AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #161 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvordan løser du det hvis ett av barna i bhg har en reel nøtteallergi? 🤔 Anonymkode: fd702...750 Man kan lage uten nøtter også. https://ketoandeat.com/carnivore-bread/ https://cookpad.com/us/recipes/14764884-carnivore-chicken-loaf https://www.food.com/recipe/oopsie-bread-497736 Og denne pizzabunnen med proteinpulver i stedet for soyamel: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27866 Og så vet jeg at flere liker denne pizzabunnen med blomkål, men den synes ikke jeg noe om: https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pizza-og-pai/pizzabunn-med-blomkål-grunnoppskrift Anonymkode: 235f8...fb1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #162 Del Skrevet 6. februar 2023 "Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk" Beklager, men helt ærlig så synes jeg dette hørest fantatisk ut. Synes du bør tenke nøye gjennom om dette er noe du vil gjennomføre. Greit når det er snakk om allergier, da må det til, men å nekte barnet å spise og drikke det samme fordi du tror vanlig norsk mat fører til livsstilssykdommer? Jeg vet sant og si ikke om melk og korn er optimal kost, det er tross alt ikke det mennesket har utviklet seg til å leve av. Men her synes jeg du skal spørre deg selv hva som er viktigst: Å gi ditt barn det du ser på som mest mulig optimal kost eller la han ta del i fellesskapet ved å slippe å skille seg såpass kraftig ut i matveien. Når du tar bort såpass mange matvarer, så vil du måtte forklare barnet hvorfor? Vi du da si at barnet ikke kan spise brødskivene og drikke melka som alle andre spiser og drikker fordi du ikke tror det er sunt? Er redd dette vil skape et trøblete syn på hva som er sunt og ikke. Hvordan skal han klare å vurdere hva som er bra og ikke når du har et syn på kosthold soms avviker såpass fra det de fleste har? Anonymkode: eaafd...e18 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #163 Del Skrevet 6. februar 2023 Limbogirl skrev (24 minutter siden): Bare vær litt obs på at barn bør ikke ha for mye linfrø og chiafrø. Det er en anbefalt maksgrense på 15 gram per dag for chiafrø for voksne (og vil tro det er mindre for barn) og linfrø (spesielt knuste, anbefales ikke) har stoffer i seg som kan omdannes til blåsyre og er skadelig. Dette vet du sikkert, men fordi jeg opplever at mange ikke vet det så må jeg si det en ekstra gang. Kjenner til dette, men takk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #164 Del Skrevet 6. februar 2023 Barnehagen kan vel ikke kreve at du betaler kostpenger? Send med matpakke til alle måltid så har du løsningen. Anonymkode: 629b0...d26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #165 Del Skrevet 6. februar 2023 Får ta med litt til: Når det gjelder helse og sykdommer, så kan jeg ikke skryte på meg at jeg vet så mye om emnet, men det jeg vet er at det ikke er så enkelt at du tar bort alt "usunt" og kjører på med sunn mat og vipps så har du en sunn kropp. Kroppen er mer avansert enn som så. Jeg har trua på at psyken og det fysiske har en sammenheng. Hvis man ble tvunget til å gå rundt hele livet, hver dag og se at maten som alle andre spiser ikke er sunn nok, alltid måtte lete etter alternativer, alltid ha med spesialmat, alltid oppleve å få spørsmål og kommentarer på hvorfor man ikke kan spise vanlig mat... så tror jeg det er oppskriften på en spiseforstyrrelse. Fellesskap og å glede seg over maten, er bra for psyken. Man skal ikke undervurdere den negative innvirkningen som stress og bekymringer har på helsa! Tenk på når de baker boller i barnehagen, og barnet opplever at han ikke får smake fordi mor har sendt med egne boller uten korn. Tenk på når de lærer om kornslagene i mat og helse (eller hva nå faget heter på skolen) og mor har sagt at melk og korn ikke er sunt. jeg er ikke fan av at det må være sukker for at vi skal kose oss, så sånn sett er vi nok enige i at det er for mye sukker i barnehager og skoler rundt omkring. Er selv oppgitt over at det på sfo serveres kun knekkebrød med syltetøy og at varmmaten er pølse i brød. Men likevel ville det ikke falle meg inn å la barnet skille seg ut ved at jeg sender med noe som er bedre for kroppen. Vi kutter heller ut pølser hjemme. Anonymkode: eaafd...e18 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #166 Del Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (5 timer siden): Så streng du virker. Det er større sannsynlighet at ungen blir et utskudd dersom jeg holder han hjemme, tror du ikke ?