Gå til innhold

Svimmel hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Som tittelen sier over så er jeg ganske svimmel om dagen. Såpass til at jeg føler at jeg besvimer snart, men det har ikke skjedd. Blir i tillegg veldig andpusten. Jeg strever i tillegg med panikkangst og sist anfall var på fredag. 

Var hos legen for et par uker siden og tok en blodprøve, men de fant ingenting. 

Noe som vet hva det kan være? Burde jeg ta en ny blodprøve? 

Vet jeg er ekstremt dårlig til å få i meg jern. Er ofte trøtt og sliten, er bleik, får ikke i meg nok kosttilskudd. I tillegg strever jeg med å få i meg nok mat og drikke. Årsaken er dårlig matlyst om dagen, og vet godt at jeg får i meg ekstremt lite. 

Anonymkode: 5c8be...7fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også, spesielt i dag. Ligger på sofa og det går helt rundt, klarer ikke fokusere på noe. Ubehagelig 

Skrevet

Det kan være blodtrykket ditt, noe som er vanlig blant svimmelhet og besvimelse. Blodtrykksfall skjer ofte når man reiser seg o.l - og merker du da at du blir svimmel så er det viktig å legge seg ned, og ha beina rett opp i lufta i ca 20 sekunder. Skjer dette ofte kan det være farlig, fordi alt blodet fra hjernen forsvinner nedover i kroppen. Derfor er det viktig at man legger seg ned med beina opp.

Svimmelhet kan også komme av dehydrering og lite næring. Så pass på å drikke nok vann, få i deg næringsrik mat - og få i gang blodsirkulasjonen hver dag, slik at blodtrykket ikke faller. 

Anonymkode: 588cd...39c

Skrevet

Årsak til svimmelhet kan være så mangt. Som AB over meg sier, så kan det være altfra blodtrykk til dehydrering og for lite mat. Det kan også være stress, angst, m.m. 

Jeg regner ikke med at legen din sjekket bare èn ting da blodprøve ble tatt. Du bør finne ut hvilke blodprøver som ble tatt, og hvordan du ligger an innenfor de forskjellige. Ikke bare om det er "ok" eller "ikke ok", men om du er godt innenfor. Mest sannsynlig har du tilgang på prøvesvarene via helsenorge.no

Man kan f.eks bli svimmel av både for lite og for mye jern. De beste kildene til jern er rødt kjøtt (hemjern). Viltkjøtt er særlig rikt på jern. Styr unna prosessert kjøtt. En god ide er å drikke litt appelsinjuice samtidig, så du øker opptaket (c vitamin øker oppptak av jern). 

Lave verdier av f.eks  b-12, b-9, magnesium, og d vitamin kan også gi svimmelhet. Problemer med ører, samt krystallsyke kan også svimmelhet.

Som du ser er det mange ting det kan være, men siden du påpeker at du spiser dårlig, så er det nærliggende å tro at det kan være pga dette (både for lite mat og muligens lite vitaminer/mineraler pga dette) Sliter du med fast føde, få i deg smoothies. Og gjør noe med årsaken til hvorfor matlysten er dårlig. 

Anonymkode: 6b471...cad

Skrevet

Svimmelhet kan og komme fra stiv nakke og skuldre. Kiropraktor eller manuellterapeut kan hjelpe 

Anonymkode: 82692...78a

Skrevet

Blodprøver avdekker sjeldent årsaker til svimmelhet - med mindre det er snakk om jernmangel.

Det kan være vestibulært, for eksempel krystallsyke. 

Men du suer du spiser/drikker lite- om du er underernært og dehydrert er det jo en ganske åpenbar årsak. 

Skrevet

Takk for svar! 

Spiser svært lite… kan ofte ligge på under 1000 kcal om dagen 

Skrevet

Jeg legger merke til at du skriver at du "får ikke i meg nok kosttilskudd", som om det var hovedernæringen din? Man skal ikke leve på det. Man skal ha næringen sin via vanlig mat, ikke piller og tilskudd. 

Er du noe særlig glad i å lage mat? Du kan bruke litt tid på å surfe rundt etter enkle matoppskrifter. ODA.no (matbutikk på nett) har faktisk kjempemange oppskrifter å by på, med fullstendig handleliste av ingredienser ved siden av. Matprat.no er også et sted med mye fine oppskrifter, og Trines matblogg er et annet sted.

Finn næringsrik og god mat, prøv deg frem og lag deg noe nytt minst et par ganger i uka. Kanskje du finner noen nye favoritter.

Jeg fant nylig en oppskrift på en eggform med grønnsaker i her hos Oda.no. Jeg byttet ut vårløken med paprika, og byttet ut kokt skinke i biter med stekte baconbiter (p.g.a. sønnen min liker det bedre). Bare å eksperimentere med innhold. Kjempegod og næringsrik matrett. Egg inneholder nemlig alle næringsstoffer vi trenger, bortsett fra vitamin C, men det får du i deg via brokkolien og rød paprika (som jeg bruker).

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! 

Vel, da er det derfor du er svimmel. Du spiser helseskadelig lite. 

Spis min. dobbelt så mye, og oppdater tråden etter å ha spist skikkelig 2 uker. 

Anonymkode: c0827...0ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar! 

Da er det grunnen. Ikke rart du er svimmel!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vel, da er det derfor du er svimmel. Du spiser helseskadelig lite. 

Spis min. dobbelt så mye, og oppdater tråden etter å ha spist skikkelig 2 uker. 

Anonymkode: c0827...0ea

Da skal jeg prøve på det

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (15 minutter siden):

Jeg legger merke til at du skriver at du "får ikke i meg nok kosttilskudd", som om det var hovedernæringen din? Man skal ikke leve på det. Man skal ha næringen sin via vanlig mat, ikke piller og tilskudd. 

Er du noe særlig glad i å lage mat? Du kan bruke litt tid på å surfe rundt etter enkle matoppskrifter. ODA.no (matbutikk på nett) har faktisk kjempemange oppskrifter å by på, med fullstendig handleliste av ingredienser ved siden av. Matprat.no er også et sted med mye fine oppskrifter, og Trines matblogg er et annet sted.

Finn næringsrik og god mat, prøv deg frem og lag deg noe nytt minst et par ganger i uka. Kanskje du finner noen nye favoritter.

Jeg fant nylig en oppskrift på en eggform med grønnsaker i her hos Oda.no. Jeg byttet ut vårløken med paprika, og byttet ut kokt skinke i biter med stekte baconbiter (p.g.a. sønnen min liker det bedre). Bare å eksperimentere med innhold. Kjempegod og næringsrik matrett. Egg inneholder nemlig alle næringsstoffer vi trenger, bortsett fra vitamin C, men det får du i deg via brokkolien og rød paprika (som jeg bruker).

Jeg så at jeg formulerte meg feil! Hehe nei lever ikke på kosttilskudd! Spiser mat

Men tusen takk for gode tips!😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg så at jeg formulerte meg feil! Hehe nei lever ikke på kosttilskudd! Spiser mat

Men tusen takk for gode tips!😊

Pass på at den maten du spiser er næringsrik. Hvis du er en som sliter med å få i deg mat i perioder, så sørg for at det du spiser er næringstett. F.eks kokt egg, kjøtt av storfe/vilt, villfisk, i tillegg til en fin balanse med korn, frukt, grønt. 

Anonymkode: 6b471...cad

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell.

Med vennlig hilsen,

_popcorn_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...