Gå til innhold

Til barnehageansatte-tilpassning mat

Eilis

Anbefalte innlegg

Sofakona skrev (18 timer siden):

Hva når barnet ditt skal i bursdag og eventuelt sfo? 

Hun lar kanskje ikke barnet gå på slikt.

Slike barn som ts ditt er det synd på. Tenk at foreldrene bevisst stetter ungene sine i en bås, at de bevisst stenger barna sine ute i fra flokken. Tragisk. 

Barn skjønner til en viss grad at en ikke kan spise noe pga en blir syk. Men at de ikke får lov blir vanskelig å forstå.

De oppegående veganerene o.l jeg kjenner lar barna spise det samme som andre borte men hjemme får dem servert den kosten foreldrene har trua på. 

Jeg kjøper aldri McDonald men om ungene får det servert en annen plass så får det gå.

Det er mange ting jeg ikke serverer hjemme, bla Toro, hvitt brød, Fjordland og lignende. Men jeg nekter dem ikke å spise det andre steder. Jeg tenker at ved å ikke servere det hjemme  så styrer jeg jo de fleste måltider og det får være godt nok.

Anonymkode: 6032a...879

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber ikke på barnehage, men på sfo. Her tilpasser vi kun for allergi og religion og barna må ha legeerklæring for å få tilpasset måltidene for allergi og intoleranse (f. eks om de skal ha glutenfritt brød). Vi følger helsedirektoratets anbefalinger for kosthold og ernæring, som betyr grovt brød, melk og meieriprodukter, frukt og grønnsaker hver dag etc.

Dersom noen foreldre krever et spesielt kosthold for barna sine må de sende med egen mat i matpakke, men av 180 barn er det ingen foresatte som gjør det hos oss :) 

Anonymkode: c82de...be2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med barnehage og hør... kanskje du kan ta med eget brød...men at de skal tilrettelegge for 1 av kanskje 25 barn på en avdeling tror jeg ikke de kan... det er forskjell om det er noen som er allergiske etc

Jeg har vært i barnehager der barn eks må drikke havre melk etc da der er visse ting de ikke tåler og det er greit. Om det har vært barn som har spurt hvorfor de ikke får den typen melk..så blir de forklart at noen barn ikke tåler vanlige melk.

Men at 2-3 ansatte skal passe på 20 barn og en av de ikke skal ha vanlig brød eller knekkebrød.. ikke yoghurt og bare grønnsaker..for at dette en en livsstil du har lakt på ditt barn...der tror jeg du vil få problemer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slike barn som ts ditt er det synd på. Tenk at foreldrene bevisst stetter ungene sine i en bås, at de bevisst stenger barna sine ute i fra flokken. Tragisk. 

Barn skjønner til en viss grad at en ikke kan spise noe pga en blir syk. Men at de ikke får lov blir vanskelig å forstå.

De oppegående veganerene o.l jeg kjenner lar barna spise det samme som andre borte men hjemme får dem servert den kosten foreldrene har trua på. 

Jeg kjøper aldri McDonald men om ungene får det servert en annen plass så får det gå.

Det er mange ting jeg ikke serverer hjemme, bla Toro, hvitt brød, Fjordland og lignende. Men jeg nekter dem ikke å spise det andre steder. Jeg tenker at ved å ikke servere det hjemme  så styrer jeg jo de fleste måltider og det får være godt nok.

Hvorfor skal jeg ikke la barnet gå i bursdager bare fordi jeg lurer på om jeg kan ha eget brød med i barnehage, hvor opp til tre måltider om dagen blir konsumert?

Når så mange måltider konsumeres i barnehage så vil jo det utgjøre mye i barnehageårene. Da blir det ikke en og annen gang, men hver dag. 

At jeg ønsker mer næringsrike alternativer til mitt barn gjør meg ikke til en dårlig mor som ikke bryr seg om barnets velvære i barnehagen. 

Vil bare vite fra de som jobber i barnehage om det er mulig å noen ganger ha med egne alternativer

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig klikker folk i vinkel med en gang noen her inne på KG kommer med et spørsmål om et emne de ikke kan mye om. (For gud forby at noen spør om noe de ikke kan noe om! Aller helst burde jo folk vite svarene før de spør her.) Trådstarter har fått alt for mange stygge og frekke svar, helt uten grunn. Ingen som lærte dere å klappe igjen hvis dere ikke hadde noe fint å si? Dere må ikke dele alt av surt skvip som kommer inn i hodene deres. Voksne folk klarer å svare på en nøytral måte.

Til trådstarter, jeg anbefaler at du snakker med de aktuelle barnehagene om det, og forklarer hva du tenker. Som noen sa her inne før, spør på en fin måte, og ikke forlang. Dagene i barnehagen er veldig, veldig travel fra før av, og de har bare ikke tid til å tilrettelegge hvert eneste foreldres ønske. Og begynner de å tilrettelegge for dine ønsker, er de nødt til å tilrettelegge for alle andre foreldres ønsker også, så det går dessverre ikke.

Men det du kan spørre om er hvor mye av den maten du ikke ønsker barnet skal spise, blir servert i barnehagen. Også spør om det finnes noen alternativer. Kanskje hvis det serveres grøt et par dager i uka, kan barnet få litt grøt, men oppmuntres til å spise mest frukt (som gjerne serveres sammen med grøten uansett). Kanskje kan du skjære opp frukt og grønt og ha med i barnehagen hver morgen, som de kan gi til barnet ditt i frokost i tillegg til den vanlige maten hen får servert, men dette kommer an på hvor mye tid de har til sånne tilpasninger. Du må bare spørre dem om det. Men vær forberedt på at du må inngå kompromiss.

Det samme gjelder det å ta med eget brød o.l. Snakk med barnehagen om det. Spør om det er noe du kan gjøre for at det kan fungere sånn. Kanskje kan du skjære opp et par brødskiver hver dag og sende med. Også kan de eventuelt bare kaste de som blir til overs, sånn at det blir minst mulig jobb for de ansatte. Men nok en gang, snakk med barnehagen om det. Det varierer veldig fra plass til plass, og ansatte til ansatte.

Men du kan trøste deg med at det meste av livsstilssykdommer kommer av ting vi gjør når vi blir litt eldre, og over tid. Små barn tåler ganske mye sånt, og de færreste barn går med livsstilssykdommer av dårlig kost (så lenge de spiser normalt). De fleste små barn som spiser vanlig norsk mat er sunne, friske og glade. Det går nok fint med ditt barn også, om du må inngå kompromiss med maten i barnehagen. Du vil jo gi "din" mat ellers. :) 

Anonymkode: c2225...8ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som vanlig klikker folk i vinkel med en gang noen her inne på KG kommer med et spørsmål om et emne de ikke kan mye om. (For gud forby at noen spør om noe de ikke kan noe om! Aller helst burde jo folk vite svarene før de spør her.) Trådstarter har fått alt for mange stygge og frekke svar, helt uten grunn. Ingen som lærte dere å klappe igjen hvis dere ikke hadde noe fint å si? Dere må ikke dele alt av surt skvip som kommer inn i hodene deres. Voksne folk klarer å svare på en nøytral måte.

Til trådstarter, jeg anbefaler at du snakker med de aktuelle barnehagene om det, og forklarer hva du tenker. Som noen sa her inne før, spør på en fin måte, og ikke forlang. Dagene i barnehagen er veldig, veldig travel fra før av, og de har bare ikke tid til å tilrettelegge hvert eneste foreldres ønske. Og begynner de å tilrettelegge for dine ønsker, er de nødt til å tilrettelegge for alle andre foreldres ønsker også, så det går dessverre ikke.

Men det du kan spørre om er hvor mye av den maten du ikke ønsker barnet skal spise, blir servert i barnehagen. Også spør om det finnes noen alternativer. Kanskje hvis det serveres grøt et par dager i uka, kan barnet få litt grøt, men oppmuntres til å spise mest frukt (som gjerne serveres sammen med grøten uansett). Kanskje kan du skjære opp frukt og grønt og ha med i barnehagen hver morgen, som de kan gi til barnet ditt i frokost i tillegg til den vanlige maten hen får servert, men dette kommer an på hvor mye tid de har til sånne tilpasninger. Du må bare spørre dem om det. Men vær forberedt på at du må inngå kompromiss.

Det samme gjelder det å ta med eget brød o.l. Snakk med barnehagen om det. Spør om det er noe du kan gjøre for at det kan fungere sånn. Kanskje kan du skjære opp et par brødskiver hver dag og sende med. Også kan de eventuelt bare kaste de som blir til overs, sånn at det blir minst mulig jobb for de ansatte. Men nok en gang, snakk med barnehagen om det. Det varierer veldig fra plass til plass, og ansatte til ansatte.

Men du kan trøste deg med at det meste av livsstilssykdommer kommer av ting vi gjør når vi blir litt eldre, og over tid. Små barn tåler ganske mye sånt, og de færreste barn går med livsstilssykdommer av dårlig kost (så lenge de spiser normalt). De fleste små barn som spiser vanlig norsk mat er sunne, friske og glade. Det går nok fint med ditt barn også, om du må inngå kompromiss med maten i barnehagen. Du vil jo gi "din" mat ellers. :) 

Anonymkode: c2225...8ba

Takk for støtte og nyttig svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men barnehagebarn spiser jo flere måltider i barnehagen enn hjemme. De fleste barnehagebarn spiser både frokost, lunch og mellom-måltider i barnehagen, og gjerne kun middag hjemme før leggetid.

Ts har ikke sagt at barna ikke skal få spise det de får servert hos andre, men at akkurat i barnehagen hadde det vært fint med bra kosthold, nettopp fordi det er hverdagsmaten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Finn en barnehage der foreldrene må sende med maten selv.

Grunnen til at folk har livsstilssykdommer i dag, er først og fremst at vi lever veldig lenge. Infeksjoner og infeksjonssykdommer er i liten grad en trussel pga. antibiotika, vaksiner etc. Noe må vi daue av. 

For 200 år siden var det nesten ingen som fikk livsstilssykdommer. Ikke fordi de ikke spiste brød - de spiste jo knapt noe annet - men fordi de daua før de rakk å få det.

Les om den epidemiologiske overgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolig at det skal være så kontroversielt å gi barna sine gode, næringsrike råvarer i stedet for sukker, melk og korn. 

Mitt barn gikk i en barnehage der det ble servert næringsrik mat. En viss prosentdel av råvarene (husker ikke helt hvor mye) skulle være økologiske. Lunsjen var alltid et varmt måltid med mye grønnsaker, og de serverte hjemmelaget surdeigsbrød. Dette var ikke i Norge. For oss var dette uvurderlig. Jeg hadde mye mageproblemer og smerter som barn og ungdom, og jeg ville gi mitt barn gode kostvaner og forutsetninger for god helse. 

Jeg hadde også vært betenkt om jeg hadde barn som skulle gå i norsk barnehage nå. Jeg har venninner som jobber i ulike kommunale barnehager her vi bor, og der kjøper de inn de billigste variantene av det de serverer. De har varm mat av og til, men det går ofte i posesuppe eller grillpølser. De sier at de gjerne vil servere bedre mat, men at budsjettet ikke strekker til.

Jeg støtter alle som anbefaler deg å velge en barnehage der barna har med matpakke. Hvis det ikke er et alternativ, ville jeg ha gjort grundig research. Jeg hadde gjerne valgt en barnehage lenger unna om det innebar at barnet mitt fikk ordentlig mat. 

Jeg er enig i at det sosiale aspektet må tas i betraktning. Barnehagen vi hadde, var ikke sukkerfri. Men de brukte ikke raffinert sukker, og det søte som ble servert var næringsrikt (hjemmelaget is med bær for eksempel). Dette gjorde det lett for oss å vurdere at den sosiale verdien av å kose seg med is sammen med andre var viktigere enn vårt ønske om å begrense sukker. Vi hadde slitt mer om det var snakk om billig kjøpebrød og posesuppe.

Lykke til!

Anonymkode: 93724...c36

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er utrolig at det skal være så kontroversielt å gi barna sine gode, næringsrike råvarer i stedet for sukker, melk og korn. 

Mitt barn gikk i en barnehage der det ble servert næringsrik mat. En viss prosentdel av råvarene (husker ikke helt hvor mye) skulle være økologiske. Lunsjen var alltid et varmt måltid med mye grønnsaker, og de serverte hjemmelaget surdeigsbrød. Dette var ikke i Norge. For oss var dette uvurderlig. Jeg hadde mye mageproblemer og smerter som barn og ungdom, og jeg ville gi mitt barn gode kostvaner og forutsetninger for god helse. 

Jeg hadde også vært betenkt om jeg hadde barn som skulle gå i norsk barnehage nå. Jeg har venninner som jobber i ulike kommunale barnehager her vi bor, og der kjøper de inn de billigste variantene av det de serverer. De har varm mat av og til, men det går ofte i posesuppe eller grillpølser. De sier at de gjerne vil servere bedre mat, men at budsjettet ikke strekker til.

Jeg støtter alle som anbefaler deg å velge en barnehage der barna har med matpakke. Hvis det ikke er et alternativ, ville jeg ha gjort grundig research. Jeg hadde gjerne valgt en barnehage lenger unna om det innebar at barnet mitt fikk ordentlig mat. 

Jeg er enig i at det sosiale aspektet må tas i betraktning. Barnehagen vi hadde, var ikke sukkerfri. Men de brukte ikke raffinert sukker, og det søte som ble servert var næringsrikt (hjemmelaget is med bær for eksempel). Dette gjorde det lett for oss å vurdere at den sosiale verdien av å kose seg med is sammen med andre var viktigere enn vårt ønske om å begrense sukker. Vi hadde slitt mer om det var snakk om billig kjøpebrød og posesuppe.

Lykke til!

Det er vel ikke ønsket om næringsrik mat som skaper reaksjoner, men TS sitt ønske om at barnehageansatte skal få mye merarbeid fordi hun vil unngå korn og meieriprodukter. Hun har ikke en gang i tråden svart på om hun vil velge en barnehage som er matpakkebasert som sier meg at hun ønsker å bli møtt i sine krav. 

https://www.barnehage.no/mat-i-barnehagen/matservering-eller-matpakke/233654?fbclid=IwAR1aed0CDYZyHJq0Ye5DD7B4dAVeSLRCpNzy7GtJH-mxzMfWAUjvyjfQw_A

Anonymkode: 6bacc...70c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til!

Min gikk i en norsk barnehage der de servert økologisk vegetarisk mat, alt laget fra bunnen, meierismør i stedet for margarin, hjemmebakt surdeigsbrød, varmmat hver dag. Ikke sukker i det daglige, men f.eks. før jul fikk de pepperkaker og risgrøt, de laget fastelavnsboller og lussekatter, og hjemmelaget iskrem med økologiske jordbær på sommeravslutning. Og sukker 4 ganger per år går fint. Vi er ikke vegetarianere, men jeg kan gi ungen kjøtt hjemme, så dette var helt strålende for oss. Det kjøttet de gir barna i de barnehagene jeg vet om er ultraprossessert dårlig kjøtt, som medisterkaker, MUK-pølser, bogskinke etc.

Anonymkode: e9c2b...24f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krokanrullene
Anonymus Notarius skrev (3 timer siden):

Finn en barnehage der foreldrene må sende med maten selv.

Grunnen til at folk har livsstilssykdommer i dag, er først og fremst at vi lever veldig lenge. Infeksjoner og infeksjonssykdommer er i liten grad en trussel pga. antibiotika, vaksiner etc. Noe må vi daue av. 

For 200 år siden var det nesten ingen som fikk livsstilssykdommer. Ikke fordi de ikke spiste brød - de spiste jo knapt noe annet - men fordi de daua før de rakk å få det.

Les om den epidemiologiske overgangen.

Takk! 👑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Trådstarter har fått alt for mange stygge og frekke svar, helt uten grunn. Ingen som lærte dere å klappe igjen hvis dere ikke hadde noe fint å si? 

Her bommer du totalt. 

"Jeg er ikke fanatisk", starter hun med å påstå og så kommer hun med noe som - det ser ut for for meg - 95% her inne er uenig i. 

Det er ikke ufint å påstå det. Heller ikke å møte argumentasjonen hennes med motargumenter.

Det du ønsker er ei boble hvor bare de som er er enige og kommer henne i møte med støtte skal bidra, jf. "klapp igjen hvis dere ikke har noe FINT å si".

Og så er tonen røffere online enn irl - sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilis skrev (På 6.2.2023 den 17.26):

Men så lenge du er uten plager, har energi og er normalvektig så gjør du noe riktig og da skjønner jeg at du er skeptisk. Men er sunt å være åpen for andre sannheter ;)

Plager/sykdommer som høyt blodtrykk, ugunstig kolesterol, leddbetennelser, leddgikt, lymfeødem, Bekhterevs, ADHD, artrose, revmatisme, astma, psoriasis, kviser, KOLS, PCOS, Diabetes type 1 og type 2, Cøliaki, migrene, Epilepsi, urinlekkasjer, sure oppstøt, halsbrann, MS, ME, fibromyalgi samt en rekke andre livsstilsykdommer kan unngås eller bli betraktelig bedre på riktig kost. Man kan også redusere risikoen for demens, Alzheimer, hjerte- og karsykdommer, 13 forskjellige kreftformer, autisme mm. Og ha stor effekt på IBS, Ulcerøs Kolitt og Crohns syndrom.

Men man er opptatt av ulike ting.

Jeg elsker hvordan kroppen føles nå kontra før jeg la om kosten

Du får ikke hjerneskade av å spise korn. Og det er nettopp skade i hjernen av ulik grad som epilepsi kommer av.

Anonymkode: edc31...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (12 timer siden):

Men barnehagebarn spiser jo flere måltider i barnehagen enn hjemme. De fleste barnehagebarn spiser både frokost, lunch og mellom-måltider i barnehagen, og gjerne kun middag hjemme før leggetid.

Ts har ikke sagt at barna ikke skal få spise det de får servert hos andre, men at akkurat i barnehagen hadde det vært fint med bra kosthold, nettopp fordi det er hverdagsmaten.

Er det vanlig med så mange måltider? Her spiser de frokost hjemme eller har medbrakt frokost, lunsj fra barnehagen og et fruktmåltid på ettermiddagen. 

Anonymkode: 44348...c03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk flest har ikke de sykdommene og plagene du ramser opp. Det er ingen grunn til å tro at mennesker som levde før jordbruksrevolusjonen var friskere med bedre helse enn folk er må, dette vet vi. 
Å ønske at barna skal spise sunt og optimalt er en fin ting. Men du bør ikke påføre h’n andre, større plager. 
Mitt barn har cøliaki og må ha spesialkost og tas hensyn til, og det er virkelig en stor belastning i hverdagen for barnet, og for familien. For voksne er det enklere. 
Jeg er enig med deg at (ultra-)prosessert mat er en uting, uenig i at rørsukker er ille. Nettopp fordi mitt barn reagerer på sukkererstatninger som kan være laget av hvete, men tåler sukker, har dårlig appetitt og vi strever med å få opp appetitten, fremme matglede og finne matvarer hun liker. Hun får så mye risgrøt med sukker på hun orker. 
Poenget mitt er at hva som er optimalt vil variere fra person til person, hva man anser som ønskelig, nødvendig, riktig og sunt. Og det ER forskjellig. 
Barn er sjeldent plaget av livsstilssykdommer, og i hvertfall ikke pga brødserveringen i barnehagen. 
Velg dine kamper, og tenk på helheten rundt barnet. Fokuset på mat og matvarer er en belastning jeg skulle ønske barnet mitt kunne slippe. «Ja-mat» og «nei-mat» er ikke noe barn burde vurdere i det hele tatt. 

Anonymkode: d653c...539

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (2 timer siden):

Her bommer du totalt. 

"Jeg er ikke fanatisk", starter hun med å påstå og så kommer hun med noe som - det ser ut for for meg - 95% her inne er uenig i. 

Det er ikke ufint å påstå det. Heller ikke å møte argumentasjonen hennes med motargumenter.

Det du ønsker er ei boble hvor bare de som er er enige og kommer henne i møte med støtte skal bidra, jf. "klapp igjen hvis dere ikke har noe FINT å si".

Og så er tonen røffere online enn irl - sånn er det bare.

Lurer jo bare på om hvordan barnehageansatte stiller seg til tilpassninger og om jeg kan ha med f.eks eget brød...

Det er litt rått å tilegne meg tanker, meninger, kalle meg dårlig mor, at jeg påfører barnet psykiske lidelser, spiseforstyrrelser, osv bare fordi jeg ikke følger helsedirektoratets anbefalinger om mat. At jeg ønsker å bytte ut næringsfattig pasta med brokkoli gjør meg ikke til en dårlig mor.

Og jeg er enig i personen du siterer, hvorfor skal man være ufin på denne måten? Kan vel si sin mening på en bedre måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
Eilis skrev (14 minutter siden):

Lurer jo bare på om hvordan barnehageansatte stiller seg til tilpassninger og om jeg kan ha med f.eks eget brød...

Men du spør ikke bare om det.

For du velger nemlig å legge til følgende: "Jeg er i den sterke overbevisning at noen typer mat bidrar til livsstilssykdommer, og jeg ønsker, så langt det lar seg gjøre, å skåne mitt barn. Jeg er ikke fanatisk, men har sterke meninger om mat og dens effekt på kroppen. "

Da har du selv åpnet diskusjonen - og har selv "tillagt deg tanker og meninger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det vanlig med så mange måltider? Her spiser de frokost hjemme eller har medbrakt frokost, lunsj fra barnehagen og et fruktmåltid på ettermiddagen. 

Anonymkode: 44348...c03

Det er helt vanlig å spise frokost i barnehage ja. Svært mange barn må være i barnehagen 07.00 om foreldrene skal rekke jobb. De aller fleste jeg kjenner spiser frokost i barnehagen. Og i matpakkebarnehager eller delvis matpakkebarnehager så kontrollerer man jo den frokosten, men ellers ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...