😅 Neida men jeg møter holdninger som dette hele tiden. Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager. Resten av damene i slekta har masse plager og litt for mye på kroppen, så det er ikke genetisk. Det er kjedelig at jeg er den fanatiske for å ønske mitt barn en best mulig start på livet. Hadde ikke skadet om det ble servert frukt og bær i barnebursdag i stedet for godteri og kake, barna bryr seg ikke. Det er en sosial konstruksjon at vi må spise kake for å kose oss😄 Folk blir så aggresive.. bare fordi jeg mener det er bedre å spise grønnsaker i stedet for pasta 😂 Men hvordan vet du at det er pga kostholdet ditt? Alt du ramser opp gjelder meg også (med unntak av at jeg vil ikke si jeg er trygg på meg selv, har litt lav selvtillit. Og så har jeg tatt vaksinen, selv om jeg var noe skeptisk og anger noe) God helse, topp energi, overraskende enkelt svangerskap og lett fødsel. Jeg spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds. Og pasta og ris til middag. Godt mulig du kommer til å leve lenger enn meg og ha bedre helse, men jeg tror ikke du kan hevde at du har god helse pga maten altså. Det er nok mest tilfeldig. Anonymkode: eaafd...e18 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #167 Del Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 time siden): Kan lage mel av nøtter og frø eller bruke f.eks sesammel Blir det ikke veldig mye tungmetallet hvis man spiser nøtter og frø i slike mengder? Har ikke sett oppskrift men kan tenke meg at det må en del til for å få laget mel av det. Anonymkode: eaafd...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #168 Del Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (6 timer siden): Men så lenge du er uten plager, har energi og er normalvektig så gjør du noe riktig og da skjønner jeg at du er skeptisk. Men er sunt å være åpen for andre sannheter Plager/sykdommer som høyt blodtrykk, ugunstig kolesterol, leddbetennelser, leddgikt, lymfeødem, Bekhterevs, ADHD, artrose, revmatisme, astma, psoriasis, kviser, KOLS, PCOS, Diabetes type 1 og type 2, Cøliaki, migrene, Epilepsi, urinlekkasjer, sure oppstøt, halsbrann, MS, ME, fibromyalgi samt en rekke andre livsstilsykdommer kan unngås eller bli betraktelig bedre på riktig kost. Man kan også redusere risikoen for demens, Alzheimer, hjerte- og karsykdommer, 13 forskjellige kreftformer, autisme mm. Og ha stor effekt på IBS, Ulcerøs Kolitt og Crohns syndrom. Men man er opptatt av ulike ting. Jeg elsker hvordan kroppen føles nå kontra før jeg la om kosten Det er tydelig at du har latt deg forføre av de kvasivitenskapelige tekstene til ‘funksjonell medisin’ og at du ikke har noen legevitenskapelig kompetanse. Mange av sykdommene du nevner er absolutt ikke sykdommer man får som følge av feil livsstil. Anonymkode: d4207...08b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #169 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel .. en del leger kan en del om kosthold altså .. nå generaliserer du .. Anonymkode: 0c10c...6db En del lastebilsjåfører, bibliotekarer og negledesignere kan sikkert også en del om kosthold, men akkurat som med leger har de ikke noen utdannelse om det, det er mao ikke noen grunn til at legen skal kunne mer om kosthold enn advokaten din gjør, selv om det selvsagt kan hende at akkurat din lege er brennende interessert i kosthold og bruker fritiden sin på å lese nyere forskning om det. Anonymkode: e9c2b...24f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #170 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvordan vet du at det er pga kostholdet ditt? Alt du ramser opp gjelder meg også (med unntak av at jeg vil ikke si jeg er trygg på meg selv, har