Gå til innhold

Til barnehageansatte-tilpassning mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor var ikke dette et issue i barnehagene på 80-tallet? Hvorfor LAGER folk så masse problemer ut av alt? Det er ingenting i veien med ordinær, norsk mat. Lær ungene heller å spise variert, la de smake på alt.

Jeg synes også det er en forbanna uting å tilrettelegge kosthold i barnehager og skoler ift livssyn. Spis det du får, ferdig snakka. 

Dagens foreldre har feil fokus, hele tiden. Dere lager mye støy. Selvdiagnostiserte allergier og intoleranser er jo en hit 😂 

Jeg synes barnehager bør være klinkende klare på alle tullete krav foreldre kommer med. Hva de gjør på hjemmebane, er noe helt annet.

Det er katastrofalt hvordan alt skal tilpasses hvert enkelt utskudd av noen individer, kontra at individet tilpasser seg samfunnet. Det er meg, meg, meg. Samme låten i helsevesenet, folk tror det er en butikk hvor de er kunder.

Nei - jeg håper dette snur. Når velferdsgodene forsvinner én etter én, og hestene starter å bites - ja, da er det ikke mange som kommer til å sutre om slike trivialiteter lenger. Det er nesten sånn at jeg håper det skjer.

Anonymkode: 89904...1c4

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi tilrettelegger ikke for annet enn religiøse hensyn og allergi. 

(Noen er vegetarianere, men det er lett å ordne.)

Du bør søke i en barnehage hvor det ikke er matservering. 

Anonymkode: 06c36...3d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker alt ikke-medisinsk burde håndteres likt. Hva er forskjellen på ts sin overbevisning om hva som er best for seg og sitt barn, og en person som ikke spiser f.eks. gris av andre enn medisinske grunner?

Anonymkode: 42298...3c8

Religion er noe annet enn hva man velger selv 

Anonymkode: d33ad...b61

Skrevet

I alle mine år i bhg så har jeg vel aldri sett en unge som spiser tilpasset mat med glede. Det er stort sett tigging, snike til seg mat fra andre, frustrasjon eller trass av å ikke få lov å spise det samme som andre og gjør at ungen føler seg urettferdig behandlet. De skjønner ikke hvorfor de blir behandlet annerledes og føler mye på utenforskap. 

Barnehagen er svært kort tid. La ungen spise det samme som de andre den korte tiden de er der. 

Anonymkode: f7d7d...a53

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er barnehagelærer

Du er fanatisk. 

Nei, det tollereres ikke med spesial behov. 

Du gjør ungen til utskudd og fremtidig mobbeoffer. 

Hold ungen hjemme siden du har behov for å være så spesiell 

Anonymkode: 897ad...aef

Tviler på du er barnehagelærer

• Liker 2
Skrevet
Eilis skrev (21 minutter siden):

Men så lenge du er uten plager, har energi og er normalvektig så gjør du noe riktig og da skjønner jeg at du er skeptisk. Men er sunt å være åpen for andre sannheter ;)

Plager/sykdommer som høyt blodtrykk, ugunstig kolesterol, leddbetennelser, leddgikt, lymfeødem, Bekhterevs, ADHD, artrose, revmatisme, astma, psoriasis, kviser, KOLS, PCOS, Diabetes type 1 og type 2, Cøliaki, migrene, Epilepsi, urinlekkasjer, sure oppstøt, halsbrann, MS, ME, fibromyalgi samt en rekke andre livsstilsykdommer kan unngås eller bli betraktelig bedre på riktig kost. Man kan også redusere risikoen for demens, Alzheimer, hjerte- og karsykdommer, 13 forskjellige kreftformer, autisme mm. Og ha stor effekt på IBS, Ulcerøs Kolitt og Crohns syndrom.

Men man er opptatt av ulike ting.

Jeg elsker hvordan kroppen føles nå kontra før jeg la om kosten

Å gus bedre, du er av de der ja

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du er litt vel hysterisk synes jeg. Jeg jobber i en smartmat barnehage. Vi lager så langt det er mulig all varmmat fra bunnen av. Bruker minimalt med sukker og salt i mat/snacks. Vi serverer noe "godterier/snacks" noen få ganger i året i forbindelse med nissefest og karneval. Elles holder vi oss til et ganske strengt kosthold. Selv bursdager er det smoothie/grove vafler eller grønnsaker og dipp som er alternativene. Vi drikker en kopp melk til frokost og en til lunsj, men ikke til varmmat. Så blir ikke fult så mange kopper iløpet av en uke. 

Vi serverer grønnsaker hver dag, enten til brødmat eller som tilbehør til varmmat. Serverer alle måltid i bhg og har kjøkkenassistent på vår avdeling en dag i uken. 

Vi gjør kun tilpasninger til enkeltbarn med legeerklæring eller religion/livssyn (inkl. F. eks. Veganere). 

Barna hos oss får mye god og næringsrik mat. Har du link til forskning som viser at barnet ikke bør drikke melk og spise korn? 

Anonymkode: 278cc...ae2

Bra at dere har fokus på mat 

Om et barn kan få grønnsaker i stedet for kjøtt, så kan vel mitt barn få grønnsaker i stedet for pasta ?😊 

Vil utfordre deg på å finne stødig forskning som sier melk og korn er bra for barn. Det finnes faktisk ikke. Vær så vennlig å les forskninga og ikke bare les overskriften, den sier så lite om hvor bra forskningen er. Finner plenty med overskrifter som sier melk er bra, leser man så er det oftest fryktelig tynt, og ikke minst oftest finansiert av de som kan ha økonomiske fordeler av resultatet.

Har lest så mange forskningsartikler at jeg har mistet helt troen på god forskning.

Har et eksempel som gjelder mettet fett. Når det kommer til mettet fett går folk rundt å tror at det finnes forskning som sier at metter fett ikke er bra for oss. Sannheten er at det ikke finnes. Det er prøvd i 50 år å sette to strek under svar på at mettet fett er dårlig for oss. De har lent seg på en studie hvor også transfett og røyk ble kuttet i samme tidsperiode, så har de bare bestemt seg for at det var reduksjon på mettet fett som gjorde at færre døde av hjerte og kar sykdommer. Helsevesenet ble også betraktelig forbedret i dette tidsrommet og sykdommene ble oppdaget tidligere og forebyggende behandling startet tidligere.

Jeg kunne funnet forskning som støtter min overbevisning, men hva har vel det å si når man finner forskning som også sier det motsatte? Og du ville kun lest overskrifta mens jeg hadde brukt timesvis på å lese og sjekke om forskninga var god nok 

• Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (46 minutter siden):

Hva når barnet ditt skal i bursdag og eventuelt sfo? 

Forskjell på hva som spises flere ganger om dagen 5 ganger i uka, og det som skjer en og annen gang :)

• Nyttig 2
Skrevet
Eilis skrev (Akkurat nå):

Forskjell på hva som spises flere ganger om dagen 5 ganger i uka, og det som skjer en og annen gang :)

Er du ts? Du kan jo ikke si til barnehagen og barnet at i barnehagen får den ikke spise melk og korn..men i bursdag får den lov...dette blir jo helt feil

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Oh dear

Hva mener du med svaret ditt? 🙂 

Skrevet
Eilis skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med svaret ditt? 🙂 

Hva tror du?

• Liker 2
Skrevet
Sofakona skrev (40 minutter siden):

Du skriver ikke melk eller korn...vil det da si at barnet ikke får eks saus, kaker, smoothie, yoghurt, pga det er melk i det? Eller hva med alt som har hvetemel i seg..som kaker, vaffler, pannekaker etc? 

Kan lage både saus, kaker, smoothie, vaffler og pannekaker uten melk, korn og sukker. Jeg spiser disse tingene ofte jeg. Yoghurt spiser jeg ikke, men her vet jeg man kan lage kokosyoghurt, men det har jeg ikke prøvd 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tenker alt ikke-medisinsk burde håndteres likt. Hva er forskjellen på ts sin overbevisning om hva som er best for seg og sitt barn, og en person som ikke spiser f.eks. gris av andre enn medisinske grunner?

Anonymkode: 42298...3c8

Ja jeg er enig. Får barn som spiser vegetar/halal tilpasninger, så er det ikke mer jobb med det jeg ønsker 🤔

• Liker 2
Skrevet
Eilis skrev (Akkurat nå):

Kan lage både saus, kaker, smoothie, vaffler og pannekaker uten melk, korn og sukker. Jeg spiser disse tingene ofte jeg. Yoghurt spiser jeg ikke, men her vet jeg man kan lage kokosyoghurt, men det har jeg ikke prøvd 

Ja der jeg mener..så du mener at barnehagen skal lage alt melke fritt 8g korn fritt til ditt barn? Egne pannekaker? Egne vaffler? Kjøpe inn kokos yoghurt etc? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Barn som har allergier, intoleranser eller andre sykdommer som innbefatter begrensninger i kosten ønsker seg mer enn noe som helst annet å kunne spise akkurat det samme som alle de andre og forsyne seg av alle de samme tingene. De ser lengselsfullt på lunsjoppdekningen i barnehagen eller bursdagskakene i selskaper og ville gitt en arm for å kunne spise det samme som alle vennene framfor å måtte ha med medbrakt til absolutt alt. Du ønsker å påføre barnet ditt denne uendelig triste følelsen av annerledeshet og utenforskap helt uten grunn! Jeg synes oppriktig synd på barnet ditt. 

Anonymkode: ec189...661

Tror mine lunsjpakker ville sett mye mer spennende og fargerikr ut enn flere av de andres! 

Angående bursdager så kan det hende jeg må svelge noen kameler, men i denne tråden er det snakk om mat i hverdagen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det fins vel barnehager hvor foreldrene må sende med alle måltider selv, anbefaler deg å søke i en av de. En ting er når barnet er liten og ikke skjønner så mye, men tenker du at ungen syns det blir gøy i bursdager og andre feiringer å se på alle andre spise kake/is/vanlig mat? 

Anonymkode: 43bfb...d45

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir gøy for barnet når det inviteres i bursdager fremover ser jeg.. 

Anonymkode: 62795...600

Dere ser virkelig ikke forskjell på hverdagsmat, flere måltider per dag, og det man spiser i bursdag noen ganger i året? 

Vi spiser heller ikke korn eller sukker (eller ultraprosessert mat) hjemme, men ungen får spise det de andre spiser i bursdager, på besøk, etc. Men akkurat som at du neppe vil at ungen din skal spise wienerpølser og sjokoladekake mange ganger per dag hver dag, selv om de får lov å spise dette i bursdager, så ønsker enkelte av oss å unngå annen dårlig mat også. Som korn. 

Anonymkode: e9c2b...24f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
wwoman skrev (26 minutter siden):

Tja er vel ikke alle "sannheter" man skal være så åpen for mener nå jeg da.

Og i matveien skal man aldri overdrive noe, riktig mengde er tingen, å spise kun gulrøtter er ikke bra det heller selv om gulrøtter er sunt

Nei men er enig med deg der 😊

Skrevet
Eilis skrev (2 minutter siden):

Tror mine lunsjpakker ville sett mye mer spennende og fargerikr ut enn flere av de andres! 

Angående bursdager så kan det hende jeg må svelge noen kameler, men i denne tråden er det snakk om mat i hverdagen 

Du er utrolig nedlatende i svarene dine!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Å gus bedre, du er av de der ja

Å hjelpes du er av den typen ja ! Huffda

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er utrolig nedlatende i svarene dine!

Det var ikke ment slik, beklager det. Blir litt vel engasjert bare 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...