Gå til innhold

Gift / Narsissist "light" - Hva er typisk ting og si / gjøre ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever med en narsissist, men kanskje det jeg vil kalle en narsissist "light".  Jeg er også en sterk person som har stått i mot dette i mange år, men begynner nå å bli sliten. Det skjer mest av alt fordi jeg leser mye, ser youtube filmer etc og lærer mer. Jeg blir derfor mer og mer bevisst på det som skjer, og dermed kreves det mer "prosessering" fra min side. Hjernen min jobber mer på høygir for å "tolke" istedet for å bare riste det av meg. 

Det som slår meg er at jeg opplever utrolig mange krevende situasjoner, men ikke sånn "over the top" ting. Altså, det skjer ikke ting som fysisk vold, trusler om fysisk vold osv. Jeg opplever ikke direkte løgn, men selvsagt alltid vridning av historien slik at jeg har skylden. 
Jeg opplever heller ikke utroskap 

Spørsmålet mitt er om noen gang gi meg noen eksempler på hva de har opplevd som ikke er greit / akseptabelt, men likevel i kategorien giftig / narsisistisk. Jeg opplever feks at min samboer ofte blir godt synlig oppgitt over meg, rister på hodet, himler med øynene og forteller meg ting jeg gjør feil. Jeg får høre at jeg er en dårlig far, jeg gjør husarbeid på feil måte. Jeg får beskjed om at hun er lei meg, er ofte sur og sint på meg uten at jeg vet hvorfor. Passiv aggresjon. Hun har aldri skyld eller ansvar, sier aldri unnskyld. Hever stemmen, er sint, banner og truer. Nekter meg intimitet når jeg vil, kun på hennes "gode dager" Humøret varierer fra depressiv, til rasende til glad på kort tid, ingen vet noen gang hva som venter rundt neste sving. Jeg er for lite hjemme, jeg er for mye hjemme. Jeg har for liten interesse i henne, hører ikke godt nok etter og jeg svarer heller ikke rett etter hennes forventning. Dvs jeg kan på en måte ikke ha egne tanker eller meninger for om de avviker så blir hun bare sint fordi jeg "tråkker på henne" Ja, listen kunne blitt lang, men jeg vil da som nevnt gjerne høre "historier, eksempler, ord og utsagn som andre har opplevd. Jeg har hørt om "frosken i det kokende vannet", og tenker at jeg opplever ting som andre ikke ville akseptert på noe vis og jeg vil gjerne prøve å få en bedre forståelse av hva som er normalt og ikke normalt. 

Anonymkode: 94ad9...f77

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magefølelsen din er viktig. Slik du beskriver det, vet du at dette ikke er et bra forhold. Du må prøve å stole på dine egne følelser. Det har ingenting å si om hun er narsissistisk eller ikke. Det som er vikitg er hvordan DU har det, og om du er en plass du kan være resten av livet. 

• Nyttig 2
Gjest Beelzebub
Skrevet

Alle har narsissistiske trekk, også du. Det er ingenting som heter "narsissist light". Vær forsiktig med å leite med lupe etter diagnoser hos partneren din. Det blir fort destruktivt. 

Skrevet

Hvis du mener at du er den beste versjonen av deg selv, som NB er tvilsomt – da er det bare å si takk og farvel. Hvis du ikke er den beste versjonen av deg selv — bli det. Hvis partner ikke anerkjenner og validerer deg når du er på topp— da pakk og reis. 

Anonymkode: 984cd...7c0

• Liker 2
Skrevet

Når du aldri vet hva «som venter rundt neste sving» høres ikke dette ut som å være et bra forhold å være i. Selv var jeg i et sånt forhold, gikk på nåler når mannen var ventet hjem, visste aldri hva jeg hadde å forholde meg til. Selv den minste ting kunne framkalle raserianfall.
I ettertid har jeg skjønt at han var mye utro, og at han ville framprovosere krangler og ufred i huset, så han kunne stikke av igjen med god samvittighet - i den grad han hadde samvittighet. 