litt lav selvtillit. Og så har jeg tatt vaksinen, selv om jeg var noe skeptisk og anger noe) God helse, topp energi, overraskende enkelt svangerskap og lett fødsel. Jeg spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds. Og pasta og ris til middag. Godt mulig du kommer til å leve lenger enn meg og ha bedre helse, men jeg tror ikke du kan hevde at du har god helse pga maten altså. Det er nok mest tilfeldig. Anonymkode: eaafd...e18 Merker det godt på kroppen dersom jeg spiser vanlig mat så jo, er ganske sikker på at det ikke er tilfeldig. Vet at mange andre også opplever helsegevinster ved endring av kosthold. Alle røykere får ikke kols, betyr ikke at det er bra å røyke. Noen er mer disponerte for plager og sykdommer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #171 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er tydelig at du har latt deg forføre av de kvasivitenskapelige tekstene til ‘funksjonell medisin’ og at du ikke har noen legevitenskapelig kompetanse. Mange av sykdommene du nevner er absolutt ikke sykdommer man får som følge av feil livsstil. Anonymkode: d4207...08b Har aldri påstått at jeg har legevitenskaplig kompetanse. Har vært interessert i mat i mange år og lest meg opp på ulike kilder og en god del nyere forskning.j Gjerne del med meg hvilken sykdommer jeg nevner som ikke skyldes kan kosthold. Jeg er alltid interessert i å lære mer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #172 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir det ikke veldig mye tungmetallet hvis man spiser nøtter og frø i slike mengder? Har ikke sett oppskrift men kan tenke meg at det må en del til for å få laget mel av det. Anonymkode: eaafd...e18 Er det mye tungmetaller i frø og nøtter? Er vel en del i solsikkefrø men spiser ikke så mye av de. All mat inneholder noe som ikke er bra. Noen ganger trumfer næringsverdien det som ikke er bra. Kan ikke la være å spise grønnsaker f.eks grunnet sprøytemidler, eller fisk grunnet kvikksølv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #173 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vil anbefale deg å ta en prat med legen om dette. Er det du sier reelt, så vil legen være enig og kunne lage et skriv om det til bhg. Da har barnet ditt rett på tilpasninger. Ta det med fagfolk, ikke egen "intuisjon". Anonymkode: bfff4...bf2 Legen kan ikke skrive en erklæring til barnehagen så lenge barnet ikke har allergi, spesielle sykdommer (cøliaki, sjelden sykdom som krever diett etc) som krever tilrettelegging i kosthold. At mor mener sukker og hvetemel gir henne problemer er hennes helse, ikke barnets. Anonymkode: cbe34...d9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #174 Del Skrevet 7. februar 2023 Eilis skrev (8 timer siden): Har aldri påstått at jeg har legevitenskaplig kompetanse. Har vært interessert i mat i mange år og lest meg opp på ulike kilder og en god del nyere forskning.j Gjerne del med meg hvilken sykdommer jeg nevner som ikke skyldes kan kosthold. Jeg er alltid interessert i å lære mer Problemet er jo kildene du leser. Ingen professor i nevrologi feks. ville være enig med deg i at barn (eller voksne) får nevrologiske sykdommer som epilepsi eller en degenerativ, alvorlig hjernesykdom som multipell sklerose fordi de har hatt feil livsførsel. Ingen revmatologer mener heller at revmatoid artritt (leddgikt) skyldes kosthold, på samme måte som at endokrinologer vet at diabetes type 1 heller ikke gjør det. Primært lymfeødem skyldes at babyer er født med underutviklede lymfekjertler, og sekundært lymfeødem kommer nesten alltid av kirurgisk fjerning av lymfekjertler etter kreftsykdom. (Bare i helt ekstreme tilfeller av overvekt kan enkelte utvikle en form for lymfeødem selv med et normalt inntakt lymfesystemet, men da dreier det seg om alvorlig grad av fedme som selvsagt ikke har noe med om vedkommende har spist korn eller ikke). Anonymkode: d4207...08b 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 7. februar 2023 #175 Del Skrevet 7. februar 2023 Eilis skrev (20 timer siden): Jeg er ikke fanatisk, Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk Du er fanatisk. Kanskje det greieste er å holde barna hjemme så du kan følge med hva de får i seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #176 Del Skrevet 7. februar 2023 takinova skrev (15 minutter siden): Du er fanatisk. Kanskje det greieste er å holde barna hjemme så du kan følge med hva de får i seg. Var ikke det jeg spurte om, men takk for nyttig svar! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #177 Del Skrevet 7. februar 2023 Igjen - om mulig, velg en barnehage som ikke har matservering slik at du selv og de andre foreldrene sender med alle måltider. Da blir det likt for alle barn inkl ditt og så skaper du ikke masse merarbeid for allerede overarbeidede og underbemannnede barnehageansatte! Anonymkode: 6bacc...70c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #178 Del Skrevet 7. februar 2023 I rammeplanen for barnehagen står det: «Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut.» og Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. · I helsedirektoratets retningslinjer for barnehagen står det: Godteri, snacks og brus bør unngås. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen I barnehageloven paragraf 2 står det: Barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Dette må du bruke for det det er verdt! Jeg syns det er helt jævlig å se hvordan samfunnet er med sukker rundt barna våre. Det må skje en endring og det snarest. Hilsen barnehagelærer som absolutt ikke syntes du er fanatisk! Kan og tipse om å følge ernæringsmamma på Instagram. Du kan og be barnehagen om å melde seg inn i barnematbyen. Lykke til Anonymkode: 20921...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #179 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Problemet er jo kildene du leser. Ingen professor i nevrologi feks. ville være enig med deg i at barn (eller voksne) får nevrologiske sykdommer som epilepsi eller en degenerativ, alvorlig hjernesykdom som multipell sklerose fordi de har hatt feil livsførsel. Anonymkode: d4207...08b Nei vel? For eksempel Parkinson's har de nå funnet ut at lektiner fra planter kommer seg inn gjennom lekk tarm (som også kan være forårsaket av lektiner) og de kan til og med komme seg inn i hjernen. Ja, de finner lektiner fra planter i hjernen hos parkinson's-pasienter. https://parkinsonsnewstoday.com/news/ingesting-herbicide-and-lectins-at-low-dose-led-to-parkinsonism-in-animals-in-study/ "Ingesting a once widely used herbicide called paraquat along with lectins — proteins in common foods that bind carbohydrates (e.g., sugars) — can lead to symptoms typical of Parkinson’s disease and known as parkinsonism" "Previous studies have modeled how high levels of individual neurotoxins and external factors such as diet are linked to Parkinson’s." Lektiner er en gruppe proteiner som binder seg til karbohydrater (noen slike brukes faktisk til å finne ut hvilken blodtype man har fordi forskjellige lektiner binder seg til forskjellige molekyler). Gluten er et lektin. Og du finner nesten bare lektiner i planter og litt i meieriprodukter. Anonymkode: 235f8...fb1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilis Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #180 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): I rammeplanen for barnehagen står det: «Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut.» og Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. · I helsedirektoratets retningslinjer for barnehagen står det: Godteri, snacks og brus bør unngås. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen I barnehageloven paragraf 2 står det: Barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Dette må du bruke for det det er verdt! Jeg syns det er helt jævlig å se hvordan samfunnet er med sukker rundt barna våre. Det må skje en endring og det snarest. Hilsen barnehagelærer som absolutt ikke syntes du er fanatisk! Kan og tipse om å følge ernæringsmamma på Instagram. Du kan og be barnehagen om å melde seg inn i barnematbyen. Lykke til Anonymkode: 20921...534 Takk for godt svar 🥰 nyttig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå