle bensin på et bål. Det brenner bare enda mer med vann. Jeg mener å ha lest at banan kan hjelpe, men som noen skriver er det ikke bra for de. Må nok prøver noe fremover, se om jeg ikke kan få til å balansere syra. Kanskje faste er det som er svaret. Jeg skal få i meg noe mat i det minste før det blir kveld, og kanskje ta en lengre faste til utover ettermiddagen i morgen. Men har ikke spise noe særlig i dag, og er ikke helt forberedt på å faste akkurat nå 😅 Anonymkode: 572d2...169
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #16 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Spis mange, små måltid. Type en håndfull mat per måltid. Du bør også unngå: kaffe, te, kullsyre, alkohol, melk (alle meieriprodukt), gjær, sure matvarer (sitrus, kiwi, eple etc). Egentlig anbefaler jeg at du spiser havregrøt og kokt ris med dampede grønnsaker og til dette dampet hvit fisk. Sunt, næringsrikt og absolutt ikke provoserende på noen del av fordøyelsen. Uansett finner man jo trolig intet på gastroskopi, så da er du over på kokt ris, hvit fisk og grønnsaker de månedene det tar å bli frisk (som er under et år, trolig). Dietten over burde være den man anbefaler alle med magetrøbbel. Og så bør du slutte å stresse. Også med å spise riktig. Stress fører til en helt enorm belastning på fordøyelsen, så den luksusen kan du ikke unne deg lengre. Anonymkode: e7abc...5aa Det er stor sannsynlighet for at de finner spiserørsbrokk under gastroskopien, og at jeg blir satt tilbake på medisiner i etterkant. Anonymkode: 572d2...169
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #17 Skrevet 6. februar 2023 Natron! Enten en teskje i munnen og drikk vann så du får svelget det (krever litt trening for å ikke brekke seg), eller rør det ut i et glass med vann og drikk. Smaker pyton, så jeg foretrekker det første, har lært meg en teknikk der for å smake det minst mulig.... Men det funker! Anonymkode: f370f...f0b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #18 Skrevet 6. februar 2023 Folk her er jo virkelig helt på jordet. Ts har halsbrann og skriver ikke hva legen mistenker, og folk anbefaler eddik og syrlige drops. Hallo! Det kan være magesår for alt folk vet, så man skal være forsiktig med råd når man ikke kjenner bakgrunnshistorien. Ts må jo selvsagt snakke med legen sin om dette. Anonymkode: b31f3...426 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #19 Skrevet 6. februar 2023 Du får ikke bruke Gaviscon heller? Trodde det bare la seg som et fysisk hinder, ikke noe «kjemi»? Har du spurt legen om det? Anonymkode: 3bfe5...c1b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #20 Skrevet 6. februar 2023 Lovehearts drops hjelper mot halsbrann Anonymkode: 2dbc6...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå