Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #121 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan lager en brød uten korn? Anonymkode: 0877c...92e Kan lage mel av nøtter og frø eller bruke f.eks sesammel 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #122 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (Akkurat nå): Skulle kanskje fått frem at jeg opplevde ei endring etter kostomlegg 😄 Trenger ikke ha eller få plager selv om kosten ikke er optimalt. Noen er mer disponerte enn andre. Men jeg mener at alle som har helseplager bør prøve en endring i kost før medisiner, gjerne i samarbeid med lege Personlig kjenner jeg flere som har fått betraktelig verre helse etter at de har begynt å kutte ut den ene matvaren etter den andre. Det høres ut som om du har tålt dette bra, men det er ikke alle som er like heldige, dessverre. Anonymkode: 936ae...9e5 4
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #123 Skrevet 6. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Personlig kjenner jeg flere som har fått betraktelig verre helse etter at de har begynt å kutte ut den ene matvaren etter den andre. Det høres ut som om du har tålt dette bra, men det er ikke alle som er like heldige, dessverre. Anonymkode: 936ae...9e5 Viktig å ha fokus på å få i seg det kroppen trenger. Så kutter man ut noe, så må man passe på at næringa i den varen erstattes av annen mat Endret 6. februar 2023 av Eilis 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #124 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (7 timer siden): Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? Du kan nok helt sikkert sende med ting. Og melk er null stress. Men barnet ditt blir jo et utskudd i barnehagen. Men det er gjerne ikke så viktig det Anonymkode: 0877c...92e 3
Uglems Skrevet 6. februar 2023 #125 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (2 minutter siden): Skulle kanskje fått frem at jeg opplevde ei endring etter kostomlegg 😄 Trenger ikke ha eller få plager selv om kosten ikke er optimalt. Noen er mer disponerte enn andre. Men jeg mener at alle som har helseplager bør prøve en endring i kost før medisiner, gjerne i samarbeid med lege Tviler ikke på at et godt kosthold kan ha store positive effekter på helsen og utseendet. Jeg ser selv fordelen av å spise minimalt prosessert mat og mindre sukker. Gikk også naturlig ned i vekt av det selvom jeg ikke trengte det. Mulig jeg ikke prøvde det lenge nok for energinivået var fortsatt lavt.
CatPerson123 Skrevet 6. februar 2023 #126 Skrevet 6. februar 2023 Det at barnehagen kanskje ikke gir en viss matvare du ikke ønsker at barnet ditt skal spise, betyr ikke at de kommer til å erstatte det med noe annet. Hvis barnet ditt ikke får næringsstoffene i korn, må det få dem av å spise andre ting barnehagen ikke kommer til å gi i tillegg. Dette er ikke sunt heller. Da må barnet ta med mat hjemmefra. Dette tror jeg ikke er mulig uansett, du kan ikke forvente det av barnehagen. Du overdriver rett og slett, ikke som om de ga brus hver dag. Uansett, barnet ditt klarer seg godt uten en spesiell diett, og ikke så gøy for han å føle seg annerledes fordi han ikke får lov til å spise vanlige matvarer. Jeg lover deg, de fleste barn synes ikke det er gøy å måtte gjøre, spise, osv, helt annerledes enn venner og andre. 2
CatPerson123 Skrevet 6. februar 2023 #127 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (9 minutter siden): Skulle kanskje fått frem at jeg opplevde ei endring etter kostomlegg 😄 Trenger ikke ha eller få plager selv om kosten ikke er optimalt. Noen er mer disponerte enn andre. Men jeg mener at alle som har helseplager bør prøve en endring i kost før medisiner, gjerne i samarbeid med lege Det er jeg forsåvidt enig i, men barnet ditt er i barnehage alder og har ikke noen helseplager tydeligvis. Tror han kan spise det samme som alle andre barn ! 5