Anonymkode: c628f...ad9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet det er litt rart av meg å si men jeg kjenner meg igjen fra hennes side. Fra barndommen av hadde jeg en mor som svingte mye i humøret, og har ikke hatt gode forbilder. Jeg har to psykiske diagnoser (ikke narsissisme). Men jeg har innsett at jeg er for selvopptatt og fokusert på mine følelser og behov. Det eneste som hjelper meg er å fokusere på Gud, altså at jeg er tilgitt og bør tilgi andre, altså ikke bli «trigget» over alt mulig. Da kan jeg liksom slippe kontrollen og fokusere på noe godt, noen som er moralsk perfekt (Altså Gud.) Og heller dyrke relasjonen min til han. Håper du får noe ut av det uansett hva du tror på. Det er viktig å snakke om dette med henne men jeg forstår det er vanskelig om hun ikke vil endre seg. Og jeg forstår hvordan det er å bli dratt ned av andre. Kanskje du kan vise henne denne tråden ? Jeg tenker du må ta avstand hvis det tærer veldig på psyken din. Det er mulig å endre seg, det kan være samtaleterapi og liknende. For min del var det min tro som hjelper. Masse lykke til! 

Anonymkode: ce085...a4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du aldri vet hva «som venter rundt neste sving» høres ikke dette ut som å være et bra forhold å være i. Selv var jeg i et sånt forhold, gikk på nåler når mannen var ventet hjem, visste aldri hva jeg hadde å forholde meg til. Selv den minste ting kunne framkalle raserianfall.
I ettertid har jeg skjønt at han var mye utro, og at han ville framprovosere krangler og ufred i huset, så han kunne stikke av igjen med god samvittighet - i den grad han hadde samvittighet. 

Høres ut som at han tok sine følelser av skam/ skyld/ frustrasjon/ og spesielt sinne, ut over deg. Veldig leit å høre det! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet det er litt rart av meg å si men jeg kjenner meg igjen fra hennes side. Fra barndommen av hadde jeg en mor som svingte mye i humøret, og har ikke hatt gode forbilder. Jeg har to psykiske diagnoser (ikke narsissisme). Men jeg har innsett at jeg er for selvopptatt og fokusert på mine følelser og behov. Det eneste som hjelper meg er å fokusere på Gud, altså at jeg er tilgitt og bør tilgi andre, altså ikke bli «trigget» over alt mulig. Da kan jeg liksom slippe kontrollen og fokusere på noe godt, noen som er moralsk perfekt (Altså Gud.) Og heller dyrke relasjonen min til han. Håper du får noe ut av det uansett hva du tror på. Det er viktig å snakke om dette med henne men jeg forstår det er vanskelig om hun ikke vil endre seg. Og jeg forstår hvordan det er å bli dratt ned av andre. Kanskje du kan vise henne denne tråden ? Jeg tenker du må ta avstand hvis det tærer veldig på psyken din. Det er mulig å endre seg, det kan være samtaleterapi og liknende. For min del var det min tro som hjelper. Masse lykke til! 

Altså at jeg er tilgitt for det jeg har gjort mot andre, og at jeg derfor kan slippe skammen og heller fokusere på å gi, ikke hva jeg kan få. Hvis det gir mening. Det hjalp meg å slippe kontrollen og følte at jeg måtte kontrollere hva andre gjorde mot meg. Jeg prøver å fokusere på hva livet handler om og hvor det ender, jeg har selvfølgelig følelser men de får ikke så mye plass. Jeg jobber med det hver dag. Et forhold er tross alt to mennesker som ofte har litt problemer, det er ikke enkelt men håper du kan ta dette opp med henne. At hun svinger i humøret. Og at hun må jobbe med det. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som at han tok sine følelser av skam/ skyld/ frustrasjon/ og spesielt sinne, ut over deg. Veldig leit å høre det! 

Takk❤️

Skrevet (endret)

Det er vanskelig å komme med tydelige eksempler på hva narsissister sier og gjør. Det er ikke så uvanlig at ikke andre også kan si slik ting - det kommer an på hvem, hvor og når, altså hele situasjonen.

Når det er sagt så er det noe som oppleves som psykisk mishandling, og det ser ut som om du er der. Det er jo derfor du leter etter hva narsissisme er, og spør om typiske eksempler. Du stoler ikke lenger på deg selv og det du opplever. Det ser ut som om alt er fullstendig uforutsigbart i forholdet ditt, alt avhenger av hennes humør og goodwill.

Du vet nok til å vite hva du bør gjøre. Eller du burde visst. Det er jo ikke så lett når du ikke lenger har noen tro på deg selv , hverken hvem du er eller egen dømmekraft. 

Endret av servitrise&suppe
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lever med en narsissist, men kanskje det jeg vil kalle en narsissist "light".  Jeg er også en sterk person som har stått i mot dette i mange år, men begynner nå å bli sliten. Det skjer mest av alt fordi jeg leser mye, ser youtube filmer etc og lærer mer. Jeg blir derfor mer og mer bevisst på det som skjer, og dermed kreves det mer "prosessering" fra min side. Hjernen min jobber mer på høygir for å "tolke" istedet for å bare riste det av meg. 

Det som slår meg er at jeg opplever utrolig mange krevende situasjoner, men ikke sånn "over the top" ting. Altså, det skjer ikke ting som fysisk vold, trusler om fysisk vold osv. Jeg opplever ikke direkte løgn, men selvsagt alltid vridning av historien slik at jeg har skylden. 

Spørsmålet mitt er om noen gang gi meg noen eksempler på hva de har opplevd som ikke er greit / akseptabelt, men likevel i kategorien giftig / narsisistisk. Jeg opplever feks at min samboer ofte blir godt synlig oppgitt over meg, rister på hodet, himler med øynene og forteller meg ting jeg gjør feil. Jeg får høre at jeg er en dårlig far, jeg gjør husarbeid på feil måte. Jeg får beskjed om at hun er lei meg, er ofte sur og sint på meg uten at jeg vet hvorfor. Passiv aggresjon. Hun har aldri skyld eller ansvar, sier aldri unnskyld. Hever stemmen, er sint, banner og truer. Nekter meg intimitet når jeg vil, kun på hennes "gode dager" Humøret varierer fra depressiv, til rasende til glad på kort tid, ingen vet noen gang hva som venter rundt neste sving. Jeg er for lite hjemme, jeg er for mye hjemme. Jeg har for liten interesse i henne, hører ikke godt nok etter og jeg svarer heller ikke rett etter hennes forventning. Dvs jeg kan på en måte ikke ha egne tanker eller meninger for om de avviker så blir hun bare sint fordi jeg "tråkker på henne" Ja, listen kunne blitt lang, men jeg vil da som nevnt gjerne høre "historier, eksempler, ord og utsagn som andre har opplevd. Jeg har hørt om "frosken i det kokende vannet", og tenker at jeg opplever ting som andre ikke ville akseptert på noe vis og jeg vil gjerne prøve å få en bedre forståelse av hva som er normalt og ikke normalt. 

Han er nok ikke en narsissist. Finnes mange slike her personer, og man kan fint ha narsissistisk trekk - uten å være narsissist. Er mange usjarmerende, manipulerende mennesker der ute. Det trenger ikke være en diagnose, og noen av de største antydningen til en narsissist er hensynsløs adferd og over the top situasjoner, som du kaller det. 

Forlat han, bli kvitt problemet. 

Anonymkode: 7235c...383

Skrevet

Her er noe av det jeg har opplevd at giftige/narsissistiske personer rundt meg har gjort eller sagt:

- Jeg vet best-holdning

- triangulerer-setter folk opp mot hverandre. Eks "Stine" er såå slank og fin...(mens du selv er overvektig)

- snakker stygt om andre folk

-varm/kald oppførsel, altså kjærlig i ett øyeblikk og kald og holder avstand i det neste

- Du vet ikke hvor du har vedkommende og hvilket humør hun eller han er i.

Anonymkode: 6fff2...6c9

Skrevet

"Nekter meg sex når jeg vil"... altså......

Anonymkode: 66a92...1a2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Beelzebub skrev (2 timer siden):

Alle har narsissistiske trekk, også du. Det er ingenting som heter "narsissist light". Vær forsiktig med å leite med lupe etter diagnoser hos partneren din. Det blir fort destruktivt. 

Ingen som har fått diagnose her. Slapp av. Vi snakker om personlighetstrekk. 

Anonymkode: 7590c...afe

• Liker 1
Skrevet

Doble standarder. Helst uten at det er bevisst fra narsistenes hold. Alt skal gjøres på deres måte, de får gjøre som de vil men andre får ikke gjøre samme sak. Feks så må jeg ta oppvasken med en gang etter å ha lagd middag, samtidig som han får ha skitne tallerkener og glass stå overalt på kjøkkenbenken i dager. Jeg får ikke ta en hviledag på sofaen men han kan sove og hvile så mye som han vil osv.

En annen ting er at deres virkelighetsoppfatning  kan være helt feil eller i hvert fall ikke lik andres. Siden de lager virkeligheten og sanninga  etter dem. Vanskelig å komme på eksempel her, men for eksempel så finner de løgner om en annen for å passe sitt eget narrativ. For eksempel han kan si "Du løy til meg, du sa at du har mange venner og er veldig sosial hele tiden". Jeg er stolt ensom introvert og hadde ALDRI sagt noe sånt,men siden det ikke passer inn i hans verden at han har misforstått  eller "valgt" galt så sier han at jeg løy for han i stedet.

+++Og hvis noe har gått galt, så er det alltid noen annen sin feil. Alltid! 

Og sanne narsister har vel vanskelig for Å føle empati? Det er i hvert fall veldig vanskelig i det her huset. "Det er ikke synd på noen annen som er syk, bare på meg når jeg er syk."

Anonymkode: be3dd...dc5

• Liker 1
Skrevet

Narsisisme gjelder 4% og det du beskriver er ikke det. All dustete og nedlatende oppførsel er ikke Narsisisme, men du trenger ikke å ha noe merkelapp på det for å skille deg heller.

Anonymkode: 213b4...40d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Her er noe av det jeg har opplevd at giftige/narsissistiske personer rundt meg har gjort eller sagt:

- Jeg vet best-holdning

- triangulerer-setter folk opp mot hverandre. Eks "Stine" er såå slank og fin...(mens du selv er overvektig)

- snakker stygt om andre folk

-varm/kald oppførsel, altså kjærlig i ett øyeblikk og kald og holder avstand i det neste

- Du vet ikke hvor du har vedkommende og hvilket humør hun eller han er i.

Anonymkode: 6fff2...6c9

Ingenting av dette er typisk narsissister.

Å si at man vet best er det ingenting feil med, så lenge det er realitet! Noen vet faktisk bedre enn oss, og det må vi klare å godta uten å få mindreverdighetskomplekser. 

Det er ikke sikkert at man setter folk opp mot hverandre selv om man skryter av noen. Hvis jeg sier at en person er ambisiøs og flink til å nå målene sine, så tenker jeg kun på den personen der og da, og ikke om den jeg snakker med er motsatt! Men det kan være på den måten du skriver. Det er bare ikke noe typisk narsissistisk trekk, og heller ikke det å snakke stygt om noen. Det kan være, og det kan like godt ikke. Narsissister setter helst ut rykter om folk de har konflikt med. 

Det siste du skriver kan handle om pf i ytterste konsekvens. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har levd med en narsissist. Hvis jeg tok opp et problem eller hadde negative følelser, ble alltid alt snudd om slik at det til slutt var min feil. Uten unntak. Narsissisten ser aldri feil hos seg selv, alt er alltid andres feil. 
Voldsomme raserianfall. Ting ble kastet rundt, slo i vegger og sa grusomme ting. Det skulle lite til for å trigge dette, men som regel et resultat av at den nevnte personen ikke fikk viljen sin. Mye trusler.
Det var alltid noe feil med meg. Gaslighting. Enten så husket jeg ting feil, jeg måtte være syk i hodet eller lignende. Når det ble slutt skulle også alle få vite hvor syk i hodet jeg var.. 

Narsissisten var kun hyggelig når h*n tjente på dette eller fikk noe ut av det. Hadde også et voldsomt bekreftelsesbehov og «alle» måtte omtrent tilbe h*n. 

Anonymkode: 3a41f...177

Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du har det ikke enkelt. Livet, og særlig samlivet, er ikke nødvendigvis det. 

Men jeg tror du bare gjør det mer komplisert med å studere på youtube-universitetet. Om man leter etter bekreftelse finner man det der, og det å få bekreftet at partner er "narsissist  light" gjør ikke livet videre enklere. 

EDIT:

PS: du må aldri nevne at du er mann og din samboer er kvinne her på KG om du ønsker sympati :) 

Endret av Tiuren
Skrevet

Alt er din feil uansett hva du gjør og sier. Eller så fikk du dem til å gjøre pga din oppførsel eller at du provoserte det frem. Kan aldri vinne en diskusjon og de er mye smartere enn deg……… 

Anonymkode: f6452...11f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...