Gå til innhold

Til barnehageansatte-tilpassning mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøsses, her fikk du mange idiotiske svar. Det er synd at så mange er feilinformerte og tror at korn er sunt og at du er fanatisk. 

Så flott at du ønsker det beste for barnet ditt og at du baserer det på vitenskap. Det skulle være flere som deg. Korn er definitivt ikke sunt! Jeg heier på deg. Har ikke egne barn, men jeg hadde gjort som deg hvis jeg hadde fått egne barn.

Anonymkode: 235f8...fb1

• Liker 3
Skrevet
Eilis skrev (4 minutter siden):

Tror mine lunsjpakker ville sett mye mer spennende og fargerikr ut enn flere av de andres! 

Angående bursdager så kan det hende jeg må svelge noen kameler, men i denne tråden er det snakk om mat i hverdagen 

Kameler hadde jeg vært mer skeptisk til å spise en korn og sukker

Anonymkode: 4c5d3...153

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere ser virkelig ikke forskjell på hverdagsmat, flere måltider per dag, og det man spiser i bursdag noen ganger i året? 

Vi spiser heller ikke korn eller sukker (eller ultraprosessert mat) hjemme, men ungen får spise det de andre spiser i bursdager, på besøk, etc. Men akkurat som at du neppe vil at ungen din skal spise wienerpølser og sjokoladekake mange ganger per dag hver dag, selv om de får lov å spise dette i bursdager, så ønsker enkelte av oss å unngå annen dårlig mat også. Som korn. 

Anonymkode: e9c2b...24f

Burdag par ganger i året...om det er burdag som feier med kaker eller etc...blir det kan det bli opptil 20 bursdager i året..bare vent til skolen..da blir det fort 10-15 bursdager i året for klassen...og så er det jul, påske, andre bursdager etc. 

• Liker 1
Skrevet

Hos oss prøver vi å legge til rette, men foreldrene må komme med alternativene selv. Har ei på avdelingen som KUN skal ha økologisk mat. Det har vært uproblematisk frem til nå når hun er snart fem. Hun syns det er pyton å ha med egen mat og melk, mens de andre får det som barnehagen serverer. En ting er det som er planlagt, det kan jo foreldrene finne gode alternativer for. Men eksempel fra de sist uke:

Mange barn har vært syke med vannkopper og dermed vært borte lenge. Dette resulterte i for mye melk på fredag som måtte bort før ny melkeleveranse kom i dag. Så helt spontant laget vi kakao og havregrøt på fredag. Skulle barnet ditt sett på mens de andre spiste grøt og kakao?

Eller på gårdsbesøk i høst, da barna fikk smake yoghurt?

Barnet hos oss har nå negativ opplevelse av måltid hver dag. Og det er vondt å avvise henne hele tiden. Jeg VET at foreldrene hennes gjør det som de mener er best for henne. Og jeg respekterer det. Men jeg syns likevel ikke valget er utelukkende bra.

Jeg har selv hatt kreft, har migrene og IBS. Vi spiser nå ikke ultraprossesert mat hjemme og spiser helst økologisk. Men i barnehage, skole og andre sosiale arenaer, så får barna mine spise som de andre barna.

Anonymkode: f0705...d35

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Sofakona skrev (42 minutter siden):

Livstil og religion..to forskjellige ting

Det er jo egentlig ikke det

Anonymkode: f323e...4d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere ser virkelig ikke forskjell på hverdagsmat, flere måltider per dag, og det man spiser i bursdag noen ganger i året? 

Vi spiser heller ikke korn eller sukker (eller ultraprosessert mat) hjemme, men ungen får spise det de andre spiser i bursdager, på besøk, etc. Men akkurat som at du neppe vil at ungen din skal spise wienerpølser og sjokoladekake mange ganger per dag hver dag, selv om de får lov å spise dette i bursdager, så ønsker enkelte av oss å unngå annen dårlig mat også. Som korn. 

Anonymkode: e9c2b...24f

Takk for svar. Opplever dere det som et stort problem for ungen at hverdagsmaten ikke inneholder tradisjonelt brød, pasta, ris etc? Går deres barn i barnehage? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo egentlig ikke det

Jo....du er religiøs og lever etter det..

En livsstil en noe du går etter...og du kanskje er alene om denne livsstilen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Religion er noe annet enn hva man velger selv 

Anonymkode: d33ad...b61

For religion velger man ikke selv? Det er ikke noe forskjell på å påføre barnet sitt restriksjoner pga foreldres religion og på å påføre barnet sitt restriksjoner pga overbevisninger om et spesielt kosthold 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Jo....du er religiøs og lever etter det..

En livsstil en noe du går etter...og du kanskje er alene om denne livsstilen 

Jeg ser ingen forskjell. Religion er også et valg om en måte å leve livet på

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jøsses, her fikk du mange idiotiske svar. Det er synd at så mange er feilinformerte og tror at korn er sunt og at du er fanatisk. 

Så flott at du ønsker det beste for barnet ditt og at du baserer det på vitenskap. Det skulle være flere som deg. Korn er definitivt ikke sunt! Jeg heier på deg. Har ikke egne barn, men jeg hadde gjort som deg hvis jeg hadde fått egne barn.

Anonymkode: 235f8...fb1

Takk for svar, angrer litt på at jeg startet tråden 😅

• Hjerte 1
Skrevet

Det er STOR forskjell på deg som voksen og et barn i vekst!

Helt greit å be om noen justeringer, men velg kampene dine med omhu, feks ingen kumelk å drikke eller ikke rødt kjøtt. Så lenge det ikke er medisinske grunner (og da teller ikke «egen research») så synes jeg ikke du skal pålegge hverken barn eller barnehage å følge en så ekstrem diett.

Og tenk litt på at du garantert kommer til å bli «den forelderen» i vennegrupper når barnet ditt blir større, spesielt i og med at du i tillegg skryter av å være uvaksinert og tydeligvis mener korona bare er tull. Ikke bare vil du bli uglesett, men det vil garantert også gå utover barnet ditt.

Anonymkode: 1cadc...6f0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hos oss prøver vi å legge til rette, men foreldrene må komme med alternativene selv. Har ei på avdelingen som KUN skal ha økologisk mat. Det har vært uproblematisk frem til nå når hun er snart fem. Hun syns det er pyton å ha med egen mat og melk, mens de andre får det som barnehagen serverer. En ting er det som er planlagt, det kan jo foreldrene finne gode alternativer for. Men eksempel fra de sist uke:

Mange barn har vært syke med vannkopper og dermed vært borte lenge. Dette resulterte i for mye melk på fredag som måtte bort før ny melkeleveranse kom i dag. Så helt spontant laget vi kakao og havregrøt på fredag. Skulle barnet ditt sett på mens de andre spiste grøt og kakao?

Eller på gårdsbesøk i høst, da barna fikk smake yoghurt?

Barnet hos oss har nå negativ opplevelse av måltid hver dag. Og det er vondt å avvise henne hele tiden. Jeg VET at foreldrene hennes gjør det som de mener er best for henne. Og jeg respekterer det. Men jeg syns likevel ikke valget er utelukkende bra.

Jeg har selv hatt kreft, har migrene og IBS. Vi spiser nå ikke ultraprossesert mat hjemme og spiser helst økologisk. Men i barnehage, skole og andre sosiale arenaer, så får barna mine spise som de andre barna.

Anonymkode: f0705...d35

Dette høres bra ut. En og annen gang går fint, og selvfølgelig må barnet få smake yoghurt eller drikke råmelk når man er på gårdsbesøk. Men er mest hverdagsmaten jeg har fokus på 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men ts...hva mener du at barnehagen skal gjøre for ditt barn? Mener du at de skal kjøpe inn ting bare til ditt barn? Bare lage spesiell mat til ditt barn?

Skrevet

Mor til stebarnet mitt gjorde akkurat som du gjør nå. I dag har barnet angst for mat og liker nesten ingenting. Det hun gjorde skadet barnet for livet. Kjipt for han i alle sosiale besøk som involverer mat, da han er livredd mat han ikke «liker». Beste er vel og ha et varierert kosthold. Trenger ikke spise en hau med hvete og sukker hver dag. En dag blir han eksponert for dette uansett. Kjipt at han skal være annerledes enn de fleste andre barn i matveien.

Anonymkode: 5236f...3bd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Eilis skrev (3 timer siden):

Ja vi har spist korn i ca 10 000 år, som ikke er så veldig lenge i et evolusjonsperspektiv. Vi er full av livsstilssykdommer og plager, og knasker medisin som fulle sjømenn. En del forskning sier at korn, samt en del andre matvarer, fører til mikrobetennelser som igjen fører til plager og livsstilssykdommer hos disponerte. Jeg ser bare hvordan min helse har endret seg etter jeg ble bevisst på dette. Kan hende at jeg er fanatisk som ønsker å beskytte barnet mitt 

Vi har livsstilssykdommer pga sammensatte ting som fett og sukkervarer, ultraprossesert mat, alkohol, inaktiv hverdag, osv osv.

Å skylde bare på kornet er skivebom.

Før levde vi på havregrøt og rug.

Fint hvetemel er shit, men ikke korn i seg selv.

Anonymkode: 66e48...56c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er STOR forskjell på deg som voksen og et barn i vekst!

Helt greit å be om noen justeringer, men velg kampene dine med omhu, feks ingen kumelk å drikke eller ikke rødt kjøtt. Så lenge det ikke er medisinske grunner (og da teller ikke «egen research») så synes jeg ikke du skal pålegge hverken barn eller barnehage å følge en så ekstrem diett.

Og tenk litt på at du garantert kommer til å bli «den forelderen» i vennegrupper når barnet ditt blir større, spesielt i og med at du i tillegg skryter av å være uvaksinert og tydeligvis mener korona bare er tull. Ikke bare vil du bli uglesett, men det vil garantert også gå utover barnet ditt.

Du kan ikke tilegne meg meninger jeg ikke har. Har ikke sagt at korona bare er tull. Mente bare at jeg sjeldent blir syk og tenkte det var vesentlig å få frem at jeg ikke er vaksinert 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Men ts...hva mener du at barnehagen skal gjøre for ditt barn? Mener du at de skal kjøpe inn ting bare til ditt barn? Bare lage spesiell mat til ditt barn?

Nei tenkte ikke at det skulle bli noe særlig med ekstraarbeid. Ønsker sende med eget brød og at barnet mitt får litt mer grønnsaker i stedet for f eks ris og pasta😊

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har livsstilssykdommer pga sammensatte ting som fett og sukkervarer, ultraprossesert mat, alkohol, inaktiv hverdag, osv osv.

Å skylde bare på kornet er skivebom.

Før levde vi på havregrøt og rug.

Fint hvetemel er shit, men ikke korn i seg selv.

Anonymkode: 66e48...56c

Mener ikke at korn er eneste årsak, men er en bidragsyter. Og du tar feil, korn skaper mikrobetennelser som bidrar til livsstilssykdommer 

Endret av Eilis
Skrivefeil
  • Nyttig 1
Skrevet
Eilis skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke tilegne meg meninger jeg ikke har. Har ikke sagt at korona bare er tull. Mente bare at jeg sjeldent blir syk og tenkte det var vesentlig å få frem at jeg ikke er vaksinert 

Hvordan er det vesentlig? Jeg beklager om jeg er forutinntatt, men jeg har til dags dato aldri møtt noen som sier høyt de er uvaksinerte med mindre det er fordi de tenker det er noe å skryte av.

Berømmer deg forøvrig for å tørre opprette denne tråden, det er tøft av deg å lufte et så kontroversielt tema i plenum :) 

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke du kan be barnehagen om å lage spesialmat til bare ditt barn på bakgrunn av dette. Det vil nok fremstå hysterisk selv om jeg i bunn og grunn er litt enig meg deg mtp hva slags mat som er bra. Det eneste du kanskje kan gjøre er å gå i dialog med barnehagen om bevisstheten de har rundt det de serverer.. er det mye pasta,godteri ved bursdagsfeiringer osv? Lager de supper osv fra bunnen eller fra pose?  Bidra til en diskusjon om det er noen sånne type justereringer de kan gjøre med det de serverer generelt.

Så det beste for deg er nok en bhg som ikke serverer mat. Om de finnes 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...