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #128 Skrevet 6. februar 2023 CatPerson123 skrev (1 minutt siden): Det er jeg forsåvidt enig i, men barnet ditt er i barnehage alder og har ikke noen helseplager tydeligvis. Tror han kan spise det samme som alle andre barn ! Å forebygge er heller ikke feil. Men vi får se hvordan det blir. Skal ikke presse på mat eller nekte, men legge føringer og gi kunnskap om mat og næring. Lurte bare på hvordan barnehager stiller seg til dette 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #129 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere ser virkelig ikke forskjell på hverdagsmat, flere måltider per dag, og det man spiser i bursdag noen ganger i året? Vi spiser heller ikke korn eller sukker (eller ultraprosessert mat) hjemme, men ungen får spise det de andre spiser i bursdager, på besøk, etc. Men akkurat som at du neppe vil at ungen din skal spise wienerpølser og sjokoladekake mange ganger per dag hver dag, selv om de får lov å spise dette i bursdager, så ønsker enkelte av oss å unngå annen dårlig mat også. Som korn. Anonymkode: e9c2b...24f Så korn er dårlig mat? Enkelte folk skulle visst hvor godt man har det, når man kan være så bortskjemt som dette. Anonymkode: d2226...26e 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #130 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (4 timer siden): Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager. er den fanatiske for å ønske mitt barn en best mulig start på livet. Bortsett fra det med fin hud, så gjelder alle disse punktene meg også - og jeg har et helt normalt norskt kosthold, med både korn, sukker og melk, men jeg spiser variert med mye grønnsaker. Og en god del godteri, sjokolade, chips og brus i tillegg. Folk blir ikke oppgitt fordi du ikke spiser pasta. Folk er oppgitt over at du vil presse dine overbevisninger på barnet, uten å tenke over konsekvensene. Du virker ikke å ta innover deg den psykiske og sosiale effekten av restriksjonene du pålegger barnet. Barnet vil ikke lide av å ikke spise korn, men det vil lide av å skille seg ut. Kanskje man må ha hatt barn i bhg/skole selv for forstå hvordan dette samspillet fungerer? Slik at man forstår hvor stor ulempe dette faktisk vil være - langt værre en trusselen om å kanskje utvikle noen livstilsykdommer etterhvert! Vi sier ikke at du skal droppe alle dine overbevisninger. Vi sier ikke at du må servere pasta. Du velger selv hva slags mat du vil servere hjemme, og hva du skal sende med i matpakka. Så lar du barnet få følge sosiale normer og være som «alle andre» utenfor hjemmet. Anonymkode: fd702...750 6 5
Grüner Skrevet 6. februar 2023 #131 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (7 timer siden): Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? Hvis barnet har en påvist allergi/intoleranse, en medisinsk tilstand eller en religion som tilsier at barnet ikke kan spise ditt og datt, tas det hensyn til det og barnet får annen mann. I ditt tilfelle, tror jeg ikke barnet ville fått egen mat med mindre du sender med dem selv, det du vil de skal spise. Men de ansatte vil nok se på deg som litt spesiell. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #132 Skrevet 6. februar 2023 Vil anbefale deg å ta en prat med legen om dette. Er det du sier reelt, så vil legen være enig og kunne lage et skriv om det til bhg. Da har barnet ditt rett på tilpasninger. Ta det med fagfolk, ikke egen "intuisjon". Anonymkode: bfff4...bf2 5
CatPerson123 Skrevet 6. februar 2023 #133 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (4 timer siden): Så streng du virker. Det er større sannsynlighet at ungen blir et utskudd dersom jeg holder han hjemme, tror du ikke ?😅 Neida men jeg møter holdninger som dette hele tiden. Selv om jeg aldri er syk (bortsett fra litt forkjølelse ved korona som uvaksinert), aldri hodepine, aldri sure oppstøt eller halsbrann, hadde et sykt enkelt svangerskap, lett fødsel, har masse energi, ingen plager med amming, sover godt, har fin hud, er slank, er glad til sinns, rolig og trygg på meg selv, ingen medisiner, sykdommer eller plager. Resten av damene i slekta har masse plager og litt for mye på kroppen, så det er ikke genetisk. Det er kjedelig at jeg er den fanatiske for å ønske mitt barn en best mulig start på livet. Hadde ikke skadet om det ble servert frukt og bær i barnebursdag i stedet for godteri og kake, barna bryr seg ikke. Det er en sosial konstruksjon at vi må spise kake for å kose oss😄 Folk blir så aggresive.. bare fordi jeg mener det er bedre å spise grønnsaker i stedet for pasta 😂 Samme her ! Og jeg spiser helt normalt! Ingenting galt med å ville være sunn, men barnet ditt må få være hvertfall litt som alle andre ! Er helt enig med deg med å være sunn, selv om jeg tror at grønnsaker med pasta er sunt det også! Istedenfor å ikke ville at barnet ditt spiser helt vanlig mat, sunnere å spise variert og balanse av sunt og ting det synes er godt ! Men du gjør som du vil, du vet det beste for deg og barnet. Men la den gjøre som de andre i barnehagen ! Ikke spesielt usunt, og mer komplisert for ansatte og barnet. Håper ikke jeg fremstår som aggressiv 😅 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #134 Skrevet 6. februar 2023 Tenker barnehagen er høflige mot deg. De kommer til å opprettholde dine krav og ikke gi barnet ditt noe du har sagt nei til. Men de vil servere det til resten av gruppen. Barn oppfatter i veldig tidlig alder at de får nei mens andre får ja. Det gjør noe med de. Det letteste for det er å sende med all mat selv, mulig du får beskjed om det også. I vår barnehage var det mye frukt, grønnsaker og ellers variert mat. Føler ikke de gikk på en sukkersmell de årene der. Nå i 3. klasse er grønnsaker fremdeles favorittmat. Maten i barnehager er vel toro sjokoladekake og muffins hver dag 🤷♀️ Anonymkode: 0c10c...6db
Limbogirl Skrevet 6. februar 2023 #135 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (7 timer siden): Hei, jeg vet dette vil variere fra barnehage til barnehage men jeg lurer på hvordan styrere og ellers ansatte i barnehage stiller seg til tilpassning av mat når det ikke er snakk om allergier/ intoleranse. Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. Dersom jeg ønsker at mitt barn ikke skal spise korn, mat tilsatt sukker og drikke melk, er det mulig å få tilpasset dette? og hva mener du som ansatt om det? Serveres det brød i barnehagen er jeg villig til å sende med brød som ikke har korn, skal det serveres pannekaker så kan jeg sende med uten korn og sukker etc er dette mulig å få til ? Jeg bare lurer, hvilke brød og pannekaker lager du uten korn? Jeg prøvde å tenke på altenrativer, men ble litt blank.. pannekaker og brød uten verken bygg, hvete, havre, enkorn, rug, hirse,etc, Hva bruker du? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #136 Skrevet 6. februar 2023 16 minutter siden, CatPerson123 said: Uansett, barnet ditt klarer seg godt uten en spesiell diett, og ikke så gøy for han å føle seg annerledes fordi han ikke får lov til å spise vanlige matvarer. Jeg lover deg, de fleste barn synes ikke det er gøy å måtte gjøre, spise, osv, helt annerledes enn venner og andre. Jeg er enig. Jeg jobber som lærer, og hadde en elev en gang som ikke fikk lov til å spise godteri og kake. Ikke noe sukker. Når elevene kunne ha med godteri, hadde han med frukt. Vi hadde kake innimellom, og han takket alltid i starten nei. Men jeg så jo at han ville ha... det endte ofte til slutt med at jeg lot det bli igjen et stykke til han som han kunne ta hvis han ville. Stakkars. Jeg har også hatt elever som jeg har måtte nekte å spise noe. Det går bra når grunnen er: du er allergisk og kan bli syk! Men det er fryktelig vanskelig å stå der og si: det har din mor bestemt. Den begrunnelsen gir liksom ikke mening for dem. Anonymkode: bfff4...bf2 2 2
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #137 Skrevet 6. februar 2023 Limbogirl skrev (4 minutter siden): Jeg bare lurer, hvilke brød og pannekaker lager du uten korn? Jeg prøvde å tenke på altenrativer, men ble litt blank.. pannekaker og brød uten verken bygg, hvete, havre, enkorn, rug, hirse,etc, Hva bruker du? Lager brø ved å f eks male nøtter og frø og bruke det som mel, eller sesammel. 1
CatPerson123 Skrevet 6. februar 2023 #138 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (1 minutt siden): Lager brø ved å f eks male nøtter og frø og bruke det som mel, eller sesammel. Hva med når barnet ditt blir med venner hjem, henger med andre utenfor skolen, osv? Om noen år. Kommer du da til å synes det er greit at du ikke har 100% kontroll over hva det spiser ? 1
Eilis Skrevet 6. februar 2023 Forfatter #139 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vil anbefale deg å ta en prat med legen om dette. Er det du sier reelt, så vil legen være enig og kunne lage et skriv om det til bhg. Da har barnet ditt rett på tilpasninger. Ta det med fagfolk, ikke egen "intuisjon". Anonymkode: bfff4...bf2 Legen kan ikke kosthold, de kan sykdommer. De har heller ikke lov til å anbefale noe annet enn de nasjonale rådene 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #140 Skrevet 6. februar 2023 Eilis skrev (3 minutter siden): Lager brø ved å f eks male nøtter og frø og bruke det som mel, eller sesammel. Hvordan løser du det hvis ett av barna i bhg har en reel nøtteallergi? 🤔 Anonymkode: fd702...750 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå