Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #141 Skrevet 6. februar 2023 CatPerson123 skrev (1 minutt siden): Hva med når barnet ditt blir med venner hjem, henger med andre utenfor skolen, osv? Om noen år. Kommer du da til å synes det er greit at du ikke har 100% kontroll over hva det spiser ? Jeg har spurt om det er mulig med tilpasninger i bh. Selvfølgelig kan jeg ikke ha kontroll over alt barnet spiser når det blir eldre, men kan ha kontroll over de fleste måltider som noe matpakker og mat hjemme 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #142 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du kan nok helt sikkert sende med ting. Og melk er null stress. Men barnet ditt blir jo et utskudd i barnehagen. Men det er gjerne ikke så viktig det Anonymkode: 0877c...92e Er det ikke? Det er er godt poeng og jeg setter pris på alle innspill. Synd du bare antar at jeg ikke mener det er viktig 1
Limbogirl Skrevet 6. februar 2023 #143 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (3 minutter siden): Lager brø ved å f eks male nøtter og frø og bruke det som mel, eller sesammel. Bare frø som i gresskarkjerner og lignende da? Siden mange av korn er vel en betegnelse for gressarten som blir dyrket, fordi vi bruker frøene..? Uansett, hva med at du gjør dette hjemme, men lar barnet få litt «friere tøyler» i andre deler av livet? Du serverer den kosten du vil hjemme, barnet slipper å kjenne på utenforskap. I tillegg, du sier at kroppen din reagerer godt på denne kosten, men det er ikke sikkert barnet ditt gjør det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #144 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (4 timer siden): Men så lenge du er uten plager, har energi og er normalvektig så gjør du noe riktig og da skjønner jeg at du er skeptisk. Men er sunt å være åpen for andre sannheter Plager/sykdommer som høyt blodtrykk, ugunstig kolesterol, leddbetennelser, leddgikt, lymfeødem, Bekhterevs, ADHD, artrose, revmatisme, astma, psoriasis, kviser, KOLS, PCOS, Diabetes type 1 og type 2, Cøliaki, migrene, Epilepsi, urinlekkasjer, sure oppstøt, halsbrann, MS, ME, fibromyalgi samt en rekke andre livsstilsykdommer kan unngås eller bli betraktelig bedre på riktig kost. Man kan også redusere risikoen for demens, Alzheimer, hjerte- og karsykdommer, 13 forskjellige kreftformer, autisme mm. Og ha stor effekt på IBS, Ulcerøs Kolitt og Crohns syndrom. Men man er opptatt av ulike ting. Jeg elsker hvordan kroppen føles nå kontra før jeg la om kosten Jeg er over 40, er helt uten sykdommer og plager, meget god helse. Jeg har alltid spist sunt og variert. Spiser både brød, melkeprodukter osv. Jeg har stor tro på å kunne spise alt med måte. Ikke noe ekstremisme i noen form. Jeg tenker at du tror du prøver å beskytte barnet ditt, men samtidig utsetter du barnet for risiko i andre former. Barnet blir fratatt muligheten til å være et vanlig barn som er slik som sine venner. Barnet kan komme til å føle seg annerledes, utenfor det sosiale fellesskap. Det sosiale rundt måltider har stor betydning på en arena som en barnehage. Barn merker slikt veldig godt. Hva om du kjører strengt regime hjemme, men lar barnet spiste vanlig kost i barnehagen feks? Anonymkode: 20fd4...d3d 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #145 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (6 minutter siden): Legen kan ikke kosthold, de kan sykdommer. De har heller ikke lov til å anbefale noe annet enn de nasjonale rådene Vel .. en del leger kan en del om kosthold altså .. nå generaliserer du .. Anonymkode: 0c10c...6db 2
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #146 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så korn er dårlig mat? Enkelte folk skulle visst hvor godt man har det, når man kan være så bortskjemt som dette. Anonymkode: d2226...26e Vi er priviligerte som kan velge fra øverste hylle ja. 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #147 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel .. en del leger kan en del om kosthold altså .. nå generaliserer du .. Anonymkode: 0c10c...6db Det jeg mener er at de ikke har utdanning i kosthold, og de fleste følger ikke med forskning på mat og helse. Men ja det er selvfølgelig leger som kan kosthold. Ikke meningen å generalisere 😉 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #148 Skrevet 6. februar 2023 Faktisk en reell problemstilling. Da blir man nektet å ta med noe som har et snev av nøtter i seg. Anonymkode: 0c10c...6db 1 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #149 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er over 40, er helt uten sykdommer og plager, meget god helse. Jeg har alltid spist sunt og variert. Spiser både brød, melkeprodukter osv. Jeg har stor tro på å kunne spise alt med måte. Ikke noe ekstremisme i noen form. Jeg tenker at du tror du prøver å beskytte barnet ditt, men samtidig utsetter du barnet for risiko i andre former. Barnet blir fratatt muligheten til å være et vanlig barn som er slik som sine venner. Barnet kan komme til å føle seg annerledes, utenfor det sosiale fellesskap. Det sosiale rundt måltider har stor betydning på en arena som en barnehage. Barn merker slikt veldig godt. Hva om du kjører strengt regime hjemme, men lar barnet spiste vanlig kost i barnehagen feks? Anonymkode: 20fd4...d3d Takk for innspill. Det sosiale er absolutt noe som må tas med i "regnestykket"
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #150 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 minutt siden): Det jeg mener er at de ikke har utdanning i kosthold, og de fleste følger ikke med forskning på mat og helse. Men ja det er selvfølgelig leger som kan kosthold. Ikke meningen å generalisere 😉 Nå vet ikke jeg om du har utdanning innen kosthold, men virker å ha god kontroll allikevel .. Hadde dog vært forsiktig med å være besserwizzer. Du må finne en måte og ordlegge deg på som ikke innbærer kritikk av andre. Da vil du få mer goodwill tenker jeg. Anonymkode: 0c10c...6db 1
Limbogirl Skrevet 6. februar 2023 #151 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 minutt siden): Takk for innspill. Det sosiale er absolutt noe som må tas med i "regnestykket" Må bare si, jeg synest det er fint at du vil det beste for barnet ditt. Er selv opptatt av et godt kosthold med lite ultraprossesert mat og lite sukker (og synest det er for mye brød i barnehagen). Men det er så utrolig viktig det sosiale rundt måltidet, så absolutt verdt å ta med i regnestykket. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #152 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (6 minutter siden): Det jeg mener er at de ikke har utdanning i kosthold, og de fleste følger ikke med forskning på mat og helse. Men ja det er selvfølgelig leger som kan kosthold. Ikke meningen å generalisere 😉 De fleste ? 🙈. Hvordan vet du det egentlig .. Anonymkode: 0c10c...6db 2
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #153 Skrevet 6. februar 2023 Limbogirl skrev (7 minutter siden): Bare frø som i gresskarkjerner og lignende da? Siden mange av korn er vel en betegnelse for gressarten som blir dyrket, fordi vi bruker frøene..? Uansett, hva med at du gjør dette hjemme, men lar barnet få litt «friere tøyler» i andre deler av livet? Du serverer den kosten du vil hjemme, barnet slipper å kjenne på utenforskap. I tillegg, du sier at kroppen din reagerer godt på denne kosten, men det er ikke sikkert barnet ditt gjør det. Gresskarkjerner, sesamfrø, linfrø, chiafrø. Korn er f.eks hvete, rug, havre, spelt, mais, ris Finner sikkert raskt ut hvilken mat barnet reagerer bra på og ikke 2
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #154 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste ? 🙈. Hvordan vet du det egentlig .. Anonymkode: 0c10c...6db Nå diskuterer du bare 😂 Her antok jeg igjen, er trøtt. Men tenker de har nok med legerelatert forskning som sykdommer og sånt 😆 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #155 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå vet ikke jeg om du har utdanning innen kosthold, men virker å ha god kontroll allikevel .. Hadde dog vært forsiktig med å være besserwizzer. Du må finne en måte og ordlegge deg på som ikke innbærer kritikk av andre. Da vil du få mer goodwill tenker jeg. Anonymkode: 0c10c...6db Tror du har rett i det 😄
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #156 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 minutt siden): Takk for innspill. Det sosiale er absolutt noe som må tas med i "regnestykket" Bra du tar det sosiale i betraktning. Et eksempel fra vår barnehage: Vi har noen få muslimske barn som ikke spiser svin. Dette ble veldig synlig når vi hadde mat/pålegg med svin på bordet, og disse barna ikke kunne spise det. Det var lett å se at dette var ubehagelig for barna, de følte seg annerledes. Derfor gikk vi for noen år siden over til å bare servere mat alle kan spise. Noen barn kan ikke spise ulike matvarer pga allergi, og da må det være sånn, fordi de ikke har et valg. Du har et valg, et valg som kan bety mye for barnet ditt sin opplevelse av seg selv og sitt selvbilde i det sosiale fellesskapet. Anonymkode: 20fd4...d3d 1
Limbogirl Skrevet 6. februar 2023 #157 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 minutt siden): Gresskarkjerner, sesamfrø, linfrø, chiafrø. Korn er f.eks hvete, rug, havre, spelt, mais, ris Finner sikkert raskt ut hvilken mat barnet reagerer bra på og ikke Bare vær litt obs på at barn bør ikke ha for mye linfrø og chiafrø. Det er en anbefalt maksgrense på 15 gram per dag for chiafrø for voksne (og vil tro det er mindre for barn) og linfrø (spesielt knuste, anbefales ikke) har stoffer i seg som kan omdannes til blåsyre og er skadelig. Dette vet du sikkert, men fordi jeg opplever at mange ikke vet det så må jeg si det en ekstra gang. 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #158 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 minutt siden): Nå diskuterer du bare 😂 Her antok jeg igjen, er trøtt. Men tenker de har nok med legerelatert forskning som sykdommer og sånt 😆 Kosthold er ekstremt viktig sett i sammenheng med sykdommer. Ellers driver vi mye med sånt annet også Bare spør barnehagene rundt der du bor, så får du svar. Verre er det ikke. Hva andre synes er mindre viktig ! Ha en god natt ! Anonymkode: 0c10c...6db
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #159 Skrevet 6. februar 2023 Jeg syns det er helt forståelig å ønske å gi barnet ditt den maten du selv føler gjør deg godt. Og samtidig tenker jeg at her er det snakk om en diett som forskning ikke entydig går god for, og som ikke stemmer overens med kostholdsråd for barnehager fra myndighetene. Det hvor jeg jobber, ville du vært velkommen til å sendt med matpakke. Og det ville nok vært helt uproblematisk i småbarnsavdelingen, men etter hvert som barnet ble eldre, ville vi tatt opp at spesialkost blir en ulempe for barnet i noen sammenhenger. F.eks. når vi lager mat sammen med barna, eller har spontan havrevaffellunsj. Da blir det fort vondt å ikke få være helt med. Men kanskje er det et alternativ at barnet får spise som de andre i akkurat de settingene, og har matpakke ellers? Personlig er jeg opptatt av at en skal være forsiktig med kostholdsregler og regimer overfor barn. Jeg har selv hatt en periode hvor jeg var opptatt av å spise for sunt for å gjøre det bra innen en sport, og fikk et anstrengt forhold til mat. Jeg er enig i at en del av dagens kosthold ikke er heldig for oss. Men jeg har virkelig hatt det bedre både fysisk og særlig psykisk etter at jeg ga opp det strenge regimet mitt, og bl.a. spiste melkeprodukter, korn og til og med hvetemel i blant igjen. Jeg er slank og har ikke fått noen av sykdommene du lister opp enda til tross for en oppvekst på honnikorn og kneip, men jeg er enig i at det ikke var bra for meg. Anonymkode: c8283...28c 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #160 Skrevet 6. februar 2023 20 minutter siden, Eilis said: Takk for innspill. Det sosiale er absolutt noe som må tas med i "regnestykket" I vår barnehage kjenner de med spesialkost på det. Ikke muslimer og allergikere, men de med foreldre som kjører spesiell kost. Det er fordi de førstnevnte klarer å eie at de er muslimer eller allergikere. Det er vanskeligere med "fordi mamma mener det" Anonymkode: d8577...b1f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå